history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2011-03-16

Rozdział 2

Szczegółowa organizacja, sposób funkcjonowania oraz realizacji zadań centrów powiadamiania ratunkowego

§ 3. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 14c ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, zwanej dalej „ustawą", centrum organizuje komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej właściwy ze względu na lokalizację centrum.

2. W skład centrum wchodzą:

1) stanowiska dyspozytorów medycznych;

2) stanowiska dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej.

3. W skład centrum mogą wchodzić:

1) stanowiska operatorów numerów alarmowych;

2) stanowiska innych podmiotów oraz jednostek samorządu terytorialnego, które na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 14c ust. 4 ustawy, realizują zadania systemu powiadamia ratunkowego.

4. [2] Na potrzeby centrum zapewnia się w szczególności:

1) pomieszczenia spełniające wymagania w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy:

a) do obsługi zgłoszeń, w skład których wchodzą stanowiska przyjmowania i obsługi zgłoszeń alarmowych,

b) zaplecza technicznego wyposażone w szczególności w urządzenia zasilania awaryjnego dla urządzeń teleinformatycznych i innych urządzeń elektrycznych,

c) socjalne,

d) higieniczno-sanitarne;

2) urządzenia techniczne i środki łączności oraz systemy teleinformatyczne zapewniające realizację zadań systemu powiadamiania ratunkowego w sposób efektywny, z zachowaniem ciągłości jego działania i wymiany informacji oraz możliwości pracy, szczególnie w przypadku braku zasilania zewnętrznego lub uszkodzenia systemów teleinformatycznych.

4a. [3] Pomieszczenia, o których mowa w ust. 4 pkt 1 lit. a i b, obejmuje się kontrolą dostępu.

5. [4] Informację o utworzeniu centrum przekazuje ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych wojewoda właściwy ze względu na lokalizację centrum, po uzyskaniu stosownej informacji od komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej albo starosty lub prezydenta miasta na prawach powiatu w przypadku centrów, o których mowa w art. 14c ust. 3 ustawy.

5a. [5] W celu zapewnienia koordynacji realizacji zadań w centrum wojewoda wyznacza kierownika centrum spośród osób posiadających doświadczenie zawodowe w zakresie powiadamiania ratunkowego, ratownictwa medycznego lub zarządzania kryzysowego.

6. Kierownik centrum organizuje pracę centrum, w szczególności opracowuje: [6]

1) plan postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji awaryjnych;

2) zasady prowadzenia i archiwizacji dokumentacji;

3) zasady i zakres przekazywania informacji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania;

4) szczegółową procedurę przyjmowania zgłoszeń alarmowych, w tym obcojęzycznych;

5) zasady organizacji pracy dyspozytorów medycznych i operatorów numerów alarmowych oraz pełnienia służby dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej;

6) plan zwiększania obsad osobowych centrum w sytuacjach nadzwyczajnych;

7) regulamin wewnętrzny centrum;

8) wykaz podmiotów ratowniczych i służb funkcjonujących na terenie działania centrum;

9) opis struktury systemu powiadamiania ratunkowego na terenie działania centrum wraz ze schematem przepływu informacji.

7. [7] (uchylony).

8. Zasady prowadzenia i archiwizacji dokumentacji są określone w przepisach odrębnych.

[2] § 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[3] § 3 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[4] § 3 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[5] § 3 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[6] § 3 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[7] § 3 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

Wersja obowiązująca od 2011-03-16

Rozdział 2

Szczegółowa organizacja, sposób funkcjonowania oraz realizacji zadań centrów powiadamiania ratunkowego

§ 3. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 14c ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, zwanej dalej „ustawą", centrum organizuje komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej właściwy ze względu na lokalizację centrum.

2. W skład centrum wchodzą:

1) stanowiska dyspozytorów medycznych;

2) stanowiska dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej.

3. W skład centrum mogą wchodzić:

1) stanowiska operatorów numerów alarmowych;

2) stanowiska innych podmiotów oraz jednostek samorządu terytorialnego, które na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 14c ust. 4 ustawy, realizują zadania systemu powiadamia ratunkowego.

4. [2] Na potrzeby centrum zapewnia się w szczególności:

1) pomieszczenia spełniające wymagania w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy:

a) do obsługi zgłoszeń, w skład których wchodzą stanowiska przyjmowania i obsługi zgłoszeń alarmowych,

b) zaplecza technicznego wyposażone w szczególności w urządzenia zasilania awaryjnego dla urządzeń teleinformatycznych i innych urządzeń elektrycznych,

c) socjalne,

d) higieniczno-sanitarne;

2) urządzenia techniczne i środki łączności oraz systemy teleinformatyczne zapewniające realizację zadań systemu powiadamiania ratunkowego w sposób efektywny, z zachowaniem ciągłości jego działania i wymiany informacji oraz możliwości pracy, szczególnie w przypadku braku zasilania zewnętrznego lub uszkodzenia systemów teleinformatycznych.

4a. [3] Pomieszczenia, o których mowa w ust. 4 pkt 1 lit. a i b, obejmuje się kontrolą dostępu.

5. [4] Informację o utworzeniu centrum przekazuje ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych wojewoda właściwy ze względu na lokalizację centrum, po uzyskaniu stosownej informacji od komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej albo starosty lub prezydenta miasta na prawach powiatu w przypadku centrów, o których mowa w art. 14c ust. 3 ustawy.

5a. [5] W celu zapewnienia koordynacji realizacji zadań w centrum wojewoda wyznacza kierownika centrum spośród osób posiadających doświadczenie zawodowe w zakresie powiadamiania ratunkowego, ratownictwa medycznego lub zarządzania kryzysowego.

6. Kierownik centrum organizuje pracę centrum, w szczególności opracowuje: [6]

1) plan postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji awaryjnych;

2) zasady prowadzenia i archiwizacji dokumentacji;

3) zasady i zakres przekazywania informacji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania;

4) szczegółową procedurę przyjmowania zgłoszeń alarmowych, w tym obcojęzycznych;

5) zasady organizacji pracy dyspozytorów medycznych i operatorów numerów alarmowych oraz pełnienia służby dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej;

6) plan zwiększania obsad osobowych centrum w sytuacjach nadzwyczajnych;

7) regulamin wewnętrzny centrum;

8) wykaz podmiotów ratowniczych i służb funkcjonujących na terenie działania centrum;

9) opis struktury systemu powiadamiania ratunkowego na terenie działania centrum wraz ze schematem przepływu informacji.

7. [7] (uchylony).

8. Zasady prowadzenia i archiwizacji dokumentacji są określone w przepisach odrębnych.

[2] § 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[3] § 3 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[4] § 3 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[5] § 3 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[6] § 3 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

[7] § 3 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. Nr 50, poz. 262). Zmiana weszła w życie 16 marca 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2009-09-02 do 2011-03-15

Rozdział 2

Szczegółowa organizacja, sposób funkcjonowania oraz realizacji zadań centrów powiadamiania ratunkowego

§ 3.  1. W przypadku, o którym mowa w art. 14c ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, zwanej dalej „ustawą", centrum organizuje komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej właściwy ze względu na lokalizację centrum.

2. W skład centrum wchodzą:

1) stanowiska dyspozytorów medycznych;

2) stanowiska dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej.

3. W skład centrum mogą wchodzić:

1) stanowiska operatorów numerów alarmowych;

2) stanowiska innych podmiotów oraz jednostek samorządu terytorialnego, które na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 14c ust. 4 ustawy, realizują zadania systemu powiadamia ratunkowego.

4. Na potrzeby centrum zapewnia się w szczególności:

1) pomieszczenia spełniające wymagania w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy:

a) do obsługi zgłoszeń alarmowych, w skład których wchodzą stanowiska przyjmowania i obsługi zgłoszeń, o których mowa w ust. 2 i 3,

b) zaplecza technicznego,

c) socjalne,

d) higieniczno-sanitarne;

2) urządzenia techniczne oraz systemy teleinformatyczne zapewniające realizację zadań systemu powiadamiania ratunkowego.

5. Informację o utworzeniu centrum spełniającego warunki określone w ust. 2–4 umożliwiające realizację zadań systemu powiadamiania ratunkowego przekazuje wojewodzie komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1, za pośrednictwem komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

6. W centrum opracowuje się:

1) plan postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji awaryjnych;

2) zasady prowadzenia i archiwizacji dokumentacji;

3) zasady i zakres przekazywania informacji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania;

4) szczegółową procedurę przyjmowania zgłoszeń alarmowych, w tym obcojęzycznych;

5) zasady organizacji pracy dyspozytorów medycznych i operatorów numerów alarmowych oraz pełnienia służby dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej;

6) plan zwiększania obsad osobowych centrum w sytuacjach nadzwyczajnych;

7) regulamin wewnętrzny centrum;

8) wykaz podmiotów ratowniczych i służb funkcjonujących na terenie działania centrum;

9) opis struktury systemu powiadamiania ratunkowego na terenie działania centrum wraz ze schematem przepływu informacji.

7. Dokumenty, o których mowa w ust. 6, są opracowywane wspólnie przez organizatora centrum oraz dysponenta jednostki właściwego do zatrudnienia dyspozytorów medycznych, o którym mowa w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

8. Zasady prowadzenia i archiwizacji dokumentacji są określone w przepisach odrębnych.