Wersja obowiązująca od 2012-08-16 do 2015-03-01
1. Organy administracji publicznej, które dokonują zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym lub rejestrują ją w prowadzonych zbiorach, o dokonanej lub zarejestrowanej zmianie niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia dokonania lub zarejestrowania zmiany, zawiadamiają wystawcę dowodu osobistego.
2. Organami, o których mowa w ust. 1, są:
1) kierownik urzędu stanu cywilnego:
a) rejestrujący zmianę nazwiska wynikającą ze zmiany stanu cywilnego,
b) dokonujący zmiany imienia lub nazwiska w drodze wydanej decyzji administracyjnej,
c) dokonujący zmian w aktach stanu cywilnego,
d) sporządzający akt zgonu posiadacza dowodu osobistego;
2) organ gminy prowadzący ewidencję ludności w zakresie zmiany danych adresowych;
3) minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie zmiany numeru PESEL – o ile zmiana nie dotyczy daty urodzenia lub płci;
4) [3] minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie utraty obywatelstwa polskiego – jeżeli postanowienie o zgodzie na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego jest przekazywane za pośrednictwem konsula;
5) [4] wojewoda w zakresie utraty obywatelstwa polskiego – jeżeli postanowienie o zgodzie na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego jest przekazywane za jego pośrednictwem.
3. Kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a–c, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) imię (imiona), nazwisko i nazwisko rodowe posiadacza dowodu osobistego;
2) numer PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego, o ile są mu dostępne;
3) zakres i datę dokonanej lub zarejestrowanej zmiany.
4. W przypadku zmiany nazwiska wynikającej z zawarcia małżeństwa przed polskim konsulem lub organem zagranicznym w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę doręczenia osobie, której akt dotyczy, odpisu skróconego aktu małżeństwa.
5. W przypadku zmiany imienia lub nazwiska w drodze wydanej decyzji administracyjnej w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę, w której decyzja o zmianie imienia lub nazwiska stała się ostateczna.
6. W przypadku innych zmian w aktach stanu cywilnego w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę, w której decyzja stwierdzająca zmianę danych stała się ostateczna, a orzeczenie sądu prawomocne.
7. Kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. d, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające: imię (imiona), nazwisko i nazwisko rodowe, numer PESEL, serię i numer dowodu osoby zmarłej oraz datę zgonu. Kierownik urzędu stanu cywilnego, któremu osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu przedłożyła dowód osobisty osoby zmarłej, odcina jeden z rogów tego dokumentu i zwraca dowód osobisty zgłaszającemu zgon.
8. Jeżeli osoba zawiadamiająca nie odbierze dowodu osobistego osoby zmarłej, dokument ten przechowuje się w kopercie dowodowej.
9. Organ gminy prowadzący ewidencję ludności w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) numer PESEL;
2) imię (imiona) i nazwisko;
3) dotychczasowy adres miejsca zameldowania zamieszczony w dowodzie osobistym;
4) datę wymeldowania lub datę, w której decyzja o wymeldowaniu stała się ostateczna;
5) serię i numer dowodu osobistego.
10. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) dotychczasowy numer PESEL;
2) nowy numer PESEL;
3) imię (imiona) i nazwisko;
4) datę zmiany numeru PESEL;
5) serię i numer dowodu osobistego.
11. [5] W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5, właściwy organ przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) numer PESEL;
2) imię (imiona) i nazwisko;
3) datę utraty obywatelstwa;
4) serię i numer dowodu osobistego.
[3] § 32 ust. 2 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. poz. 926). Zmiana weszła w życie 16 sierpnia 2012 r.
[4] § 32 ust. 2 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. poz. 926). Zmiana weszła w życie 16 sierpnia 2012 r.
[5] § 32 ust. 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. poz. 926). Zmiana weszła w życie 16 sierpnia 2012 r.
Wersja obowiązująca od 2012-08-16 do 2015-03-01
1. Organy administracji publicznej, które dokonują zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym lub rejestrują ją w prowadzonych zbiorach, o dokonanej lub zarejestrowanej zmianie niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia dokonania lub zarejestrowania zmiany, zawiadamiają wystawcę dowodu osobistego.
2. Organami, o których mowa w ust. 1, są:
1) kierownik urzędu stanu cywilnego:
a) rejestrujący zmianę nazwiska wynikającą ze zmiany stanu cywilnego,
b) dokonujący zmiany imienia lub nazwiska w drodze wydanej decyzji administracyjnej,
c) dokonujący zmian w aktach stanu cywilnego,
d) sporządzający akt zgonu posiadacza dowodu osobistego;
2) organ gminy prowadzący ewidencję ludności w zakresie zmiany danych adresowych;
3) minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie zmiany numeru PESEL – o ile zmiana nie dotyczy daty urodzenia lub płci;
4) [3] minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie utraty obywatelstwa polskiego – jeżeli postanowienie o zgodzie na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego jest przekazywane za pośrednictwem konsula;
5) [4] wojewoda w zakresie utraty obywatelstwa polskiego – jeżeli postanowienie o zgodzie na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego jest przekazywane za jego pośrednictwem.
3. Kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a–c, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) imię (imiona), nazwisko i nazwisko rodowe posiadacza dowodu osobistego;
2) numer PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego, o ile są mu dostępne;
3) zakres i datę dokonanej lub zarejestrowanej zmiany.
4. W przypadku zmiany nazwiska wynikającej z zawarcia małżeństwa przed polskim konsulem lub organem zagranicznym w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę doręczenia osobie, której akt dotyczy, odpisu skróconego aktu małżeństwa.
5. W przypadku zmiany imienia lub nazwiska w drodze wydanej decyzji administracyjnej w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę, w której decyzja o zmianie imienia lub nazwiska stała się ostateczna.
6. W przypadku innych zmian w aktach stanu cywilnego w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę, w której decyzja stwierdzająca zmianę danych stała się ostateczna, a orzeczenie sądu prawomocne.
7. Kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. d, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające: imię (imiona), nazwisko i nazwisko rodowe, numer PESEL, serię i numer dowodu osoby zmarłej oraz datę zgonu. Kierownik urzędu stanu cywilnego, któremu osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu przedłożyła dowód osobisty osoby zmarłej, odcina jeden z rogów tego dokumentu i zwraca dowód osobisty zgłaszającemu zgon.
8. Jeżeli osoba zawiadamiająca nie odbierze dowodu osobistego osoby zmarłej, dokument ten przechowuje się w kopercie dowodowej.
9. Organ gminy prowadzący ewidencję ludności w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) numer PESEL;
2) imię (imiona) i nazwisko;
3) dotychczasowy adres miejsca zameldowania zamieszczony w dowodzie osobistym;
4) datę wymeldowania lub datę, w której decyzja o wymeldowaniu stała się ostateczna;
5) serię i numer dowodu osobistego.
10. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) dotychczasowy numer PESEL;
2) nowy numer PESEL;
3) imię (imiona) i nazwisko;
4) datę zmiany numeru PESEL;
5) serię i numer dowodu osobistego.
11. [5] W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5, właściwy organ przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) numer PESEL;
2) imię (imiona) i nazwisko;
3) datę utraty obywatelstwa;
4) serię i numer dowodu osobistego.
[3] § 32 ust. 2 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. poz. 926). Zmiana weszła w życie 16 sierpnia 2012 r.
[4] § 32 ust. 2 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. poz. 926). Zmiana weszła w życie 16 sierpnia 2012 r.
[5] § 32 ust. 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. poz. 926). Zmiana weszła w życie 16 sierpnia 2012 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2009-03-24 do 2012-08-15
1. Organy administracji publicznej, które dokonują zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym lub rejestrują ją w prowadzonych zbiorach, o dokonanej lub zarejestrowanej zmianie niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia dokonania lub zarejestrowania zmiany, zawiadamiają wystawcę dowodu osobistego.
2. Organami, o których mowa w ust. 1, są:
1) kierownik urzędu stanu cywilnego:
a) rejestrujący zmianę nazwiska wynikającą ze zmiany stanu cywilnego,
b) dokonujący zmiany imienia lub nazwiska w drodze wydanej decyzji administracyjnej,
c) dokonujący zmian w aktach stanu cywilnego,
d) sporządzający akt zgonu posiadacza dowodu osobistego;
2) organ gminy prowadzący ewidencję ludności w zakresie zmiany danych adresowych;
3) minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie zmiany numeru PESEL – o ile zmiana nie dotyczy daty urodzenia lub płci;
4) właściwy wojewoda w zakresie utraty obywatelstwa polskiego.
3. Kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a–c, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) imię (imiona), nazwisko i nazwisko rodowe posiadacza dowodu osobistego;
2) numer PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego, o ile są mu dostępne;
3) zakres i datę dokonanej lub zarejestrowanej zmiany.
4. W przypadku zmiany nazwiska wynikającej z zawarcia małżeństwa przed polskim konsulem lub organem zagranicznym w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę doręczenia osobie, której akt dotyczy, odpisu skróconego aktu małżeństwa.
5. W przypadku zmiany imienia lub nazwiska w drodze wydanej decyzji administracyjnej w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę, w której decyzja o zmianie imienia lub nazwiska stała się ostateczna.
6. W przypadku innych zmian w aktach stanu cywilnego w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę, w której decyzja stwierdzająca zmianę danych stała się ostateczna, a orzeczenie sądu prawomocne.
7. Kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. d, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające: imię (imiona), nazwisko i nazwisko rodowe, numer PESEL, serię i numer dowodu osoby zmarłej oraz datę zgonu. Kierownik urzędu stanu cywilnego, któremu osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu przedłożyła dowód osobisty osoby zmarłej, odcina jeden z rogów tego dokumentu i zwraca dowód osobisty zgłaszającemu zgon.
8. Jeżeli osoba zawiadamiająca nie odbierze dowodu osobistego osoby zmarłej, dokument ten przechowuje się w kopercie dowodowej.
9. Organ gminy prowadzący ewidencję ludności w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) numer PESEL;
2) imię (imiona) i nazwisko;
3) dotychczasowy adres miejsca zameldowania zamieszczony w dowodzie osobistym;
4) datę wymeldowania lub datę, w której decyzja o wymeldowaniu stała się ostateczna;
5) serię i numer dowodu osobistego.
10. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) dotychczasowy numer PESEL;
2) nowy numer PESEL;
3) imię (imiona) i nazwisko;
4) datę zmiany numeru PESEL;
5) serię i numer dowodu osobistego.
11. Wojewoda w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1) numer PESEL;
2) imię (imiona) i nazwisko;
3) datę utraty obywatelstwa;
4) serię i numer dowodu osobistego.