Wersja obowiązująca od 2009-09-01 do 2013-01-01
[Obowiązki operatora publicznego] 1. Operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający:
1) traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej;
2) traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością;
3) uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym;
4) przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante.
2. Powierza się Poczcie Polskiej S.A. [16] obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie.
3. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, warunki wykonywania powszechnych usług pocztowych przez operatora publicznego dotyczące:
1) minimalnych wymagań w zakresie jakości powszechnych usług pocztowych:
a) wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek w obrocie krajowym, wyrażonego jako procentowy udział przesyłek doręczonych w określonych terminach, liczonych od dnia nadania do dnia doręczenia, w ogólnej liczbie nadanych przesyłek,
b) liczby i sposobu rozmieszczenia placówek operatora,
c) procentowego udziału nadawczych skrzynek pocztowych spełniających wymagania, o których mowa w art. 56 pkt 3;
2) wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, w tym:
a) warunków przyjmowania przesyłek oraz przekazów pocztowych,
b) sposobu postępowania z przesyłkami uszkodzonymi, nieopłaconymi lub opłaconymi w kwocie niższej niż należna,
c) dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych lub przekazów pocztowych,
d) terminów odbioru przesyłek lub przekazów pocztowych z placówki operatora,
e) wymagań w zakresie opakowania i wymiaru przesyłek;
3) terminów, po upływie których wymagania określone w pkt 1 lit. a i c zostaną osiągnięte;
4) sposobu świadczenia powszechnych usług pocztowych, biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z powszechnych usług pocztowych i sposób wykonywania tych usług, kierując się wymaganiami Europejskiego Komitetu Normalizacji, a w przypadku braku tych wymagań – innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
[16] Art. 46 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 28 pkt 2 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz.U. Nr 180, poz. 1109). Zmiana weszła w życie 1 września 2009 r.
Wersja obowiązująca od 2009-09-01 do 2013-01-01
[Obowiązki operatora publicznego] 1. Operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający:
1) traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej;
2) traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością;
3) uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym;
4) przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante.
2. Powierza się Poczcie Polskiej S.A. [16] obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie.
3. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, warunki wykonywania powszechnych usług pocztowych przez operatora publicznego dotyczące:
1) minimalnych wymagań w zakresie jakości powszechnych usług pocztowych:
a) wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek w obrocie krajowym, wyrażonego jako procentowy udział przesyłek doręczonych w określonych terminach, liczonych od dnia nadania do dnia doręczenia, w ogólnej liczbie nadanych przesyłek,
b) liczby i sposobu rozmieszczenia placówek operatora,
c) procentowego udziału nadawczych skrzynek pocztowych spełniających wymagania, o których mowa w art. 56 pkt 3;
2) wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, w tym:
a) warunków przyjmowania przesyłek oraz przekazów pocztowych,
b) sposobu postępowania z przesyłkami uszkodzonymi, nieopłaconymi lub opłaconymi w kwocie niższej niż należna,
c) dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych lub przekazów pocztowych,
d) terminów odbioru przesyłek lub przekazów pocztowych z placówki operatora,
e) wymagań w zakresie opakowania i wymiaru przesyłek;
3) terminów, po upływie których wymagania określone w pkt 1 lit. a i c zostaną osiągnięte;
4) sposobu świadczenia powszechnych usług pocztowych, biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z powszechnych usług pocztowych i sposób wykonywania tych usług, kierując się wymaganiami Europejskiego Komitetu Normalizacji, a w przypadku braku tych wymagań – innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
[16] Art. 46 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 28 pkt 2 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz.U. Nr 180, poz. 1109). Zmiana weszła w życie 1 września 2009 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-10-23 do 2009-08-31 (Dz.U.2008.189.1159 tekst jednolity)
1. Operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający:
1) traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej;
2) traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością;
3) uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym;
4) przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante.
2. Powierza się Poczcie Polskiej obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie.
3. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, warunki wykonywania powszechnych usług pocztowych przez operatora publicznego dotyczące:
1) minimalnych wymagań w zakresie jakości powszechnych usług pocztowych:
a) wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek w obrocie krajowym, wyrażonego jako procentowy udział przesyłek doręczonych w określonych terminach, liczonych od dnia nadania do dnia doręczenia, w ogólnej liczbie nadanych przesyłek,
b) liczby i sposobu rozmieszczenia placówek operatora,
c) procentowego udziału nadawczych skrzynek pocztowych spełniających wymagania, o których mowa w art. 56 pkt 3;
2) wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, w tym:
a) warunków przyjmowania przesyłek oraz przekazów pocztowych,
b) sposobu postępowania z przesyłkami uszkodzonymi, nieopłaconymi lub opłaconymi w kwocie niższej niż należna,
c) dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych lub przekazów pocztowych,
d) terminów odbioru przesyłek lub przekazów pocztowych z placówki operatora,
e) wymagań w zakresie opakowania i wymiaru przesyłek;
3) terminów, po upływie których wymagania określone w pkt 1 lit. a i c zostaną osiągnięte;
4) sposobu świadczenia powszechnych usług pocztowych, biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z powszechnych usług pocztowych i sposób wykonywania tych usług, kierując się wymaganiami Europejskiego Komitetu Normalizacji, a w przypadku braku tych wymagań – innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-08-24 do 2008-10-22
[Świadczenie powszechnych usług pocztowych] 1. Operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający:
1) traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej;
2) traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością;
3) uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym;
4) przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante.
2. Powierza się Poczcie Polskiej obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie.
3. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, warunki wykonywania powszechnych usług pocztowych przez operatora publicznego dotyczące:
1) minimalnych wymagań w zakresie jakości powszechnych usług pocztowych:
a) wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek w obrocie krajowym, wyrażonego jako procentowy udział przesyłek doręczonych w określonych terminach, liczonych od dnia nadania do dnia doręczenia, w ogólnej liczbie nadanych przesyłek,
b) liczby i sposobu rozmieszczenia placówek operatora,
c) procentowego udziału nadawczych skrzynek pocztowych spełniających wymagania, o których mowa w art. 56 pkt 3;
2) wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, w tym:
a) warunków przyjmowania przesyłek oraz przekazów pocztowych,
b) sposobu postępowania z przesyłkami uszkodzonymi, nieopłaconymi lub opłaconymi w kwocie niższej niż należna,
c) dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych lub przekazów pocztowych,
d) terminów odbioru przesyłek lub przekazów pocztowych z placówki operatora,
e) wymagań w zakresie opakowania i wymiaru przesyłek;
3) terminów, po upływie których wymagania określone w pkt 1 lit. a i c zostaną osiągnięte;
4) sposobu świadczenia powszechnych usług pocztowych, biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z powszechnych usług pocztowych i sposób wykonywania tych usług, kierując się wymaganiami Europejskiego Komitetu Normalizacji, a w przypadku braku tych wymagań – innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.