Wersja obowiązująca od 2012-02-04 do 2013-01-01
1. Środkami budżetowymi sądów w zakresie wykonywania wydatków dysponują - stosownie do zakresu swoich kompetencji - dysponenci poszczególnych stopni, z zastrzeżeniem art. 179 § 2-4 ustawy.
2. [9] Dysponentów, o których mowa w § 2 pkt 5–7, ustanawia i znosi dysponent części budżetowej.
2a. [10] Dysponentowi części budżetowej bezpośrednio podlegają dysponenci budżetu sądów na obszarze apelacji.
2b. [11] Dysponentowi budżetu sądów na obszarze apelacji bezpośrednio podlegają dysponenci drugiego stopnia.
2c. [12] Dysponentowi drugiego stopnia bezpośrednio podlegają dysponenci trzeciego stopnia.
2d. [13] Dysponent budżetu sądów na obszarze apelacji oraz dysponent drugiego stopnia jest jednocześnie dysponentem trzeciego stopnia w zakresie pobierania dochodów i dokonywania wydatków ujętych w planie finansowym odpowiednio sądu apelacyjnego i okręgowego.
3. Zadania i kompetencje dysponenta części budżetowej obejmują: [14]
1) [15] przygotowywanie i przedstawianie projektu budżetu, w tym w układzie zadaniowym, a następnie wykonywanie budżetu, w tym w układzie zadaniowym, w części odpowiadającej sądom;
2) [16] opracowywanie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, harmonogramu realizacji budżetu państwa, o którym mowa w art. 147 ustawy o finansach publicznych, w części odpowiadającej sądom, oraz harmonogramu realizacji budżetu sądów na obszarze apelacji, po zasięgnięciu opinii dysponenta części budżetu sądów odpowiadającej obszarowi apelacji;
3) wydawanie dyspozycji uruchomienia środków budżetowych na wydatki dla dysponentów budżetu sądów na obszarze apelacji z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, w granicach określonych harmonogramem, o którym mowa w pkt 2;
4) [17] sprawowanie nadzoru i kontroli nad całością gospodarki finansowej sądów, w tym nad gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa oraz nad efektywnością i skutecznością realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, z zastrzeżeniem art. 69 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, jak również przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) [18] dokonywanie kwartalnych ocen przebiegu wykonania zadań w części budżetu państwa odpowiadającej sądom oraz dochodów i wydatków sądów, w tym przede wszystkim prawidłowości i terminowości pobierania dochodów, zgodności wydatków z planowanym przeznaczeniem oraz prawidłowości wykorzystania środków finansowych, w tym zakresu zrealizowanych zadań, wysokości i terminów przekazywania dotacji oraz prawidłowości wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności z przeznaczeniem oraz zgodności między wysokością wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją z budżetu państwa;
6) ustalanie szczegółowych zasad i organizowanie przepływu informacji w zakresie realizacji zadań finansowo-rzeczowych oraz koordynowanie wykonania tych zadań na obszarach apelacji;
7) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii dysponentów budżetu sądów na obszarze apelacji, wieloletnich programów zadań finansowo-rzeczowych sądownictwa oraz zabezpieczanie środków i limitów środków budżetowych na ich realizację;
8) inicjowanie i wprowadzanie efektywnych form zarządzania finansami i majątkiem sądów oraz koordynowanie i nadzorowanie tych procesów;
9) określanie, w uzasadnionych przypadkach, zakresu zadań i kompetencji podległych dysponentów;
10) [19] wykonywanie obowiązków w zakresie nadzoru i kontroli nad opracowywaniem programów inwestycji, prowadzeniem i finansowaniem inwestycji, które są określone w ustawie o finansach publicznych oraz przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. f, jak również dokonywanie czynności w zakresie przeniesień polegających na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych, w tym wydatków na inwestycje budowlane, na zasadach określonych w ustawie oraz ustawie o finansach publicznych.
4. Zadania i kompetencje dysponenta budżetu sądów na obszarze apelacji obejmują:
1) [20] przygotowywanie przy współpracy z podległymi mu dysponentami drugiego stopnia projektów planów finansowych oraz planów finansowych sądów z obszaru apelacji, w tym w układzie zadaniowym, przedstawianie projektów Krajowej Radzie Sądownictwa i dysponentowi części budżetowej, a następnie wykonywanie budżetu sądów, w tym w układzie zadaniowym, na obszarze apelacji;
2) opracowywanie w porozumieniu z podległymi dysponentami drugiego stopnia harmonogramu realizacji budżetów poszczególnych okręgów z obszaru apelacji;
3) dysponowanie rachunkami bieżącymi sądu apelacyjnego, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków;
4) [21] sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planach finansowych podległych dysponentów niższych stopni oraz przestrzegania przez nich zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, jak również zapewnienie funkcjonowania zewnętrznej kontroli zarządczej wobec podległych dysponentów w obszarach określonych w art. 21 § 2 ustawy oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) opracowywanie przy współpracy z podległymi dysponentami drugiego stopnia projektów programów wieloletnich;
6) [22] organizowanie na obszarze apelacji właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji planów finansowych, w tym w układzie zadaniowym, przez podległe sądy, dokonywanie ich kwartalnych ocen oraz przekazywanie tych ocen wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi części budżetowej;
7) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądów na obszarze apelacji;
8) prowadzenie działalności inwestycyjnej sądu apelacyjnego, a w razie potrzeby przekazywanie wykonania tych zadań na podstawie art. 179 § 4 ustawy.
5. Zadania i kompetencje dysponenta drugiego stopnia obejmują:
1) przygotowywanie przy współpracy z podległymi mu dysponentami trzeciego stopnia projektu planu finansowego sądów na obszarze okręgu, przedstawianie go dysponentowi budżetu sądów na obszarze apelacji, a następnie wykonywanie budżetu sądów na obszarze okręgu;
2) opracowywanie w porozumieniu z podległymi dysponentami trzeciego stopnia harmonogramu realizacji budżetów poszczególnych sądów na obszarze okręgu;
3) dysponowanie rachunkami bieżącymi sądu okręgowego, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków;
4) [23] sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planach finansowych podległych dysponentów niższych stopni oraz przestrzegania przez nich zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, jak również zapewnienie funkcjonowania zewnętrznej kontroli zarządczej wobec podległych dysponentów w obszarach określonych w art. 21 § 2 ustawy oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) uczestniczenie w opracowywaniu projektów programów wieloletnich w zakresie dotyczącym obszaru okręgu;
6) [24] organizowanie na obszarze okręgu właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji planów finansowych, w tym w układzie zadaniowym, przez podległe sądy, dokonywanie ich kwartalnych ocen oraz przekazywanie tych ocen wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi budżetu sądów na obszarze apelacji;
7) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądów na obszarze okręgu;
8) prowadzenie działalności inwestycyjnej sądu okręgowego i sądów rejonowych na obszarze okręgu.
6. Zadania i kompetencje dysponenta trzeciego stopnia obejmują:
1) przygotowywanie projektu planu finansowego - odpowiednio sądu apelacyjnego, okręgowego i rejonowego, przedstawienie go dysponentowi wyższego stopnia, a następnie wykonywanie budżetu danego sądu;
2) opracowywanie w porozumieniu z właściwym dysponentem wyższego stopnia harmonogramu realizacji budżetu sądu rejonowego;
3) dysponowanie rachunkiem bieżącym odpowiedniego sądu, z wyodrębnieniem rachunku dochodów i wydatków;
4) [25] sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planie finansowym sądu oraz przestrzegania zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, jak również zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli zarządczej w sądzie w obszarach określonych w art. 21 § 2 ustawy oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) [26] organizowanie właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji planów finansowych, w tym w układzie zadaniowym, odpowiednio w sądzie apelacyjnym, okręgowym i rejonowym, dokonywanie ich kwartalnej oceny oraz przekazywanie jej wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi wyższego stopnia;
6) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądu;
7) prowadzenie działalności inwestycyjnej odpowiednio sądu apelacyjnego i okręgowego.
[9] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[10] § 3 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[11] § 3 ust. 2b dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[12] § 3 ust. 2c dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[13] § 3 ust. 2d dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[14] § 3 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[15] § 3 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[16] § 3 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[17] § 3 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[18] § 3 ust. 3 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[19] § 3 ust. 3 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[20] § 3 ust. 4 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[21] § 3 ust. 4 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[22] § 3 ust. 4 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[23] § 3 ust. 5 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[24] § 3 ust. 5 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[25] § 3 ust. 6 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[26] § 3 ust. 6 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
Wersja obowiązująca od 2012-02-04 do 2013-01-01
1. Środkami budżetowymi sądów w zakresie wykonywania wydatków dysponują - stosownie do zakresu swoich kompetencji - dysponenci poszczególnych stopni, z zastrzeżeniem art. 179 § 2-4 ustawy.
2. [9] Dysponentów, o których mowa w § 2 pkt 5–7, ustanawia i znosi dysponent części budżetowej.
2a. [10] Dysponentowi części budżetowej bezpośrednio podlegają dysponenci budżetu sądów na obszarze apelacji.
2b. [11] Dysponentowi budżetu sądów na obszarze apelacji bezpośrednio podlegają dysponenci drugiego stopnia.
2c. [12] Dysponentowi drugiego stopnia bezpośrednio podlegają dysponenci trzeciego stopnia.
2d. [13] Dysponent budżetu sądów na obszarze apelacji oraz dysponent drugiego stopnia jest jednocześnie dysponentem trzeciego stopnia w zakresie pobierania dochodów i dokonywania wydatków ujętych w planie finansowym odpowiednio sądu apelacyjnego i okręgowego.
3. Zadania i kompetencje dysponenta części budżetowej obejmują: [14]
1) [15] przygotowywanie i przedstawianie projektu budżetu, w tym w układzie zadaniowym, a następnie wykonywanie budżetu, w tym w układzie zadaniowym, w części odpowiadającej sądom;
2) [16] opracowywanie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, harmonogramu realizacji budżetu państwa, o którym mowa w art. 147 ustawy o finansach publicznych, w części odpowiadającej sądom, oraz harmonogramu realizacji budżetu sądów na obszarze apelacji, po zasięgnięciu opinii dysponenta części budżetu sądów odpowiadającej obszarowi apelacji;
3) wydawanie dyspozycji uruchomienia środków budżetowych na wydatki dla dysponentów budżetu sądów na obszarze apelacji z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, w granicach określonych harmonogramem, o którym mowa w pkt 2;
4) [17] sprawowanie nadzoru i kontroli nad całością gospodarki finansowej sądów, w tym nad gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa oraz nad efektywnością i skutecznością realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, z zastrzeżeniem art. 69 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, jak również przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) [18] dokonywanie kwartalnych ocen przebiegu wykonania zadań w części budżetu państwa odpowiadającej sądom oraz dochodów i wydatków sądów, w tym przede wszystkim prawidłowości i terminowości pobierania dochodów, zgodności wydatków z planowanym przeznaczeniem oraz prawidłowości wykorzystania środków finansowych, w tym zakresu zrealizowanych zadań, wysokości i terminów przekazywania dotacji oraz prawidłowości wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności z przeznaczeniem oraz zgodności między wysokością wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją z budżetu państwa;
6) ustalanie szczegółowych zasad i organizowanie przepływu informacji w zakresie realizacji zadań finansowo-rzeczowych oraz koordynowanie wykonania tych zadań na obszarach apelacji;
7) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii dysponentów budżetu sądów na obszarze apelacji, wieloletnich programów zadań finansowo-rzeczowych sądownictwa oraz zabezpieczanie środków i limitów środków budżetowych na ich realizację;
8) inicjowanie i wprowadzanie efektywnych form zarządzania finansami i majątkiem sądów oraz koordynowanie i nadzorowanie tych procesów;
9) określanie, w uzasadnionych przypadkach, zakresu zadań i kompetencji podległych dysponentów;
10) [19] wykonywanie obowiązków w zakresie nadzoru i kontroli nad opracowywaniem programów inwestycji, prowadzeniem i finansowaniem inwestycji, które są określone w ustawie o finansach publicznych oraz przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. f, jak również dokonywanie czynności w zakresie przeniesień polegających na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych, w tym wydatków na inwestycje budowlane, na zasadach określonych w ustawie oraz ustawie o finansach publicznych.
4. Zadania i kompetencje dysponenta budżetu sądów na obszarze apelacji obejmują:
1) [20] przygotowywanie przy współpracy z podległymi mu dysponentami drugiego stopnia projektów planów finansowych oraz planów finansowych sądów z obszaru apelacji, w tym w układzie zadaniowym, przedstawianie projektów Krajowej Radzie Sądownictwa i dysponentowi części budżetowej, a następnie wykonywanie budżetu sądów, w tym w układzie zadaniowym, na obszarze apelacji;
2) opracowywanie w porozumieniu z podległymi dysponentami drugiego stopnia harmonogramu realizacji budżetów poszczególnych okręgów z obszaru apelacji;
3) dysponowanie rachunkami bieżącymi sądu apelacyjnego, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków;
4) [21] sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planach finansowych podległych dysponentów niższych stopni oraz przestrzegania przez nich zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, jak również zapewnienie funkcjonowania zewnętrznej kontroli zarządczej wobec podległych dysponentów w obszarach określonych w art. 21 § 2 ustawy oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) opracowywanie przy współpracy z podległymi dysponentami drugiego stopnia projektów programów wieloletnich;
6) [22] organizowanie na obszarze apelacji właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji planów finansowych, w tym w układzie zadaniowym, przez podległe sądy, dokonywanie ich kwartalnych ocen oraz przekazywanie tych ocen wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi części budżetowej;
7) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądów na obszarze apelacji;
8) prowadzenie działalności inwestycyjnej sądu apelacyjnego, a w razie potrzeby przekazywanie wykonania tych zadań na podstawie art. 179 § 4 ustawy.
5. Zadania i kompetencje dysponenta drugiego stopnia obejmują:
1) przygotowywanie przy współpracy z podległymi mu dysponentami trzeciego stopnia projektu planu finansowego sądów na obszarze okręgu, przedstawianie go dysponentowi budżetu sądów na obszarze apelacji, a następnie wykonywanie budżetu sądów na obszarze okręgu;
2) opracowywanie w porozumieniu z podległymi dysponentami trzeciego stopnia harmonogramu realizacji budżetów poszczególnych sądów na obszarze okręgu;
3) dysponowanie rachunkami bieżącymi sądu okręgowego, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków;
4) [23] sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planach finansowych podległych dysponentów niższych stopni oraz przestrzegania przez nich zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, jak również zapewnienie funkcjonowania zewnętrznej kontroli zarządczej wobec podległych dysponentów w obszarach określonych w art. 21 § 2 ustawy oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) uczestniczenie w opracowywaniu projektów programów wieloletnich w zakresie dotyczącym obszaru okręgu;
6) [24] organizowanie na obszarze okręgu właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji planów finansowych, w tym w układzie zadaniowym, przez podległe sądy, dokonywanie ich kwartalnych ocen oraz przekazywanie tych ocen wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi budżetu sądów na obszarze apelacji;
7) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądów na obszarze okręgu;
8) prowadzenie działalności inwestycyjnej sądu okręgowego i sądów rejonowych na obszarze okręgu.
6. Zadania i kompetencje dysponenta trzeciego stopnia obejmują:
1) przygotowywanie projektu planu finansowego - odpowiednio sądu apelacyjnego, okręgowego i rejonowego, przedstawienie go dysponentowi wyższego stopnia, a następnie wykonywanie budżetu danego sądu;
2) opracowywanie w porozumieniu z właściwym dysponentem wyższego stopnia harmonogramu realizacji budżetu sądu rejonowego;
3) dysponowanie rachunkiem bieżącym odpowiedniego sądu, z wyodrębnieniem rachunku dochodów i wydatków;
4) [25] sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planie finansowym sądu oraz przestrzegania zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, jak również zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli zarządczej w sądzie w obszarach określonych w art. 21 § 2 ustawy oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) [26] organizowanie właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji planów finansowych, w tym w układzie zadaniowym, odpowiednio w sądzie apelacyjnym, okręgowym i rejonowym, dokonywanie ich kwartalnej oceny oraz przekazywanie jej wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi wyższego stopnia;
6) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądu;
7) prowadzenie działalności inwestycyjnej odpowiednio sądu apelacyjnego i okręgowego.
[9] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[10] § 3 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[11] § 3 ust. 2b dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[12] § 3 ust. 2c dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[13] § 3 ust. 2d dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[14] § 3 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[15] § 3 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[16] § 3 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[17] § 3 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[18] § 3 ust. 3 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[19] § 3 ust. 3 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[20] § 3 ust. 4 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[21] § 3 ust. 4 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[22] § 3 ust. 4 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[23] § 3 ust. 5 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[24] § 3 ust. 5 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[25] § 3 ust. 6 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
[26] § 3 ust. 6 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. poz. 114). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2012 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-01-23 do 2012-02-03
1. Środkami budżetowymi sądów w zakresie wykonywania wydatków dysponują - stosownie do zakresu swoich kompetencji - dysponenci poszczególnych stopni, z zastrzeżeniem art. 179 § 2-4 ustawy.
2. Dysponentów, o których mowa w § 2 pkt 5-7, ustanawia i znosi dysponent główny.
3. Zadania i kompetencje dysponenta głównego obejmują:
1) przygotowywanie i przedstawianie projektu budżetu, a następnie wykonywanie budżetu w części odpowiadającej sądom;
2) opracowywanie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, harmonogramu realizacji budżetu państwa, o którym mowa w art. 129 ustawy o finansach publicznych, w części odpowiadającej sądom, oraz harmonogramu realizacji budżetu sądów na obszarze apelacji, po zasięgnięciu opinii dysponenta części budżetu sądów odpowiadającej obszarowi apelacji;
3) wydawanie dyspozycji uruchomienia środków budżetowych na wydatki dla dysponentów budżetu sądów na obszarze apelacji z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, w granicach określonych harmonogramem, o którym mowa w pkt 2;
4) sprawowanie nadzoru i kontroli nad całością gospodarki finansowej sądów, w tym kontroli gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, przestrzegania realizacji procedur kontroli finansowej w toku wykonywania budżetu i dyscypliny finansów publicznych;
5) dokonywanie kwartalnych ocen przebiegu wykonania zadań w części budżetu państwa odpowiadającej sądom oraz dochodów i wydatków sądów, w tym przede wszystkim prawidłowości i terminowości pobierania dochodów, zgodności wydatków z planowanym przeznaczeniem oraz prawidłowości wykorzystania środków finansowych, wysokości i terminów przekazywania dotacji oraz prawidłowości wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa, pod względem zgodności z przeznaczeniem oraz wysokości wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją z budżetu państwa;
6) ustalanie szczegółowych zasad i organizowanie przepływu informacji w zakresie realizacji zadań finansowo-rzeczowych oraz koordynowanie wykonania tych zadań na obszarach apelacji;
7) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii dysponentów budżetu sądów na obszarze apelacji, wieloletnich programów zadań finansowo-rzeczowych sądownictwa oraz zabezpieczanie środków i limitów środków budżetowych na ich realizację;
8) inicjowanie i wprowadzanie efektywnych form zarządzania finansami i majątkiem sądów oraz koordynowanie i nadzorowanie tych procesów;
9) określanie, w uzasadnionych przypadkach, zakresu zadań i kompetencji podległych dysponentów;
10) wykonywanie obowiązków w zakresie prowadzenia i finansowania inwestycji, w tym wieloletnich, które określone są w ustawie o finansach publicznych oraz przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. f.
4. Zadania i kompetencje dysponenta budżetu sądów na obszarze apelacji obejmują:
1) przygotowywanie przy współpracy z podległymi mu dysponentami drugiego stopnia projektów planów finansowych oraz planów finansowych sądów z obszaru apelacji, przedstawianie projektów Krajowej Radzie Sądownictwa i dysponentowi głównemu, a następnie wykonywanie budżetu sądów na obszarze apelacji;
2) opracowywanie w porozumieniu z podległymi dysponentami drugiego stopnia harmonogramu realizacji budżetów poszczególnych okręgów z obszaru apelacji;
3) dysponowanie rachunkami bieżącymi sądu apelacyjnego, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków;
4) sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planach finansowych podległych dysponentów niższych stopni oraz przestrzegania przez nich zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, przestrzegania realizacji procedur kontroli finansowej w toku wykonywania budżetu i dyscypliny finansów publicznych;
5) opracowywanie przy współpracy z podległymi dysponentami drugiego stopnia projektów programów wieloletnich;
6) organizowanie na obszarze apelacji właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji zadań oraz dochodów i wydatków, w tym programów wieloletnich, przez podległe sądy, dokonywanie ich kwartalnych ocen oraz przekazywanie tych ocen wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi głównemu;
7) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądów na obszarze apelacji;
8) prowadzenie działalności inwestycyjnej sądu apelacyjnego, a w razie potrzeby przekazywanie wykonania tych zadań na podstawie art. 179 § 4 ustawy.
5. Zadania i kompetencje dysponenta drugiego stopnia obejmują:
1) przygotowywanie przy współpracy z podległymi mu dysponentami trzeciego stopnia projektu planu finansowego sądów na obszarze okręgu, przedstawianie go dysponentowi budżetu sądów na obszarze apelacji, a następnie wykonywanie budżetu sądów na obszarze okręgu;
2) opracowywanie w porozumieniu z podległymi dysponentami trzeciego stopnia harmonogramu realizacji budżetów poszczególnych sądów na obszarze okręgu;
3) dysponowanie rachunkami bieżącymi sądu okręgowego, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków;
4) sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planach finansowych podległych dysponentów oraz przestrzegania przez nich zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, przestrzegania realizacji procedur kontroli finansowej w toku wykonywania budżetu i dyscypliny finansów publicznych;
5) uczestniczenie w opracowywaniu projektów programów wieloletnich w zakresie dotyczącym obszaru okręgu;
6) organizowanie na obszarze okręgu właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji zadań oraz dochodów i wydatków, w tym programów wieloletnich, przez podległe sądy, dokonywanie ich kwartalnych ocen oraz przekazywanie tych ocen wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi budżetu sądów na obszarze apelacji;
7) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądów na obszarze okręgu;
8) prowadzenie działalności inwestycyjnej sądu okręgowego i sądów rejonowych na obszarze okręgu.
6. Zadania i kompetencje dysponenta trzeciego stopnia obejmują:
1) przygotowywanie projektu planu finansowego - odpowiednio sądu apelacyjnego, okręgowego i rejonowego, przedstawienie go dysponentowi wyższego stopnia, a następnie wykonywanie budżetu danego sądu;
2) opracowywanie w porozumieniu z właściwym dysponentem wyższego stopnia harmonogramu realizacji budżetu sądu rejonowego;
3) dysponowanie rachunkiem bieżącym odpowiedniego sądu, z wyodrębnieniem rachunku dochodów i wydatków;
4) sprawowanie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań określonych w planie finansowym sądu, przestrzeganie zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, przestrzegania realizacji procedur kontroli finansowej w toku wykonywania budżetu i dyscypliny finansów publicznych;
5) organizowanie właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa, w tym programów wieloletnich, odpowiednio w sądzie apelacyjnym, okręgowym i rejonowym oraz dokonywanie ich kwartalnej oceny i przekazywanie jej wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi wyższego stopnia;
6) podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądu;
7) prowadzenie działalności inwestycyjnej odpowiednio sądu apelacyjnego i okręgowego.