history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2010-12-31 do 2012-05-27

Zakład przyrodoleczniczy wchodzący w skład zakładu lecznictwa uzdrowiskowego powinien odpowiadać następującym wymaganiom:

1) znajdować się co najmniej na poziomie terenu urządzonego przy budynku; dopuszcza się lokalizowanie pomieszczeń zakładu przyrodoleczniczego poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku;

2) posiadać działy zabiegowe odpowiednie do profilu zakładu lecznictwa uzdrowiskowego;

3) w skład zakładu przyrodoleczniczego powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:

a) pomieszczenia zabiegowe wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi,

b) sale gimnastyczne do ćwiczeń zespołowych i sale do ćwiczeń indywidualnych,

c) co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa lub pokoje wypoczynkowe indywidualne,

d) gabinety lekarskie i pielęgniarsko-zabiegowe zaopatrzone w leki i sprzęt do udzielania pierwszej pomocy lekarskiej, w przypadku gdy zakład przyrodoleczniczy znajduje się w odrębnym budynku,

e) [12] (uchylona);

4) w zależności od profilu leczniczego uzdrowiska oraz dostępnych naturalnych surowców leczniczych powinny znajdować się w szczególności urządzenia wykorzystywane w.

a) balneoterapii:

– baseny i wanny do kąpieli leczniczych,

– inhalatoria do inhalacji z wód mineralnych,

b) peloidoterapii,

c) hydroterapii:

– wanny,

– natryski,

– baseny rehabilitacyjne.

d) kinezyterapii,

e) termoterapii:

– sauna,

– urządzenia do parafinoterapii,

f) [13] krioterapii,

g) fototerapii:

– urządzenia do naświetlań,

– lasery,

h) fizykoterapii:

– urządzenia do jonoforezy,

– urządzenia do wytwarzania prądów diadynamicznych i prądów interferencyjnych,

– urządzenia do diatermii krótkofalowej i impulsowej,

– urządzenia do elektrostymulacji,

– urządzenia do wytwarzania mikrofali,

– urządzenia do wytwarzania ultradźwięków,

– urządzenia do magnetoterapii,

i) do masażu klasycznego;

5) w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o rodzaju zabiegów wykonywanych w zakładzie i godzinach ich wykonywania;

6) odpowiednio do rodzajów i liczby stanowisk zabiegowych, wykorzystywanych przez pacjentów, którzy nie zamieszkują w budynku, w którym znajduje się zakład przyrodoleczniczy, powinna znajdować się co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa umożliwiająca wypoczynek po zabiegach, przy uwzględnieniu następujących wskazań:

a) przy kąpielach mineralnych liczba leżanek powinna być co najmniej równa liczbie stanowisk zabiegowych,

b) przy kąpielach i zawijaniach peloidowych liczba leżanek powinna być co najmniej 1,5 raza większa od liczby stanowisk zabiegowych,

c) w zakładach, w których wykonywane są zabiegi dla kobiet i mężczyzn, sale wypoczynkowe powinny być oddzielne dla każdej płci,

d) w salach wypoczynkowych zbiorowych minimalna powierzchnia jednostkowa powinna wynosić 3,5 m2 na leżankę,

e) w zakładzie, w którym wykonywane są zabiegi niewymagające wypoczynku w pozycji leżącej, powinny znajdować się sale umożliwiające wypoczynek w pozycji siedzącej;

7) w przypadku gdy w zakładzie przyrodoleczniczym wykonywane są zabiegi wymagające sterylnych urządzeń bądź ich części, należy zapewnić ich sterylność;

8) ściany i posadzki pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, a posadzki również o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem;

9) [14] (uchylony);

10) do pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinna być doprowadzona do stanowisk zabiegowych woda ciepła i zimna;

11) [15] (uchylony);

12) przy wannach kąpielowych powinny być zamocowane uchwyty ułatwiające pacjentowi wejście do wanny i wyjście z wanny oraz bezwzględnie instalacja przywoławcza;

13) pomieszczenia, w których wykonywane są zabiegi, powinny być wyposażone w zegary, pozwalające na określenie czasu trwania zabiegu (zegary z dzwonkami, klepsydry i inne);

14) w zakładzie powinny znajdować się co najmniej 2 ustępy dla kobiet, 1 ustęp i 1 pisuar dla mężczyzn, licząc łącznie na 60 osób równocześnie przebywających w zakładzie, przy ustępach powinna znajdować się umywalka z bieżącą wodą ciepłą i zimną;

15) pomieszczenia zakładu przyrodoleczniczego powinny posiadać wentylację grawitacyjną;

16) posiadać wentylację nawiewno-wywiewną w:

a) kuchniach borowinowych,

b) pomieszczeniach peloidoterapii,

c) pomieszczeniach zabiegów hydroterapeutycznych,

d) pomieszczeniach zabiegów inhalacyjnych,

e) salach gimnastycznych;

17) pomieszczenia, w których w celach leczniczych wykorzystywany jest dwutlenek węgla (CO2), siarkowodór (H2S) lub radon (Rn) w postaci gazowej lub w przypadku, gdy występuje jego wydzielanie się z wód leczniczych, wyposażone są w dolne przelewy gazowe; wentylacja mechaniczna powinna posiadać wyciąg dolny;

18) w zakresie urządzeń do przygotowywania i udzielania zabiegów peloidowych:

a) pomieszczenie zabiegowe do zawijań lub kąpieli peloidowych powinno być wyposażone oprócz urządzenia zabiegowego w wannę do kąpieli oczyszczającej z baterią natryskową lub kabiną natryskową,

b) zużyta borowina powinna być odprowadzona poza obręb zakładu,

c) proces technologiczny użytkowania peloidów powinien wykluczyć możliwość używania do zabiegów peloidów zużytych (odpadowych),

d) [16] przechowywane peloidy powinny być odpowiednio zabezpieczone przed ich zanieczyszczeniem i wysuszeniem;

19) w przypadku użytkowania w zakładzie wód leczniczych, w których rozpuszczone są substancje gazowe, układ instalacji powinien zabezpieczać przed nadmiernymi stratami składników gazowych. Wysokości strat w instalacji nie powinny przekraczać, przyjmując za 100 % zawartość składników gazowych w źródle:

a) [17] dla wód szczaw – do 20 % CO2,

b) dla wód siarczkowych – 30 % H2S,

c) dla wód termalnych – do 10 % spadku temperatury,

d) dla wód radoczynnych – do 30 % Rn;

20) doprowadzenie do wanien wód leczniczych zgazowanych powinno następować „od dołu”, wykluczając rozpryskiwanie wody;

21) instalacje wody ciepłej i zimnej dla hydroterapii powinny zapewniać zasilanie w wodę o ciśnieniu co najmniej 4 atmosfery;

22) w zakresie saturatorów:

a) [18] saturatory powinny zapewniać minimalne nasycenie CO2 wody o naturalnej temperaturze w ilości 2.200 mg/l,

b) butle z CO2 zarówno pełne, jak i puste powinny być umieszczone w uchwytach;

23) [19] sprężarki stosowane do zabiegów inhalacyjnych powinny mieć czerpnię powietrza wyprowadzoną na zewnątrz zakładu i umożliwiającą pobór powietrza z zewnątrz; na przewodzie tłocznym powinien być zainstalowany filtr powietrza wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta;

24) urządzenia mechaniczne napędzane silnikiem elektrycznym powinny posiadać izolację zapobiegającą przenoszeniu się drgań i hałasu;

25) urządzenia i instalacje w szczególności doprowadzające wody mineralne, wodę ciepłą i zimną lub gaz powinny być oznakowane w sposób umożliwiający ich rozróżnienie;

26) preparaty używane do kąpieli i sole kąpielowe powinny być przechowywane w trwałych pojemnikach chroniących przed ich zanieczyszczeniem;

27) przepisy porządkowe dla korzystających z urządzeń zakładu przyrodoleczniczego powinny być wywieszone w widocznym miejscu.

[12] § 6 pkt 3 lit. e) uchylona przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[13] § 6 pkt 4 lit. f) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[14] § 6 pkt 9 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[15] § 6 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[16] § 6 pkt 18 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[17] § 6 pkt 19 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[18] § 6 pkt 22 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[19] § 6 pkt 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. g) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

Wersja obowiązująca od 2010-12-31 do 2012-05-27

Zakład przyrodoleczniczy wchodzący w skład zakładu lecznictwa uzdrowiskowego powinien odpowiadać następującym wymaganiom:

1) znajdować się co najmniej na poziomie terenu urządzonego przy budynku; dopuszcza się lokalizowanie pomieszczeń zakładu przyrodoleczniczego poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku;

2) posiadać działy zabiegowe odpowiednie do profilu zakładu lecznictwa uzdrowiskowego;

3) w skład zakładu przyrodoleczniczego powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:

a) pomieszczenia zabiegowe wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi,

b) sale gimnastyczne do ćwiczeń zespołowych i sale do ćwiczeń indywidualnych,

c) co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa lub pokoje wypoczynkowe indywidualne,

d) gabinety lekarskie i pielęgniarsko-zabiegowe zaopatrzone w leki i sprzęt do udzielania pierwszej pomocy lekarskiej, w przypadku gdy zakład przyrodoleczniczy znajduje się w odrębnym budynku,

e) [12] (uchylona);

4) w zależności od profilu leczniczego uzdrowiska oraz dostępnych naturalnych surowców leczniczych powinny znajdować się w szczególności urządzenia wykorzystywane w.

a) balneoterapii:

– baseny i wanny do kąpieli leczniczych,

– inhalatoria do inhalacji z wód mineralnych,

b) peloidoterapii,

c) hydroterapii:

– wanny,

– natryski,

– baseny rehabilitacyjne.

d) kinezyterapii,

e) termoterapii:

– sauna,

– urządzenia do parafinoterapii,

f) [13] krioterapii,

g) fototerapii:

– urządzenia do naświetlań,

– lasery,

h) fizykoterapii:

– urządzenia do jonoforezy,

– urządzenia do wytwarzania prądów diadynamicznych i prądów interferencyjnych,

– urządzenia do diatermii krótkofalowej i impulsowej,

– urządzenia do elektrostymulacji,

– urządzenia do wytwarzania mikrofali,

– urządzenia do wytwarzania ultradźwięków,

– urządzenia do magnetoterapii,

i) do masażu klasycznego;

5) w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o rodzaju zabiegów wykonywanych w zakładzie i godzinach ich wykonywania;

6) odpowiednio do rodzajów i liczby stanowisk zabiegowych, wykorzystywanych przez pacjentów, którzy nie zamieszkują w budynku, w którym znajduje się zakład przyrodoleczniczy, powinna znajdować się co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa umożliwiająca wypoczynek po zabiegach, przy uwzględnieniu następujących wskazań:

a) przy kąpielach mineralnych liczba leżanek powinna być co najmniej równa liczbie stanowisk zabiegowych,

b) przy kąpielach i zawijaniach peloidowych liczba leżanek powinna być co najmniej 1,5 raza większa od liczby stanowisk zabiegowych,

c) w zakładach, w których wykonywane są zabiegi dla kobiet i mężczyzn, sale wypoczynkowe powinny być oddzielne dla każdej płci,

d) w salach wypoczynkowych zbiorowych minimalna powierzchnia jednostkowa powinna wynosić 3,5 m2 na leżankę,

e) w zakładzie, w którym wykonywane są zabiegi niewymagające wypoczynku w pozycji leżącej, powinny znajdować się sale umożliwiające wypoczynek w pozycji siedzącej;

7) w przypadku gdy w zakładzie przyrodoleczniczym wykonywane są zabiegi wymagające sterylnych urządzeń bądź ich części, należy zapewnić ich sterylność;

8) ściany i posadzki pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, a posadzki również o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem;

9) [14] (uchylony);

10) do pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinna być doprowadzona do stanowisk zabiegowych woda ciepła i zimna;

11) [15] (uchylony);

12) przy wannach kąpielowych powinny być zamocowane uchwyty ułatwiające pacjentowi wejście do wanny i wyjście z wanny oraz bezwzględnie instalacja przywoławcza;

13) pomieszczenia, w których wykonywane są zabiegi, powinny być wyposażone w zegary, pozwalające na określenie czasu trwania zabiegu (zegary z dzwonkami, klepsydry i inne);

14) w zakładzie powinny znajdować się co najmniej 2 ustępy dla kobiet, 1 ustęp i 1 pisuar dla mężczyzn, licząc łącznie na 60 osób równocześnie przebywających w zakładzie, przy ustępach powinna znajdować się umywalka z bieżącą wodą ciepłą i zimną;

15) pomieszczenia zakładu przyrodoleczniczego powinny posiadać wentylację grawitacyjną;

16) posiadać wentylację nawiewno-wywiewną w:

a) kuchniach borowinowych,

b) pomieszczeniach peloidoterapii,

c) pomieszczeniach zabiegów hydroterapeutycznych,

d) pomieszczeniach zabiegów inhalacyjnych,

e) salach gimnastycznych;

17) pomieszczenia, w których w celach leczniczych wykorzystywany jest dwutlenek węgla (CO2), siarkowodór (H2S) lub radon (Rn) w postaci gazowej lub w przypadku, gdy występuje jego wydzielanie się z wód leczniczych, wyposażone są w dolne przelewy gazowe; wentylacja mechaniczna powinna posiadać wyciąg dolny;

18) w zakresie urządzeń do przygotowywania i udzielania zabiegów peloidowych:

a) pomieszczenie zabiegowe do zawijań lub kąpieli peloidowych powinno być wyposażone oprócz urządzenia zabiegowego w wannę do kąpieli oczyszczającej z baterią natryskową lub kabiną natryskową,

b) zużyta borowina powinna być odprowadzona poza obręb zakładu,

c) proces technologiczny użytkowania peloidów powinien wykluczyć możliwość używania do zabiegów peloidów zużytych (odpadowych),

d) [16] przechowywane peloidy powinny być odpowiednio zabezpieczone przed ich zanieczyszczeniem i wysuszeniem;

19) w przypadku użytkowania w zakładzie wód leczniczych, w których rozpuszczone są substancje gazowe, układ instalacji powinien zabezpieczać przed nadmiernymi stratami składników gazowych. Wysokości strat w instalacji nie powinny przekraczać, przyjmując za 100 % zawartość składników gazowych w źródle:

a) [17] dla wód szczaw – do 20 % CO2,

b) dla wód siarczkowych – 30 % H2S,

c) dla wód termalnych – do 10 % spadku temperatury,

d) dla wód radoczynnych – do 30 % Rn;

20) doprowadzenie do wanien wód leczniczych zgazowanych powinno następować „od dołu”, wykluczając rozpryskiwanie wody;

21) instalacje wody ciepłej i zimnej dla hydroterapii powinny zapewniać zasilanie w wodę o ciśnieniu co najmniej 4 atmosfery;

22) w zakresie saturatorów:

a) [18] saturatory powinny zapewniać minimalne nasycenie CO2 wody o naturalnej temperaturze w ilości 2.200 mg/l,

b) butle z CO2 zarówno pełne, jak i puste powinny być umieszczone w uchwytach;

23) [19] sprężarki stosowane do zabiegów inhalacyjnych powinny mieć czerpnię powietrza wyprowadzoną na zewnątrz zakładu i umożliwiającą pobór powietrza z zewnątrz; na przewodzie tłocznym powinien być zainstalowany filtr powietrza wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta;

24) urządzenia mechaniczne napędzane silnikiem elektrycznym powinny posiadać izolację zapobiegającą przenoszeniu się drgań i hałasu;

25) urządzenia i instalacje w szczególności doprowadzające wody mineralne, wodę ciepłą i zimną lub gaz powinny być oznakowane w sposób umożliwiający ich rozróżnienie;

26) preparaty używane do kąpieli i sole kąpielowe powinny być przechowywane w trwałych pojemnikach chroniących przed ich zanieczyszczeniem;

27) przepisy porządkowe dla korzystających z urządzeń zakładu przyrodoleczniczego powinny być wywieszone w widocznym miejscu.

[12] § 6 pkt 3 lit. e) uchylona przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[13] § 6 pkt 4 lit. f) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[14] § 6 pkt 9 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[15] § 6 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[16] § 6 pkt 18 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[17] § 6 pkt 19 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[18] § 6 pkt 22 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[19] § 6 pkt 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. g) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-09-23 do 2010-12-30

Zakład przyrodoleczniczy wchodzący w skład zakładu lecznictwa uzdrowiskowego powinien odpowiadać następującym wymaganiom:

1) znajdować się co najmniej na poziomie terenu urządzonego przy budynku; dopuszcza się lokalizowanie pomieszczeń zakładu przyrodoleczniczego poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku;

2) posiadać działy zabiegowe odpowiednie do profilu zakładu lecznictwa uzdrowiskowego;

3) w skład zakładu przyrodoleczniczego powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:

a) pomieszczenia zabiegowe wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi,

b) sale gimnastyczne do ćwiczeń zespołowych i sale do ćwiczeń indywidualnych,

c) co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa lub pokoje wypoczynkowe indywidualne,

d) gabinety lekarskie i pielęgniarsko-zabiegowe zaopatrzone w leki i sprzęt do udzielania pierwszej pomocy lekarskiej, w przypadku gdy zakład przyrodoleczniczy znajduje się w odrębnym budynku,

e) poczekalnię pacjentów;

4) w zależności od profilu leczniczego uzdrowiska oraz dostępnych naturalnych surowców leczniczych powinny znajdować się w szczególności urządzenia wykorzystywane w.

a) balneoterapii:

– baseny i wanny do kąpieli leczniczych,

– inhalatoria do inhalacji z wód mineralnych,

b) peloidoterapii,

c) hydroterapii:

– wanny,

– natryski,

– baseny rehabilitacyjne.

d) kinezyterapii,

e) termoterapii:

– sauna,

– urządzenia do parafinoterapii,

f) kardioterapii,

g) fototerapii:

– urządzenia do naświetlań,

– lasery,

h) fizykoterapii:

– urządzenia do jonoforezy,

– urządzenia do wytwarzania prądów diadynamicznych i prądów interferencyjnych,

– urządzenia do diatermii krótkofalowej i impulsowej,

– urządzenia do elektrostymulacji,

– urządzenia do wytwarzania mikrofali,

– urządzenia do wytwarzania ultradźwięków,

– urządzenia do magnetoterapii,

i) do masażu klasycznego;

5) w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o rodzaju zabiegów wykonywanych w zakładzie i godzinach ich wykonywania;

6) odpowiednio do rodzajów i liczby stanowisk zabiegowych, wykorzystywanych przez pacjentów, którzy nie zamieszkują w budynku, w którym znajduje się zakład przyrodoleczniczy, powinna znajdować się co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa umożliwiająca wypoczynek po zabiegach, przy uwzględnieniu następujących wskazań:

a) przy kąpielach mineralnych liczba leżanek powinna być co najmniej równa liczbie stanowisk zabiegowych,

b) przy kąpielach i zawijaniach peloidowych liczba leżanek powinna być co najmniej 1,5 raza większa od liczby stanowisk zabiegowych,

c) w zakładach, w których wykonywane są zabiegi dla kobiet i mężczyzn, sale wypoczynkowe powinny być oddzielne dla każdej płci,

d) w salach wypoczynkowych zbiorowych minimalna powierzchnia jednostkowa powinna wynosić 3,5 m2 na leżankę,

e) w zakładzie, w którym wykonywane są zabiegi niewymagające wypoczynku w pozycji leżącej, powinny znajdować się sale umożliwiające wypoczynek w pozycji siedzącej;

7) w przypadku gdy w zakładzie przyrodoleczniczym wykonywane są zabiegi wymagające sterylnych urządzeń bądź ich części, należy zapewnić ich sterylność;

8) ściany i posadzki pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, a posadzki również o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem;

9) poziom posadzki w pomieszczeniach, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinien być obniżony w stosunku do pomieszczeń przyległych, ze spadem do kratki ściekowej;

10) do pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinna być doprowadzona do stanowisk zabiegowych woda ciepła i zimna;

11) aparatura i urządzenia do wykonywania zabiegów powinny być w stanie technicznym, który umożliwia właściwe wykonanie zabiegu oraz zapewnia odpowiednie warunki BHP i bezpieczeństwo pacjentów;

12) przy wannach kąpielowych powinny być zamocowane uchwyty ułatwiające pacjentowi wejście do wanny i wyjście z wanny oraz bezwzględnie instalacja przywoławcza;

13) pomieszczenia, w których wykonywane są zabiegi, powinny być wyposażone w zegary, pozwalające na określenie czasu trwania zabiegu (zegary z dzwonkami, klepsydry i inne);

14) w zakładzie powinny znajdować się co najmniej 2 ustępy dla kobiet, 1 ustęp i 1 pisuar dla mężczyzn, licząc łącznie na 60 osób równocześnie przebywających w zakładzie, przy ustępach powinna znajdować się umywalka z bieżącą wodą ciepłą i zimną;

15) pomieszczenia zakładu przyrodoleczniczego powinny posiadać wentylację grawitacyjną;

16) posiadać wentylację nawiewno-wywiewną w:

a) kuchniach borowinowych,

b) pomieszczeniach peloidoterapii,

c) pomieszczeniach zabiegów hydroterapeutycznych,

d) pomieszczeniach zabiegów inhalacyjnych,

e) salach gimnastycznych;

17) pomieszczenia, w których w celach leczniczych wykorzystywany jest dwutlenek węgla (CO2), siarkowodór (H2S) lub radon (Rn) w postaci gazowej lub w przypadku, gdy występuje jego wydzielanie się z wód leczniczych, wyposażone są w dolne przelewy gazowe; wentylacja mechaniczna powinna posiadać wyciąg dolny;

18) w zakresie urządzeń do przygotowywania i udzielania zabiegów peloidowych:

a) pomieszczenie zabiegowe do zawijań lub kąpieli peloidowych powinno być wyposażone oprócz urządzenia zabiegowego w wannę do kąpieli oczyszczającej z baterią natryskową lub kabiną natryskową,

b) zużyta borowina powinna być odprowadzona poza obręb zakładu,

c) proces technologiczny użytkowania peloidów powinien wykluczyć możliwość używania do zabiegów peloidów zużytych (odpadowych),

d) przechowywane peloidy powinny być odpowiednio zabezpieczone przed ich zanieczyszczeniem;

19) w przypadku użytkowania w zakładzie wód leczniczych, w których rozpuszczone są substancje gazowe, układ instalacji powinien zabezpieczać przed nadmiernymi stratami składników gazowych. Wysokości strat w instalacji nie powinny przekraczać, przyjmując za 100 % zawartość składników gazowych w źródle:

a) dla wód szczawów – do 20 % CO2,

b) dla wód siarczkowych – 30 % H2S,

c) dla wód termalnych – do 10 % spadku temperatury,

d) dla wód radoczynnych – do 30 % Rn;

20) doprowadzenie do wanien wód leczniczych zgazowanych powinno następować „od dołu”, wykluczając rozpryskiwanie wody;

21) instalacje wody ciepłej i zimnej dla hydroterapii powinny zapewniać zasilanie w wodę o ciśnieniu co najmniej 4 atmosfery;

22) w zakresie saturatorów:

a) saturatory powinny zapewniać minimalne nasycenie wody o naturalnej temperaturze w ilości 2 200 mg/l,

b) butle z CO2 zarówno pełne, jak i puste powinny być umieszczone w uchwytach;

23) sprężarki stosowane do zabiegów inhalacyjnych powinny mieć czerpnię powietrza wyprowadzoną na zewnątrz zakładu i umożliwiającą pobór czystego powietrza; na przewodzie tłocznym powinien być zainstalowany filtr powietrza;

24) urządzenia mechaniczne napędzane silnikiem elektrycznym powinny posiadać izolację zapobiegającą przenoszeniu się drgań i hałasu;

25) urządzenia i instalacje w szczególności doprowadzające wody mineralne, wodę ciepłą i zimną lub gaz powinny być oznakowane w sposób umożliwiający ich rozróżnienie;

26) preparaty używane do kąpieli i sole kąpielowe powinny być przechowywane w trwałych pojemnikach chroniących przed ich zanieczyszczeniem;

27) przepisy porządkowe dla korzystających z urządzeń zakładu przyrodoleczniczego powinny być wywieszone w widocznym miejscu.