history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2010-12-31 do 2012-05-27

Szpital uzdrowiskowy powinien odpowiadać następującym wymaganiom:

1) [1] powinien stanowić samodzielny budynek, zespół budynków lub wydzieloną część innego zakładu lecznictwa uzdrowiskowego, położony w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;

2) [2] (uchylony);

3) pokoje łóżkowe powinny być wyposażone w system sygnalizacji przywoławczej;

4) oddział szpitalny w szpitalu uzdrowiskowym powinien składać się z zespołów pomieszczeń pielęgnacyjnych i ogólnych; pomieszczenia ogólne mogą być wspólne dla całego szpitala;

5) w skład zespołu pomieszczeń pielęgnacyjnych w szczególności powinny wchodzić:

a) [3] pokoje pacjentów wyposażone co najmniej w umywalkę z zimną i ciepłą wodą oraz pojemnik na odpadki; wymaganie dotyczące umywalki uważa się za spełnione w przypadku, gdy przy pokoju zlokalizowane jest pomieszczenie higieniczno-sanitarne,

b) pokój lekarzy,

c) punkt pielęgniarski,

d) pokój zabiegowy,

e) [4] pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, wyposażone co najmniej w miskę ustępową, umywalkę z baterią, dozownik z mydłem w płynie oraz pojemniki z ręcznikami jednorazowego użycia, pojemnik na zużyte ręczniki lub urządzenia do suszenia rąk oraz natrysk, przy czym przynajmniej jedno pomieszczenie na piętrze powinno być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich;

6) w skład zespołu pomieszczeń ogólnych w szczególności powinny wchodzić:

a) pokoje pracowników medycznych i administracyjnych – co najmniej jedno pomieszczenie,

b) ustęp dla personelu,

c) pomieszczenie służące do przechowywania środków czystości oraz preparatów myjąco-dezynfekcyjnych, a także przygotowywania roztworów roboczych oraz mycia i dezynfekcji sprzętu stosowanego do utrzymywania czystości, również do zbierania brudnej bielizny i odpadów, wyposażone w zlew i armaturę, zwane dalej „pomieszczeniem porządkowym”,

d) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;

7) [5] (uchylony);

8) podłogi w pomieszczeniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, powinny być wykonane z materiałów trwałych o powierzchniach gładkich, antypoślizgowych, zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie środków myjąco-dezynfekcyjnych;

9) ściany wokół umywalek i zlewozmywaków powinny być wykończone w sposób zabezpieczający ścianę przed zawilgoceniem;

10) [6] w szpitalach prowadzących leczenie w zakresie kardiologii powinno znajdować się stanowisko wzmożonego nadzoru kardiologicznego w wyodrębnionym pomieszczeniu z możliwością prowadzenia stałego nadzoru, w szczególności zapewniające pracownikom możliwość obserwacji, wyposażone w:

a) antystatyczne łóżko do intensywnej terapii dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych,

b) zestaw do reanimacji, w skład którego wchodzą w szczególności:

– defibrylator,

– elektryczne urządzenie do ssania,

– zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),

c) instalacje gazów medycznych,

d) kardiomonitor przy każdym łóżku.

11) [7] (uchylony);

12) [8] (uchylony).

[1] § 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[2] § 2 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[3] § 2 pkt 5 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[4] § 2 pkt 5 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[5] § 2 pkt 7 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[6] § 2 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[7] § 2 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[8] § 2 pkt 12 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

Wersja obowiązująca od 2010-12-31 do 2012-05-27

Szpital uzdrowiskowy powinien odpowiadać następującym wymaganiom:

1) [1] powinien stanowić samodzielny budynek, zespół budynków lub wydzieloną część innego zakładu lecznictwa uzdrowiskowego, położony w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;

2) [2] (uchylony);

3) pokoje łóżkowe powinny być wyposażone w system sygnalizacji przywoławczej;

4) oddział szpitalny w szpitalu uzdrowiskowym powinien składać się z zespołów pomieszczeń pielęgnacyjnych i ogólnych; pomieszczenia ogólne mogą być wspólne dla całego szpitala;

5) w skład zespołu pomieszczeń pielęgnacyjnych w szczególności powinny wchodzić:

a) [3] pokoje pacjentów wyposażone co najmniej w umywalkę z zimną i ciepłą wodą oraz pojemnik na odpadki; wymaganie dotyczące umywalki uważa się za spełnione w przypadku, gdy przy pokoju zlokalizowane jest pomieszczenie higieniczno-sanitarne,

b) pokój lekarzy,

c) punkt pielęgniarski,

d) pokój zabiegowy,

e) [4] pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, wyposażone co najmniej w miskę ustępową, umywalkę z baterią, dozownik z mydłem w płynie oraz pojemniki z ręcznikami jednorazowego użycia, pojemnik na zużyte ręczniki lub urządzenia do suszenia rąk oraz natrysk, przy czym przynajmniej jedno pomieszczenie na piętrze powinno być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich;

6) w skład zespołu pomieszczeń ogólnych w szczególności powinny wchodzić:

a) pokoje pracowników medycznych i administracyjnych – co najmniej jedno pomieszczenie,

b) ustęp dla personelu,

c) pomieszczenie służące do przechowywania środków czystości oraz preparatów myjąco-dezynfekcyjnych, a także przygotowywania roztworów roboczych oraz mycia i dezynfekcji sprzętu stosowanego do utrzymywania czystości, również do zbierania brudnej bielizny i odpadów, wyposażone w zlew i armaturę, zwane dalej „pomieszczeniem porządkowym”,

d) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;

7) [5] (uchylony);

8) podłogi w pomieszczeniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, powinny być wykonane z materiałów trwałych o powierzchniach gładkich, antypoślizgowych, zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie środków myjąco-dezynfekcyjnych;

9) ściany wokół umywalek i zlewozmywaków powinny być wykończone w sposób zabezpieczający ścianę przed zawilgoceniem;

10) [6] w szpitalach prowadzących leczenie w zakresie kardiologii powinno znajdować się stanowisko wzmożonego nadzoru kardiologicznego w wyodrębnionym pomieszczeniu z możliwością prowadzenia stałego nadzoru, w szczególności zapewniające pracownikom możliwość obserwacji, wyposażone w:

a) antystatyczne łóżko do intensywnej terapii dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych,

b) zestaw do reanimacji, w skład którego wchodzą w szczególności:

– defibrylator,

– elektryczne urządzenie do ssania,

– zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),

c) instalacje gazów medycznych,

d) kardiomonitor przy każdym łóżku.

11) [7] (uchylony);

12) [8] (uchylony).

[1] § 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[2] § 2 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[3] § 2 pkt 5 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[4] § 2 pkt 5 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[5] § 2 pkt 7 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[6] § 2 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[7] § 2 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[8] § 2 pkt 12 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-09-23 do 2010-12-30

Szpital uzdrowiskowy powinien odpowiadać następującym wymaganiom:

1) powinien stanowić samodzielny budynek, zespół budynków lub wydzieloną część innego zakładu lecznictwa uzdrowiskowego; położonych w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej; w przypadku gdy szpital uzdrowiskowy jest zlokalizowany w dwóch lub więcej budynkach – odległość między budynkami nie powinna przekraczać 200 m;

2) pomieszczenia szpitala uzdrowiskowego powinny znajdować się co najmniej na poziomie terenu urządzonego przy budynku; dopuszcza się lokalizowanie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi, z wyjątkiem pokoi chorych, w szczególności: o charakterze gospodarczym, technicznym, zaopatrzenia medycznego, diagnostycznym poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;

3) pokoje łóżkowe powinny być wyposażone w system sygnalizacji przywoławczej;

4) oddział szpitalny w szpitalu uzdrowiskowym powinien składać się z zespołów pomieszczeń pielęgnacyjnych i ogólnych; pomieszczenia ogólne mogą być wspólne dla całego szpitala;

5) w skład zespołu pomieszczeń pielęgnacyjnych w szczególności powinny wchodzić:

a) pokoje pacjentów. 1-łóżkowe, 2-łóżkowe i 3–5-łóżkowe wyposażone co najmniej w umywalkę z zimną i ciepłą wodą oraz pojemnik na odpadki; wymaganie dotyczące umywalki uważa się za spełnione w przypadku, gdy przy pokoju zlokalizowane jest pomieszczenie higieniczno-sanitarne,

b) pokój lekarzy,

c) punkt pielęgniarski,

d) pokój zabiegowy,

e) pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, przy czym co najmniej jedna kabina ustępowa z umywalką oraz natrysk powinny być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich;

6) w skład zespołu pomieszczeń ogólnych w szczególności powinny wchodzić:

a) pokoje pracowników medycznych i administracyjnych – co najmniej jedno pomieszczenie,

b) ustęp dla personelu,

c) pomieszczenie służące do przechowywania środków czystości oraz preparatów myjąco-dezynfekcyjnych, a także przygotowywania roztworów roboczych oraz mycia i dezynfekcji sprzętu stosowanego do utrzymywania czystości, również do zbierania brudnej bielizny i odpadów, wyposażone w zlew i armaturę, zwane dalej „pomieszczeniem porządkowym”,

d) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;

7) powierzchnia pokoi łóżkowych powinna wynosić:

a) pokoju 1-łóżkowego – co najmniej 12 m2,

b) pokoju 2-łóżkowego – co najmniej 14 m2,

c) pokoju 3–5-łóżkowego – co najmniej 6,0 m2 na 1 łóżko,

do powierzchni pokoju łóżkowego wlicza się powierzchnię przedpokoju i pomieszczenia higieniczno-sanitarnego;

8) podłogi w pomieszczeniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, powinny być wykonane z materiałów trwałych o powierzchniach gładkich, antypoślizgowych, zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie środków myjąco-dezynfekcyjnych;

9) ściany wokół umywalek i zlewozmywaków powinny być wykończone w sposób zabezpieczający ścianę przed zawilgoceniem;

10) w szpitalach prowadzących leczenie w zakresie kardiologii powinno znajdować się stanowisko wzmożonego nadzoru kardiologicznego w wyodrębnionym pomieszczeniu z możliwością prowadzenia stałego nadzoru, w szczególności zapewniające personelowi bezpośredni kontakt wzrokowy, wyposażone w:

a) antystatyczne łóżko do intensywnej terapii, dostępne z trzech stron w tym z dwóch dłuższych,

b) zestaw do reanimacji, w skład którego wchodzą w szczególności:

– defibrylator,

– elektryczne urządzenie do ssania,

– zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),

c) instalacje gazów medycznych,

d) kardiomonitor, przy każdym łóżku,

e) wykładziny podłogowe lub wykładziny z instalacją do odprowadzenia ładunków elektrycznych;

11) w holu wejściowym w szpitalu uzdrowiskowym powinny znajdować się w szczególności:

a) miejsce dla okryć wierzchnich osób przychodzących,

b) punkt informacyjny lub informacyjno-recepcyjny;

12) z holu wejściowego powinien być zapewniony łatwy dostęp do ustępów.