Wersja obowiązująca od 2008-12-01 do 2009-03-01
1. Zwalnia się od akcyzy import:
1) paliwa silnikowego przewożonego w standardowych zbiornikach:
a) prywatnych i handlowych pojazdów samochodowych i pojazdów jednośladowych,
b) pojemnika specjalnego przeznaczenia;
2) paliwa silnikowego znajdującego się w przenośnych kanistrach przewożonych przez prywatne pojazdy samochodowe i pojazdy jednośladowe w ilości nieprzekraczającej 10 litrów na pojazd zgodnie z warunkami określonymi w krajowych przepisach dotyczących przechowywania i transportu paliw;
3) niezbędnych do eksploatacji pojazdów smarów znajdujących się w tych środkach.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach w ilościach nieprzekraczających:
1) 600 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego służącego do przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą;
2) [11] 600 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w pkt 1;
3) 200 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojemnika specjalnego przeznaczenia.
3. Za handlowy pojazd samochodowy uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy (w tym ciągnik z naczepą lub bez naczepy), który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do odpłatnego lub bezpłatnego przewozu więcej niż dziewięciu osób razem z kierowcą, towarów, a także każdy mechaniczny pojazd drogowy wykorzystywany do celów specjalnych innych niż transport.
4. Za prywatny pojazd samochodowy uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy inny niż wymieniony w ust. 3.
5. Za standardowy zbiornik uważa się:
1) zbiornik paliwa na stałe zamocowany przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy, oraz w którym zamocowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania systemu chłodzącego;
2) zbiornik na gaz przystosowany do pojazdów silnikowych, pozwalający na bezpośrednie wykorzystanie gazu jako paliwa, jak również zbiornik przystosowany do innych systemów, w które może być wyposażony pojazd;
3) zbiornik zamontowany na stałe przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu jak dany pojemnik i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa, zarówno do napędu w trakcie transportu, systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.
6. Za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się każdy pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) paliwa silnikowe są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;
2) paliwa silnikowe nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą składowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
3) paliwa silnikowe nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
8. W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 7, wysokość podatku określa się według stanu i wartości celnej towaru w dniu naruszenia tych warunków oraz według stawek obowiązujących w tym dniu.
[11] § 31 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 210, poz. 1323). Zmiana weszła w życie 1 grudnia 2008 r.
Wersja obowiązująca od 2008-12-01 do 2009-03-01
1. Zwalnia się od akcyzy import:
1) paliwa silnikowego przewożonego w standardowych zbiornikach:
a) prywatnych i handlowych pojazdów samochodowych i pojazdów jednośladowych,
b) pojemnika specjalnego przeznaczenia;
2) paliwa silnikowego znajdującego się w przenośnych kanistrach przewożonych przez prywatne pojazdy samochodowe i pojazdy jednośladowe w ilości nieprzekraczającej 10 litrów na pojazd zgodnie z warunkami określonymi w krajowych przepisach dotyczących przechowywania i transportu paliw;
3) niezbędnych do eksploatacji pojazdów smarów znajdujących się w tych środkach.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach w ilościach nieprzekraczających:
1) 600 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego służącego do przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą;
2) [11] 600 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w pkt 1;
3) 200 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojemnika specjalnego przeznaczenia.
3. Za handlowy pojazd samochodowy uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy (w tym ciągnik z naczepą lub bez naczepy), który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do odpłatnego lub bezpłatnego przewozu więcej niż dziewięciu osób razem z kierowcą, towarów, a także każdy mechaniczny pojazd drogowy wykorzystywany do celów specjalnych innych niż transport.
4. Za prywatny pojazd samochodowy uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy inny niż wymieniony w ust. 3.
5. Za standardowy zbiornik uważa się:
1) zbiornik paliwa na stałe zamocowany przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy, oraz w którym zamocowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania systemu chłodzącego;
2) zbiornik na gaz przystosowany do pojazdów silnikowych, pozwalający na bezpośrednie wykorzystanie gazu jako paliwa, jak również zbiornik przystosowany do innych systemów, w które może być wyposażony pojazd;
3) zbiornik zamontowany na stałe przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu jak dany pojemnik i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa, zarówno do napędu w trakcie transportu, systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.
6. Za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się każdy pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) paliwa silnikowe są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;
2) paliwa silnikowe nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą składowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
3) paliwa silnikowe nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
8. W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 7, wysokość podatku określa się według stanu i wartości celnej towaru w dniu naruszenia tych warunków oraz według stawek obowiązujących w tym dniu.
[11] § 31 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 210, poz. 1323). Zmiana weszła w życie 1 grudnia 2008 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-04-27 do 2008-11-30 (Dz.U.2006.72.500 tekst jednolity)
1. Zwalnia się od akcyzy import:
1) paliwa silnikowego przewożonego w standardowych zbiornikach:
a) prywatnych i handlowych pojazdów samochodowych i pojazdów jednośladowych,
b) pojemnika specjalnego przeznaczenia;
2) paliwa silnikowego znajdującego się w przenośnych
kanistrach przewożonych przez prywatne pojazdy samochodowe i pojazdy
jednośladowe w ilości nieprzekraczającej
3) niezbędnych do eksploatacji pojazdów smarów znajdujących się w tych środkach.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach w ilościach nieprzekraczających:
1) 600 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego służącego do przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą;
2) 200 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w pkt 1;
3) 200 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojemnika specjalnego przeznaczenia.
3. Za handlowy pojazd samochodowy uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy (w tym ciągnik z naczepą lub bez naczepy), który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do odpłatnego lub bezpłatnego przewozu więcej niż dziewięciu osób razem z kierowcą, towarów, a także każdy mechaniczny pojazd drogowy wykorzystywany do celów specjalnych innych niż transport.
4. Za prywatny pojazd samochodowy uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy inny niż wymieniony w ust. 3.
5. Za standardowy zbiornik uważa się:
1) zbiornik paliwa na stałe zamocowany przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy, oraz w którym zamocowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania systemu chłodzącego;
2) zbiornik na gaz przystosowany do pojazdów silnikowych, pozwalający na bezpośrednie wykorzystanie gazu jako paliwa, jak również zbiornik przystosowany do innych systemów, w które może być wyposażony pojazd;
3) zbiornik zamontowany na stałe przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu jak dany pojemnik i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa, zarówno do napędu w trakcie transportu, systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.
6. Za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się każdy pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) paliwa silnikowe są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;
2) paliwa silnikowe nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą składowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
3) paliwa silnikowe nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
8. W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 7, wysokość podatku określa się według stanu i wartości celnej towaru w dniu naruszenia tych warunków oraz według stawek obowiązujących w tym dniu.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-08-20 do 2006-04-26
[Import paliwa silnikowego] 1. Zwalnia się od akcyzy import:
1) paliwa silnikowego przewożonego w standardowych zbiornikach:
a) prywatnych i handlowych pojazdów samochodowych i pojazdów jednośladowych,
b) pojemnika specjalnego przeznaczenia;
2) paliwa silnikowego znajdującego się w przenośnych kanistrach przewożonych przez prywatne pojazdy samochodowe i pojazdy jednośladowe w ilości nieprzekraczającej 10 litrów na pojazd zgodnie z warunkami określonymi w krajowych przepisach dotyczących przechowywania i transportu paliw;
3) niezbędnych do eksploatacji pojazdów smarów znajdujących się w tych środkach.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach w ilościach nieprzekraczających:
1) 600 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego służącego do przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą;
2) 200 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w pkt 1;
3) 200 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojemnika specjalnego przeznaczenia.
3. Za handlowy pojazd samochodowy [39] uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy (w tym ciągnik z naczepą lub bez naczepy), który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do odpłatnego lub bezpłatnego przewozu więcej niż dziewięciu osób razem z kierowcą, towarów, a także każdy mechaniczny pojazd drogowy wykorzystywany do celów specjalnych innych niż transport.
4. Za prywatny pojazd samochodowy uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy inny niż wymieniony w ust. 3.
5. Za standardowy zbiornik uważa się:
1) zbiornik paliwa na stałe zamocowany przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy, oraz w którym zamocowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania systemu chłodzącego;
2) zbiornik na gaz przystosowany do pojazdów silnikowych, pozwalający na bezpośrednie wykorzystanie gazu jako paliwa, jak również zbiornik przystosowany do innych systemów, w które może być wyposażony pojazd;
3) [40] zbiornik zamontowany na stałe przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu jak dany pojemnik i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa, zarówno do napędu w trakcie transportu, systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.
6. Za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się każdy pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) paliwa silnikowe są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;
2) paliwa silnikowe nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą składowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
3) paliwa silnikowe nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
8. W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 7, wysokość podatku określa się według stanu i wartości celnej towaru w dniu naruszenia tych warunków oraz według stawek obowiązujących w tym dniu.
[39] § 31 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 181, poz. 1875). Zmiana weszła w życie 20 sierpnia 2004 r.
[40] § 31 ust. 5 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 181, poz. 1875). Zmiana weszła w życie 20 sierpnia 2004 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-05-01 do 2004-08-19
[Import paliwa silnikowego] 1. Zwalnia się od akcyzy import:
1) paliwa silnikowego przewożonego w standardowych zbiornikach:
a) prywatnych i handlowych pojazdów samochodowych i pojazdów jednośladowych,
b) pojemnika specjalnego przeznaczenia;
2) paliwa silnikowego znajdującego się w przenośnych kanistrach przewożonych przez prywatne pojazdy samochodowe i pojazdy jednośladowe w ilości nieprzekraczającej 10 litrów na pojazd zgodnie z warunkami określonymi w krajowych przepisach dotyczących przechowywania i transportu paliw;
3) niezbędnych do eksploatacji pojazdów smarów znajdujących się w tych środkach.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach w ilościach nieprzekraczających:
1) 600 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego służącego do przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą;
2) 200 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w pkt 1;
3) 200 litrów – w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojemnika specjalnego przeznaczenia.
3. Za handlowy środek transportu uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy (w tym ciągnik z naczepą lub bez naczepy), który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do odpłatnego lub bezpłatnego przewozu więcej niż dziewięciu osób razem z kierowcą, towarów, a także każdy mechaniczny pojazd drogowy wykorzystywany do celów specjalnych innych niż transport.
4. Za prywatny pojazd samochodowy uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy inny niż wymieniony w ust. 3.
5. Za standardowy zbiornik uważa się:
1) zbiornik paliwa na stałe zamocowany przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy, oraz w którym zamocowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania systemu chłodzącego;
2) zbiornik na gaz przystosowany do pojazdów silnikowych, pozwalający na bezpośrednie wykorzystanie gazu jako paliwa, jak również zbiornik przystosowany do innych systemów, w które może być wyposażony pojazd;
3) zbiornik zamontowany na stałe przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu jak dany pojemnik i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa, zarówno do napędu w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.
6. Za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się każdy pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) paliwa silnikowe są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;
2) paliwa silnikowe nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą składowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
3) paliwa silnikowe nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
8. W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 7, wysokość podatku określa się według stanu i wartości celnej towaru w dniu naruszenia tych warunków oraz według stawek obowiązujących w tym dniu.