history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2012-11-24 do 2014-05-24

Rozdział 5

Sposób oznakowania silników

§ 38. [Oznakowanie silników] 1. Na egzemplarzu silnika wyprodukowanego zgodnie z typem silnika i dla którego wystawiono certyfikat homologacji typu producent umieszcza oznakowanie zawierające:

1) nazwę i adres producenta lub znak towarowy;

2) oznaczenie typu silnika oraz numeru identyfikacyjnego egzemplarza silnika;

3) numer certyfikatu homologacji typu.

2. Oznakowanie musi być trwałe, czytelne i niedające się usunąć przez okres eksploatacji silnika.

3. Nalepki lub tabliczki, na których umieszczone jest oznakowanie, powinny być przymocowane do silnika w taki sposób, aby były trwałe przez okres jego eksploatacji i nie mogły być usunięte bez ich zniszczenia lub uszkodzenia.

4. Oznakowanie umieszcza się:

1) na tej części silnika, która jest niezbędna do jego normalnego działania i nie podlega wymianie w okresie jego eksploatacji;

2) w taki sposób, aby było łatwo widoczne po skompletowaniu na silniku urządzeń pomocniczych, niezbędnych do jego działania.

5. Silnik wyposaża się w dodatkową, dającą się przemieszczać tabliczkę wykonaną z trwałego materiału, na której powinny być umieszczone informacje, o których mowa w ust. 1, w taki sposób, aby były widoczne i łatwo dostępne, gdy silnik jest zamontowany w niedrogowej maszynie ruchomej.

6. [8] Na etykiecie, o której mowa w § 20a ust. 1 pkt 1, umieszcza się następujący tekst:

„MASZYNA NR ... (seria maszyn) Z ... (całkowita liczba maszyn w danym przedziale mocy) Z SILNIKIEM NR ... MAJĄCYM HOMOLOGACJĘ TYPU (według dyrektywy 97/68/WE) NR ...”.

7. [9] Silnik zamienny wprowadzony do obrotu zgodnie z § 8 i § 15a należy oznakować następującym tekstem: „Silnik zamienny” i sprecyzowanym odniesieniem do odpowiedniego odstępstwa.

8. [10] Na dodatkowej etykiecie, o której mowa w § 20a ust. 1 pkt 2, zamieszcza się następujący tekst: „Silnik wprowadzony do obrotu według formuły elastycznej”.

[8] § 38 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U. poz. 1226). Zmiana weszła w życie 24 listopada 2012 r.

[9] § 38 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U. poz. 1226). Zmiana weszła w życie 24 listopada 2012 r.

[10] § 38 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U. poz. 1226). Zmiana weszła w życie 24 listopada 2012 r.

Wersja obowiązująca od 2012-11-24 do 2014-05-24

Rozdział 5

Sposób oznakowania silników

§ 38. [Oznakowanie silników] 1. Na egzemplarzu silnika wyprodukowanego zgodnie z typem silnika i dla którego wystawiono certyfikat homologacji typu producent umieszcza oznakowanie zawierające:

1) nazwę i adres producenta lub znak towarowy;

2) oznaczenie typu silnika oraz numeru identyfikacyjnego egzemplarza silnika;

3) numer certyfikatu homologacji typu.

2. Oznakowanie musi być trwałe, czytelne i niedające się usunąć przez okres eksploatacji silnika.

3. Nalepki lub tabliczki, na których umieszczone jest oznakowanie, powinny być przymocowane do silnika w taki sposób, aby były trwałe przez okres jego eksploatacji i nie mogły być usunięte bez ich zniszczenia lub uszkodzenia.

4. Oznakowanie umieszcza się:

1) na tej części silnika, która jest niezbędna do jego normalnego działania i nie podlega wymianie w okresie jego eksploatacji;

2) w taki sposób, aby było łatwo widoczne po skompletowaniu na silniku urządzeń pomocniczych, niezbędnych do jego działania.

5. Silnik wyposaża się w dodatkową, dającą się przemieszczać tabliczkę wykonaną z trwałego materiału, na której powinny być umieszczone informacje, o których mowa w ust. 1, w taki sposób, aby były widoczne i łatwo dostępne, gdy silnik jest zamontowany w niedrogowej maszynie ruchomej.

6. [8] Na etykiecie, o której mowa w § 20a ust. 1 pkt 1, umieszcza się następujący tekst:

„MASZYNA NR ... (seria maszyn) Z ... (całkowita liczba maszyn w danym przedziale mocy) Z SILNIKIEM NR ... MAJĄCYM HOMOLOGACJĘ TYPU (według dyrektywy 97/68/WE) NR ...”.

7. [9] Silnik zamienny wprowadzony do obrotu zgodnie z § 8 i § 15a należy oznakować następującym tekstem: „Silnik zamienny” i sprecyzowanym odniesieniem do odpowiedniego odstępstwa.

8. [10] Na dodatkowej etykiecie, o której mowa w § 20a ust. 1 pkt 2, zamieszcza się następujący tekst: „Silnik wprowadzony do obrotu według formuły elastycznej”.

[8] § 38 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U. poz. 1226). Zmiana weszła w życie 24 listopada 2012 r.

[9] § 38 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U. poz. 1226). Zmiana weszła w życie 24 listopada 2012 r.

[10] § 38 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U. poz. 1226). Zmiana weszła w życie 24 listopada 2012 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-11-17 do 2012-11-23

Rozdział 5

Sposób oznakowania silników

§ 38. [Oznakowanie silników] 1. Na egzemplarzu silnika wyprodukowanego zgodnie z typem silnika i dla którego wystawiono certyfikat homologacji typu producent umieszcza oznakowanie zawierające:

1) nazwę i adres producenta lub znak towarowy;

2) oznaczenie typu silnika oraz numeru identyfikacyjnego egzemplarza silnika;

3) numer certyfikatu homologacji typu.

2. Oznakowanie musi być trwałe, czytelne i niedające się usunąć przez okres eksploatacji silnika.

3. Nalepki lub tabliczki, na których umieszczone jest oznakowanie, powinny być przymocowane do silnika w taki sposób, aby były trwałe przez okres jego eksploatacji i nie mogły być usunięte bez ich zniszczenia lub uszkodzenia.

4. Oznakowanie umieszcza się:

1) na tej części silnika, która jest niezbędna do jego normalnego działania i nie podlega wymianie w okresie jego eksploatacji;

2) w taki sposób, aby było łatwo widoczne po skompletowaniu na silniku urządzeń pomocniczych, niezbędnych do jego działania.

5. Silnik wyposaża się w dodatkową, dającą się przemieszczać tabliczkę wykonaną z trwałego materiału, na której powinny być umieszczone informacje, o których mowa w ust. 1, w taki sposób, aby były widoczne i łatwo dostępne, gdy silnik jest zamontowany w niedrogowej maszynie ruchomej.

6. Na etykiecie, o której mowa w § 20 ust. 2, powinien być umieszczony następujący tekst: „Maszyna nr ... z ... maszyn (całkowita liczba maszyn w danym przedziale mocy) z silnikiem nr.... posiadającym certyfikat homologacji typu”.

7. Silnik zamienny należy oznakować następującym tekstem: „Silnik zamienny”.

8. Na dodatkowych etykietach, o których mowa w § 20 ust. 2, należy zamieścić następujący tekst: „Silnik wprowadzony do obrotu według formuły elastycznej”.