Wersja obowiązująca od 2008.10.21 do 2013.03.19

Rozdział 3

Plan działania w sytuacjach zagrożenia oraz obowiązki realizujących go podmiotów

§ 12. 1. Plan działania w sytuacjach zagrożenia, o którym mowa w art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawy, zwany dalej „planem", jest przygotowywany i uzgadniany z podmiotami, o których mowa w art. 84 ust. 6 ustawy, w częściach dotyczących zakresu ich zadań, przy czym z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej plan powinien być uzgodniony w całości.

2. Plan powinien zawierać:

1) OPRL;

2) procedury działania inne niż określone w OPRL;

3) procedurę okresowej kontroli zgodności prognozowanych założeń i analiz z wynikami ćwiczeń i analiz ratowniczych;

4) wskazanie stałego centrum operacyjnego;

5) wskazanie właściwego miejscowo centrum kryzysowego;

6) wskazanie ruchomego stanowiska dowodzenia;

7) zasady łączności i alarmowania;

8) określenie wymaganego poziomu ochrony ratowniczo-gaśniczej lotniska, zgodnego z kategorią ochrony przeciwpożarowej lotniska;

9) zasady kierowania i koordynacji działań podczas interwencji, w tym innych niż określone w OPRL;

10) rejony koncentracji podmiotów przewidzianych do interwencji inne niż określone w OPRL.

3. Plan powinien zapewniać:

1) bezpieczną kontynuację operacji lotniczych w sytuacjach zagrożenia;

2) powołanie sztabu interwencji;

3) podział zadań i obowiązków pomiędzy poszczególne podmioty i osoby pełniące określone funkcje;

4) udział personelu wyznaczonego do prowadzenia interwencji;

5) koordynację działań podmiotów wydzielonych do interwencji;

6) bezpieczną kontynuację operacji lotniczych lub niezwłoczne, po ustaniu sytuacji zagrożenia, podjęcie operacji lotniczych.

4. Plan powinien obejmować procedury działania w sytuacjach:

1) niebezpieczeństwa statku powietrznego, w tym:

a) wypadku lotniczego na lotnisku,

b) wypadku lotniczego poza lotniskiem,

c) incydentu lotniczego statku powietrznego w czasie lotu, w szczególności turbulencji powietrznych, dekompresji, uszkodzenia konstrukcji statku powietrznego,

d) incydentu lotniczego statku powietrznego na ziemi,

e) sabotażu z uwzględnieniem zagrożenia bombowego,

f) bezprawnego przejęcia statku powietrznego;

2) zagrożenia bez udziału statku powietrznego, w tym:

a) pożaru obiektu,

b) sabotażu z uwzględnieniem zagrożenia bombowego,

c) katastrofy naturalnej lub awarii technicznej,

d) z użyciem materiałów niebezpiecznych,

e) zagrożenia epidemiologicznego;

3) zagrożenia wspólnego, w tym:

a) statku powietrznego i innego obiektu stałego lub ruchomego,

b) statku powietrznego i urządzenia do tankowania paliwa,

c) statku powietrznego i statku powietrznego;

4) [10] usuwania unieruchomionego statku powietrznego.

5. Plan poddaje się aktualizacji w razie potrzeb, przynajmniej raz w roku.

6. Na podstawie planu zarządzający lotniskiem powinien opracować instrukcje działania poszczególnych służb lotniskowych w sytuacjach zagrożenia.

7. Plan przygotowuje się z uwzględnieniem przepisów organizacji międzynarodowych.

8. W porcie lotniczym, każdorazowo po wypadku, incydencie lotniczym i ćwiczeniu całościowym, należy sporządzić pisemną analizę takiego zdarzenia, której kopię przekazuje się Prezesowi Urzędu.

[10] § 12 ust. 4 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 września 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych (Dz.U. Nr 178, poz. 1099). Zmiana weszła w życie 21 października 2008 r.

Wersja obowiązująca od 2008.10.21 do 2013.03.19

Rozdział 3

Plan działania w sytuacjach zagrożenia oraz obowiązki realizujących go podmiotów

§ 12. 1. Plan działania w sytuacjach zagrożenia, o którym mowa w art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawy, zwany dalej „planem", jest przygotowywany i uzgadniany z podmiotami, o których mowa w art. 84 ust. 6 ustawy, w częściach dotyczących zakresu ich zadań, przy czym z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej plan powinien być uzgodniony w całości.

2. Plan powinien zawierać:

1) OPRL;

2) procedury działania inne niż określone w OPRL;

3) procedurę okresowej kontroli zgodności prognozowanych założeń i analiz z wynikami ćwiczeń i analiz ratowniczych;

4) wskazanie stałego centrum operacyjnego;

5) wskazanie właściwego miejscowo centrum kryzysowego;

6) wskazanie ruchomego stanowiska dowodzenia;

7) zasady łączności i alarmowania;

8) określenie wymaganego poziomu ochrony ratowniczo-gaśniczej lotniska, zgodnego z kategorią ochrony przeciwpożarowej lotniska;

9) zasady kierowania i koordynacji działań podczas interwencji, w tym innych niż określone w OPRL;

10) rejony koncentracji podmiotów przewidzianych do interwencji inne niż określone w OPRL.

3. Plan powinien zapewniać:

1) bezpieczną kontynuację operacji lotniczych w sytuacjach zagrożenia;

2) powołanie sztabu interwencji;

3) podział zadań i obowiązków pomiędzy poszczególne podmioty i osoby pełniące określone funkcje;

4) udział personelu wyznaczonego do prowadzenia interwencji;

5) koordynację działań podmiotów wydzielonych do interwencji;

6) bezpieczną kontynuację operacji lotniczych lub niezwłoczne, po ustaniu sytuacji zagrożenia, podjęcie operacji lotniczych.

4. Plan powinien obejmować procedury działania w sytuacjach:

1) niebezpieczeństwa statku powietrznego, w tym:

a) wypadku lotniczego na lotnisku,

b) wypadku lotniczego poza lotniskiem,

c) incydentu lotniczego statku powietrznego w czasie lotu, w szczególności turbulencji powietrznych, dekompresji, uszkodzenia konstrukcji statku powietrznego,

d) incydentu lotniczego statku powietrznego na ziemi,

e) sabotażu z uwzględnieniem zagrożenia bombowego,

f) bezprawnego przejęcia statku powietrznego;

2) zagrożenia bez udziału statku powietrznego, w tym:

a) pożaru obiektu,

b) sabotażu z uwzględnieniem zagrożenia bombowego,

c) katastrofy naturalnej lub awarii technicznej,

d) z użyciem materiałów niebezpiecznych,

e) zagrożenia epidemiologicznego;

3) zagrożenia wspólnego, w tym:

a) statku powietrznego i innego obiektu stałego lub ruchomego,

b) statku powietrznego i urządzenia do tankowania paliwa,

c) statku powietrznego i statku powietrznego;

4) [10] usuwania unieruchomionego statku powietrznego.

5. Plan poddaje się aktualizacji w razie potrzeb, przynajmniej raz w roku.

6. Na podstawie planu zarządzający lotniskiem powinien opracować instrukcje działania poszczególnych służb lotniskowych w sytuacjach zagrożenia.

7. Plan przygotowuje się z uwzględnieniem przepisów organizacji międzynarodowych.

8. W porcie lotniczym, każdorazowo po wypadku, incydencie lotniczym i ćwiczeniu całościowym, należy sporządzić pisemną analizę takiego zdarzenia, której kopię przekazuje się Prezesowi Urzędu.

[10] § 12 ust. 4 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 września 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych (Dz.U. Nr 178, poz. 1099). Zmiana weszła w życie 21 października 2008 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2005.10.25 do 2008.10.20

Rozdział 3

Plan działania w sytuacjach zagrożenia oraz obowiązki realizujących go podmiotów

§ 12. 1. Plan działania w sytuacjach zagrożenia, o którym mowa w art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawy, zwany dalej „planem", jest przygotowywany i uzgadniany z podmiotami, o których mowa w art. 84 ust. 6 ustawy, w częściach dotyczących zakresu ich zadań, przy czym z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej plan powinien być uzgodniony w całości.

2. Plan powinien zawierać:

1) OPRL;

2) procedury działania inne niż określone w OPRL;

3) procedurę okresowej kontroli zgodności prognozowanych założeń i analiz z wynikami ćwiczeń i analiz ratowniczych;

4) wskazanie stałego centrum operacyjnego;

5) wskazanie właściwego miejscowo centrum kryzysowego;

6) wskazanie ruchomego stanowiska dowodzenia;

7) zasady łączności i alarmowania;

8) określenie wymaganego poziomu ochrony ratowniczo-gaśniczej lotniska, zgodnego z kategorią ochrony przeciwpożarowej lotniska;

9) zasady kierowania i koordynacji działań podczas interwencji, w tym innych niż określone w OPRL;

10) rejony koncentracji podmiotów przewidzianych do interwencji inne niż określone w OPRL.

3. Plan powinien zapewniać:

1) bezpieczną kontynuację operacji lotniczych w sytuacjach zagrożenia;

2) powołanie sztabu interwencji;

3) podział zadań i obowiązków pomiędzy poszczególne podmioty i osoby pełniące określone funkcje;

4) udział personelu wyznaczonego do prowadzenia interwencji;

5) koordynację działań podmiotów wydzielonych do interwencji;

6) bezpieczną kontynuację operacji lotniczych lub niezwłoczne, po ustaniu sytuacji zagrożenia, podjęcie operacji lotniczych.

4. Plan powinien obejmować procedury działania w sytuacjach:

1) niebezpieczeństwa statku powietrznego, w tym:

a) wypadku lotniczego na lotnisku,

b) wypadku lotniczego poza lotniskiem,

c) incydentu lotniczego statku powietrznego w czasie lotu, w szczególności turbulencji powietrznych, dekompresji, uszkodzenia konstrukcji statku powietrznego,

d) incydentu lotniczego statku powietrznego na ziemi,

e) sabotażu z uwzględnieniem zagrożenia bombowego,

f) bezprawnego przejęcia statku powietrznego;

2) zagrożenia bez udziału statku powietrznego, w tym:

a) pożaru obiektu,

b) sabotażu z uwzględnieniem zagrożenia bombowego,

c) katastrofy naturalnej lub awarii technicznej,

d) z użyciem materiałów niebezpiecznych,

e) zagrożenia epidemiologicznego;

3) zagrożenia wspólnego, w tym:

a) statku powietrznego i innego obiektu stałego lub ruchomego,

b) statku powietrznego i urządzenia do tankowania paliwa,

c) statku powietrznego i statku powietrznego.

5. Plan poddaje się aktualizacji w razie potrzeb, przynajmniej raz w roku.

6. Na podstawie planu zarządzający lotniskiem powinien opracować instrukcje działania poszczególnych służb lotniskowych w sytuacjach zagrożenia.

7. Plan przygotowuje się z uwzględnieniem przepisów organizacji międzynarodowych.

8. W porcie lotniczym, każdorazowo po wypadku, incydencie lotniczym i ćwiczeniu całościowym, należy sporządzić pisemną analizę takiego zdarzenia, której kopię przekazuje się Prezesowi Urzędu.