Wersja obowiązująca od 2011-09-01 do 2014-01-01
[Wymogi formalne] 1. [1] Zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.
2. Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być składany nie częściej niż raz w roku.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
1) [2] imię i nazwisko, identyfikator podatkowy, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano go – rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków – obojga małżonków;
2) wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
3) rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
4) rok rozpoczęcia inwestycji;
5) wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
6) kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5–7;
7) oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
8) wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy – wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków – numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
9) podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków – podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:
1) pozwolenia na budowę albo – w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
2) faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1;
3) (uchylony).
Wersja obowiązująca od 2011-09-01 do 2014-01-01
[Wymogi formalne] 1. [1] Zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.
2. Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być składany nie częściej niż raz w roku.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
1) [2] imię i nazwisko, identyfikator podatkowy, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano go – rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków – obojga małżonków;
2) wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
3) rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
4) rok rozpoczęcia inwestycji;
5) wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
6) kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5–7;
7) oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
8) wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy – wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków – numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
9) podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków – podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:
1) pozwolenia na budowę albo – w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
2) faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1;
3) (uchylony).
Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-01-01 do 2011-08-31
[Wymogi formalne] 1. Zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.
2. Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.
3. [6] Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być składany nie częściej niż raz w roku.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
1) imię i nazwisko, numer NIP albo numer PESEL w przypadku gdy osoba fizyczna nie posiada numeru NIP, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano żadnego z tych numerów – rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków – obojga małżonków;
2) wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
3) rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
4) rok rozpoczęcia inwestycji;
5) wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
6) kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5–7;
7) oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
8) [7] wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy – wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków – numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
9) podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków – podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:
1) pozwolenia na budowę albo – w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
2) faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1;
3) (uchylony).
[6] Art. 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 192, poz. 1382). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2008 r.
[7] Art. 5 ust. 4 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 192, poz. 1382). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2008 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-03-06 do 2007-12-31
1. Zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.
2. Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.
3. [7] Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
1) [8] imię i nazwisko, numer NIP albo numer PESEL w przypadku gdy osoba fizyczna nie posiada numeru NIP, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano żadnego z tych numerów – rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków – obojga małżonków;
2) wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
3) rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
4) rok rozpoczęcia inwestycji;
5) wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
6) kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5–7;
7) oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
8) [9] wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku – wskazanie numeru rachunku bankowego osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków – numeru rachunku bankowego obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
9) [10] podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków – podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:
1) pozwolenia na budowę albo – w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
2) faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1;
3) [11] (uchylony).
[7] Art. 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 23, poz. 138). Zmiana weszła w życie 6 marca 2007 r.
[8] Art. 5 ust. 4 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 23, poz. 138). Zmiana weszła w życie 6 marca 2007 r.
[9] Art. 5 ust. 4 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 23, poz. 138). Zmiana weszła w życie 6 marca 2007 r.
[10] Art. 5 ust. 4 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 23, poz. 138). Zmiana weszła w życie 6 marca 2007 r.
[11] Art. 5 ust. 5 pkt 3 uchylony przez art. 1 pkt 4 lit. c) ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 23, poz. 138). Zmiana weszła w życie 6 marca 2007 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-01-01 do 2007-03-05
1. Zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.
2. Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony:
1) po zakończeniu inwestycji, o której mowa w art. 3 ust. 1, nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia zakończenia inwestycji albo
2) raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
1) imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa – obojga małżonków;
2) wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
3) rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
4) rok rozpoczęcia inwestycji;
5) wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
6) kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5–7;
7) oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
8) wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku – wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma być dokonana wpłata;
9) podpis osoby ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku, gdy osoba ta pozostaje w związku małżeńskim, obojga małżonków.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:
1) pozwolenia na budowę albo – w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
2) faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1;
3) w przypadku wniosku:
a) o którym mowa w ust. 3 pkt 1 – pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania – zawiadomienia o zakończeniu inwestycji,
b) o którym mowa w ust. 3 pkt 2 – dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji, o której mowa w art. 3 ust. 1, sporządzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, jeżeli roboty wymagają pozwolenia na budowę.