history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2007-11-09 do 2013-03-19

[Wyłączenie zastosowania przepisów Prawa lotniczego oraz rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące] 1. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, w zakresie art. 31, 32, rozdziału 2 i 3 w dziale III oraz art. 159 ust. 1, następujące rodzaje statków powietrznych:

1) statki powietrzne, których charakterystyka techniczna uzasadnia szczególne ich traktowanie, w tym:

a) lotnie,

b) paralotnie,

c) motolotnie,

d) modele latające,

e) spadochrony, w tym spadochrony ratownicze;

2) inne statki powietrzne używane wyłącznie w celach sportowych, rekreacyjnych i innych niezwiązanych z wykonywaniem przewozu lotniczego, o których mowa w lit. e, f oraz h Załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002/WE z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) (Dz. Urz. WE L 240 z 7.09.2002) zmienionego rozporządzeniem nr 1643/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 245 z 29.09.2003) oraz rozporządzeniem nr 1701/2003/WE z dnia 24 września 2003 r. dostosowującym art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 243 z 27.09.2003).

1a. [1] Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 95 ust. 2 pkt 5 modele latające o masie dopuszczalnej do lotu nieprzekraczającej 30 kg.

2. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 123 ust. 2 spadochrony, w tym spadochrony ratownicze.

3. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy statki powietrzne, których charakterystyka techniczna uzasadniająca szczególne ich traktowanie oraz przeznaczenie nie pozwalają na zakwalifikowanie do żadnego rodzaju lotnictwa.

4. [2] Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 209 statki powietrzne, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 138 z 30.04.2004, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 785/2004”.

4a. [3] Osoby eksploatujące lotnie, paralotnie przeznaczone do startu pieszego oraz spadochrony ubezpieczają się na warunkach określonych w załączniku nr 6 [4] do rozporządzenia.

4b. [5] Osoby eksploatujące motolotnie oraz paralotnie nieprzeznaczone do startu pieszego ubezpieczają się na warunkach określonych w rozporządzeniu nr 785/2004.

5. [6] (uchylony).

6. Wyłącza się z zastosowania przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. Nr 183, poz. 1793) w zakresie:

1) ograniczenia wykonywania lotów nad parkami narodowymi i rezerwatami przyrody – lotnie i para-lotnie bez napędu, z zastrzeżeniem przepisów załączników nr 1 [7] i 2 [8] do rozporządzenia;

2) obowiązków związanych z wykonywaniem lotów w strefie nadgranicznej – statki powietrzne, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

[1] § 1 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[2] § 1 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[3] § 1 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[4] Załącznik nr 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[5] § 1 ust. 4b dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[6] § 1 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[7] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[8] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

Wersja obowiązująca od 2007-11-09 do 2013-03-19

[Wyłączenie zastosowania przepisów Prawa lotniczego oraz rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące] 1. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, w zakresie art. 31, 32, rozdziału 2 i 3 w dziale III oraz art. 159 ust. 1, następujące rodzaje statków powietrznych:

1) statki powietrzne, których charakterystyka techniczna uzasadnia szczególne ich traktowanie, w tym:

a) lotnie,

b) paralotnie,

c) motolotnie,

d) modele latające,

e) spadochrony, w tym spadochrony ratownicze;

2) inne statki powietrzne używane wyłącznie w celach sportowych, rekreacyjnych i innych niezwiązanych z wykonywaniem przewozu lotniczego, o których mowa w lit. e, f oraz h Załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002/WE z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) (Dz. Urz. WE L 240 z 7.09.2002) zmienionego rozporządzeniem nr 1643/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 245 z 29.09.2003) oraz rozporządzeniem nr 1701/2003/WE z dnia 24 września 2003 r. dostosowującym art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 243 z 27.09.2003).

1a. [1] Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 95 ust. 2 pkt 5 modele latające o masie dopuszczalnej do lotu nieprzekraczającej 30 kg.

2. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 123 ust. 2 spadochrony, w tym spadochrony ratownicze.

3. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy statki powietrzne, których charakterystyka techniczna uzasadniająca szczególne ich traktowanie oraz przeznaczenie nie pozwalają na zakwalifikowanie do żadnego rodzaju lotnictwa.

4. [2] Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 209 statki powietrzne, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 138 z 30.04.2004, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 785/2004”.

4a. [3] Osoby eksploatujące lotnie, paralotnie przeznaczone do startu pieszego oraz spadochrony ubezpieczają się na warunkach określonych w załączniku nr 6 [4] do rozporządzenia.

4b. [5] Osoby eksploatujące motolotnie oraz paralotnie nieprzeznaczone do startu pieszego ubezpieczają się na warunkach określonych w rozporządzeniu nr 785/2004.

5. [6] (uchylony).

6. Wyłącza się z zastosowania przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. Nr 183, poz. 1793) w zakresie:

1) ograniczenia wykonywania lotów nad parkami narodowymi i rezerwatami przyrody – lotnie i para-lotnie bez napędu, z zastrzeżeniem przepisów załączników nr 1 [7] i 2 [8] do rozporządzenia;

2) obowiązków związanych z wykonywaniem lotów w strefie nadgranicznej – statki powietrzne, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

[1] § 1 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[2] § 1 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[3] § 1 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[4] Załącznik nr 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[5] § 1 ust. 4b dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[6] § 1 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[7] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

[8] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 5 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. Nr 197, poz. 1436). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2007 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-07-02 do 2007-11-08

1. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, w zakresie art. 31, 32, rozdziału 2 i 3 w dziale III oraz art. 159 ust. 1, następujące rodzaje statków powietrznych:

1) statki powietrzne, których charakterystyka techniczna uzasadnia szczególne ich traktowanie, w tym:

a) lotnie,

b) paralotnie,

c) motolotnie,

d) modele latające,

e) spadochrony, w tym spadochrony ratownicze;

2) inne statki powietrzne używane wyłącznie w celach sportowych, rekreacyjnych i innych niezwiązanych z wykonywaniem przewozu lotniczego, o których mowa w lit. e, f oraz h Załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002/WE z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) (Dz. Urz. WE L 240 z 7.09.2002) zmienionego rozporządzeniem nr 1643/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 245 z 29.09.2003) oraz rozporządzeniem nr 1701/2003/WE z dnia 24 września 2003 r. dostosowującym art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 243 z 27.09.2003).

2. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 123 ust. 2 spadochrony, w tym spadochrony ratownicze.

3. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy statki powietrzne, których charakterystyka techniczna uzasadniająca szczególne ich traktowanie oraz przeznaczenie nie pozwalają na zakwalifikowanie do żadnego rodzaju lotnictwa.

4. Wyłącza się z zastosowania przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz. U. Nr 110, poz. 1168) statki powietrzne, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

5. Wyłącza się z obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej statki powietrzne o masie maksymalnej nieprzekraczającej 5 kg.

6. Wyłącza się z zastosowania przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. Nr 183, poz. 1793) w zakresie:

1) ograniczenia wykonywania lotów nad parkami narodowymi i rezerwatami przyrody – lotnie i para-lotnie bez napędu, z zastrzeżeniem przepisów załączników nr 1 i 2 do rozporządzenia;

2) obowiązków związanych z wykonywaniem lotów w strefie nadgranicznej – statki powietrzne, o których mowa w ust. 1 pkt 1.