Wersja obowiązująca od 2007-09-06 do 2012-09-01
[Rozwinięcie] Zbiór danych o liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków oraz absolwentów z poprzedniego roku szkolnego zawiera także dane o:
1) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy ulegli wypadkom pozostając pod opieką szkoły lub placówki oświatowej, z wyszczególnieniem wypadków śmiertelnych, ciężkich i innych, według:
a) płci,
b) rodzaju uszkodzenia ciała:
– złamania,
– zwichnięcia, skręcenia,
– urazy wewnętrzne,
– rany zewnętrzne, rozerwania,
– utrata części ciała,
– stłuczenia, zmiażdżenia,
– oparzenia,
– zatrucia,
– inne,
c) części ciała, która uległa uszkodzeniu:
– głowa,
– tułów,
– oczy,
– kończyny,
– inna,
d) miejsca, w którym zdarzył się wypadek:
– sala lekcyjna, pracownia szkolna,
– korytarz, schody,
– sala gimnastyczna,
– boisko, plac gier i zabaw,
– warsztaty szkolne, pracownia zajęć praktycznych,
– ulica, droga,
– inne,
e) rodzaju zajęć, w czasie których wypadek miał miejsce:
– wychowanie fizyczne,
– zajęcia praktyczno-techniczne,
– praktyczna nauka zawodu,
– inne zajęcia edukacyjne,
– przerwy międzylekcyjne,
– wycieczki i inne formy wypoczynku,
– inne zajęcia,
f) przyczyny wypadku:
– zły stan techniczny obiektów,
– zły stan techniczny maszyn i urządzeń,
– zły stan techniczny wyposażenia, sprzętów,
– niewłaściwe zabezpieczenie maszyn i urządzeń,
– niewłaściwe zabezpieczenie klatek schodowych i korytarzy,
– brak lub zły stan środków ochrony indywidualnej oraz odzieży roboczej,
– brak lub niedostateczny nadzór nad uczniem,
– prowadzenie zajęć niezgodnie z programem,
– niewłaściwe posługiwanie się maszynami i urządzeniami,
– nieznajomość lub nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
– zły stan zdrowia lub niepełna zdolność do zajęć,
– pobicie, umyślne uderzenie,
– uderzenie nieumyślne,
– nieuwaga,
– inna przyczyna;
2) [13] liczbie uczniów i słuchaczy korzystających z poszczególnych form pomocy materialnej dla uczniów:
a) otrzymujących stypendia szkolne,
b) otrzymujących zasiłki szkolne,
c) otrzymujących stypendia o charakterze motywacyjnym:
– stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe,
– stypendium Prezesa Rady Ministrów,
– stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
– stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
d) zwolnionych całkowicie lub częściowo z opłat za posiłki w stołówce szkoły lub placówki oświatowej,
e) korzystających z całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów zakwaterowania:
– w internacie,
– bursie,
– na stancji,
f) przewidzianych w rządowych programach wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,
g) przewidzianych w regionalnych lub lokalnych programach:
– wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,
– wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży,
h) otrzymujących stypendia przyznawane przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego;
3) liczbie uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży korzystających z wypoczynku w okresie ferii letnich i ferii zimowych, z wyszczególnieniem mieszkających na wsi:
a) zorganizowanego, poza miejscem zamieszkania:
– w kraju,
– za granicą,
b) zorganizowanego w miejscu zamieszkania,
c) niezorganizowanego, poza miejscem zamieszkania:
– w kraju,
– za granicą;
4) liczbie uczniów i wychowanków, którzy są dowożeni lub otrzymują zwrot kosztów przejazdu na podstawie art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty:
a) zamieszkałych w odległości od 3 km do 5 km od szkoły,
b) zamieszkałych w odległości większej niż 5 km od szkoły,
c) posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
5) [14] liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków korzystających z usług poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, według rodzajów tych usług:
a) diagnozy:
– psychologicznej,
– pedagogicznej,
– logopedycznej,
– lekarskiej,
b) form pomocy bezpośredniej:
– zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
– terapii logopedycznej,
– psychoterapii,
– socjoterapii,
– zajęć z uczniami zdolnymi,
– terapii dla zagrożonych uzależnieniem,
– zajęć grupowych aktywizujących do wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
– indywidualnych porad zawodowych na podstawie badań,
– indywidualnych porad zawodowych bez badań,
– ćwiczeń rehabilitacyjnych,
– innych form pomocy indywidualnej,
– innych form pomocy grupowej,
– mediacji i negocjacji,
– zajęć psychoedukacyjnych prowadzonych w szkołach i placówkach oświatowych,
c) porad bez badań,
d) porad po badaniach przesiewowych,
e) badań przesiewowych słuchu w ramach programu „Słyszę”,
f) badań przesiewowych wzroku w ramach programu „Widzę”,
g) badań przesiewowych mowy w ramach programu „Mówię”,
h) porad udzielonych w Młodzieżowym Telefonie Zaufania;
6) [15] liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którym poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna, wydała:
a) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, z wyszczególnieniem uczniów, słuchaczy i wychowanków:
– niesłyszących i słabosłyszących,
– niewidomych i słabowidzących,
– z niepełnosprawnością ruchową,
– z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
– z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
– z autyzmem.
– z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
– zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
– niedostosowanych społecznie,
– z zaburzeniami zachowania,
– zagrożonych uzależnieniem,
b) orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
c) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
d) orzeczenie odmowne, stwierdzające brak potrzeby kształcenia specjalnego, potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych albo indywidualnego nauczania,
e) orzeczenie uchylające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania,
f) orzeczenie wydane w wyniku odwołania do kuratora oświaty,
g) opinię w sprawie:
– wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
– wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
– odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
– promowania ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego,
– pozostawienia ucznia klasy I–III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej programowo klasie,
– gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej,
– zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
– objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
– dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum do indywidualnych potrzeb ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego lub egzaminu dojrzałości do indywidualnych potrzeb absolwenta,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb absolwenta,
– udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
– przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
– pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej,
– udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
– braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
– objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
– objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej,
– innej;
7) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy nie są obywatelami polskimi, z wyszczególnieniem liczby uczniów, słuchaczy i wychowanków:
a) [16] posiadających obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – Strony Umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej,
b) korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego,
c) korzystających z nauki języka i kultury kraju pochodzenia;
d) [17] którym udzielono zezwolenia na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
e) [18] którym nadano status uchodźcy,
f) [19] którym udzielono zgody na pobyt tolerowany,
g) [20] którym udzielono ochrony czasowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
h) [21] którym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej udzielono zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony,
i) [22] którzy są dziećmi osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy;
8) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków będących dziećmi repatriantów, z wyszczególnieniem liczby uczniów, słuchaczy i wychowanków biorących udział w dodatkowych zajęciach dla dzieci repatriantów;
9) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy szkołę niższego szczebla ukończyli w poprzednim roku szkolnym;
10) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków będących osobami niepełnosprawnymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.3)) uczęszczających do szkół dla dorosłych;
11) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy są młodocianymi pracownikami;
12) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy uzyskali kartę rowerową lub motorowerową;
13) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków według stanu w dniu zakończenia poprzedniego roku szkolnego.
[13] § 7 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[14] § 7 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[15] § 7 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[16] § 7 pkt 7 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[17] § 7 pkt 7 lit. d) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[18] § 7 pkt 7 lit. e) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[19] § 7 pkt 7 lit. f) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[20] § 7 pkt 7 lit. g) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[21] § 7 pkt 7 lit. h) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[22] § 7 pkt 7 lit. i) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
Wersja obowiązująca od 2007-09-06 do 2012-09-01
[Rozwinięcie] Zbiór danych o liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków oraz absolwentów z poprzedniego roku szkolnego zawiera także dane o:
1) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy ulegli wypadkom pozostając pod opieką szkoły lub placówki oświatowej, z wyszczególnieniem wypadków śmiertelnych, ciężkich i innych, według:
a) płci,
b) rodzaju uszkodzenia ciała:
– złamania,
– zwichnięcia, skręcenia,
– urazy wewnętrzne,
– rany zewnętrzne, rozerwania,
– utrata części ciała,
– stłuczenia, zmiażdżenia,
– oparzenia,
– zatrucia,
– inne,
c) części ciała, która uległa uszkodzeniu:
– głowa,
– tułów,
– oczy,
– kończyny,
– inna,
d) miejsca, w którym zdarzył się wypadek:
– sala lekcyjna, pracownia szkolna,
– korytarz, schody,
– sala gimnastyczna,
– boisko, plac gier i zabaw,
– warsztaty szkolne, pracownia zajęć praktycznych,
– ulica, droga,
– inne,
e) rodzaju zajęć, w czasie których wypadek miał miejsce:
– wychowanie fizyczne,
– zajęcia praktyczno-techniczne,
– praktyczna nauka zawodu,
– inne zajęcia edukacyjne,
– przerwy międzylekcyjne,
– wycieczki i inne formy wypoczynku,
– inne zajęcia,
f) przyczyny wypadku:
– zły stan techniczny obiektów,
– zły stan techniczny maszyn i urządzeń,
– zły stan techniczny wyposażenia, sprzętów,
– niewłaściwe zabezpieczenie maszyn i urządzeń,
– niewłaściwe zabezpieczenie klatek schodowych i korytarzy,
– brak lub zły stan środków ochrony indywidualnej oraz odzieży roboczej,
– brak lub niedostateczny nadzór nad uczniem,
– prowadzenie zajęć niezgodnie z programem,
– niewłaściwe posługiwanie się maszynami i urządzeniami,
– nieznajomość lub nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
– zły stan zdrowia lub niepełna zdolność do zajęć,
– pobicie, umyślne uderzenie,
– uderzenie nieumyślne,
– nieuwaga,
– inna przyczyna;
2) [13] liczbie uczniów i słuchaczy korzystających z poszczególnych form pomocy materialnej dla uczniów:
a) otrzymujących stypendia szkolne,
b) otrzymujących zasiłki szkolne,
c) otrzymujących stypendia o charakterze motywacyjnym:
– stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe,
– stypendium Prezesa Rady Ministrów,
– stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
– stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
d) zwolnionych całkowicie lub częściowo z opłat za posiłki w stołówce szkoły lub placówki oświatowej,
e) korzystających z całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów zakwaterowania:
– w internacie,
– bursie,
– na stancji,
f) przewidzianych w rządowych programach wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,
g) przewidzianych w regionalnych lub lokalnych programach:
– wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,
– wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży,
h) otrzymujących stypendia przyznawane przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego;
3) liczbie uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży korzystających z wypoczynku w okresie ferii letnich i ferii zimowych, z wyszczególnieniem mieszkających na wsi:
a) zorganizowanego, poza miejscem zamieszkania:
– w kraju,
– za granicą,
b) zorganizowanego w miejscu zamieszkania,
c) niezorganizowanego, poza miejscem zamieszkania:
– w kraju,
– za granicą;
4) liczbie uczniów i wychowanków, którzy są dowożeni lub otrzymują zwrot kosztów przejazdu na podstawie art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty:
a) zamieszkałych w odległości od 3 km do 5 km od szkoły,
b) zamieszkałych w odległości większej niż 5 km od szkoły,
c) posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
5) [14] liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków korzystających z usług poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, według rodzajów tych usług:
a) diagnozy:
– psychologicznej,
– pedagogicznej,
– logopedycznej,
– lekarskiej,
b) form pomocy bezpośredniej:
– zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
– terapii logopedycznej,
– psychoterapii,
– socjoterapii,
– zajęć z uczniami zdolnymi,
– terapii dla zagrożonych uzależnieniem,
– zajęć grupowych aktywizujących do wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
– indywidualnych porad zawodowych na podstawie badań,
– indywidualnych porad zawodowych bez badań,
– ćwiczeń rehabilitacyjnych,
– innych form pomocy indywidualnej,
– innych form pomocy grupowej,
– mediacji i negocjacji,
– zajęć psychoedukacyjnych prowadzonych w szkołach i placówkach oświatowych,
c) porad bez badań,
d) porad po badaniach przesiewowych,
e) badań przesiewowych słuchu w ramach programu „Słyszę”,
f) badań przesiewowych wzroku w ramach programu „Widzę”,
g) badań przesiewowych mowy w ramach programu „Mówię”,
h) porad udzielonych w Młodzieżowym Telefonie Zaufania;
6) [15] liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którym poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna, wydała:
a) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, z wyszczególnieniem uczniów, słuchaczy i wychowanków:
– niesłyszących i słabosłyszących,
– niewidomych i słabowidzących,
– z niepełnosprawnością ruchową,
– z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
– z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
– z autyzmem.
– z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
– zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
– niedostosowanych społecznie,
– z zaburzeniami zachowania,
– zagrożonych uzależnieniem,
b) orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
c) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
d) orzeczenie odmowne, stwierdzające brak potrzeby kształcenia specjalnego, potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych albo indywidualnego nauczania,
e) orzeczenie uchylające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania,
f) orzeczenie wydane w wyniku odwołania do kuratora oświaty,
g) opinię w sprawie:
– wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
– wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
– odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
– promowania ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego,
– pozostawienia ucznia klasy I–III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej programowo klasie,
– gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej,
– zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
– objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
– dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum do indywidualnych potrzeb ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego lub egzaminu dojrzałości do indywidualnych potrzeb absolwenta,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb absolwenta,
– udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
– przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
– pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej,
– udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
– braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
– objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
– objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej,
– innej;
7) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy nie są obywatelami polskimi, z wyszczególnieniem liczby uczniów, słuchaczy i wychowanków:
a) [16] posiadających obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – Strony Umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej,
b) korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego,
c) korzystających z nauki języka i kultury kraju pochodzenia;
d) [17] którym udzielono zezwolenia na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
e) [18] którym nadano status uchodźcy,
f) [19] którym udzielono zgody na pobyt tolerowany,
g) [20] którym udzielono ochrony czasowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
h) [21] którym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej udzielono zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony,
i) [22] którzy są dziećmi osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy;
8) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków będących dziećmi repatriantów, z wyszczególnieniem liczby uczniów, słuchaczy i wychowanków biorących udział w dodatkowych zajęciach dla dzieci repatriantów;
9) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy szkołę niższego szczebla ukończyli w poprzednim roku szkolnym;
10) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków będących osobami niepełnosprawnymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.3)) uczęszczających do szkół dla dorosłych;
11) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy są młodocianymi pracownikami;
12) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy uzyskali kartę rowerową lub motorowerową;
13) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków według stanu w dniu zakończenia poprzedniego roku szkolnego.
[13] § 7 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[14] § 7 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[15] § 7 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[16] § 7 pkt 7 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[17] § 7 pkt 7 lit. d) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[18] § 7 pkt 7 lit. e) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[19] § 7 pkt 7 lit. f) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[20] § 7 pkt 7 lit. g) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[21] § 7 pkt 7 lit. h) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
[22] § 7 pkt 7 lit. i) dodana przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. Nr 161, poz. 1141). Zmiana weszła w życie 6 września 2007 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-01-01 do 2007-09-05
Zbiór danych o liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków oraz absolwentów z poprzedniego roku szkolnego zawiera także dane o:
1) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy ulegli wypadkom pozostając pod opieką szkoły lub placówki oświatowej, z wyszczególnieniem wypadków śmiertelnych, ciężkich i innych, według:
a) płci,
b) rodzaju uszkodzenia ciała:
– złamania,
– zwichnięcia, skręcenia,
– urazy wewnętrzne,
– rany zewnętrzne, rozerwania,
– utrata części ciała,
– stłuczenia, zmiażdżenia,
– oparzenia,
– zatrucia,
– inne,
c) części ciała, która uległa uszkodzeniu:
– głowa,
– tułów,
– oczy,
– kończyny,
– inna,
d) miejsca, w którym zdarzył się wypadek:
– sala lekcyjna, pracownia szkolna,
– korytarz, schody,
– sala gimnastyczna,
– boisko, plac gier i zabaw,
– warsztaty szkolne, pracownia zajęć praktycznych,
– ulica, droga,
– inne,
e) rodzaju zajęć, w czasie których wypadek miał miejsce:
– wychowanie fizyczne,
– zajęcia praktyczno-techniczne,
– praktyczna nauka zawodu,
– inne zajęcia edukacyjne,
– przerwy międzylekcyjne,
– wycieczki i inne formy wypoczynku,
– inne zajęcia,
f) przyczyny wypadku:
– zły stan techniczny obiektów,
– zły stan techniczny maszyn i urządzeń,
– zły stan techniczny wyposażenia, sprzętów,
– niewłaściwe zabezpieczenie maszyn i urządzeń,
– niewłaściwe zabezpieczenie klatek schodowych i korytarzy,
– brak lub zły stan środków ochrony indywidualnej oraz odzieży roboczej,
– brak lub niedostateczny nadzór nad uczniem,
– prowadzenie zajęć niezgodnie z programem,
– niewłaściwe posługiwanie się maszynami i urządzeniami,
– nieznajomość lub nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
– zły stan zdrowia lub niepełna zdolność do zajęć,
– pobicie, umyślne uderzenie,
– uderzenie nieumyślne,
– nieuwaga,
– inna przyczyna;
2) liczbie uczniów i słuchaczy korzystających z poszczególnych form pomocy materialnej dla uczniów:
a) otrzymujących stypendia:
– socjalne,
– szkolne za wyniki w nauce,
– Prezesa Rady Ministrów,
– ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
– ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
b) otrzymujących zasiłki losowe w formie:
– pieniężnej,
– rzeczowej,
c) korzystających z całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów posiłków,
d) korzystających z całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów zakwaterowania:
– w internacie,
– w bursie,
– na stancji,
e) otrzymujących wyprawkę szkolną,
f) przewidzianych w rządowym programie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,
g) innych;
3) liczbie uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży korzystających z wypoczynku w okresie ferii letnich i ferii zimowych, z wyszczególnieniem mieszkających na wsi:
a) zorganizowanego, poza miejscem zamieszkania:
– w kraju,
– za granicą,
b) zorganizowanego w miejscu zamieszkania,
c) niezorganizowanego, poza miejscem zamieszkania:
– w kraju,
– za granicą;
4) liczbie uczniów i wychowanków, którzy są dowożeni lub otrzymują zwrot kosztów przejazdu na podstawie art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty:
a) zamieszkałych w odległości od 3 km do 5 km od szkoły,
b) zamieszkałych w odległości większej niż 5 km od szkoły,
c) posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
5) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków korzystających z usług poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, według rodzajów tych usług:
a) diagnozy:
– psychologicznej,
– pedagogicznej,
– logopedycznej,
– lekarskiej,
b) form pomocy bezpośredniej:
– zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
– terapii logopedycznej,
– socjoterapii,
– zajęć z uczniami zdolnymi,
– terapii dla zagrożonych uzależnieniem,
– zajęć grupowych aktywizujących do wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
– ćwiczeń rehabilitacyjnych,
– innych form pomocy indywidualnej,
– innych form pomocy grupowej,
c) porad bez badań,
d) porad po badaniach przesiewowych,
e) badań przesiewowych słuchu w ramach programu „Słyszę"
f) badań przesiewowych wzroku w ramach programu „Widzę"
g) porad udzielonych w Młodzieżowym Telefonie Zaufania;
6) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którym poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna, wydała:
a) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, z wyszczególnieniem uczniów, słuchaczy i wychowanków:
– niesłyszących i słabo słyszących,
– niewidomych i słabo widzących,
– z niepełnosprawnością ruchową,
– z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
– z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
– z autyzmem,
– z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
– zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
– niedostosowanych społecznie,
– z zaburzeniami zachowania,
– zagrożonych uzależnieniem,
– inne,
b) orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
c) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
d) opinię w sprawie:
– wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
– wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
– odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
– pozostawienia ucznia klasy l–III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
– gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym,
– zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
– objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
– dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum do indywidualnych potrzeb ucznia,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego lub egzaminu dojrzałości do indywidualnych potrzeb absolwenta,
– dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb absolwenta,
– udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
– przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
– pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej,
– udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
– braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
– objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
– objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej,
– innej;
7) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy nie są obywatelami polskimi, z wyszczególnieniem liczby uczniów, słuchaczy i wychowanków:
a) posiadających obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
b) korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego,
c) korzystających z nauki języka i kultury kraju pochodzenia;
8) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków będących dziećmi repatriantów, z wyszczególnieniem liczby uczniów, słuchaczy i wychowanków biorących udział w dodatkowych zajęciach dla dzieci repatriantów;
9) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy szkołę niższego szczebla ukończyli w poprzednim roku szkolnym;
10) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków będących osobami niepełnosprawnymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.3)) uczęszczających do szkół dla dorosłych;
11) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy są młodocianymi pracownikami;
12) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków, którzy uzyskali kartę rowerową lub motorowerową;
13) liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków według stanu w dniu zakończenia poprzedniego roku szkolnego.