Wersja obowiązująca od 2005-06-17 do 2008-01-19
1. Zakłady wyposaża się w:
1) urządzenia zapewniające higieniczną obróbkę i ochronę surowców oraz nieopakowanych lub opakowanych produktów podczas załadunku i rozładunku;
2) urządzenia zabezpieczające przed szkodnikami;
3) [52] urządzenia produkcyjne i sprzęt przeznaczone do bezpośredniego kontaktu z surowcami i produktami, wykonane z materiałów nieulegających korozji oraz łatwych do czyszczenia i odkażania;
4) [53] wodoszczelne, wykonane z nieulegających korozji materiałów pojemniki na surowce i produkty nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, a jeżeli te surowce lub produkty są usuwane przy użyciu rurociągów skonstruowanych i zainstalowanych w taki sposób, aby zapobiegały zanieczyszczeniu pozostałych surowców lub produktów;
5) urządzenia do czyszczenia i odkażania wyposażenia, urządzeń i instalacji;
6) sprawnie działającą instalację kanalizacyjną spełniającą wymagania higieny;
7) instalacje doprowadzające wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;
8) instalacje doprowadzające wodę niezdatną do spożycia przez ludzi, której użycie jest dopuszczalne do produkcji pary wodnej, urządzeń chłodniczych oraz dla celów przeciwpożarowych, z tym że rury doprowadzające taką wodę powinny być wyraźnie oznakowane, w taki sposób, aby wykluczyć użycie tej wody do celów spożywczych oraz zanieczyszczenie produktów;
9) wystarczającą ilość szatni, których ściany i podłogi wykonane są z gładkiego, wodoszczelnego i zmywalnego materiału, wyposażonych w umywalki i toalety, których drzwi nie mogą otwierać się bezpośrednio na pomieszczenia produkcyjne; umywalki wyposażone w krany uruchamiane bez użycia rąk oraz środki do czyszczenia i do higienicznego osuszania rąk;
10) pomieszczenie do przechowywania detergentów i środków do odkażania;
11) pomieszczenie lub szafkę do przechowywania środków i narzędzi do utrzymywania czystości;
12) urządzenia do czyszczenia i odkażania zbiorników służących do transportu mleka oraz płynnych lub sproszkowanych produktów mlecznych, chyba że czyszczenie i odkażanie środków transportu odbywa się w wyspecjalizowanych stacjach obsługi, zatwierdzonych przez powiatowego lekarza weterynarii.
2. [54] W przypadku gdy powiatowy lekarz weterynarii regularnie lub na stałe przebywa w zakładzie, podmiot prowadzący ten zakład zapewnia temu lekarzowi możliwość korzystania z pomieszczenia odpowiednio wyposażonego i zabezpieczonego przed dostępem innych osób.
[52] § 32 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 maja 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań weterynaryjnych dla mleka oraz produktów mlecznych (Dz.U. Nr 96, poz. 819). Zmiana weszła w życie 17 czerwca 2005 r.
[53] § 32 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 maja 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań weterynaryjnych dla mleka oraz produktów mlecznych (Dz.U. Nr 96, poz. 819). Zmiana weszła w życie 17 czerwca 2005 r.
[54] § 32 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 maja 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań weterynaryjnych dla mleka oraz produktów mlecznych (Dz.U. Nr 96, poz. 819). Zmiana weszła w życie 17 czerwca 2005 r.
Wersja obowiązująca od 2005-06-17 do 2008-01-19
1. Zakłady wyposaża się w:
1) urządzenia zapewniające higieniczną obróbkę i ochronę surowców oraz nieopakowanych lub opakowanych produktów podczas załadunku i rozładunku;
2) urządzenia zabezpieczające przed szkodnikami;
3) [52] urządzenia produkcyjne i sprzęt przeznaczone do bezpośredniego kontaktu z surowcami i produktami, wykonane z materiałów nieulegających korozji oraz łatwych do czyszczenia i odkażania;
4) [53] wodoszczelne, wykonane z nieulegających korozji materiałów pojemniki na surowce i produkty nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, a jeżeli te surowce lub produkty są usuwane przy użyciu rurociągów skonstruowanych i zainstalowanych w taki sposób, aby zapobiegały zanieczyszczeniu pozostałych surowców lub produktów;
5) urządzenia do czyszczenia i odkażania wyposażenia, urządzeń i instalacji;
6) sprawnie działającą instalację kanalizacyjną spełniającą wymagania higieny;
7) instalacje doprowadzające wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;
8) instalacje doprowadzające wodę niezdatną do spożycia przez ludzi, której użycie jest dopuszczalne do produkcji pary wodnej, urządzeń chłodniczych oraz dla celów przeciwpożarowych, z tym że rury doprowadzające taką wodę powinny być wyraźnie oznakowane, w taki sposób, aby wykluczyć użycie tej wody do celów spożywczych oraz zanieczyszczenie produktów;
9) wystarczającą ilość szatni, których ściany i podłogi wykonane są z gładkiego, wodoszczelnego i zmywalnego materiału, wyposażonych w umywalki i toalety, których drzwi nie mogą otwierać się bezpośrednio na pomieszczenia produkcyjne; umywalki wyposażone w krany uruchamiane bez użycia rąk oraz środki do czyszczenia i do higienicznego osuszania rąk;
10) pomieszczenie do przechowywania detergentów i środków do odkażania;
11) pomieszczenie lub szafkę do przechowywania środków i narzędzi do utrzymywania czystości;
12) urządzenia do czyszczenia i odkażania zbiorników służących do transportu mleka oraz płynnych lub sproszkowanych produktów mlecznych, chyba że czyszczenie i odkażanie środków transportu odbywa się w wyspecjalizowanych stacjach obsługi, zatwierdzonych przez powiatowego lekarza weterynarii.
2. [54] W przypadku gdy powiatowy lekarz weterynarii regularnie lub na stałe przebywa w zakładzie, podmiot prowadzący ten zakład zapewnia temu lekarzowi możliwość korzystania z pomieszczenia odpowiednio wyposażonego i zabezpieczonego przed dostępem innych osób.
[52] § 32 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 maja 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań weterynaryjnych dla mleka oraz produktów mlecznych (Dz.U. Nr 96, poz. 819). Zmiana weszła w życie 17 czerwca 2005 r.
[53] § 32 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 maja 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań weterynaryjnych dla mleka oraz produktów mlecznych (Dz.U. Nr 96, poz. 819). Zmiana weszła w życie 17 czerwca 2005 r.
[54] § 32 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 maja 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań weterynaryjnych dla mleka oraz produktów mlecznych (Dz.U. Nr 96, poz. 819). Zmiana weszła w życie 17 czerwca 2005 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-09-07 do 2005-06-16
1. Zakłady wyposaża się w:
1) urządzenia zapewniające higieniczną obróbkę i ochronę surowców oraz nieopakowanych lub opakowanych produktów podczas załadunku i rozładunku;
2) urządzenia zabezpieczające przed szkodnikami;
3) urządzenia produkcyjne i sprzęt przeznaczone do bezpośredniego kontaktu z surowcami i produktami, wykonane z materiałów nierdzewnych oraz łatwe do czyszczenia i dezynfekcji;
4) wodoszczelne, wykonane z nierdzewnych materiałów pojemniki na surowce i produkty nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi; jeżeli te surowce lub produkty usuwane są przy użyciu rurociągów; rurociągi te powinny być tak skonstruowane i zainstalowane, aby zapobiegały zanieczyszczeniu pozostałych surowców i produktów;
5) urządzenia do czyszczenia i dezynfekcji wyposażenia, urządzeń i instalacji;
6) sprawnie działającą instalację kanalizacyjną spełniającą wymagania higieny;
7) instalacje doprowadzające wodę zdatną do spożycia przez ludzi;
8) instalacje doprowadzające wodę niezdatną do spożycia przez ludzi, której użycie jest dopuszczalne do produkcji pary wodnej, urządzeń chłodniczych oraz dla celów przeciwpożarowych, z tym że rury doprowadzające taką wodę powinny być wyraźnie oznakowane, w taki sposób, aby wykluczyć użycie tej wody do celów spożywczych oraz zanieczyszczenie produktów;
9) wystarczającą ilość szatni, których ściany i podłogi wykonane są z gładkiego, wodoszczelnego i zmywalnego materiału, wyposażonych w umywalki i toalety, których drzwi nie mogą otwierać się bezpośrednio na pomieszczenia produkcyjne; umywalki wyposażone w krany uruchamiane bez użycia rąk oraz środki do czyszczenia i do higienicznego osuszania rąk;
10) pomieszczenie do przechowywania detergentów i środków do dezynfekcji;
11) pomieszczenie lub szafkę do przechowywania środków i narzędzi do utrzymywania czystości;
12) urządzenia do czyszczenia i dezynfekcji zbiorników służących do transportu mleka oraz płynnych lub sproszkowanych produktów mlecznych, chyba że czyszczenie i dezynfekcja środków transportu odbywa się w wyspecjalizowanych stacjach obsługi, zatwierdzonych przez właściwy organ.
2. Jeżeli właściwy organ sprawuje stały nadzór w zakładzie z uwagi na wielkość prowadzonej produkcji, zakład ten zapewnia do wyłącznej dyspozycji tego organu pomieszczenie odpowiednio wyposażone i zabezpieczone przed dostępem innych osób.