Wersja obowiązująca od 2010-09-29 do 2013-03-19
[Techniczne kryteria podziału lotnisk] 1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:
1) umiejscowienie, na:
a) naziemne,
b) nawodne,
c) na obiektach – w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;
2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:
a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,
b) bez nawierzchni sztucznej;
3) wymagania techniczne – w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku nr 14;
4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:
a) dla samolotów,
b) dla śmigłowców,
c) dla szybowców;
5) kategorię podejść do lądowania, na:
a) z drogą startową nieprzyrządową,
b) z drogą startową przyrządową z podejściem:
– nieprecyzyjnym,
– precyzyjnym kat. I,
– precyzyjnym kat. II,
– precyzyjnym kat. llla,
– precyzyjnym kat. lllb,
– precyzyjnym kat. IIIc;
6) kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:
a) od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,
b) od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2
– w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.
3. [1] Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4. [2] Jeżeli wynikająca z długości całkowitej samolotu maksymalna szerokość kadłubów największych samolotów wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku jest większa od szerokości kadłubów wskazanej, zgodnie z ust. 3, dla danej kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, w załączniku nr 4 do rozporządzenia w tabeli nr 1 w kolumnie 3, wyznacza się wyższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska.
5. [3] Niższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska niż wyznaczona zgodnie z ust. 3 można wyznaczyć, jeżeli przewiduje się okresy jego zmniejszonej aktywności, jednakże tak wyznaczona kategoria nie może być niższa niż kategoria wymagana dla największych statków powietrznych wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku w okresach zmniejszonej aktywności, niezależnie od liczby operacji.
[1] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.
[2] § 4 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.
[3] § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.
Wersja obowiązująca od 2010-09-29 do 2013-03-19
[Techniczne kryteria podziału lotnisk] 1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:
1) umiejscowienie, na:
a) naziemne,
b) nawodne,
c) na obiektach – w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;
2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:
a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,
b) bez nawierzchni sztucznej;
3) wymagania techniczne – w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku nr 14;
4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:
a) dla samolotów,
b) dla śmigłowców,
c) dla szybowców;
5) kategorię podejść do lądowania, na:
a) z drogą startową nieprzyrządową,
b) z drogą startową przyrządową z podejściem:
– nieprecyzyjnym,
– precyzyjnym kat. I,
– precyzyjnym kat. II,
– precyzyjnym kat. llla,
– precyzyjnym kat. lllb,
– precyzyjnym kat. IIIc;
6) kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:
a) od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,
b) od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2
– w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.
3. [1] Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4. [2] Jeżeli wynikająca z długości całkowitej samolotu maksymalna szerokość kadłubów największych samolotów wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku jest większa od szerokości kadłubów wskazanej, zgodnie z ust. 3, dla danej kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, w załączniku nr 4 do rozporządzenia w tabeli nr 1 w kolumnie 3, wyznacza się wyższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska.
5. [3] Niższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska niż wyznaczona zgodnie z ust. 3 można wyznaczyć, jeżeli przewiduje się okresy jego zmniejszonej aktywności, jednakże tak wyznaczona kategoria nie może być niższa niż kategoria wymagana dla największych statków powietrznych wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku w okresach zmniejszonej aktywności, niezależnie od liczby operacji.
[1] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.
[2] § 4 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.
[3] § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-10-25 do 2010-09-28
[Techniczne kryteria podziału lotnisk] [2] 1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:
1) umiejscowienie, na:
a) naziemne,
b) nawodne,
c) na obiektach – w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;
2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:
a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,
b) bez nawierzchni sztucznej;
3) wymagania techniczne – w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku nr 14;
4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:
a) dla samolotów,
b) dla śmigłowców,
c) dla szybowców;
5) kategorię podejść do lądowania, na:
a) z drogą startową nieprzyrządową,
b) z drogą startową przyrządową z podejściem:
– nieprecyzyjnym,
– precyzyjnym kat. I,
– precyzyjnym kat. II,
– precyzyjnym kat. llla,
– precyzyjnym kat. lllb,
– precyzyjnym kat. IIIc;
6) kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:
a) od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,
b) od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2
– w załączniku nr 4 [3] do rozporządzenia.
2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.
3. Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku.
[2] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 lipca 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 197, poz. 1633). Zmiana weszła w życie 25 października 2005 r.
[3] Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 lipca 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 197, poz. 1633). Zmiana weszła w życie 25 października 2005 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-06-15 do 2005-10-24
1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:
1) umiejscowienie, na:
a) naziemne,
b) nawodne,
c) na obiektach – w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;
2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:
a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,
b) bez nawierzchni sztucznej;
3) wymagania techniczne – w zależności od kodów referencyjnych określonych w załączniku 14;
4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:
a) dla samolotów,
b) dla śmigłowców,
c) dla szybowców;
5) kategorię podejść do lądowania, na:
a) z drogą startową nieprzyrządową,
b) z drogą startową przyrządową z podejściem:
– nieprecyzyjnym,
– precyzyjnym kat. l,
– precyzyjnym kat. II,
– precyzyjnym kat. III a,
– precyzyjnym kat. III b,
– precyzyjnym kat. III c;
6) kategorię ochrony przeciwpożarowej – w zależności od kategorii od 1 do 10 lub od H1 do H3, określonych w przepisach o ochronie przeciwpożarowej lotnisk.
2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.