history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2010-09-29 do 2013-03-19

[Techniczne kryteria podziału lotnisk] 1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:

1) umiejscowienie, na:

a) naziemne,

b) nawodne,

c) na obiektach – w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;

2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:

a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,

b) bez nawierzchni sztucznej;

3) wymagania techniczne – w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku nr 14;

4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:

a) dla samolotów,

b) dla śmigłowców,

c) dla szybowców;

5) kategorię podejść do lądowania, na:

a) z drogą startową nieprzyrządową,

b) z drogą startową przyrządową z podejściem:

– nieprecyzyjnym,

– precyzyjnym kat. I,

– precyzyjnym kat. II,

– precyzyjnym kat. llla,

– precyzyjnym kat. lllb,

– precyzyjnym kat. IIIc;

6) kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:

a) od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,

b) od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2

– w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.

3. [1] Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

4. [2] Jeżeli wynikająca z długości całkowitej samolotu maksymalna szerokość kadłubów największych samolotów wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku jest większa od szerokości kadłubów wskazanej, zgodnie z ust. 3, dla danej kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, w załączniku nr 4 do rozporządzenia w tabeli nr 1 w kolumnie 3, wyznacza się wyższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska.

5. [3] Niższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska niż wyznaczona zgodnie z ust. 3 można wyznaczyć, jeżeli przewiduje się okresy jego zmniejszonej aktywności, jednakże tak wyznaczona kategoria nie może być niższa niż kategoria wymagana dla największych statków powietrznych wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku w okresach zmniejszonej aktywności, niezależnie od liczby operacji.

[1] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.

[2] § 4 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.

[3] § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.

Wersja obowiązująca od 2010-09-29 do 2013-03-19

[Techniczne kryteria podziału lotnisk] 1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:

1) umiejscowienie, na:

a) naziemne,

b) nawodne,

c) na obiektach – w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;

2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:

a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,

b) bez nawierzchni sztucznej;

3) wymagania techniczne – w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku nr 14;

4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:

a) dla samolotów,

b) dla śmigłowców,

c) dla szybowców;

5) kategorię podejść do lądowania, na:

a) z drogą startową nieprzyrządową,

b) z drogą startową przyrządową z podejściem:

– nieprecyzyjnym,

– precyzyjnym kat. I,

– precyzyjnym kat. II,

– precyzyjnym kat. llla,

– precyzyjnym kat. lllb,

– precyzyjnym kat. IIIc;

6) kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:

a) od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,

b) od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2

– w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.

3. [1] Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

4. [2] Jeżeli wynikająca z długości całkowitej samolotu maksymalna szerokość kadłubów największych samolotów wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku jest większa od szerokości kadłubów wskazanej, zgodnie z ust. 3, dla danej kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, w załączniku nr 4 do rozporządzenia w tabeli nr 1 w kolumnie 3, wyznacza się wyższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska.

5. [3] Niższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska niż wyznaczona zgodnie z ust. 3 można wyznaczyć, jeżeli przewiduje się okresy jego zmniejszonej aktywności, jednakże tak wyznaczona kategoria nie może być niższa niż kategoria wymagana dla największych statków powietrznych wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku w okresach zmniejszonej aktywności, niezależnie od liczby operacji.

[1] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.

[2] § 4 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.

[3] § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 169, poz. 1140). Zmiana weszła w życie 29 września 2010 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-10-25 do 2010-09-28

[Techniczne kryteria podziału lotnisk] [2] 1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:

1) umiejscowienie, na:

a) naziemne,

b) nawodne,

c) na obiektach – w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;

2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:

a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,

b) bez nawierzchni sztucznej;

3) wymagania techniczne – w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku nr 14;

4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:

a) dla samolotów,

b) dla śmigłowców,

c) dla szybowców;

5) kategorię podejść do lądowania, na:

a) z drogą startową nieprzyrządową,

b) z drogą startową przyrządową z podejściem:

– nieprecyzyjnym,

– precyzyjnym kat. I,

– precyzyjnym kat. II,

– precyzyjnym kat. llla,

– precyzyjnym kat. lllb,

– precyzyjnym kat. IIIc;

6) kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:

a) od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,

b) od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2

w załączniku nr 4 [3] do rozporządzenia.

2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.

3. Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku.

[2] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 lipca 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 197, poz. 1633). Zmiana weszła w życie 25 października 2005 r.

[3] Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 lipca 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz.U. Nr 197, poz. 1633). Zmiana weszła w życie 25 października 2005 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-06-15 do 2005-10-24

1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:

1) umiejscowienie, na:

a) naziemne,

b) nawodne,

c) na obiektach – w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;

2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:

a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,

b) bez nawierzchni sztucznej;

3) wymagania techniczne – w zależności od kodów referencyjnych określonych w załączniku 14;

4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:

a) dla samolotów,

b) dla śmigłowców,

c) dla szybowców;

5) kategorię podejść do lądowania, na:

a) z drogą startową nieprzyrządową,

b) z drogą startową przyrządową z podejściem:

– nieprecyzyjnym,

– precyzyjnym kat. l,

– precyzyjnym kat. II,

– precyzyjnym kat. III a,

– precyzyjnym kat. III b,

– precyzyjnym kat. III c;

6) kategorię ochrony przeciwpożarowej – w zależności od kategorii od 1 do 10 lub od H1 do H3, określonych w przepisach o ochronie przeciwpożarowej lotnisk.

2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.