Wersja obowiązująca od 2006.01.07 do 2008.04.02
Użyte w rozporządzeniu skróty i określenia oznaczają:
1) ACC (Area Control Centre) – ośrodek kontroli obszaru;
2) AFIS (Aerodrome Flight Information Service) – lotniskową służbę informacji powietrznej;
3) AIP (Aeronautical Information Publication) – Zbiór Informacji Lotniczych;
4) AMC Polska (Airspace Management Cell) – Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji Ruchu Lotniczego;
5) APP (Approach Control Office) – ośrodek kontroli zbliżania;
6) [3] ARL – Agencję Ruchu Lotniczego – państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym;
7) ASM (Airspace Management) – zarządzanie przestrzenią powietrzną;
8) [4] ATC (Air Traffic Control) – kontrolę ruchu lotniczego związaną z zapewnieniem służby kontroli lotniska, zbliżania i obszaru;
9) [5] ATFM (Air Traffic Flow Management) – zarządzanie przepływem ruchu lotniczego – służbę ustanowioną dla zapewnienia bezpiecznego, sprawnego i uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego oraz zabezpieczenia organów ATC przed przekraczaniem ich wydolności;
10) [6] ATM (Air Traffic Management) – zarządzanie ruchem lotniczym – ogół działań związanych z zapewnianiem służby ruchu lotniczego, zarządzaniem przepływem ruchu lotniczego i zarządzaniem przestrzenią powietrzną;
11) ATZ (Aerodrome Traffic Zone) – strefę ruchu lotniskowego;
12) [7] ATS (Air Traffic Services) – służby ruchu lotniczego związane z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego, służby informacji powietrznej i służby alarmowej;
13) AUP (Airspace Use Plan) – plan użytkowania przestrzeni powietrznej;
14) CBA (Cross-Border Area) – rejon lotów po obu stronach granicy państwa będący rejonem czasowo wydzielonym, ustanowiony ze względu na szczególne wymogi operacyjne;
15) CEU (Central Executive Unit) – Centralny Organ Wykonawczy wykonujący funkcje zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM);
16) CDR (Conditional Route) – warunkową drogę lotniczą, która może być zaplanowana i użytkowana pod określonymi warunkami, z określoną jedną lub kilkoma kategoriami w zależności od jej przewidywanej dostępności, możliwości planowania i spodziewanych poziomów aktywności związanych z nią TSA lub TRA;
17) CDR1 – warunkową drogę lotniczą kategorii pierwszej możliwą do planowania stałego i dostępną w okresach podanych w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP);
18) CDR2 – warunkową drogę lotniczą kategorii drugiej możliwą do planowania w okresach podanych w planie użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP);
19) CDR3 – warunkową drogę lotniczą kategorii trzeciej, niemożliwą do planowania, która może być użytkowana tylko według instrukcji organów kontroli ruchu lotniczego;
20) CTA (Control Area) – obszar kontrolowany;
21) CTR (Control Zone) – strefę kontrolowaną lotniska;
22) D (Danger Area) –strefę niebezpieczną;
23) FIR (Flight Information Region) – rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach, w obrębie której zapewniana jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
24) FIS (Flight Information Service) – służbę informacji powietrznej;
25) MAPP (Military APP) – ośrodek kontroli zbliżania lotniska wojskowego;
26) MATZ (Military ATZ) – wojskową strefę ruchu lotniskowego;
27) MCTR (Military CTR) – strefę kontrolowaną lotniska wojskowego;
28) MRT (Military Route) – stałą trasę lotnictwa wojskowego;
29) MTMA (Military TMA) – rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych;
30) MTWR (Military TWR) – wieżę kontroli lotniska wojskowego;
31) NOTAM (Notice to Airmen) – wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierającą informację o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
32) R (Restricted Area) –strefę o ograniczonym ruchu lotniczym;
33) P (Prohibited Area) – strefę zakazaną;
34) RCC (Rescue Coordination Centre) – Ośrodek Koordynacji Ratownictwa;
35) RQA (Airspace Request Message) – depeszę zamawiającą przestrzeń powietrzną;
36) SRZ (Special Rules Zone) – strefę specjalną;
37) TFR (TSA or TRA Feeding Route) – trasy lotnicze umożliwiające lot do strefy czasowo wydzielonej (TSA) lub strefy czasowo rezerwowanej (TRA) oraz przelot między strefą czasowo wydzieloną (TSA) lub strefą czasowo rezerwowaną (TRA);
38) TMA (Terminal Control Area) – rejon kontrolowany lotniska lub węzła lotnisk;
39) TSA (Temporary Segregated Area – strefę czasowo wydzieloną;
40) TRA (Temporary Reserved Area) – strefę czasowo rezerwowaną;
41) TWR (Aerodrome Control Tower) – wieżę kontroli lotniska;
42) UTC (Coordinated Uniwersal Time) – uniwersalny czas skoordynowany;
43) UUP (Updated Airspace Use Plan) – zaktualizowany plan użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP) będący depeszą zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM) o statusie NOTAM, wydawaną przez Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji Ruchu Lotniczego (AMC Polska) w dniu operacji w celu aktualizacji informacji zawartych w planie użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP);
44) Prezes ULC – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
45) [8] ATFMEXEMPTAPPROVED – status lotu statku powietrznego, uprawnionego do wyłączenia z ograniczeń ATFM, niezależnie od innych stosowanych statusów;
46) [9] EMER – status lotu statku powietrznego w niebezpieczeństwie;
47) [10] GARDA – hasło, na jakie statek powietrzny lotnictwa służb porządku publicznego wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej;
48) [11] IFR (Instrument Flight Rules) – przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów;
49) [12] SAR (Search and Rescue) – status lotu statku powietrznego wykonującego lot w akcji poszukiwawczo-ratowniczej;
50) [13] SSRL SZ RP – Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (wojskowy organ zarządzania ruchem lotniczym);
51) [14] VFR (Visual Flight Rules) – przepisy wykonywania lotu z widocznością.
[3] § 2 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[4] § 2 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[5] § 2 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[6] § 2 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[7] § 2 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[8] § 2 pkt 45 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[9] § 2 pkt 46 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[10] § 2 pkt 47 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[11] § 2 pkt 48 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[12] § 2 pkt 49 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[13] § 2 pkt 50 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[14] § 2 pkt 51 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
Wersja obowiązująca od 2006.01.07 do 2008.04.02
Użyte w rozporządzeniu skróty i określenia oznaczają:
1) ACC (Area Control Centre) – ośrodek kontroli obszaru;
2) AFIS (Aerodrome Flight Information Service) – lotniskową służbę informacji powietrznej;
3) AIP (Aeronautical Information Publication) – Zbiór Informacji Lotniczych;
4) AMC Polska (Airspace Management Cell) – Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji Ruchu Lotniczego;
5) APP (Approach Control Office) – ośrodek kontroli zbliżania;
6) [3] ARL – Agencję Ruchu Lotniczego – państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym;
7) ASM (Airspace Management) – zarządzanie przestrzenią powietrzną;
8) [4] ATC (Air Traffic Control) – kontrolę ruchu lotniczego związaną z zapewnieniem służby kontroli lotniska, zbliżania i obszaru;
9) [5] ATFM (Air Traffic Flow Management) – zarządzanie przepływem ruchu lotniczego – służbę ustanowioną dla zapewnienia bezpiecznego, sprawnego i uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego oraz zabezpieczenia organów ATC przed przekraczaniem ich wydolności;
10) [6] ATM (Air Traffic Management) – zarządzanie ruchem lotniczym – ogół działań związanych z zapewnianiem służby ruchu lotniczego, zarządzaniem przepływem ruchu lotniczego i zarządzaniem przestrzenią powietrzną;
11) ATZ (Aerodrome Traffic Zone) – strefę ruchu lotniskowego;
12) [7] ATS (Air Traffic Services) – służby ruchu lotniczego związane z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego, służby informacji powietrznej i służby alarmowej;
13) AUP (Airspace Use Plan) – plan użytkowania przestrzeni powietrznej;
14) CBA (Cross-Border Area) – rejon lotów po obu stronach granicy państwa będący rejonem czasowo wydzielonym, ustanowiony ze względu na szczególne wymogi operacyjne;
15) CEU (Central Executive Unit) – Centralny Organ Wykonawczy wykonujący funkcje zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM);
16) CDR (Conditional Route) – warunkową drogę lotniczą, która może być zaplanowana i użytkowana pod określonymi warunkami, z określoną jedną lub kilkoma kategoriami w zależności od jej przewidywanej dostępności, możliwości planowania i spodziewanych poziomów aktywności związanych z nią TSA lub TRA;
17) CDR1 – warunkową drogę lotniczą kategorii pierwszej możliwą do planowania stałego i dostępną w okresach podanych w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP);
18) CDR2 – warunkową drogę lotniczą kategorii drugiej możliwą do planowania w okresach podanych w planie użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP);
19) CDR3 – warunkową drogę lotniczą kategorii trzeciej, niemożliwą do planowania, która może być użytkowana tylko według instrukcji organów kontroli ruchu lotniczego;
20) CTA (Control Area) – obszar kontrolowany;
21) CTR (Control Zone) – strefę kontrolowaną lotniska;
22) D (Danger Area) –strefę niebezpieczną;
23) FIR (Flight Information Region) – rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach, w obrębie której zapewniana jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
24) FIS (Flight Information Service) – służbę informacji powietrznej;
25) MAPP (Military APP) – ośrodek kontroli zbliżania lotniska wojskowego;
26) MATZ (Military ATZ) – wojskową strefę ruchu lotniskowego;
27) MCTR (Military CTR) – strefę kontrolowaną lotniska wojskowego;
28) MRT (Military Route) – stałą trasę lotnictwa wojskowego;
29) MTMA (Military TMA) – rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych;
30) MTWR (Military TWR) – wieżę kontroli lotniska wojskowego;
31) NOTAM (Notice to Airmen) – wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierającą informację o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
32) R (Restricted Area) –strefę o ograniczonym ruchu lotniczym;
33) P (Prohibited Area) – strefę zakazaną;
34) RCC (Rescue Coordination Centre) – Ośrodek Koordynacji Ratownictwa;
35) RQA (Airspace Request Message) – depeszę zamawiającą przestrzeń powietrzną;
36) SRZ (Special Rules Zone) – strefę specjalną;
37) TFR (TSA or TRA Feeding Route) – trasy lotnicze umożliwiające lot do strefy czasowo wydzielonej (TSA) lub strefy czasowo rezerwowanej (TRA) oraz przelot między strefą czasowo wydzieloną (TSA) lub strefą czasowo rezerwowaną (TRA);
38) TMA (Terminal Control Area) – rejon kontrolowany lotniska lub węzła lotnisk;
39) TSA (Temporary Segregated Area – strefę czasowo wydzieloną;
40) TRA (Temporary Reserved Area) – strefę czasowo rezerwowaną;
41) TWR (Aerodrome Control Tower) – wieżę kontroli lotniska;
42) UTC (Coordinated Uniwersal Time) – uniwersalny czas skoordynowany;
43) UUP (Updated Airspace Use Plan) – zaktualizowany plan użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP) będący depeszą zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM) o statusie NOTAM, wydawaną przez Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji Ruchu Lotniczego (AMC Polska) w dniu operacji w celu aktualizacji informacji zawartych w planie użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP);
44) Prezes ULC – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
45) [8] ATFMEXEMPTAPPROVED – status lotu statku powietrznego, uprawnionego do wyłączenia z ograniczeń ATFM, niezależnie od innych stosowanych statusów;
46) [9] EMER – status lotu statku powietrznego w niebezpieczeństwie;
47) [10] GARDA – hasło, na jakie statek powietrzny lotnictwa służb porządku publicznego wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej;
48) [11] IFR (Instrument Flight Rules) – przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów;
49) [12] SAR (Search and Rescue) – status lotu statku powietrznego wykonującego lot w akcji poszukiwawczo-ratowniczej;
50) [13] SSRL SZ RP – Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (wojskowy organ zarządzania ruchem lotniczym);
51) [14] VFR (Visual Flight Rules) – przepisy wykonywania lotu z widocznością.
[3] § 2 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[4] § 2 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[5] § 2 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[6] § 2 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[7] § 2 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[8] § 2 pkt 45 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[9] § 2 pkt 46 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[10] § 2 pkt 47 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[11] § 2 pkt 48 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[12] § 2 pkt 49 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[13] § 2 pkt 50 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
[14] § 2 pkt 51 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego (Dz.U. Nr 255, poz. 2142). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2006 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004.03.18 do 2006.01.06
Użyte w rozporządzeniu skróty i określenia oznaczają:
1) ACC (Area Control Centre) – ośrodek kontroli obszaru;
2) AFIS (Aerodrome Flight Information Service) – lotniskową służbę informacji powietrznej;
3) AIP (Aeronautical Information Publication) – Zbiór Informacji Lotniczych;
4) AMC Polska (Airspace Management Cell) – Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji Ruchu Lotniczego;
5) APP (Approach Control Office) – ośrodek kontroli zbliżania;
6) ARL – Agencję Ruchu Lotniczego – organ zarządzania ruchem lotniczym;
7) ASM (Airspace Management) – zarządzanie przestrzenią powietrzną;
8) ATC (Air Traffic Control) – kontrolę ruchu lotniczego;
9) ATFM (Air Traffic Flow Management) – zarządzanie przepływem ruchu lotniczego;
10) ATM (Air Traffic Management) – zarządzanie ruchem lotniczym;
11) ATZ (Aerodrome Traffic Zone) – strefę ruchu lotniskowego;
12) ATS (Air Traffic Seryices) – służby ruchu lotniczego;
13) AUP (Airspace Use Plan) – plan użytkowania przestrzeni powietrznej;
14) CBA (Cross-Border Area) – rejon lotów po obu stronach granicy państwa będący rejonem czasowo wydzielonym, ustanowiony ze względu na szczególne wymogi operacyjne;
15) CEU (Central Executive Unit) – Centralny Organ Wykonawczy wykonujący funkcje zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM);
16) CDR (Conditional Route) – warunkową drogę lotniczą, która może być zaplanowana i użytkowana pod określonymi warunkami, z określoną jedną lub kilkoma kategoriami w zależności od jej przewidywanej dostępności, możliwości planowania i spodziewanych poziomów aktywności związanych z nią TSA lub TRA;
17) CDR1 – warunkową drogę lotniczą kategorii pierwszej możliwą do planowania stałego i dostępną w okresach podanych w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP);
18) CDR2 – warunkową drogę lotniczą kategorii drugiej możliwą do planowania w okresach podanych w planie użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP);
19) CDR3 – warunkową drogę lotniczą kategorii trzeciej, niemożliwą do planowania, która może być użytkowana tylko według instrukcji organów kontroli ruchu lotniczego;
20) CTA (Control Area) – obszar kontrolowany;
21) CTR (Control Zone) – strefę kontrolowaną lotniska;
22) D (Danger Area) –strefę niebezpieczną;
23) FIR (Flight Information Region) – rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach, w obrębie której zapewniana jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
24) FIS (Flight Information Service) – służbę informacji powietrznej;
25) MAPP (Military APP) – ośrodek kontroli zbliżania lotniska wojskowego;
26) MATZ (Military ATZ) – wojskową strefę ruchu lotniskowego;
27) MCTR (Military CTR) – strefę kontrolowaną lotniska wojskowego;
28) MRT (Military Route) – stałą trasę lotnictwa wojskowego;
29) MTMA (Military TMA) – rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych;
30) MTWR (Military TWR) – wieżę kontroli lotniska wojskowego;
31) NOTAM (Notice to Airmen) – wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierającą informację o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
32) R (Restricted Area) –strefę o ograniczonym ruchu lotniczym;
33) P (Prohibited Area) – strefę zakazaną;
34) RCC (Rescue Coordination Centre) – Ośrodek Koordynacji Ratownictwa;
35) RQA (Airspace Request Message) – depeszę zamawiającą przestrzeń powietrzną;
36) SRZ (Special Rules Zone) – strefę specjalną;
37) TFR (TSA or TRA Feeding Route) – trasy lotnicze umożliwiające lot do strefy czasowo wydzielonej (TSA) lub strefy czasowo rezerwowanej (TRA) oraz przelot między strefą czasowo wydzieloną (TSA) lub strefą czasowo rezerwowaną (TRA);
38) TMA (Terminal Control Area) – rejon kontrolowany lotniska lub węzła lotnisk;
39) TSA (Temporary Segregated Area – strefę czasowo wydzieloną;
40) TRA (Temporary Reserved Area) – strefę czasowo rezerwowaną;
41) TWR (Aerodrome Control Tower) – wieżę kontroli lotniska;
42) UTC (Coordinated Uniwersal Time) – uniwersalny czas skoordynowany;
43) UUP (Updated Airspace Use Plan) – zaktualizowany plan użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP) będący depeszą zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM) o statusie NOTAM, wydawaną przez Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji Ruchu Lotniczego (AMC Polska) w dniu operacji w celu aktualizacji informacji zawartych w planie użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP);
44) Prezes ULC – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.