history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2014-07-27 do 2018-11-07

[Uzyskanie akredytacji przez placówkę doskonalenia ] Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli:

1) [3] zapewnia wykwalifikowaną kadrę:

a) dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,

b) nauczyciele opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, mają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,

c) specjaliści niebędący nauczycielami, opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, prowadzą zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym;

2) [4] opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej „programami”, oraz przeprowadza ich ewaluację:

a) realizuje wspomaganie szkół i placówek obejmujące:

– pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,

– ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,

– zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,

– wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,

b) organizuje oraz prowadzi sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,

c) systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia,

d) organizuje procesy edukacyjne w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,

e) zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,

f) organizuje procesy edukacyjne, które są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących programy,

g) uwzględnia w planowaniu programów wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych;

3) [5] prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli:

a) opracowuje oraz upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej,

b) prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej;

4) [6] zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną:

a) pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniające jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,

b) nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów,

c) odpowiednio do potrzeb i specyfiki programu – zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,

d) dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach,

e) systematycznie unowocześnianą bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.

[3] § 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli ( Dz.U. poz. 840). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2014 r.

[4] § 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli ( Dz.U. poz. 840). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2014 r.

[5] § 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli ( Dz.U. poz. 840). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2014 r.

[6] § 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli ( Dz.U. poz. 840). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2014 r.

Wersja obowiązująca od 2014-07-27 do 2018-11-07

[Uzyskanie akredytacji przez placówkę doskonalenia ] Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli:

1) [3] zapewnia wykwalifikowaną kadrę:

a) dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,

b) nauczyciele opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, mają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,

c) specjaliści niebędący nauczycielami, opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, prowadzą zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym;

2) [4] opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej „programami”, oraz przeprowadza ich ewaluację:

a) realizuje wspomaganie szkół i placówek obejmujące:

– pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,

– ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,

– zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,

– wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,

b) organizuje oraz prowadzi sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,

c) systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia,

d) organizuje procesy edukacyjne w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,

e) zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,

f) organizuje procesy edukacyjne, które są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących programy,

g) uwzględnia w planowaniu programów wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych;

3) [5] prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli:

a) opracowuje oraz upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej,

b) prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej;

4) [6] zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną:

a) pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniające jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,

b) nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów,

c) odpowiednio do potrzeb i specyfiki programu – zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,

d) dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach,

e) systematycznie unowocześnianą bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.

[3] § 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli ( Dz.U. poz. 840). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2014 r.

[4] § 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli ( Dz.U. poz. 840). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2014 r.

[5] § 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli ( Dz.U. poz. 840). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2014 r.

[6] § 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli ( Dz.U. poz. 840). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-01-01 do 2014-07-26

[Uzyskanie akredytacji przez placówkę doskonalenia] Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli:

1) zapewnia wykwalifikowaną kadrę, w tym:

a) dyrektor placówki doskonalenia posiada przygotowanie w zakresie zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach szkół i placówek, a kierownicy komórek organizacyjnych realizujących zadania statutowe placówki doskonalenia ukończyli formy doskonalenia zawodowego w tym zakresie, w wymiarze co najmniej 60 godzin,

b) ponad 60 % nauczycieli opracowujących i wdrażających programy, o których mowa w pkt 2, posiada stopień nauczyciela dyplomowanego oraz ukończone formy doskonalenia zawodowego przygotowujące do pracy z dorosłymi, w łącznym wymiarze co najmniej 160 godzin,

c) ponad 80 % nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, prowadzących zajęcia dydaktyczne w ramach programów, o których mowa w pkt 2, posiada wykształcenie wyższe magisterskie,

d) ponad 80 % osób, o których mowa w lit. a–c, z wyjątkiem osób posiadających stopnie lub tytuł naukowy, posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie doskonalenia lub kształcenia nauczycieli oraz prowadzi zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem kierunkowym (specjalnością) i doświadczeniem zawodowym lub zgodnie z ukończonymi formami doskonalenia zawodowego w łącznym wymiarze co najmniej 100 godzin,

e) co najmniej 80 % osób niebędących nauczycielami i nieprowadzących zajęć dydaktycznych, a realizujących inne zadania statutowe placówki doskonalenia, posiada wykształcenie wyższe magisterskie oraz pięcioletnie doświadczenie zawodowe,

f) co najmniej 10 % osób realizujących zadania statutowe placówki doskonalenia posiada stopnie lub tytuł naukowy,

g) co najmniej 33 % osób realizujących zadania statutowe placówki doskonalenia jest zatrudnionych w danej placówce co najmniej rok,

h) kadra organizacyjno-techniczna posiada przygotowanie zawodowe odpowiadające realizowanym przez nią zadaniom w zakresie obsługi organizacyjnej i technicznej form doskonalenia prowadzonych przez placówkę doskonalenia;

2) opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz przeprowadza ich ewaluację, w tym:

a) opracowała, odpowiednio do specyfiki i zasięgu działania, system badania potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego oraz przeprowadziła co najmniej dwukrotnie badanie tych potrzeb w swoim zakresie działania i uwzględniła wyniki w realizowanych programach,

b) opracowane programy zawierają zakładane cele ogólne i szczegółowe, treści kształcenia, sposoby realizacji, zasady rekrutacji uczestników, narzędzia ewaluacji, zalecaną literaturę przedmiotu oraz przykładowe materiały dla uczestników,

c) wdrożyła, zgodnie z opracowanymi założeniami, co najmniej 3 programy obejmujące różne formy doskonalenia, których łączny wymiar wynosi co najmniej 1500 godzin,

d) zainicjowała różne formy współpracy i wymiany doświadczeń dla uczestników form doskonalenia realizowanych w ramach programów, o których mowa w lit. c,

e) uczestniczyła w co najmniej jednym międzynarodowym lub ogólnokrajowym albo wojewódzkim lub regionalnym programie doskonalenia zawodowego nauczycieli,

f) dokonuje ewaluacji prowadzonych form doskonalenia i modyfikuje ofertę programową, uwzględniając wyniki ewaluacji,

g) bada efekty realizacji programów, o których mowa w lit. c, w szczególności bada, czy wiedza i umiejętności nabyte przez uczestników form doskonalenia są wykorzystywane w ich praktyce zawodowej,

h) realizacja co najmniej 2 spośród programów, o których mowa w lit. c, została pozytywnie oceniona przez kuratora oświaty albo podmiot prowadzący statutową działalność oświatową,

i) systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia;

3) prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym:

a) opracowuje i upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne drukiem i w formie elektronicznej,

b) prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w formie elektronicznej;

4) zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną, w tym:

a) pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniają jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,

b) nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli,

c) posiada sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,

d) zapewnia uczestnikom form doskonalenia dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach doskonalenia,

e) systematycznie unowocześnia bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.