history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2009-08-01 do 2013-03-19

[Wymiana licencji członka personelu lotniczego] 1. Licencja członka personelu lotniczego podlega wymianie w następujących przypadkach:

1) po upływie terminu 5 lat od dnia jej wydania;

2) po uzyskaniu uprawnienia lotniczego wpisywanego do licencji;

3) po wznowieniu ważności uprawnienia lotniczego, które uprzednio nie było wpisane do licencji;

4) w razie zmiany danych osobowych wpisywanych do licencji;

5) w razie sprostowania błędu;

6) po zapełnieniu miejsc na wpisy inne niż wymienione w pkt 1–4;

7) w razie uszkodzenia, zniszczenia albo utraty druku licencji.

2. Wymiany licencji dokonuje się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu. W licencji wydanej w wyniku wymiany wpisuje się uprawnienia lotnicze posiadane przez członka personelu lotniczego w dniu wydania tej licencji.

3. Wydanie licencji przed upływem dwóch lat, a w przypadku licencji uprawniającej do zarobkowego wykonywania czynności lotniczych – przed upływem jednego roku od dnia upływu ważności poprzedniej licencji, następuje po sprawdzeniu wiadomości i umiejętności lotniczych wnioskodawcy.

4. Po upływie terminów, o których mowa w ust. 3, wydanie licencji następuje po odbyciu szkolenia wznawiającego w zakresie określonym w programie szkolenia oraz po złożeniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ustawy.

5. Z zastrzeżeniem ust. 6, członek personelu lotniczego może korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz w okresie ważności:

1) odpowiedniego orzeczenia lotniczo-lekarskiego, jeżeli jest ono wymagane, chyba że w licencji wpisane jest co najmniej jedno z uprawnień specjalnych instruktora, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) co najmniej jednego uprawnienia lotniczego, z tym że:

a) w przypadku pilota samolotowego, śmigłowcowego, wiatrakowcowego, sterowcowego, pilota balonu wolnego, nawigatora, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego – uprawnienia lotniczego odnoszącego się odpowiednio do klasy albo typu statku powietrznego,

b) w przypadku pilota samolotowego i śmigłowcowego oraz dla licencji nawigatora i mechanika pokładowego – uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

c) w przypadku kontrolera ruchu lotniczego – do wykonywania określonego rodzaju kontroli ruchu lotniczego albo uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

d) w przypadku informatora służby informacji powietrznej – do wykonywania czynności informatora co najmniej na jednym lotnisku albo co najmniej w jednym sektorze rejonu informacji powietrznej.

6. Pilot szybowcowy, dyspozytor lotniczy i operator tankowania statków powietrznych mogą korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz jeżeli od dnia sprawdzenia wiadomości lotniczych upłynął okres nie dłuższy niż:

1) 3 lata – w przypadku pilota szybowcowego;

2) 5 lat – w przypadku dyspozytora lotniczego i operatora tankowania statków powietrznych.

7. [15] Wzory licencji określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

8. Wzory wniosków o wydanie licencji i uprawnień lotniczych, zaświadczeń o ukończeniu szkolenia lotniczego, upoważnień do odbycia praktyki nadzorowanej i zaświadczeń o jej odbyciu i zaliczeniu oraz innych druków związanych z licencjonowaniem określa podręcznik licencjonowania personelu lotniczego (PEL).

[15] § 18 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. Nr 113, poz. 942). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2009 r.

Wersja obowiązująca od 2009-08-01 do 2013-03-19

[Wymiana licencji członka personelu lotniczego] 1. Licencja członka personelu lotniczego podlega wymianie w następujących przypadkach:

1) po upływie terminu 5 lat od dnia jej wydania;

2) po uzyskaniu uprawnienia lotniczego wpisywanego do licencji;

3) po wznowieniu ważności uprawnienia lotniczego, które uprzednio nie było wpisane do licencji;

4) w razie zmiany danych osobowych wpisywanych do licencji;

5) w razie sprostowania błędu;

6) po zapełnieniu miejsc na wpisy inne niż wymienione w pkt 1–4;

7) w razie uszkodzenia, zniszczenia albo utraty druku licencji.

2. Wymiany licencji dokonuje się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu. W licencji wydanej w wyniku wymiany wpisuje się uprawnienia lotnicze posiadane przez członka personelu lotniczego w dniu wydania tej licencji.

3. Wydanie licencji przed upływem dwóch lat, a w przypadku licencji uprawniającej do zarobkowego wykonywania czynności lotniczych – przed upływem jednego roku od dnia upływu ważności poprzedniej licencji, następuje po sprawdzeniu wiadomości i umiejętności lotniczych wnioskodawcy.

4. Po upływie terminów, o których mowa w ust. 3, wydanie licencji następuje po odbyciu szkolenia wznawiającego w zakresie określonym w programie szkolenia oraz po złożeniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ustawy.

5. Z zastrzeżeniem ust. 6, członek personelu lotniczego może korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz w okresie ważności:

1) odpowiedniego orzeczenia lotniczo-lekarskiego, jeżeli jest ono wymagane, chyba że w licencji wpisane jest co najmniej jedno z uprawnień specjalnych instruktora, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) co najmniej jednego uprawnienia lotniczego, z tym że:

a) w przypadku pilota samolotowego, śmigłowcowego, wiatrakowcowego, sterowcowego, pilota balonu wolnego, nawigatora, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego – uprawnienia lotniczego odnoszącego się odpowiednio do klasy albo typu statku powietrznego,

b) w przypadku pilota samolotowego i śmigłowcowego oraz dla licencji nawigatora i mechanika pokładowego – uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

c) w przypadku kontrolera ruchu lotniczego – do wykonywania określonego rodzaju kontroli ruchu lotniczego albo uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

d) w przypadku informatora służby informacji powietrznej – do wykonywania czynności informatora co najmniej na jednym lotnisku albo co najmniej w jednym sektorze rejonu informacji powietrznej.

6. Pilot szybowcowy, dyspozytor lotniczy i operator tankowania statków powietrznych mogą korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz jeżeli od dnia sprawdzenia wiadomości lotniczych upłynął okres nie dłuższy niż:

1) 3 lata – w przypadku pilota szybowcowego;

2) 5 lat – w przypadku dyspozytora lotniczego i operatora tankowania statków powietrznych.

7. [15] Wzory licencji określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

8. Wzory wniosków o wydanie licencji i uprawnień lotniczych, zaświadczeń o ukończeniu szkolenia lotniczego, upoważnień do odbycia praktyki nadzorowanej i zaświadczeń o jej odbyciu i zaliczeniu oraz innych druków związanych z licencjonowaniem określa podręcznik licencjonowania personelu lotniczego (PEL).

[15] § 18 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. Nr 113, poz. 942). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2009 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-05-01 do 2009-07-31

1. Licencja członka personelu lotniczego podlega wymianie w następujących przypadkach:

1) po upływie terminu 5 lat od dnia jej wydania;

2) po uzyskaniu uprawnienia lotniczego wpisywanego do licencji;

3) po wznowieniu ważności uprawnienia lotniczego, które uprzednio nie było wpisane do licencji;

4) w razie zmiany danych osobowych wpisywanych do licencji;

5) w razie sprostowania błędu;

6) po zapełnieniu miejsc na wpisy inne niż wymienione w pkt 1–4;

7) w razie uszkodzenia, zniszczenia albo utraty druku licencji.

2. Wymiany licencji dokonuje się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu. W licencji wydanej w wyniku wymiany wpisuje się uprawnienia lotnicze posiadane przez członka personelu lotniczego w dniu wydania tej licencji.

3. Wydanie licencji przed upływem dwóch lat, a w przypadku licencji uprawniającej do zarobkowego wykonywania czynności lotniczych – przed upływem jednego roku od dnia upływu ważności poprzedniej licencji, następuje po sprawdzeniu wiadomości i umiejętności lotniczych wnioskodawcy.

4. Po upływie terminów, o których mowa w ust. 3, wydanie licencji następuje po odbyciu szkolenia wznawiającego w zakresie określonym w programie szkolenia oraz po złożeniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ustawy.

5. Z zastrzeżeniem ust. 6, członek personelu lotniczego może korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz w okresie ważności:

1) odpowiedniego orzeczenia lotniczo-lekarskiego, jeżeli jest ono wymagane, chyba że w licencji wpisane jest co najmniej jedno z uprawnień specjalnych instruktora, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) co najmniej jednego uprawnienia lotniczego, z tym że:

a) w przypadku pilota samolotowego, śmigłowcowego, wiatrakowcowego, sterowcowego, pilota balonu wolnego, nawigatora, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego – uprawnienia lotniczego odnoszącego się odpowiednio do klasy albo typu statku powietrznego,

b) w przypadku pilota samolotowego i śmigłowcowego oraz dla licencji nawigatora i mechanika pokładowego – uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

c) w przypadku kontrolera ruchu lotniczego – do wykonywania określonego rodzaju kontroli ruchu lotniczego albo uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

d) w przypadku informatora służby informacji powietrznej – do wykonywania czynności informatora co najmniej na jednym lotnisku albo co najmniej w jednym sektorze rejonu informacji powietrznej.

6. [5] Pilot szybowcowy, dyspozytor lotniczy i operator tankowania statków powietrznych mogą korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz jeżeli od dnia sprawdzenia wiadomości lotniczych upłynął okres nie dłuższy niż:

1) 3 lata – w przypadku pilota szybowcowego;

2) 5 lat – w przypadku dyspozytora lotniczego i operatora tankowania statków powietrznych.

7. Wzory licencji określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, z tym że wzory licencji mechaników poświadczenia obsługi statków powietrznych o masie do startu powyżej 5 700 kg, używanych w transporcie zarobkowym, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

8. Wzory wniosków o wydanie licencji i uprawnień lotniczych, zaświadczeń o ukończeniu szkolenia lotniczego, upoważnień do odbycia praktyki nadzorowanej i zaświadczeń o jej odbyciu i zaliczeniu oraz innych druków związanych z licencjonowaniem określa podręcznik licencjonowania personelu lotniczego (PEL).

[5] § 18 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. Nr 70, poz. 632). Zmiana weszła w życie 1 maja 2005 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-12-20 do 2005-04-30

1. Licencja członka personelu lotniczego podlega wymianie w następujących przypadkach:

1) po upływie terminu 5 lat od dnia jej wydania;

2) po uzyskaniu uprawnienia lotniczego wpisywanego do licencji;

3) po wznowieniu ważności uprawnienia lotniczego, które uprzednio nie było wpisane do licencji;

4) w razie zmiany danych osobowych wpisywanych do licencji;

5) w razie sprostowania błędu;

6) po zapełnieniu miejsc na wpisy inne niż wymienione w pkt 1–4;

7) w razie uszkodzenia, zniszczenia albo utraty druku licencji.

2. Wymiany licencji dokonuje się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu. W licencji wydanej w wyniku wymiany wpisuje się uprawnienia lotnicze posiadane przez członka personelu lotniczego w dniu wydania tej licencji.

3. Wydanie licencji przed upływem dwóch lat, a w przypadku licencji uprawniającej do zarobkowego wykonywania czynności lotniczych – przed upływem jednego roku od dnia upływu ważności poprzedniej licencji, następuje po sprawdzeniu wiadomości i umiejętności lotniczych wnioskodawcy.

4. Po upływie terminów, o których mowa w ust. 3, wydanie licencji następuje po odbyciu szkolenia wznawiającego w zakresie określonym w programie szkolenia oraz po złożeniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ustawy.

5. Z zastrzeżeniem ust. 6, członek personelu lotniczego może korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz w okresie ważności:

1) odpowiedniego orzeczenia lotniczo-lekarskiego, jeżeli jest ono wymagane, chyba że w licencji wpisane jest co najmniej jedno z uprawnień specjalnych instruktora, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) co najmniej jednego uprawnienia lotniczego, z tym że:

a) w przypadku pilota samolotowego, śmigłowcowego, wiatrakowcowego, sterowcowego, pilota balonu wolnego, nawigatora, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego – uprawnienia lotniczego odnoszącego się odpowiednio do klasy albo typu statku powietrznego,

b) w przypadku pilota samolotowego i śmigłowcowego oraz dla licencji nawigatora i mechanika pokładowego – uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

c) w przypadku kontrolera ruchu lotniczego – do wykonywania określonego rodzaju kontroli ruchu lotniczego albo uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

d) w przypadku informatora służby informacji powietrznej – do wykonywania czynności informatora co najmniej na jednym lotnisku albo co najmniej w jednym sektorze rejonu informacji powietrznej.

6. Pilot szybowcowy i dyspozytor lotniczy mogą korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz jeżeli od dnia sprawdzenia wiadomości lotniczych upłynął okres nie dłuższy niż:

1) 3 lata – w przypadku pilota szybowcowego;

2) 5 lat – w przypadku dyspozytora lotniczego.

7. Wzory licencji określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, z tym że wzory licencji mechaników poświadczenia obsługi statków powietrznych o masie do startu powyżej 5 700 kg, używanych w transporcie zarobkowym, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

8. Wzory wniosków o wydanie licencji i uprawnień lotniczych, zaświadczeń o ukończeniu szkolenia lotniczego, upoważnień do odbycia praktyki nadzorowanej i zaświadczeń o jej odbyciu i zaliczeniu oraz innych druków związanych z licencjonowaniem określa podręcznik licencjonowania personelu lotniczego (PEL).