history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2006-09-20 do 2013-03-19

[Rodzaje certyfikatów] Ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1) Certyfikat przewoźnika lotniczego (Air Operator Certificate AOC) – upoważniający do prowadzenia działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych w zakresie przewozu lotniczego oraz spedycji rzeczy do przewozu lotniczego;

2) Certyfikat usług lotniczych (Aerial Works Certificate – AWC) – upoważniający do prowadzenia działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych, w zakresie usług lotniczych innych niż przewóz lotniczy;

3) Certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego – upoważniający do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 2 ustawy, w następujących specjalnościach:

a) personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, wymienionego w art. 94 ust. 6 pkt 1 ustawy:

– w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej (Flight Training Organization – FTO),

w zakresie wymaganym dla uzyskania uprawnień wpisywanych do posiadanej licencji lotniczej (Type Rating Training Organization – TRTO).

b) mechaników poświadczenia obsługi statku powietrznego, wymienionych w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy – w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego (Approved Maintenance Training/Examination Organization),

c) personelu lotniczego wymienionego w art. 94 ust. 6 pkt 2 i 4–6 ustawy – w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej (Certified Training Organization);

4) Certyfikat lotniska (Aerodrome Certificate) – upoważniający do zarządzania lotniskiem w rozumieniu działu IV ustawy;

5) Certyfikat agenta obsługi naziemnej statków powietrznych (Airport Handling Agent Certificate) – upoważniający do prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych, ładunków, pasażerów i ich bagażu, zaopatrywania statków powietrznych oraz spedycji rzeczy do przewozu lotniczego;

6) Certyfikat obsługi technicznej statków powietrznych (Approved Maintenance Organization – AMO) – upoważniający do wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;

7) Certyfikat projektanta statków powietrznych (Design Organization Approval – DOA) – upoważniający do projektowania statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;

8) Certyfikat producenta statków powietrznych (Production Organization Approval – POA) – upoważniający do produkowania statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;

9) [1] Certyfikat instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (Certificate of the Air Navigation Service Provider) upoważniający odpowiednio do zapewniania:

a) w ramach służb ruchu lotniczego (ATS Air Traffic Services):

- służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) - upoważniający do zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego dla lotów kontrolowanych, wykonywanych w obszarach kontrolowanych Rejonu Informacji Powietrznej FIR Warszawa,

- służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) - upoważniający do zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego dla lotów kontrolowanych przylatujących lub odlatujących statków powietrznych na jedno lotnisko lub więcej lotnisk,

- służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) - upoważniający do zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego dla ruchu lotniskowego,

- służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service) - upoważniający do zapewniania służby ruchu lotniczego w celu udzielania wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów załogom zainteresowanych statków powietrznych,

- służby lotniskowej informacji powietrznej (AFISAerodrome Flight Information Service) - upoważniający do zapewniania służby ruchu lotniczego na lotniskach niekontrolowanych, informującej załogi statków powietrznych zainteresowanych uzyskaniem informacji o ruchu innych statków powietrznych w Rejonie Informacji Powietrznej FIR Warszawa,

- służby alarmowej (ALRS – Alerting Service) - upoważniający do zapewniania służby zawiadamiającej właściwe organizacje, organy lub instytucje o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz w celu współdziałania z nimi w razie potrzeby,

b) w ramach służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS – Communication, Navigation and Surveillance Services):

- służby łączności (COM – Communication Service) - upoważniający do zapewniania łączności ziemia - ziemia, ziemia - powietrze oraz powietrze - powietrze dla celów służby kontroli ruchu lotniczego (ATC – Air Traffic Control),

- służby nawigacji w zakresie urządzeń i usług (NAV – Navigation Service) - upoważniający do zapewniania statkom powietrznym informacji o pozycji i czasie,

- służby dozorowania (SUR – Surveillance Service) - upoważniający do zapewniania umożliwienia określenia pozycji statku powietrznego w celu zapewnienia bezpiecznej separacji,

c) służb meteorologicznych (MET – Meteorological Services) - upoważniający do zapewniania służb meteorologicznych dla żeglugi powietrznej,

d) służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service) - upoważniający do zapewniania dostarczania danych lub informacji lotniczych, niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa, regularności i efektywności żeglugi powietrznej.

[1] § 3 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 23 sierpnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. Nr 158, poz. 1125). Zmiana weszła w życie 20 września 2006 r.

Wersja obowiązująca od 2006-09-20 do 2013-03-19

[Rodzaje certyfikatów] Ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1) Certyfikat przewoźnika lotniczego (Air Operator Certificate AOC) – upoważniający do prowadzenia działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych w zakresie przewozu lotniczego oraz spedycji rzeczy do przewozu lotniczego;

2) Certyfikat usług lotniczych (Aerial Works Certificate – AWC) – upoważniający do prowadzenia działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych, w zakresie usług lotniczych innych niż przewóz lotniczy;

3) Certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego – upoważniający do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 2 ustawy, w następujących specjalnościach:

a) personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, wymienionego w art. 94 ust. 6 pkt 1 ustawy:

– w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej (Flight Training Organization – FTO),

w zakresie wymaganym dla uzyskania uprawnień wpisywanych do posiadanej licencji lotniczej (Type Rating Training Organization – TRTO).

b) mechaników poświadczenia obsługi statku powietrznego, wymienionych w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy – w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego (Approved Maintenance Training/Examination Organization),

c) personelu lotniczego wymienionego w art. 94 ust. 6 pkt 2 i 4–6 ustawy – w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej (Certified Training Organization);

4) Certyfikat lotniska (Aerodrome Certificate) – upoważniający do zarządzania lotniskiem w rozumieniu działu IV ustawy;

5) Certyfikat agenta obsługi naziemnej statków powietrznych (Airport Handling Agent Certificate) – upoważniający do prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych, ładunków, pasażerów i ich bagażu, zaopatrywania statków powietrznych oraz spedycji rzeczy do przewozu lotniczego;

6) Certyfikat obsługi technicznej statków powietrznych (Approved Maintenance Organization – AMO) – upoważniający do wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;

7) Certyfikat projektanta statków powietrznych (Design Organization Approval – DOA) – upoważniający do projektowania statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;

8) Certyfikat producenta statków powietrznych (Production Organization Approval – POA) – upoważniający do produkowania statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;

9) [1] Certyfikat instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (Certificate of the Air Navigation Service Provider) upoważniający odpowiednio do zapewniania:

a) w ramach służb ruchu lotniczego (ATS Air Traffic Services):

- służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) - upoważniający do zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego dla lotów kontrolowanych, wykonywanych w obszarach kontrolowanych Rejonu Informacji Powietrznej FIR Warszawa,

- służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) - upoważniający do zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego dla lotów kontrolowanych przylatujących lub odlatujących statków powietrznych na jedno lotnisko lub więcej lotnisk,

- służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) - upoważniający do zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego dla ruchu lotniskowego,

- służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service) - upoważniający do zapewniania służby ruchu lotniczego w celu udzielania wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów załogom zainteresowanych statków powietrznych,

- służby lotniskowej informacji powietrznej (AFISAerodrome Flight Information Service) - upoważniający do zapewniania służby ruchu lotniczego na lotniskach niekontrolowanych, informującej załogi statków powietrznych zainteresowanych uzyskaniem informacji o ruchu innych statków powietrznych w Rejonie Informacji Powietrznej FIR Warszawa,

- służby alarmowej (ALRS – Alerting Service) - upoważniający do zapewniania służby zawiadamiającej właściwe organizacje, organy lub instytucje o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz w celu współdziałania z nimi w razie potrzeby,

b) w ramach służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS – Communication, Navigation and Surveillance Services):

- służby łączności (COM – Communication Service) - upoważniający do zapewniania łączności ziemia - ziemia, ziemia - powietrze oraz powietrze - powietrze dla celów służby kontroli ruchu lotniczego (ATC – Air Traffic Control),

- służby nawigacji w zakresie urządzeń i usług (NAV – Navigation Service) - upoważniający do zapewniania statkom powietrznym informacji o pozycji i czasie,

- służby dozorowania (SUR – Surveillance Service) - upoważniający do zapewniania umożliwienia określenia pozycji statku powietrznego w celu zapewnienia bezpiecznej separacji,

c) służb meteorologicznych (MET – Meteorological Services) - upoważniający do zapewniania służb meteorologicznych dla żeglugi powietrznej,

d) służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service) - upoważniający do zapewniania dostarczania danych lub informacji lotniczych, niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa, regularności i efektywności żeglugi powietrznej.

[1] § 3 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 23 sierpnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. Nr 158, poz. 1125). Zmiana weszła w życie 20 września 2006 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-09-06 do 2006-09-19

Ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1) Certyfikat przewoźnika lotniczego (Air Operator Certificate AOC) – upoważniający do prowadzenia działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych w zakresie przewozu lotniczego oraz spedycji rzeczy do przewozu lotniczego;

2) Certyfikat usług lotniczych (Aerial Works Certificate – AWC) – upoważniający do prowadzenia działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych, w zakresie usług lotniczych innych niż przewóz lotniczy;

3) Certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego – upoważniający do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 2 ustawy, w następujących specjalnościach:

a) personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, wymienionego w art. 94 ust. 6 pkt 1 ustawy:

– w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej (Flight Training Organization – FTO),

w zakresie wymaganym dla uzyskania uprawnień wpisywanych do posiadanej licencji lotniczej (Type Rating Training Organization – TRTO).

b) mechaników poświadczenia obsługi statku powietrznego, wymienionych w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy – w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego (Approved Maintenance Training/Examination Organization),

c) personelu lotniczego wymienionego w art. 94 ust. 6 pkt 2 i 4–6 ustawy – w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej (Certified Training Organization);

4) Certyfikat lotniska (Aerodrome Certificate) – upoważniający do zarządzania lotniskiem w rozumieniu działu IV ustawy;

5) Certyfikat agenta obsługi naziemnej statków powietrznych (Airport Handling Agent Certificate) – upoważniający do prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych, ładunków, pasażerów i ich bagażu, zaopatrywania statków powietrznych oraz spedycji rzeczy do przewozu lotniczego;

6) Certyfikat obsługi technicznej statków powietrznych (Approved Maintenance Organization – AMO) – upoważniający do wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;

7) Certyfikat projektanta statków powietrznych (Design Organization Approval – DOA) – upoważniający do projektowania statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;

8) Certyfikat producenta statków powietrznych (Production Organization Approval – POA) – upoważniający do produkowania statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego.