Wersja obowiązująca od 2007-06-05 do 2013-12-07
[Aerostaty] Aerostaty, o których mowa w § 4 pkt 1, dzielą się na:
1) balony – statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza, które dzieli się w sposób następujący:
a) [2] ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
– balony gazowe – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– balony na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– balony, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze,
b) ze względu na sposób operowania:
– wolne – zdolne do lotu swobodnego w otaczającym powietrzu,
– na uwięzi – umocowane do stałego lub ruchomego punktu podłoża;
2) [3] balony wolne z napędem – balony wolne z zamontowanym zespołem napędowym, umożliwiającym lot poziomy, wznoszący lub zniżanie w masie powietrza, z liczbą miejsc dla pilota i pasażerów nie większą niż 5, które dzieli się, ze względu na czynnik zapewniający wyporność, w sposób następujący:
– balony wolne z napędem – gazowe, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– balony wolne z napędem – na ogrzane powietrze, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– balony wolne z napędem – mieszane, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze;
3) sterowce – statki powietrzne z napędem, lżejsze od powietrza, zdolne w ograniczonych warunkach otoczenia do lotu całkowicie sterowanego, które dzieli się w sposób następujący:
a) [4] ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
– sterowce gazowe – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– sterowce na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– sterowce – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze,
b) [5] (uchylona).
[2] § 5 pkt 1 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 89, poz. 592). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2007 r.
[3] § 5 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 89, poz. 592). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2007 r.
[4] § 5 pkt 3 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 89, poz. 592). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2007 r.
[5] § 5 pkt 3 lit. b) uchylona przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 89, poz. 592). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2007 r.
Wersja obowiązująca od 2007-06-05 do 2013-12-07
[Aerostaty] Aerostaty, o których mowa w § 4 pkt 1, dzielą się na:
1) balony – statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza, które dzieli się w sposób następujący:
a) [2] ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
– balony gazowe – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– balony na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– balony, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze,
b) ze względu na sposób operowania:
– wolne – zdolne do lotu swobodnego w otaczającym powietrzu,
– na uwięzi – umocowane do stałego lub ruchomego punktu podłoża;
2) [3] balony wolne z napędem – balony wolne z zamontowanym zespołem napędowym, umożliwiającym lot poziomy, wznoszący lub zniżanie w masie powietrza, z liczbą miejsc dla pilota i pasażerów nie większą niż 5, które dzieli się, ze względu na czynnik zapewniający wyporność, w sposób następujący:
– balony wolne z napędem – gazowe, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– balony wolne z napędem – na ogrzane powietrze, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– balony wolne z napędem – mieszane, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze;
3) sterowce – statki powietrzne z napędem, lżejsze od powietrza, zdolne w ograniczonych warunkach otoczenia do lotu całkowicie sterowanego, które dzieli się w sposób następujący:
a) [4] ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
– sterowce gazowe – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– sterowce na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– sterowce – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze,
b) [5] (uchylona).
[2] § 5 pkt 1 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 89, poz. 592). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2007 r.
[3] § 5 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 89, poz. 592). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2007 r.
[4] § 5 pkt 3 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 89, poz. 592). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2007 r.
[5] § 5 pkt 3 lit. b) uchylona przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 89, poz. 592). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2007 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-08-23 do 2007-06-04
Aerostaty, o których mowa w § 4 pkt 1, dzielą się na:
1) balony – statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza, które dzieli się w sposób następujący:
a) ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
– balony gazowe – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– balony na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– balony, w których czynnikiem zapewniającym wyporność może być gaz lżejszy od powietrza albo ogrzane powietrze,
b) ze względu na sposób operowania:
– wolne – zdolne do lotu swobodnego w otaczającym powietrzu,
– na uwięzi – umocowane do stałego lub ruchomego punktu podłoża;
2) balony z napędem pomocniczym – statki powietrzne z napędem, lżejsze od powietrza, z prędkością względem otaczającego powietrza nie większą niż 50 km/h, które dzieli się. ze względu na czynnik zapewniający wyporność, w sposób następujący:
– balony z napędem pomocniczym na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– balony z napędem pomocniczym – w których czynnikiem zapewniającym wyporność może być gaz lżejszy od powietrza albo ogrzane powietrze;
3) sterówce – statki powietrzne z napędem, lżejsze od powietrza, zdolne w ograniczonych warunkach otoczenia do lotu całkowicie sterowanego, które dzieli się w sposób następujący:
a) ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
– sterówce gazowe – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– sterówce na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– sterówce – w których czynnikiem zapewniającym wyporność może być gaz lżejszy od powietrza albo ogrzane powietrze,
b) ze względu na konstrukcję:
– sztywne – w których kształt nadaje wyłącznie struktura sztywna podtrzymująca całą powłokę,
– półsztywne – w których kształt nadaje częściowo struktura sztywna podtrzymująca powłokę, a częściowo sama konstrukcja powłoki po jej napełnieniu gazem nadającym wyporność.
– niesztywne – w których kształt nadaje konstrukcja powłoki po jej napełnieniu gazem nadającym wyporność.