history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-02-26 do 2022-04-23

§ 7. [Zadania organów właściwych w sprawach szczególnej ochrony obiektów] 1. Organy, o których mowa w § 4 ust. 2, wykonując zadania w zakresie szczególnej ochrony obiektów:

1) organizują szczególną ochronę obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym określają:

a) zakres prac związanych z przygotowaniem tej ochrony,

b) osoby odpowiedzialne za jej realizację,

c) terminy wykonywania prac;

2) ujmują problematykę szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w kwestionariuszach, przeglądach, programach i innych dokumentach dotyczących przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) opracowują, uzgadniają i aktualizują plany szczególnej ochrony obiektów, zgodnie z ogólnymi wymaganiami prowadzenia tej ochrony oraz procedurą, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 i 2;

4) koordynują i nadzorują prace związane z przygotowaniem szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, oraz zapewniają warunki do realizacji tych prac;

5) realizują zadania związane z uzyskaniem limitów osobowych, środków finansowych oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, a także dysponują przydzielonymi limitami i środkami przeznaczonymi na tę ochronę;

6) organizują szkolenia w zakresie problematyki szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

7) organizują współdziałanie w zakresie dotyczącym szczególnej ochrony obiektów;

8) zapewniają sprawność, ciągłość i terminowość prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.

2. Do zadań Ministra Obrony Narodowej należy ponadto:

1) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wytycznych w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii I;

2) opracowywanie i aktualizowanie planów szczególnej ochrony obiektów kategorii I, których szczególna ochrona będzie prowadzona z udziałem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, oraz uzgadnianie planów szczególnej ochrony pozostałych obiektów kategorii I;

3) prowadzenie ewidencji obiektów kategorii I sporządzanej na podstawie wykazu;

4) opiniowanie wniosków w trybie określonym w § 4 ust. 5, z wyłączeniem wniosków dotyczących obiektów będących w jego właściwości;

5) określenie szczegółowego sposobu zabezpieczenia potrzeb w zakresie rezerw osobowych, uzbrojenia, sprzętu wojskowego, reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej oraz świadczeń na rzecz obrony, niezbędnych do szczególnej ochrony obiektów;

6) podejmowanie decyzji w sprawie udziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w szczególnej ochronie obiektów kategorii I oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału;

7) [9] organizowanie i prowadzenie, wspólnie z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, szkolenia w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii I dla osób odpowiedzialnych za realizację zadań w tym obszarze;

8) informowanie ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zmianach dokonywanych w wykazie w zakresie dotyczącym obiektów kategorii II.

3. Do zadań ministra właściwego do spraw wewnętrznych należy ponadto:

1) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, wytycznych w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

2) określanie procedury opracowywania, uzgadniania i aktualizowania planów szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

3) prowadzenie ewidencji obiektów kategorii II sporządzanej na podstawie wykazu;

4) opiniowanie wniosków w trybie określonym w § 4 ust. 5, z wyłączeniem wniosków dotyczących obiektów będących w jego właściwości;

5) podejmowanie decyzji w sprawie udziału Policji i Państwowej Straży Pożarnej w szczególnej ochronie obiektów oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej;

6) [10] organizowanie i prowadzenie, wspólnie z Ministrem Obrony Narodowej, szkolenia w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii II dla osób odpowiedzialnych za realizację zadań w tym obszarze;

7) informowanie Ministra Obrony Narodowej o zmianach wprowadzonych w ewidencji obiektów kategorii II.

[9] § 7 ust. 2 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz.U. poz. 250). Zmiana weszła w życie 26 lutego 2019 r.

[10] § 7 ust. 3 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz.U. poz. 250). Zmiana weszła w życie 26 lutego 2019 r.

Wersja obowiązująca od 2019-02-26 do 2022-04-23

§ 7. [Zadania organów właściwych w sprawach szczególnej ochrony obiektów] 1. Organy, o których mowa w § 4 ust. 2, wykonując zadania w zakresie szczególnej ochrony obiektów:

1) organizują szczególną ochronę obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym określają:

a) zakres prac związanych z przygotowaniem tej ochrony,

b) osoby odpowiedzialne za jej realizację,

c) terminy wykonywania prac;

2) ujmują problematykę szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w kwestionariuszach, przeglądach, programach i innych dokumentach dotyczących przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) opracowują, uzgadniają i aktualizują plany szczególnej ochrony obiektów, zgodnie z ogólnymi wymaganiami prowadzenia tej ochrony oraz procedurą, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 i 2;

4) koordynują i nadzorują prace związane z przygotowaniem szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, oraz zapewniają warunki do realizacji tych prac;

5) realizują zadania związane z uzyskaniem limitów osobowych, środków finansowych oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, a także dysponują przydzielonymi limitami i środkami przeznaczonymi na tę ochronę;

6) organizują szkolenia w zakresie problematyki szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

7) organizują współdziałanie w zakresie dotyczącym szczególnej ochrony obiektów;

8) zapewniają sprawność, ciągłość i terminowość prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.

2. Do zadań Ministra Obrony Narodowej należy ponadto:

1) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wytycznych w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii I;

2) opracowywanie i aktualizowanie planów szczególnej ochrony obiektów kategorii I, których szczególna ochrona będzie prowadzona z udziałem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, oraz uzgadnianie planów szczególnej ochrony pozostałych obiektów kategorii I;

3) prowadzenie ewidencji obiektów kategorii I sporządzanej na podstawie wykazu;

4) opiniowanie wniosków w trybie określonym w § 4 ust. 5, z wyłączeniem wniosków dotyczących obiektów będących w jego właściwości;

5) określenie szczegółowego sposobu zabezpieczenia potrzeb w zakresie rezerw osobowych, uzbrojenia, sprzętu wojskowego, reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej oraz świadczeń na rzecz obrony, niezbędnych do szczególnej ochrony obiektów;

6) podejmowanie decyzji w sprawie udziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w szczególnej ochronie obiektów kategorii I oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału;

7) [9] organizowanie i prowadzenie, wspólnie z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, szkolenia w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii I dla osób odpowiedzialnych za realizację zadań w tym obszarze;

8) informowanie ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zmianach dokonywanych w wykazie w zakresie dotyczącym obiektów kategorii II.

3. Do zadań ministra właściwego do spraw wewnętrznych należy ponadto:

1) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, wytycznych w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

2) określanie procedury opracowywania, uzgadniania i aktualizowania planów szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

3) prowadzenie ewidencji obiektów kategorii II sporządzanej na podstawie wykazu;

4) opiniowanie wniosków w trybie określonym w § 4 ust. 5, z wyłączeniem wniosków dotyczących obiektów będących w jego właściwości;

5) podejmowanie decyzji w sprawie udziału Policji i Państwowej Straży Pożarnej w szczególnej ochronie obiektów oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej;

6) [10] organizowanie i prowadzenie, wspólnie z Ministrem Obrony Narodowej, szkolenia w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii II dla osób odpowiedzialnych za realizację zadań w tym obszarze;

7) informowanie Ministra Obrony Narodowej o zmianach wprowadzonych w ewidencji obiektów kategorii II.

[9] § 7 ust. 2 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz.U. poz. 250). Zmiana weszła w życie 26 lutego 2019 r.

[10] § 7 ust. 3 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz.U. poz. 250). Zmiana weszła w życie 26 lutego 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-01-24 do 2019-02-25

§ 7. [Zadania organów właściwych w sprawach szczególnej ochrony obiektów] 1. Organy, o których mowa w § 4 ust. 2, wykonując zadania w zakresie szczególnej ochrony obiektów:

1) organizują szczególną ochronę obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym określają:

a) zakres prac związanych z przygotowaniem tej ochrony,

b) osoby odpowiedzialne za jej realizację,

c) [8]  terminy wykonywania prac;

2) ujmują problematykę szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w kwestionariuszach, przeglądach, programach i innych dokumentach dotyczących przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) opracowują, uzgadniają i aktualizują plany szczególnej ochrony obiektów, zgodnie z ogólnymi wymaganiami prowadzenia tej ochrony oraz procedurą, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 i 2;

4) koordynują i nadzorują prace związane z przygotowaniem szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, oraz zapewniają warunki do realizacji tych prac;

5) realizują zadania związane z uzyskaniem limitów osobowych, środków finansowych oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, a także dysponują przydzielonymi limitami i środkami przeznaczonymi na tę ochronę;

6) organizują szkolenia w zakresie problematyki szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

7) organizują współdziałanie w zakresie dotyczącym szczególnej ochrony obiektów;

8) zapewniają sprawność, ciągłość i terminowość prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.

2. [9] Do zadań Ministra Obrony Narodowej należy ponadto:

1) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wytycznych w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii I;

2) opracowywanie i aktualizowanie planów szczególnej ochrony obiektów kategorii I, których szczególna ochrona będzie prowadzona z udziałem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, oraz uzgadnianie planów szczególnej ochrony pozostałych obiektów kategorii I;

3) prowadzenie ewidencji obiektów kategorii I sporządzanej na podstawie wykazu;

4) opiniowanie wniosków w trybie określonym w § 4 ust. 5, z wyłączeniem wniosków dotyczących obiektów będących w jego właściwości;

5) określenie szczegółowego sposobu zabezpieczenia potrzeb w zakresie rezerw osobowych, uzbrojenia, sprzętu wojskowego, reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej oraz świadczeń na rzecz obrony, niezbędnych do szczególnej ochrony obiektów;

6) podejmowanie decyzji w sprawie udziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w szczególnej ochronie obiektów kategorii I oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału;

7) organizowanie i prowadzenie, wspólnie z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, szkolenia dla osób zajmujących się szczególną ochroną obiektów, w zakresie szczególnej ochrony obiektów, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony obiektów kategorii I;

8) informowanie ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zmianach dokonywanych w wykazie w zakresie dotyczącym obiektów kategorii II.

3. [10] Do zadań ministra właściwego do spraw wewnętrznych należy ponadto:

1) opracowywanie, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, wytycznych w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

2) określanie procedury opracowywania, uzgadniania i aktualizowania planów szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

3) prowadzenie ewidencji obiektów kategorii II sporządzanej na podstawie wykazu;

4) opiniowanie wniosków w trybie określonym w § 4 ust. 5, z wyłączeniem wniosków dotyczących obiektów będących w jego właściwości;

5) podejmowanie decyzji w sprawie udziału Policji i Państwowej Straży Pożarnej w szczególnej ochronie obiektów oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej;

6) organizowanie i prowadzenie, wspólnie z Ministrem Obrony Narodowej, szkolenia dla osób zajmujących się szczególną ochroną obiektów, w zakresie szczególnej ochrony obiektów, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów kategorii II;

7) informowanie Ministra Obrony Narodowej o zmianach wprowadzonych w ewidencji obiektów kategorii II.

[8] § 7 ust. 1 pkt 1 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz.U. z 2017 r. poz. 42). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2017 r.

[9] § 7 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz.U. z 2017 r. poz. 42). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2017 r.

[10] § 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz.U. z 2017 r. poz. 42). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2017 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-07-19 do 2017-01-23

[Zadania organów właściwych w sprawach szczególnej ochrony obiektów] 1. Organy, o których mowa w § 4 ust. 2, wykonując zadania w zakresie szczególnej ochrony obiektów:

1) organizują szczególną ochronę obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym określają:

a) zakres prac związanych z przygotowaniem tej ochrony,

b) osoby odpowiedzialne za jej realizację,

c) terminy wykonania prac, zgodne z harmonogramem, o którym mowa w § 9;

2) ujmują problematykę szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w kwestionariuszach, przeglądach, programach i innych dokumentach dotyczących przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) opracowują, uzgadniają i aktualizują plany szczególnej ochrony obiektów, zgodnie z ogólnymi wymaganiami prowadzenia tej ochrony oraz procedurą, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 i 2;

4) koordynują i nadzorują prace związane z przygotowaniem szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, oraz zapewniają warunki do realizacji tych prac;

5) realizują zadania związane z uzyskaniem limitów osobowych, środków finansowych oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, a także dysponują przydzielonymi limitami i środkami przeznaczonymi na tę ochronę;

6) organizują szkolenia w zakresie problematyki szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

7) organizują współdziałanie w zakresie dotyczącym szczególnej ochrony obiektów;

8) zapewniają sprawność, ciągłość i terminowość prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.

2. Do zadań Ministra Obrony Narodowej należy ponadto:

1) precyzowanie, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ogólnych wymagań przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii l;

2) opracowywanie planów szczególnej ochrony obiektów kategorii l, których szczególna ochrona jest przygotowywana i będzie prowadzona z udziałem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) prowadzenie, na podstawie wykazu, o którym mowa w § 4 ust. 1, ewidencji obiektów kategorii l;

4) określanie, po zasięgnięciu opinii organów, o których mowa w § 4 ust. 2, szczegółowego sposobu zabezpieczenia potrzeb w zakresie rezerw osobowych, uzbrojenia, sprzętu wojskowego, reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej oraz świadczeń na rzecz obrony, niezbędnych do szczególnej ochrony obiektów;

5) podejmowanie decyzji w sprawie udziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w szczególnej ochronie obiektów oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału, po zasięgnięciu opinii organów, o których mowa w § 4 ust. 2;

6) organizowanie i prowadzenie, wspólnie z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, specjalistycznego szkolenia dla osób organizujących wykonywanie zadań w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii l.

3. Do zadań ministra właściwego do spraw wewnętrznych należy ponadto:

1) precyzowanie, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, ogólnych wymagań przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

2) określanie procedury opracowywania, uzgadniania i aktualizowania planów szczególnej ochrony obiektów kategorii II;

3) prowadzenie, na podstawie wykazu, o którym mowa w § 4 ust. 1, ewidencji obiektów kategorii II;

4) podejmowanie decyzji w sprawie udziału Policji, Państwowej Straży Pożarnej i formacji obrony cywilnej w szczególnej ochronie obiektów oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału, po zasięgnięciu opinii organów, o których mowa w § 4 ust. 2;

5) organizowanie i prowadzenie, wspólnie z Ministrem Obrony Narodowej, specjalistycznego szkolenia dla osób organizujących wykonywanie zadań w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii II.