history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2006-04-11 do 2008-01-01

Rozdział 2

Aplikacja sądowa i egzamin sędziowski

§ 14. [5] 1. Minister Sprawiedliwości wyznacza termin konkursu dla kandydatów na aplikantów, zwanego dalej "konkursem", oraz ustala limity miejsc na aplikację dla poszczególnych okręgów sądów apelacyjnych, biorąc pod uwagę potrzeby kadrowe i możliwości finansowe oraz organizacyjne sądów.

2. Konkurs rozpoczyna się nie później niż 15 lipca każdego roku i odbywa się w tym samym czasie we właściwych sądach apelacyjnych.

3. Nie później niż 45 dni przed terminem konkursu Minister Sprawiedliwości zamieszcza ogłoszenie o terminie konkursu w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim i Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), w którym podaje w szczególności:

1) termin złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu konkursowego na aplikację sądową, zwanego dalej "zgłoszeniem";

2) siedziby sądów apelacyjnych, w których prowadzony będzie nabór na aplikację;

3) limity miejsc na aplikację w poszczególnych okręgach sądów apelacyjnych;

4) termin przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikantów.

4. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, powinno zawierać:

1) wniosek o dopuszczenie do egzaminu konkursowego;

2) ankietę personalną opracowaną w Ministerstwie Sprawiedliwości;

3) życiorys;

4) urzędowo poświadczony odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych w Polsce i uzyskania tytułu magistra prawa lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Polsce albo zaświadczenie o zdanym egzaminie magisterskim;

5) informację z Krajowego Rejestru Karnego, opatrzoną datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem zgłoszenia;

6) 3 zdjęcia.

5. Jeżeli zgłoszenie nie spełnia wymogów formalnych określonych w ust. 4, prezes sądu apelacyjnego wzywa kandydata do usunięcia braków formalnych w trybie określonym w art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.

6. Zgłoszenie może również złożyć kandydat, który złożył zaświadczenie, z którego wynika, iż zdał on wszystkie egzaminy i odbyt praktyki przewidziane w planie wyższych studiów prawniczych oraz ma wyznaczony termin egzaminu magisterskiego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu konkursowego takiego kandydata jest złożenie przez niego nie później niż 5 dni przed terminem egzaminu konkursowego odpisu dyplomu lub zaświadczenia o zdaniu egzaminu magisterskiego.

7. Prezes sądu apelacyjnego zwraca kandydatowi zgłoszenie złożone po terminie.

[5] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 kwietnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie aplikacji sądowej i prokuratorskiej (Dz.U. Nr 60, poz. 428). Zmiana weszła w życie 11 kwietnia 2006 r.

Wersja obowiązująca od 2006-04-11 do 2008-01-01

Rozdział 2

Aplikacja sądowa i egzamin sędziowski

§ 14. [5] 1. Minister Sprawiedliwości wyznacza termin konkursu dla kandydatów na aplikantów, zwanego dalej "konkursem", oraz ustala limity miejsc na aplikację dla poszczególnych okręgów sądów apelacyjnych, biorąc pod uwagę potrzeby kadrowe i możliwości finansowe oraz organizacyjne sądów.

2. Konkurs rozpoczyna się nie później niż 15 lipca każdego roku i odbywa się w tym samym czasie we właściwych sądach apelacyjnych.

3. Nie później niż 45 dni przed terminem konkursu Minister Sprawiedliwości zamieszcza ogłoszenie o terminie konkursu w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim i Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), w którym podaje w szczególności:

1) termin złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu konkursowego na aplikację sądową, zwanego dalej "zgłoszeniem";

2) siedziby sądów apelacyjnych, w których prowadzony będzie nabór na aplikację;

3) limity miejsc na aplikację w poszczególnych okręgach sądów apelacyjnych;

4) termin przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikantów.

4. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, powinno zawierać:

1) wniosek o dopuszczenie do egzaminu konkursowego;

2) ankietę personalną opracowaną w Ministerstwie Sprawiedliwości;

3) życiorys;

4) urzędowo poświadczony odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych w Polsce i uzyskania tytułu magistra prawa lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Polsce albo zaświadczenie o zdanym egzaminie magisterskim;

5) informację z Krajowego Rejestru Karnego, opatrzoną datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem zgłoszenia;

6) 3 zdjęcia.

5. Jeżeli zgłoszenie nie spełnia wymogów formalnych określonych w ust. 4, prezes sądu apelacyjnego wzywa kandydata do usunięcia braków formalnych w trybie określonym w art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.

6. Zgłoszenie może również złożyć kandydat, który złożył zaświadczenie, z którego wynika, iż zdał on wszystkie egzaminy i odbyt praktyki przewidziane w planie wyższych studiów prawniczych oraz ma wyznaczony termin egzaminu magisterskiego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu konkursowego takiego kandydata jest złożenie przez niego nie później niż 5 dni przed terminem egzaminu konkursowego odpisu dyplomu lub zaświadczenia o zdaniu egzaminu magisterskiego.

7. Prezes sądu apelacyjnego zwraca kandydatowi zgłoszenie złożone po terminie.

[5] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 kwietnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie aplikacji sądowej i prokuratorskiej (Dz.U. Nr 60, poz. 428). Zmiana weszła w życie 11 kwietnia 2006 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-10-06 do 2006-04-10

Rozdział 2

Aplikacja sądowa i egzamin sędziowski

§ 14. 1. Konkurs dla kandydatów na aplikantów przeprowadzają komisje egzaminacyjne powołane przez prezesa sądu apelacyjnego, złożone z pięciu członków – sędziów sądu okręgowego i przedstawiciela prezesa sądu apelacyjnego, który przewodniczy komisji. Członkiem komisji może być ponadto przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości. W charakterze obserwatorów, na zaproszenie przewodniczącego komisji, w jej pracach uczestniczyć może przedstawiciel Krajowej Rady Sądownictwa oraz pracownik naukowo-dydaktyczny, zatrudniony na wyższej uczelni i posiadający tytuł lub stopień naukowy z dziedziny nauk prawnych.

2. Komisja egzaminacyjna ocenia, czy kandydat na aplikanta odpowiada wymaganiom określonym w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych.

3. Termin konkursu dla kandydatów na aplikantów wyznacza Minister Sprawiedliwości, przy czym konkurs ten odbywa się w tym samym czasie we wszystkich sądach okręgowych. O terminie konkursu Minister Sprawiedliwości zawiadamia prezesów sądów apelacyjnych, a za ich pośrednictwem członków komisji egzaminacyjnej oraz, za pośrednictwem prezesów sądów okręgowych, kandydatów na aplikantów, co najmniej 21 dni przed terminem konkursu.