history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2002-05-01 do 2004-06-02

Rozdział 5

Ewidencja i rejestr prowadzone przez agencję celną

§ 18. [Ewidencja] 1. Agencja celna jest obowiązana do prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności, określonych w przepisach prawa celnego, zwanej dalej „ewidencją”.

2. Ewidencja powinna zawierać w szczególności:

1) datę przyjęcia sprawy przez agencję celną,

2) oznaczenie osoby reprezentowanej przez agencję celną,

3) pozycję z rejestru upoważnień,

4) datę i numer zgłoszenia celnego lub określenie innego rodzaju wykonywanej czynności.

3. [23] Ewidencja prowadzona w formie książkowej powinna mieć zszyte i ponumerowane karty ewidencji. Izba celna opatruje przeszycie plombą, na ostatniej stronie ewidencji zamieszcza liczbę stron, datę zatwierdzenia ewidencji oraz oznacza miejsce wykonywania działalności agencji celnej. W przypadku zmiany miejsca wykonywania działalności dyrektor izby celnej dokonuje adnotacji o zmianie w ewidencji czynności agencji celnej.

4. Ewidencja może być prowadzona z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, pod warunkiem:

1) posiadania szczegółowej pisemnej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ewidencji,

2) ujmowania w ewidencji wyłącznie zapisów sprawdzonych,

3) niedostępności zbioru dla modyfikacji poza wprowadzeniem, w razie potrzeby, dowodów korekt,

4) automatycznej kontroli ciągłości zapisów,

5) ochrony danych polegającej na stosowaniu odpornych na zagrożenia nośników danych, na doborze stosowanych środków ochrony zewnętrznej, na systematycznym tworzeniu rezerwowych kopii zbiorów danych zapisanych na nośnikach magnetycznych oraz na zapewnieniu ochrony przed nieupoważnionym dostępem do programów komputerowych,

6) stosowania programu komputerowego zapewniającego wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz możliwości wydrukowania wszystkich danych w porządku chronologicznym,

7) uprzedniego powiadomienia właściwego miejscowo dyrektora izby celnej [24] o miejscu prowadzenia ewidencji.

5. Ewidencje są prowadzone w każdym miejscu, w którym agencja celna prowadzi działalność.

6. Ewidencja jest prowadzona w sposób ciągły z możliwością stosowania rocznej numeracji zapisów.

7. Dokonanie czynności określonych w ust. 3 i ust. 4 pkt 7 powinno nastąpić nie później niż w dniu dokonania pierwszej czynności przez agencję celną.

8. Wpis do ewidencji jest dokonywany przez agencję celną niezwłocznie, nie później jednak niż przed dokonaniem czynności przed organami celnymi.

9. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 4 pkt 7, dokonywane jest na formularzu określonym w załączniku nr 5 do [25] rozporządzenia.

[23] § 18 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie agencji celnych i agentów celnych (Dz. U. Nr 43, poz. 390). Zmiana weszła w życie 1 maja 2002 r.

[24] § 18 ust. 4 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie agencji celnych i agentów celnych (Dz. U. Nr 43, poz. 390). Zmiana weszła w życie 1 maja 2002 r.

[25] Załącznik nr 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie agencji celnych i agentów celnych (Dz. U. Nr 43, poz. 390). Zmiana weszła w życie 1 maja 2002 r.

Wersja obowiązująca od 2002-05-01 do 2004-06-02

Rozdział 5

Ewidencja i rejestr prowadzone przez agencję celną

§ 18. [Ewidencja] 1. Agencja celna jest obowiązana do prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności, określonych w przepisach prawa celnego, zwanej dalej „ewidencją”.

2. Ewidencja powinna zawierać w szczególności:

1) datę przyjęcia sprawy przez agencję celną,

2) oznaczenie osoby reprezentowanej przez agencję celną,

3) pozycję z rejestru upoważnień,

4) datę i numer zgłoszenia celnego lub określenie innego rodzaju wykonywanej czynności.

3. [23] Ewidencja prowadzona w formie książkowej powinna mieć zszyte i ponumerowane karty ewidencji. Izba celna opatruje przeszycie plombą, na ostatniej stronie ewidencji zamieszcza liczbę stron, datę zatwierdzenia ewidencji oraz oznacza miejsce wykonywania działalności agencji celnej. W przypadku zmiany miejsca wykonywania działalności dyrektor izby celnej dokonuje adnotacji o zmianie w ewidencji czynności agencji celnej.

4. Ewidencja może być prowadzona z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, pod warunkiem:

1) posiadania szczegółowej pisemnej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ewidencji,

2) ujmowania w ewidencji wyłącznie zapisów sprawdzonych,

3) niedostępności zbioru dla modyfikacji poza wprowadzeniem, w razie potrzeby, dowodów korekt,

4) automatycznej kontroli ciągłości zapisów,

5) ochrony danych polegającej na stosowaniu odpornych na zagrożenia nośników danych, na doborze stosowanych środków ochrony zewnętrznej, na systematycznym tworzeniu rezerwowych kopii zbiorów danych zapisanych na nośnikach magnetycznych oraz na zapewnieniu ochrony przed nieupoważnionym dostępem do programów komputerowych,

6) stosowania programu komputerowego zapewniającego wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz możliwości wydrukowania wszystkich danych w porządku chronologicznym,

7) uprzedniego powiadomienia właściwego miejscowo dyrektora izby celnej [24] o miejscu prowadzenia ewidencji.

5. Ewidencje są prowadzone w każdym miejscu, w którym agencja celna prowadzi działalność.

6. Ewidencja jest prowadzona w sposób ciągły z możliwością stosowania rocznej numeracji zapisów.

7. Dokonanie czynności określonych w ust. 3 i ust. 4 pkt 7 powinno nastąpić nie później niż w dniu dokonania pierwszej czynności przez agencję celną.

8. Wpis do ewidencji jest dokonywany przez agencję celną niezwłocznie, nie później jednak niż przed dokonaniem czynności przed organami celnymi.

9. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 4 pkt 7, dokonywane jest na formularzu określonym w załączniku nr 5 do [25] rozporządzenia.

[23] § 18 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie agencji celnych i agentów celnych (Dz. U. Nr 43, poz. 390). Zmiana weszła w życie 1 maja 2002 r.

[24] § 18 ust. 4 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie agencji celnych i agentów celnych (Dz. U. Nr 43, poz. 390). Zmiana weszła w życie 1 maja 2002 r.

[25] Załącznik nr 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie agencji celnych i agentów celnych (Dz. U. Nr 43, poz. 390). Zmiana weszła w życie 1 maja 2002 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2001-03-19 do 2002-04-30

Rozdział 5

Ewidencja i rejestr prowadzone przez agencję celną

§ 18. [Ewidencja] 1. Agencja celna jest obowiązana do prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności, określonych w przepisach prawa celnego, zwanej dalej „ewidencją”.

2. Ewidencja powinna zawierać w szczególności:

1) datę przyjęcia sprawy przez agencję celną,

2) oznaczenie osoby reprezentowanej przez agencję celną,

3) pozycję z rejestru upoważnień,

4) datę i numer zgłoszenia celnego lub określenie innego rodzaju wykonywanej czynności.

3. Ewidencja prowadzona w formie książkowej powinna mieć zszyte i ponumerowane karty ewidencji. Urząd celny opatruje przeszycie plombą, na ostatniej stronie ewidencji zamieszcza liczbę stron, datę zatwierdzenia ewidencji oraz oznacza miejsce wykonywania działalności agencji celnej. W przypadku zmiany miejsca wykonywania działalności organ celny dokonuje adnotacji o zmianie w ewidencji czynności agencji celnej.

4. Ewidencja może być prowadzona z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, pod warunkiem:

1) posiadania szczegółowej pisemnej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ewidencji,

2) ujmowania w ewidencji wyłącznie zapisów sprawdzonych,

3) niedostępności zbioru dla modyfikacji poza wprowadzeniem, w razie potrzeby, dowodów korekt,

4) automatycznej kontroli ciągłości zapisów,

5) ochrony danych polegającej na stosowaniu odpornych na zagrożenia nośników danych, na doborze stosowanych środków ochrony zewnętrznej, na systematycznym tworzeniu rezerwowych kopii zbiorów danych zapisanych na nośnikach magnetycznych oraz na zapewnieniu ochrony przed nieupoważnionym dostępem do programów komputerowych,

6) stosowania programu komputerowego zapewniającego wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz możliwości wydrukowania wszystkich danych w porządku chronologicznym,

7) uprzedniego powiadomienia właściwego miejscowo organu celnego o miejscu prowadzenia ewidencji.

5. Ewidencje są prowadzone w każdym miejscu, w którym agencja celna prowadzi działalność.

6. Ewidencja jest prowadzona w sposób ciągły z możliwością stosowania rocznej numeracji zapisów.

7. Dokonanie czynności określonych w ust. 3 i ust. 4 pkt 7 powinno nastąpić nie później niż w dniu dokonania pierwszej czynności przez agencję celną.

8. Wpis do ewidencji jest dokonywany przez agencję celną niezwłocznie, nie później jednak niż przed dokonaniem czynności przed organami celnymi.

9. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 4 pkt 7, dokonywane jest na formularzu określonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia.