history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2007-03-01 do 2009-03-24

Rozdział 1

Tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych

§ 1. 1. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, zwanego dalej „wnioskiem”, wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.

2. Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.

2a. Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.

2b. Organ gminy, o którym mowa w ust. 2a, przekazuje wniosek do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy, a w przypadku braku takiego miejsca – do ostatniego miejsca jego pobytu stałego.

3. Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, podpisuje małoletni i jego przedstawiciel ustawowy lub małoletni i jego opiekun prawny.

5. [1] Do wniosku załącza się dwie aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego oraz:

1) odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,

2) odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku,

3) na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.

5a. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy.

5b. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

5c. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.

6. Do wniosku nie dołącza się dokumentów wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2, jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.

7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ rozpatrujący wniosek sprawdza w urzędzie stanu cywilnego zgodność danych zawartych we wniosku z aktem stanu cywilnego oraz danymi zawartymi w rejestrze meldunkowym.

8. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 [2] do rozporządzenia.

[1] § 1 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.

[2] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.

Wersja obowiązująca od 2007-03-01 do 2009-03-24

Rozdział 1

Tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych

§ 1. 1. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, zwanego dalej „wnioskiem”, wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.

2. Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.

2a. Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.

2b. Organ gminy, o którym mowa w ust. 2a, przekazuje wniosek do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy, a w przypadku braku takiego miejsca – do ostatniego miejsca jego pobytu stałego.

3. Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, podpisuje małoletni i jego przedstawiciel ustawowy lub małoletni i jego opiekun prawny.

5. [1] Do wniosku załącza się dwie aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego oraz:

1) odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,

2) odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku,

3) na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.

5a. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy.

5b. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

5c. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.

6. Do wniosku nie dołącza się dokumentów wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2, jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.

7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ rozpatrujący wniosek sprawdza w urzędzie stanu cywilnego zgodność danych zawartych we wniosku z aktem stanu cywilnego oraz danymi zawartymi w rejestrze meldunkowym.

8. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 [2] do rozporządzenia.

[1] § 1 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.

[2] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-04-16 do 2007-02-28

Rozdział 1

Tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych

§ 1. 1. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, zwanego dalej „wnioskiem”, wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.

2. Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.

2a. [1] Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.

2b. [2] Organ gminy, o którym mowa w ust. 2a, przekazuje wniosek do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy, a w przypadku braku takiego miejsca – do ostatniego miejsca jego pobytu stałego.

3. Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, podpisuje małoletni i jego przedstawiciel ustawowy lub małoletni i jego opiekun prawny.

5. Do wniosku załącza się dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego oraz:

1) odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,

2) odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku,

3) na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.

5a. [3] Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy.

5b. [4] Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

5c. [5] Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.

6. Do wniosku nie dołącza się dokumentów wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2, jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.

7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ rozpatrujący wniosek sprawdza w urzędzie stanu cywilnego zgodność danych zawartych we wniosku z aktem stanu cywilnego oraz danymi zawartymi w rejestrze meldunkowym.

8. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

[1] § 1 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 56, poz. 500). Zmiana weszła w życie 16 kwietnia 2003 r.

[2] § 1 ust. 2b dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 56, poz. 500). Zmiana weszła w życie 16 kwietnia 2003 r.

[3] § 1 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 56, poz. 500). Zmiana weszła w życie 16 kwietnia 2003 r.

[4] § 1 ust. 5b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 56, poz. 500). Zmiana weszła w życie 16 kwietnia 2003 r.

[5] § 1 ust. 5c dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 56, poz. 500). Zmiana weszła w życie 16 kwietnia 2003 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2001-01-01 do 2003-04-15

Rozdział 1

Tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych

§ 1. 1. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, zwanego dalej „wnioskiem”, wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.

2. Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.

3. Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, podpisuje małoletni i jego przedstawiciel ustawowy lub małoletni i jego opiekun prawny.

5. Do wniosku załącza się dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego oraz:

1) odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,

2) odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku,

3) na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.

6. Do wniosku nie dołącza się dokumentów wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2, jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.

7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ rozpatrujący wniosek sprawdza w urzędzie stanu cywilnego zgodność danych zawartych we wniosku z aktem stanu cywilnego oraz danymi zawartymi w rejestrze meldunkowym.

8. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.