Wersja obowiązująca od 2003.02.18 do 2003.11.19

[Konta szczegółowe] 1. Konta szczegółowe służą do rozrachunków:

1) z podatnikami i następcami prawnymi podatników – z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,

2) z osobami trzecimi, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 – z tytułu odpowiedzialności solidarnej z podatnikami z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,

3) z płatnikami i inkasentami – z tytułu poboru podatków i niepodatkowych należności budżetowych od podatników,

4) z jednostkami budżetowymi – z tytułu potrącenia kwoty z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec budżetu państwa oraz wobec jednostek samorządu terytorialnego,

5) z bankami – z tytułu nieprzekazania wpłat dokonanych przez podatników przelewem za pośrednictwem banku,

6) z budżetem państwa – z tytułu zaległości zabezpieczonych hipoteką,

7) [10] z jednostkami samorządu terytorialnego – z tytułu pobieranych przez urząd skarbowy podatków i niepodatkowych należności budżetowych stanowiących wyłączny dochód tych jednostek, z tytułu udziału tych jednostek w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, na podstawie odrębnych przepisów, oraz z tytułu zaległości zabezpieczonych hipoteką,

8) z izbą skarbową – z tytułu środka specjalnego,

9) [11] z innymi wierzycielami – z tytułu należnych im kwot podatków i niepodatkowych należności budżetowych.

2. Konta szczegółowe prowadzi się do następujących kont analitycznych w ramach kont syntetycznych Zespołu 2:

1) [12] do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 271 prowadzi się konta szczegółowe podatników;

2) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 272 prowadzi się konta szczegółowe dłużników Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych, których zobowiązania zostały zabezpieczone hipoteką;

3) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 275 prowadzi się konta szczegółowe jednostek samorządu terytorialnego;

4) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 276 prowadzi się konta szczegółowe izby skarbowej i innych wierzycieli, w tym konta rozrachunków z płatnikami i inkasentami z tytułu pobranych przez nich wynagrodzeń;

5) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 277 prowadzi się konta szczegółowe urzędów skarbowych dokonujących egzekucji i urzędów skarbowych, którym przekazuje się koszty upomnień; jeżeli urzędowi skarbowemu należą się zarówno koszty egzekucji, jak i koszty upomnień, wówczas prowadzi się dla niego dwa odrębne konta szczegółowe;

6) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 278 prowadzi się konta szczegółowe jednostek budżetowych i banków;

7) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 283 prowadzi się konta szczegółowe jednostek samorządu terytorialnego;

8) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 284 prowadzi się konta szczegółowe izby skarbowej i innych wierzycieli;

9) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 285 prowadzi się konta szczegółowe urzędów skarbowych dokonujących egzekucji i urzędów skarbowych, którym przekazuje się koszty upomnień; jeżeli urzędowi skarbowemu należą się zarówno koszty egzekucji, jak i koszty upomnień, wówczas prowadzi się dla niego dwa odrębne konta szczegółowe;

10) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 287 prowadzi się konta szczegółowe dłużników Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych, których zobowiązania zostały zabezpieczone hipoteką.

3. [13] Dla każdej osoby lub jednostki organizacyjnej prowadzi się w każdym podatku odrębne konto, z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej. Jeżeli podatnik jest równocześnie płatnikiem w tym samym podatku, prowadzi się dla niego dwa odrębne konta jako podatnika i jako płatnika.

4. [14] (uchylony).

5. Sumy obrotów na kontach szczegółowych prowadzonych do konta analitycznego powinny być zgodne z obrotami na koncie analitycznym, do którego są prowadzone.

[10] § 17 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

[11] § 17 ust. 1 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

[12] § 17 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

[13] § 17 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

[14] § 17 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. d) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

Wersja obowiązująca od 2003.02.18 do 2003.11.19

[Konta szczegółowe] 1. Konta szczegółowe służą do rozrachunków:

1) z podatnikami i następcami prawnymi podatników – z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,

2) z osobami trzecimi, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 – z tytułu odpowiedzialności solidarnej z podatnikami z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,

3) z płatnikami i inkasentami – z tytułu poboru podatków i niepodatkowych należności budżetowych od podatników,

4) z jednostkami budżetowymi – z tytułu potrącenia kwoty z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec budżetu państwa oraz wobec jednostek samorządu terytorialnego,

5) z bankami – z tytułu nieprzekazania wpłat dokonanych przez podatników przelewem za pośrednictwem banku,

6) z budżetem państwa – z tytułu zaległości zabezpieczonych hipoteką,

7) [10] z jednostkami samorządu terytorialnego – z tytułu pobieranych przez urząd skarbowy podatków i niepodatkowych należności budżetowych stanowiących wyłączny dochód tych jednostek, z tytułu udziału tych jednostek w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, na podstawie odrębnych przepisów, oraz z tytułu zaległości zabezpieczonych hipoteką,

8) z izbą skarbową – z tytułu środka specjalnego,

9) [11] z innymi wierzycielami – z tytułu należnych im kwot podatków i niepodatkowych należności budżetowych.

2. Konta szczegółowe prowadzi się do następujących kont analitycznych w ramach kont syntetycznych Zespołu 2:

1) [12] do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 271 prowadzi się konta szczegółowe podatników;

2) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 272 prowadzi się konta szczegółowe dłużników Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych, których zobowiązania zostały zabezpieczone hipoteką;

3) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 275 prowadzi się konta szczegółowe jednostek samorządu terytorialnego;

4) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 276 prowadzi się konta szczegółowe izby skarbowej i innych wierzycieli, w tym konta rozrachunków z płatnikami i inkasentami z tytułu pobranych przez nich wynagrodzeń;

5) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 277 prowadzi się konta szczegółowe urzędów skarbowych dokonujących egzekucji i urzędów skarbowych, którym przekazuje się koszty upomnień; jeżeli urzędowi skarbowemu należą się zarówno koszty egzekucji, jak i koszty upomnień, wówczas prowadzi się dla niego dwa odrębne konta szczegółowe;

6) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 278 prowadzi się konta szczegółowe jednostek budżetowych i banków;

7) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 283 prowadzi się konta szczegółowe jednostek samorządu terytorialnego;

8) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 284 prowadzi się konta szczegółowe izby skarbowej i innych wierzycieli;

9) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 285 prowadzi się konta szczegółowe urzędów skarbowych dokonujących egzekucji i urzędów skarbowych, którym przekazuje się koszty upomnień; jeżeli urzędowi skarbowemu należą się zarówno koszty egzekucji, jak i koszty upomnień, wówczas prowadzi się dla niego dwa odrębne konta szczegółowe;

10) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 287 prowadzi się konta szczegółowe dłużników Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych, których zobowiązania zostały zabezpieczone hipoteką.

3. [13] Dla każdej osoby lub jednostki organizacyjnej prowadzi się w każdym podatku odrębne konto, z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej. Jeżeli podatnik jest równocześnie płatnikiem w tym samym podatku, prowadzi się dla niego dwa odrębne konta jako podatnika i jako płatnika.

4. [14] (uchylony).

5. Sumy obrotów na kontach szczegółowych prowadzonych do konta analitycznego powinny być zgodne z obrotami na koncie analitycznym, do którego są prowadzone.

[10] § 17 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

[11] § 17 ust. 1 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

[12] § 17 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

[13] § 17 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

[14] § 17 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. d) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe (Dz.U. Nr 15, poz. 147). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2003 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2001.01.01 do 2003.02.17

[Konta szczegółowe] 1. Konta szczegółowe służą do rozrachunków:

1) z podatnikami i następcami prawnymi podatników – z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,

2) z osobami trzecimi, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 – z tytułu odpowiedzialności solidarnej z podatnikami z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,

3) z płatnikami i inkasentami – z tytułu poboru podatków i niepodatkowych należności budżetowych od podatników,

4) z jednostkami budżetowymi – z tytułu potrącenia kwoty z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec budżetu państwa oraz wobec jednostek samorządu terytorialnego,

5) z bankami – z tytułu nieprzekazania wpłat dokonanych przez podatników przelewem za pośrednictwem banku,

6) z budżetem państwa – z tytułu zaległości zabezpieczonych hipoteką,

7) z jednostkami samorządu terytorialnego – z tytułu pobieranych przez urząd skarbowy podatków i niepodatkowych należności budżetowych stanowiących wyłączny dochód tych jednostek z tytułu udziału tych jednostek w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, na podstawie odrębnych przepisów, oraz z tytułu zaległości zabezpieczonych hipoteką,

8) z izbą skarbową – z tytułu środka specjalnego,

9) z innymi wierzycielami – z tytułu należnych im kwot podatków i niepodatkowych należności budżetowych, w tym z urzędami celnymi z tytułu środka specjalnego, o których mowa w § 1 pkt 2 i § 2 ust. 1 zarządzenia nr 11 Ministra Finansów z dnia 10 lipca 1998 r. w sprawie sposobu rozdysponowania dodatkowych wpływów należności budżetowych uzyskanych w wyniku kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Celną oraz wpływów z tytułu przepadku rzeczy pochodzących z przestępstw ujawnionych przez Inspekcję Celną, zasad przyznawania nagród funkcjonariuszom Inspekcji Celnej, którzy przyczynili się bezpośrednio do uzyskania dodatkowych wpływów budżetowych lub ujawnienia przestępstw, a także rodzajów wpływów uznawanych za dodatkowe (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 57).

2. Konta szczegółowe prowadzi się do następujących kont analitycznych w ramach kont syntetycznych Zespołu 2:

1) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 271 prowadzi się konta szczegółowe podatników, a także może być prowadzone konto zbiorcze rejestru wymiarów doraźnych (RWD);

2) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 272 prowadzi się konta szczegółowe dłużników Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych, których zobowiązania zostały zabezpieczone hipoteką;

3) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 275 prowadzi się konta szczegółowe jednostek samorządu terytorialnego;

4) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 276 prowadzi się konta szczegółowe izby skarbowej i innych wierzycieli, w tym konta rozrachunków z płatnikami i inkasentami z tytułu pobranych przez nich wynagrodzeń;

5) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 277 prowadzi się konta szczegółowe urzędów skarbowych dokonujących egzekucji i urzędów skarbowych, którym przekazuje się koszty upomnień; jeżeli urzędowi skarbowemu należą się zarówno koszty egzekucji, jak i koszty upomnień, wówczas prowadzi się dla niego dwa odrębne konta szczegółowe;

6) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 278 prowadzi się konta szczegółowe jednostek budżetowych i banków;

7) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 283 prowadzi się konta szczegółowe jednostek samorządu terytorialnego;

8) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 284 prowadzi się konta szczegółowe izby skarbowej i innych wierzycieli;

9) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 285 prowadzi się konta szczegółowe urzędów skarbowych dokonujących egzekucji i urzędów skarbowych, którym przekazuje się koszty upomnień; jeżeli urzędowi skarbowemu należą się zarówno koszty egzekucji, jak i koszty upomnień, wówczas prowadzi się dla niego dwa odrębne konta szczegółowe;

10) do kont analitycznych w ramach konta syntetycznego 287 prowadzi się konta szczegółowe dłużników Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych, których zobowiązania zostały zabezpieczone hipoteką.

3. Dla każdej osoby lub jednostki organizacyjnej prowadzi się w każdym podatku odrębne konto, z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej, z wyjątkiem określonego w ust. 4 zbiorczego konta rejestru wymiarów doraźnych, jeżeli jest prowadzone. Jeżeli podatnik jest równocześnie płatnikiem w tym samym podatku, prowadzi się dla niego dwa odrębne konta jako podatnika i jako płatnika.

4. Konto rejestru wymiarów doraźnych (RWD) jest kontem zbiorczym, na którym prowadzi się ewidencję rozrachunków z wszystkimi podatnikami z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych ponoszonych przez nich sporadycznie, takich jak podatek od spadków i darowizn. Prowadzone jest ono do konta analitycznego 2717 – Rozrachunki z podatnikami i płatnikami z tytułu innych podatków i niepodatkowych należności budżetowych w ramach konta syntetycznego 271 – Rozrachunki z podatnikami i płatnikami z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych.

5. Sumy obrotów na kontach szczegółowych prowadzonych do konta analitycznego powinny być zgodne z obrotami na koncie analitycznym, do którego są prowadzone.