history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 292. [Wentylacja tuneli drogowych] [57] 1. Wentylacja tuneli drogowych powinna być ustalona na podstawie wartości progowych stężeń tlenku węgla (CO) i ditlenku azotu (NO2) w powietrzu w tunelu oraz widoczności, określonych w tabeli:

Rodzaj ruchu pojazdów w tunelu

Stężenie tlenku węgla (CO)

Stężenie ditlenku azotu (NO2)1)

Widoczności

współczynnik absorbcji K

transmitancja światła S2)

Płynny z prędkością 50–100 km/h

70 ppm

1 ppm

0,005 m-1

60%

Utrudniony codziennie zatorami, zatrzymany na wszystkich pasach ruchu

70 ppm

1 ppm

0,007 m-1

50%

Ograniczony wyjątkowo zatorem, zatrzymany na wszystkich pasach ruchu

100 ppm

1,5 ppm

0,009 m-1

40%

Długotrwałe prace w tunelu

30 ppm

0,3 ppm

0,003 m-1

75%

1) Średnie stężenie na całej długości tunelu.

2) Dla odcinka 100 m.

2. Tunel drogowy z wentylacją mechaniczną powinien być wyposażony w urządzenia monitorujące jakość powietrza w tunelu i urządzenia służące do zamykania go dla ruchu w przypadku, gdy:

1) stężenie tlenku węgla (CO) przekroczy wartość 200 ppm,

2) stężenie ditlenku azotu (NO2) przekroczy wartość 4 ppm,

3) współczynnik absorbcji K przekroczy wartość 0,012 m-1,

4) wartość transmitancji światła S spadnie poniżej 30%.

3. Wentylacja mechaniczna w tunelach drogowych powinna być uruchamiania i sterowana automatycznie z czujników monitorujących jakość powietrza w tunelu.

[57] § 292 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 37 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1642). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 292. [Wentylacja tuneli drogowych] [57] 1. Wentylacja tuneli drogowych powinna być ustalona na podstawie wartości progowych stężeń tlenku węgla (CO) i ditlenku azotu (NO2) w powietrzu w tunelu oraz widoczności, określonych w tabeli:

Rodzaj ruchu pojazdów w tunelu

Stężenie tlenku węgla (CO)

Stężenie ditlenku azotu (NO2)1)

Widoczności

współczynnik absorbcji K

transmitancja światła S2)

Płynny z prędkością 50–100 km/h

70 ppm

1 ppm

0,005 m-1

60%

Utrudniony codziennie zatorami, zatrzymany na wszystkich pasach ruchu

70 ppm

1 ppm

0,007 m-1

50%

Ograniczony wyjątkowo zatorem, zatrzymany na wszystkich pasach ruchu

100 ppm

1,5 ppm

0,009 m-1

40%

Długotrwałe prace w tunelu

30 ppm

0,3 ppm

0,003 m-1

75%

1) Średnie stężenie na całej długości tunelu.

2) Dla odcinka 100 m.

2. Tunel drogowy z wentylacją mechaniczną powinien być wyposażony w urządzenia monitorujące jakość powietrza w tunelu i urządzenia służące do zamykania go dla ruchu w przypadku, gdy:

1) stężenie tlenku węgla (CO) przekroczy wartość 200 ppm,

2) stężenie ditlenku azotu (NO2) przekroczy wartość 4 ppm,

3) współczynnik absorbcji K przekroczy wartość 0,012 m-1,

4) wartość transmitancji światła S spadnie poniżej 30%.

3. Wentylacja mechaniczna w tunelach drogowych powinna być uruchamiania i sterowana automatycznie z czujników monitorujących jakość powietrza w tunelu.

[57] § 292 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 37 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1642). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2000-08-18 do 2019-09-12

[Wentylacja tuneli drogowych] 1. Wentylacja tuneli drogowych powinna być ustalona na podstawie stężenia określonego ułamkiem molowym tlenku węgla i tlenku azotu w powietrzu tunelu oraz emisji dymów ograniczających widoczność.

2. Dopuszczalne stężenie określone ułamkiem molowym tlenku węgla w powietrzu tunelu określa tabela:

 

Rodzaj tunelu
rodzaj ruchu

Dopuszczalne stężenie określone ułamkiem molowym tlenku węgla

ruch pojazdów płynny, %

ruch pojazdów utrudniony lub zatrzymywany, %

W ciągu ulic miejskich

0,015

0,015

W ciągu dróg klas A i S

0,015

0,025

Górski

0,015

0,025

Na wyjściu z tunelu przy wentylacji podłużnej

0,025

0,025

Przebywanie w tunelu personelu wykonującego pracę

0,005

 

3. Dopuszczalne stężenie, określone ułamkiem molowym tlenku azotu w powietrzu tunelu, wynosi 0,0025%.

4. Dopuszczalne stężenie dymu w powietrzu tunelu, określone współczynnikiem widoczności i komfortu jazdy, podaje tabela:

 

Rodzaj tunelu
rodzaj ruchu

Współczynnik widoczności i komfortu jazdy

ruch pojazdów płynny (m–1)

ruch pojazdów utrudniony lub zatrzymywany
(m–1)

W ciągu ulic miejskich

0,005

0,0075

Pozamiejski przy prędkości pojazdów:

60–80 km/h

0,0075

0,009

 

100 km/h

0,005

0,009

Przebywanie w tunelu personelu wykonującego pracę

0,003

Konieczność zamknięcia ruchu w tunelu

0,012

 

5. Dopuszczalne stężenie masowe sadzy w powietrzu tunelu wynosi 2 mg/m3.