history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 151. [Projektowanie obiektów mostowych - klasy obciążeń] [28] 1. Mosty, wiadukty, estakady i konstrukcje oporowe projektuje się w szczególności na obciążenie ruchome:

1) według modelu LM1, przyjmując wartości współczynników dostosowawczych zgodnie z ust. 2, na podstawie klas obciążenia pojazdami samochodowymi:

a) dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy A, S, GP lub G – klasy I,

b) dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy Z, L lub D – co najmniej klasy II,

2) według modelu LM2, przyjmując wartość współczynnika dostosowawczego βQ = 1,00.

2. Wartości współczynników dostosowawczych dla modelu LM1 i poszczególnych klas obciążenia pojazdami samochodowymi wynoszą zgodnie z tabelą:

Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi

Wartości współczynników dostosowawczych

αQ1

αQi

i > 2

αq1

αq2

αqi

i ≥ 3

αqr

Klasa I

1,00

1,00

1,33

2,40

1,20

1,20

Klasa II

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

 

[28] Rozdział 2 w dziale IV w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1642). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 151. [Projektowanie obiektów mostowych - klasy obciążeń] [28] 1. Mosty, wiadukty, estakady i konstrukcje oporowe projektuje się w szczególności na obciążenie ruchome:

1) według modelu LM1, przyjmując wartości współczynników dostosowawczych zgodnie z ust. 2, na podstawie klas obciążenia pojazdami samochodowymi:

a) dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy A, S, GP lub G – klasy I,

b) dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy Z, L lub D – co najmniej klasy II,

2) według modelu LM2, przyjmując wartość współczynnika dostosowawczego βQ = 1,00.

2. Wartości współczynników dostosowawczych dla modelu LM1 i poszczególnych klas obciążenia pojazdami samochodowymi wynoszą zgodnie z tabelą:

Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi

Wartości współczynników dostosowawczych

αQ1

αQi

i > 2

αq1

αq2

αqi

i ≥ 3

αqr

Klasa I

1,00

1,00

1,33

2,40

1,20

1,20

Klasa II

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

 

[28] Rozdział 2 w dziale IV w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1642). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2000-08-18 do 2019-09-12

[Projektowanie obiektów mostowych - klasy obciążeń] 1. Tymczasowe obiekty mostowe powinny być zaprojektowane na obciążenia ruchome pionowe taborem samochodowym według klas przewidzianych dla danej drogi lub taborem tramwajowym z odpowiednio zmniejszonymi współczynnikami obciążeń dla stanów granicznych nośności w zależności od rodzaju materiału przewidzianego na konstrukcję i zakładanego okresu eksploatacji. Rodzaje układów obciążenia ustalających współczynniki obciążenia, z zastrzeżeniem ust. 5, określa tabela:

Rodzaj materiału

Liczba lat eksploatacji (r.)

Rodzaj układu obciążenia ustalającego współczynnik obciążenia

Beton, stal

£ 5

wyjątkowy

£ 20

dodatkowy

Drewno

£ 3

dodatkowy

>3

podstawowy

 

2. W obiektach przewidzianych z różnych materiałów i zawierających drewno jako elementy konstrukcyjne powinno się przyjmować współczynnik obciążeń jak dla drewna.

3. Dla konstrukcji nośnych mostów składanych z elementów stalowych powinno się przyjmować pięcioletni okres eksploatacji i klasy obciążenia taborem samochodowym określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

4. Do zakładanego okresu eksploatacji mostów, o których mowa w ust. 3, można nie wliczać okresu składowania elementów, jeśli ich przegląd techniczny nie wykaże ubytków korozyjnych lub uszkodzeń mechanicznych, a elementy nie były dotychczas użytkowane.

5. Liczbę lat eksploatacji większą niż 5, lecz nie większą niż 20, dopuszcza się dla konstrukcji betonowych i stalowych w szczególnie uzasadnionych przypadkach.