Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Projektowanie obiektów mostowych - klasy obciążeń] [28] 1. Mosty, wiadukty, estakady i konstrukcje oporowe projektuje się w szczególności na obciążenie ruchome:
1) według modelu LM1, przyjmując wartości współczynników dostosowawczych zgodnie z ust. 2, na podstawie klas obciążenia pojazdami samochodowymi:
a) dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy A, S, GP lub G – klasy I,
b) dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy Z, L lub D – co najmniej klasy II,
2) według modelu LM2, przyjmując wartość współczynnika dostosowawczego βQ = 1,00.
2. Wartości współczynników dostosowawczych dla modelu LM1 i poszczególnych klas obciążenia pojazdami samochodowymi wynoszą zgodnie z tabelą:
Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi |
Wartości współczynników dostosowawczych |
|||||
αQ1 |
αQi i > 2 |
αq1 |
αq2 |
αqi i ≥ 3 |
αqr |
|
Klasa I |
1,00 |
1,00 |
1,33 |
2,40 |
1,20 |
1,20 |
Klasa II |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
[28] Rozdział 2 w dziale IV w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1642). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Projektowanie obiektów mostowych - klasy obciążeń] [28] 1. Mosty, wiadukty, estakady i konstrukcje oporowe projektuje się w szczególności na obciążenie ruchome:
1) według modelu LM1, przyjmując wartości współczynników dostosowawczych zgodnie z ust. 2, na podstawie klas obciążenia pojazdami samochodowymi:
a) dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy A, S, GP lub G – klasy I,
b) dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy Z, L lub D – co najmniej klasy II,
2) według modelu LM2, przyjmując wartość współczynnika dostosowawczego βQ = 1,00.
2. Wartości współczynników dostosowawczych dla modelu LM1 i poszczególnych klas obciążenia pojazdami samochodowymi wynoszą zgodnie z tabelą:
Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi |
Wartości współczynników dostosowawczych |
|||||
αQ1 |
αQi i > 2 |
αq1 |
αq2 |
αqi i ≥ 3 |
αqr |
|
Klasa I |
1,00 |
1,00 |
1,33 |
2,40 |
1,20 |
1,20 |
Klasa II |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
[28] Rozdział 2 w dziale IV w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1642). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2000-08-18 do 2019-09-12
[Projektowanie obiektów mostowych - klasy obciążeń] 1. Tymczasowe obiekty mostowe powinny być zaprojektowane na obciążenia ruchome pionowe taborem samochodowym według klas przewidzianych dla danej drogi lub taborem tramwajowym z odpowiednio zmniejszonymi współczynnikami obciążeń dla stanów granicznych nośności w zależności od rodzaju materiału przewidzianego na konstrukcję i zakładanego okresu eksploatacji. Rodzaje układów obciążenia ustalających współczynniki obciążenia, z zastrzeżeniem ust. 5, określa tabela:
Rodzaj materiału |
Liczba lat eksploatacji (r.) |
Rodzaj układu obciążenia ustalającego współczynnik obciążenia |
Beton, stal |
£ 5 |
wyjątkowy |
£ 20 |
dodatkowy |
|
Drewno |
£ 3 |
dodatkowy |
>3 |
podstawowy |
2. W obiektach przewidzianych z różnych materiałów i zawierających drewno jako elementy konstrukcyjne powinno się przyjmować współczynnik obciążeń jak dla drewna.
3. Dla konstrukcji nośnych mostów składanych z elementów stalowych powinno się przyjmować pięcioletni okres eksploatacji i klasy obciążenia taborem samochodowym określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. Do zakładanego okresu eksploatacji mostów, o których mowa w ust. 3, można nie wliczać okresu składowania elementów, jeśli ich przegląd techniczny nie wykaże ubytków korozyjnych lub uszkodzeń mechanicznych, a elementy nie były dotychczas użytkowane.
5. Liczbę lat eksploatacji większą niż 5, lecz nie większą niż 20, dopuszcza się dla konstrukcji betonowych i stalowych w szczególnie uzasadnionych przypadkach.