history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2004-03-31

[Napełnianie lub opróżnianie cystern kolejowych i drogowych] [4] 1. Przed przystąpieniem do napełniania lub opróżniania cystern kolejowych i drogowych należy:

1) unieruchomić cysterny za pomocą hamulca postojowego oraz klinów o wymiarach odpowiadających masie pojazdu i średnicy kół, przy czym niedozwolone jest stosowanie płóz hamulcowych służących do wyhamowywania wagonów,

2) podłączyć instalację uziemiającą oraz założyć sterowanie awaryjnego zamykania zaworów napełniania i opróżniania zbiornika,

3) sprawdzić ich ogólny stan techniczny, przy czym wykonanie czynności sprawdzenia tego stanu powinno być potwierdzone pisemnie przez osobę, która je wykonała.

2. Podczas napełniania lub opróżniania cystern kolejowych:

1) o najmniej dwóch pracowników powinno stale przebywać przy cysternach, kontrolując przebieg procesu napełniania lub opróżniania,

2) bocznica kolejowa powinna być zamknięta i oznakowana:

a) sygnalizatorami o zamknięciu toru, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 11 lutego 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków prowadzenia ruchu na liniach kolejowych (Dz. U. Nr 34, poz. 400),

b) tablicami informującymi o zakazie wjazdu pojazdów oraz ruchu pieszych podczas rozładunku cystern kolejowych, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393).

3. Niedopuszczalne jest:

1) napełnianie i opróżnianie cystern kolejowych i drogowych podczas wyładowań atmosferycznych,

2) manewrowanie cysternami kolejowymi lub drogowymi przy podłączonych przewodach rozładunkowo-załadunkowych.

[4] § 27 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz.U. Nr 43, poz. 395). Zmiana weszła w życie 31 marca 2004 r.

Wersja obowiązująca od 2004-03-31

[Napełnianie lub opróżnianie cystern kolejowych i drogowych] [4] 1. Przed przystąpieniem do napełniania lub opróżniania cystern kolejowych i drogowych należy:

1) unieruchomić cysterny za pomocą hamulca postojowego oraz klinów o wymiarach odpowiadających masie pojazdu i średnicy kół, przy czym niedozwolone jest stosowanie płóz hamulcowych służących do wyhamowywania wagonów,

2) podłączyć instalację uziemiającą oraz założyć sterowanie awaryjnego zamykania zaworów napełniania i opróżniania zbiornika,

3) sprawdzić ich ogólny stan techniczny, przy czym wykonanie czynności sprawdzenia tego stanu powinno być potwierdzone pisemnie przez osobę, która je wykonała.

2. Podczas napełniania lub opróżniania cystern kolejowych:

1) o najmniej dwóch pracowników powinno stale przebywać przy cysternach, kontrolując przebieg procesu napełniania lub opróżniania,

2) bocznica kolejowa powinna być zamknięta i oznakowana:

a) sygnalizatorami o zamknięciu toru, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 11 lutego 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków prowadzenia ruchu na liniach kolejowych (Dz. U. Nr 34, poz. 400),

b) tablicami informującymi o zakazie wjazdu pojazdów oraz ruchu pieszych podczas rozładunku cystern kolejowych, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393).

3. Niedopuszczalne jest:

1) napełnianie i opróżnianie cystern kolejowych i drogowych podczas wyładowań atmosferycznych,

2) manewrowanie cysternami kolejowymi lub drogowymi przy podłączonych przewodach rozładunkowo-załadunkowych.

[4] § 27 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz.U. Nr 43, poz. 395). Zmiana weszła w życie 31 marca 2004 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-12-18 do 2004-03-30

 1. Przed przystąpieniem do napełniania lub opróżniania cystern kolejowych i samochodowych należy:

1) unieruchomić cysterny za pomocą klinów, przy czym niedozwolone jest stosowanie klinów do wyhamowywania wagonów,

2) założyć instalację uziemiającą,

3) sprawdzić ich stan techniczny, przy czym kontrola stanu technicznego cystern kolejowych przed napełnieniem lub rozładunkiem powinna być ewidencjonowana.

2. Podczas napełniania lub opróżniania cystern kolejowych:

1) co najmniej dwóch pracowników powinno stale przebywać przy cysternach, kontrolując przebieg procesu napełniania lub opróżniania,

2) bocznica kolejowa powinna być zamknięta oraz oznakowana tablicami ostrzegawczymi informującymi o zakazie wstępu; przy ograniczonej widoczności tablice te należy oświetlić i oznakować czerwonym światłem.

3. Zabrania się:

1) napełniania i opróżniania cystern kolejowych i samochodowych podczas wyładowań atmosferycznych,

2) manewrowania cysternami kolejowymi lub samochodowymi przy podłączonych przewodach rozładunkowo-załadunkowych.