Wersja obowiązująca od 2001.01.01 do 2006.06.30

Rozdział 2

Księgi rachunkowe i plan kont

§ 9. [Księgi rachunkowe] 1. Ewidencja podatków i opłat jest integralną częścią ewidencji księgowej urzędu.

2. Księgi rachunkowe obejmują:

1) dziennik,

2) konta księgi głównej (ewidencji syntetycznej), w której obowiązuje ujęcie każdej operacji zgodnie z zasadą podwójnego zapisu,

3) konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej).

3. Dziennik służy do zapisywania w porządku chronologicznym, dzień po dniu, danych o operacjach gospodarczych. Zapisy w dzienniku muszą być kolejno numerowane, a sumy zapisów (obroty) – liczone w sposób ciągły w skali roku. Jeżeli stosuje się podział na dzienniki częściowe, grupujące operacje według rodzajów podatków, to należy sporządzać zestawienie obrotów tych dzienników za każdy miesiąc.

4. Konta księgi głównej (ewidencji syntetycznej) obejmują:

1) konto 011 – Środki trwałe,

1a) [4] konto 020 – Wartości niematerialne i prawne,

2) konto 101 – Kasa,

3) konto 130 – Rachunek bankowy urzędu,

4) konto 140 – Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne,

5) konto 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych,

5a) [5] konto 226 – Długoterminowe należności budżetowe,

5b) [6] konto 310 – Materiały,

6) konto 750 – Przychody i koszty finansowe.

5. Konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej) obejmują:

1) prowadzone w urzędzie konta służące do rozrachunków:

a) z podatnikami – z tytułu podatków i opłat,

b) z osobami trzecimi, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 – z tytułu odpowiedzialności solidarnej z podatnikami z tytułu podatków i opłat,

c) z inkasentami – z tytułu poboru podatków i opłat od podatników,

d) z jednostkami budżetowymi – z tytułu potrącenia kwoty z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec jednostki samorządu terytorialnego,

e) z bankami – z tytułu nieprzekazania wpłat dokonanych przez podatników przelewem do banku,

f) konta zbiorcze zobowiązania pieniężnego wsi – z tytułu zobowiązania pieniężnego,

2) konta podatników zobowiązania pieniężnego, prowadzone w kontokwitariuszu zobowiązania pieniężnego, jako ewidencja szczegółowa w podziale na podatników.

6. Konta określone w ust. 5 pkt 1 prowadzi się w następujący sposób:

1) dla każdego podatnika, osoby trzeciej i inkasenta prowadzi się odrębne konto w każdym podatku, płaconym przez niego bezpośrednio do kasy urzędu lub na rachunek bankowy urzędu,

2) dla każdej jednostki budżetowej i banku prowadzi się odrębne konto w każdym podatku, w związku z którym ta jednostka budżetowa lub bank stał się dłużnikiem jednostki samorządu terytorialnego,

3) dla każdej wsi prowadzi się odrębne konto zbiorcze zobowiązania pieniężnego wsi, służące do ewidencji rozrachunków z inkasentem zobowiązania pieniężnego w tej wsi oraz do zbiorczej kontroli realizacji zobowiązania pieniężnego przez wieś.

7. Na kontach określonych w ust. 5 pkt 2 prowadzi się ewidencję rozrachunków z podatnikami z tytułu zobowiązania pieniężnego wpłacanego do rąk inkasenta zobowiązania pieniężnego.

8. Na kontach ksiąg pomocniczych ewidencję księgową prowadzi się z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej.

[4] § 9 ust. 4 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 122, poz. 1332). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2001 r.

[5] § 9 ust. 4 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 122, poz. 1332). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2001 r.

[6] § 9 ust. 4 pkt 5b dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 122, poz. 1332). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2001 r.

Wersja obowiązująca od 2001.01.01 do 2006.06.30

Rozdział 2

Księgi rachunkowe i plan kont

§ 9. [Księgi rachunkowe] 1. Ewidencja podatków i opłat jest integralną częścią ewidencji księgowej urzędu.

2. Księgi rachunkowe obejmują:

1) dziennik,

2) konta księgi głównej (ewidencji syntetycznej), w której obowiązuje ujęcie każdej operacji zgodnie z zasadą podwójnego zapisu,

3) konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej).

3. Dziennik służy do zapisywania w porządku chronologicznym, dzień po dniu, danych o operacjach gospodarczych. Zapisy w dzienniku muszą być kolejno numerowane, a sumy zapisów (obroty) – liczone w sposób ciągły w skali roku. Jeżeli stosuje się podział na dzienniki częściowe, grupujące operacje według rodzajów podatków, to należy sporządzać zestawienie obrotów tych dzienników za każdy miesiąc.

4. Konta księgi głównej (ewidencji syntetycznej) obejmują:

1) konto 011 – Środki trwałe,

1a) [4] konto 020 – Wartości niematerialne i prawne,

2) konto 101 – Kasa,

3) konto 130 – Rachunek bankowy urzędu,

4) konto 140 – Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne,

5) konto 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych,

5a) [5] konto 226 – Długoterminowe należności budżetowe,

5b) [6] konto 310 – Materiały,

6) konto 750 – Przychody i koszty finansowe.

5. Konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej) obejmują:

1) prowadzone w urzędzie konta służące do rozrachunków:

a) z podatnikami – z tytułu podatków i opłat,

b) z osobami trzecimi, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 – z tytułu odpowiedzialności solidarnej z podatnikami z tytułu podatków i opłat,

c) z inkasentami – z tytułu poboru podatków i opłat od podatników,

d) z jednostkami budżetowymi – z tytułu potrącenia kwoty z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec jednostki samorządu terytorialnego,

e) z bankami – z tytułu nieprzekazania wpłat dokonanych przez podatników przelewem do banku,

f) konta zbiorcze zobowiązania pieniężnego wsi – z tytułu zobowiązania pieniężnego,

2) konta podatników zobowiązania pieniężnego, prowadzone w kontokwitariuszu zobowiązania pieniężnego, jako ewidencja szczegółowa w podziale na podatników.

6. Konta określone w ust. 5 pkt 1 prowadzi się w następujący sposób:

1) dla każdego podatnika, osoby trzeciej i inkasenta prowadzi się odrębne konto w każdym podatku, płaconym przez niego bezpośrednio do kasy urzędu lub na rachunek bankowy urzędu,

2) dla każdej jednostki budżetowej i banku prowadzi się odrębne konto w każdym podatku, w związku z którym ta jednostka budżetowa lub bank stał się dłużnikiem jednostki samorządu terytorialnego,

3) dla każdej wsi prowadzi się odrębne konto zbiorcze zobowiązania pieniężnego wsi, służące do ewidencji rozrachunków z inkasentem zobowiązania pieniężnego w tej wsi oraz do zbiorczej kontroli realizacji zobowiązania pieniężnego przez wieś.

7. Na kontach określonych w ust. 5 pkt 2 prowadzi się ewidencję rozrachunków z podatnikami z tytułu zobowiązania pieniężnego wpłacanego do rąk inkasenta zobowiązania pieniężnego.

8. Na kontach ksiąg pomocniczych ewidencję księgową prowadzi się z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej.

[4] § 9 ust. 4 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 122, poz. 1332). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2001 r.

[5] § 9 ust. 4 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 122, poz. 1332). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2001 r.

[6] § 9 ust. 4 pkt 5b dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 122, poz. 1332). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2001 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999.06.02 do 2000.12.31

Rozdział 2

Księgi rachunkowe i plan kont

§ 9. [Księgi rachunkowe] 1. Ewidencja podatków i opłat jest integralną częścią ewidencji księgowej urzędu.

2. Księgi rachunkowe obejmują:

1) dziennik,

2) konta księgi głównej (ewidencji syntetycznej), w której obowiązuje ujęcie każdej operacji zgodnie z zasadą podwójnego zapisu,

3) konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej).

3. Dziennik służy do zapisywania w porządku chronologicznym, dzień po dniu, danych o operacjach gospodarczych. Zapisy w dzienniku muszą być kolejno numerowane, a sumy zapisów (obroty) – liczone w sposób ciągły w skali roku. Jeżeli stosuje się podział na dzienniki częściowe, grupujące operacje według rodzajów podatków, to należy sporządzać zestawienie obrotów tych dzienników za każdy miesiąc.

4. Konta księgi głównej (ewidencji syntetycznej) obejmują:

1) konto 011 – Środki trwałe,

2) konto 101 – Kasa,

3) konto 130 – Rachunek bankowy urzędu,

4) konto 140 – Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne,

5) konto 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych,

6) konto 750 – Przychody i koszty finansowe.

5. Konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej) obejmują:

1) prowadzone w urzędzie konta służące do rozrachunków:

a) z podatnikami – z tytułu podatków i opłat,

b) z osobami trzecimi, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 – z tytułu odpowiedzialności solidarnej z podatnikami z tytułu podatków i opłat,

c) z inkasentami – z tytułu poboru podatków i opłat od podatników,

d) z jednostkami budżetowymi – z tytułu potrącenia kwoty z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec jednostki samorządu terytorialnego,

e) z bankami – z tytułu nieprzekazania wpłat dokonanych przez podatników przelewem do banku,

f) konta zbiorcze zobowiązania pieniężnego wsi – z tytułu zobowiązania pieniężnego,

2) konta podatników zobowiązania pieniężnego, prowadzone w kontokwitariuszu zobowiązania pieniężnego, jako ewidencja szczegółowa w podziale na podatników.

6. Konta określone w ust. 5 pkt 1 prowadzi się w następujący sposób:

1) dla każdego podatnika, osoby trzeciej i inkasenta prowadzi się odrębne konto w każdym podatku, płaconym przez niego bezpośrednio do kasy urzędu lub na rachunek bankowy urzędu,

2) dla każdej jednostki budżetowej i banku prowadzi się odrębne konto w każdym podatku, w związku z którym ta jednostka budżetowa lub bank stał się dłużnikiem jednostki samorządu terytorialnego,

3) dla każdej wsi prowadzi się odrębne konto zbiorcze zobowiązania pieniężnego wsi, służące do ewidencji rozrachunków z inkasentem zobowiązania pieniężnego w tej wsi oraz do zbiorczej kontroli realizacji zobowiązania pieniężnego przez wieś.

7. Na kontach określonych w ust. 5 pkt 2 prowadzi się ewidencję rozrachunków z podatnikami z tytułu zobowiązania pieniężnego wpłacanego do rąk inkasenta zobowiązania pieniężnego.

8. Na kontach ksiąg pomocniczych ewidencję księgową prowadzi się z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej.