Wersja obowiązująca od 2002-01-01 do 2003-03-13
[Budowa pojazdu] 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym – wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),
Lp. |
Pojazd |
Rodzaj silnika |
|
o zapłonie iskrowym |
o zapłonie samoczynnym |
||
1 |
Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej: |
94 |
– |
– nie przekraczającej 125 cm3 |
|||
– większej niż 125 cm3 |
96 |
– |
|
2 |
Samochód osobowy |
93 |
96 |
3 |
Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego |
93 |
102 |
4 |
Inny pojazd samochodowy |
98 |
108 |
2) [1] w spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym zawartość tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) i współczynnik nadmiaru powietrza (lambda – λ) nie przekraczały wartości podanych w poniższej tabeli:
Lp. |
Pojazd |
Prędkość obrotowa silnika |
Zawartość CO w %
objętości spalin, |
Zawartość CO w %
objętości spalin, CH w ppm (cząstki na milion) oraz współczynnik λ dla
pojazdu rejestrowanego po raz pierwszy na terytorium RP |
||||||
do dnia 30 września 1986 r. |
od dnia 1 października 1986 r. do dnia 30 czerwca 1995 r. |
po dniu 30 czerwca 1995 r. |
||||||||
|
|
|
CO |
CO |
CO |
CH |
λ |
CO |
CH |
λ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
1 |
Motocykl |
Bieg jałowy |
5.5 |
4,5 |
4,5 |
– |
– |
4,5 |
– |
– |
2 |
Inny pojazd samochodowy1) |
Bieg jałowy |
4,5 |
3,5 |
0,5 |
100 |
– |
0,5 |
100 |
– |
2000 min-1 do 3000 min-1 |
|
|
0,3 |
100 |
0,97–1,03 |
0,3 |
100 |
0,97 –1,03 |
1) Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5; wartości podane w kolumnach 6, 7 i 8 nie dotyczą pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny.
3) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m–1, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m–1,
4) urządzenie zapłonu iskrowego nie wytwarzało nadmiernych zakłóceń radioelektrycznych,
5) układ zasilania:
a) był szczelny, niezależnie od warunków zewnętrznych oraz drgań występujących podczas pracy pojazdu,
b) był zabezpieczony przed możliwością zetknięcia z przeszkodami znajdującymi się na drodze oraz przed nadmiernym nagrzewaniem, tarciem i innymi nienaturalnymi warunkami,
c) był zabezpieczony przed korozją,
6) zbiornik paliwa, w tym również zbiornik paliwa niezależnej instalacji ogrzewczej:
a) nie był umieszczony w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób ani też bezpośrednio do niego nie przylegał, zaś przegroda lub ścianka oddzielająca zbiornik od tych pomieszczeń powinna być wykonana z materiału niepalnego; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.,
b) był tak umieszczony, aby w razie jego uszkodzenia lub przelania paliwo nie ściekało na elementy układu wydechowego,
c) nie miał wlewu paliwa w kabinie kierowcy, w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób, w komorze silnikowej lub w bagażniku; przy czym, jeżeli wlew paliwa umieszczony jest z boku pojazdu, to korek wlewu paliwa w położeniu zamkniętym nie może wystawać poza obrys nadwozia; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.;
nie dotyczy motocykla,
7) instalacja elektryczna:
a) była zabezpieczona przed uszkodzeniem mechanicznym wskutek tarcia o inne elementy pojazdu, a także przed korozją,
b) była wyposażona w umieszczony w łatwo dostępnym miejscu wyłącznik, umożliwiający odłączenie akumulatora od zasadniczej instalacji elektrycznej bez użycia narzędzi; dotyczy to samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ciągnika siodłowego i balastowego oraz autobusu o liczbie miejsc większej niż 15 łącznie z miejscem kierowcy, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.,
8) nie występowały wyraźne wycieki w postaci spadających kropel materiałów eksploatacyjnych z zespołów i układów pojazdów,
9) układ odpowietrzania skrzyni korbowej silnika o zapłonie iskrowym (z wyjątkiem silnika dwusuwowego) był kompletny i szczelny; nie dotyczy to motocykla oraz pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1987 r.,
10) układ pochłaniania par paliwa ze zbiornika paliwa pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym był kompletny i szczelny; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r.,
11) istniała możliwość jazdy do tyłu; nie dotyczy to motocykla.
2. Kierownica w pojeździe samochodowym o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.
3. Wózek boczny motocykla powinien być umieszczony po jego prawej stronie.
4. Pojazd samochodowy o nacisku osi kierowanej lub sumie nacisków osi kierowanych, przekraczającym 45 kN, powinien mieć układ kierowniczy z mechanizmem wspomagającym. W razie uszkodzenia tego mechanizmu powinna być zapewniona kierowalność pojazdem.
2. Wyposażenie
[1] § 9 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 grudnia 2001 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 154, poz. 1810). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
Wersja obowiązująca od 2002-01-01 do 2003-03-13
[Budowa pojazdu] 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym – wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),
Lp. |
Pojazd |
Rodzaj silnika |
|
o zapłonie iskrowym |
o zapłonie samoczynnym |
||
1 |
Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej: |
94 |
– |
– nie przekraczającej 125 cm3 |
|||
– większej niż 125 cm3 |
96 |
– |
|
2 |
Samochód osobowy |
93 |
96 |
3 |
Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego |
93 |
102 |
4 |
Inny pojazd samochodowy |
98 |
108 |
2) [1] w spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym zawartość tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) i współczynnik nadmiaru powietrza (lambda – λ) nie przekraczały wartości podanych w poniższej tabeli:
Lp. |
Pojazd |
Prędkość obrotowa silnika |
Zawartość CO w %
objętości spalin, |
Zawartość CO w %
objętości spalin, CH w ppm (cząstki na milion) oraz współczynnik λ dla
pojazdu rejestrowanego po raz pierwszy na terytorium RP |
||||||
do dnia 30 września 1986 r. |
od dnia 1 października 1986 r. do dnia 30 czerwca 1995 r. |
po dniu 30 czerwca 1995 r. |
||||||||
|
|
|
CO |
CO |
CO |
CH |
λ |
CO |
CH |
λ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
1 |
Motocykl |
Bieg jałowy |
5.5 |
4,5 |
4,5 |
– |
– |
4,5 |
– |
– |
2 |
Inny pojazd samochodowy1) |
Bieg jałowy |
4,5 |
3,5 |
0,5 |
100 |
– |
0,5 |
100 |
– |
2000 min-1 do 3000 min-1 |
|
|
0,3 |
100 |
0,97–1,03 |
0,3 |
100 |
0,97 –1,03 |
1) Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5; wartości podane w kolumnach 6, 7 i 8 nie dotyczą pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny.
3) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m–1, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m–1,
4) urządzenie zapłonu iskrowego nie wytwarzało nadmiernych zakłóceń radioelektrycznych,
5) układ zasilania:
a) był szczelny, niezależnie od warunków zewnętrznych oraz drgań występujących podczas pracy pojazdu,
b) był zabezpieczony przed możliwością zetknięcia z przeszkodami znajdującymi się na drodze oraz przed nadmiernym nagrzewaniem, tarciem i innymi nienaturalnymi warunkami,
c) był zabezpieczony przed korozją,
6) zbiornik paliwa, w tym również zbiornik paliwa niezależnej instalacji ogrzewczej:
a) nie był umieszczony w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób ani też bezpośrednio do niego nie przylegał, zaś przegroda lub ścianka oddzielająca zbiornik od tych pomieszczeń powinna być wykonana z materiału niepalnego; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.,
b) był tak umieszczony, aby w razie jego uszkodzenia lub przelania paliwo nie ściekało na elementy układu wydechowego,
c) nie miał wlewu paliwa w kabinie kierowcy, w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób, w komorze silnikowej lub w bagażniku; przy czym, jeżeli wlew paliwa umieszczony jest z boku pojazdu, to korek wlewu paliwa w położeniu zamkniętym nie może wystawać poza obrys nadwozia; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.;
nie dotyczy motocykla,
7) instalacja elektryczna:
a) była zabezpieczona przed uszkodzeniem mechanicznym wskutek tarcia o inne elementy pojazdu, a także przed korozją,
b) była wyposażona w umieszczony w łatwo dostępnym miejscu wyłącznik, umożliwiający odłączenie akumulatora od zasadniczej instalacji elektrycznej bez użycia narzędzi; dotyczy to samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ciągnika siodłowego i balastowego oraz autobusu o liczbie miejsc większej niż 15 łącznie z miejscem kierowcy, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.,
8) nie występowały wyraźne wycieki w postaci spadających kropel materiałów eksploatacyjnych z zespołów i układów pojazdów,
9) układ odpowietrzania skrzyni korbowej silnika o zapłonie iskrowym (z wyjątkiem silnika dwusuwowego) był kompletny i szczelny; nie dotyczy to motocykla oraz pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1987 r.,
10) układ pochłaniania par paliwa ze zbiornika paliwa pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym był kompletny i szczelny; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r.,
11) istniała możliwość jazdy do tyłu; nie dotyczy to motocykla.
2. Kierownica w pojeździe samochodowym o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.
3. Wózek boczny motocykla powinien być umieszczony po jego prawej stronie.
4. Pojazd samochodowy o nacisku osi kierowanej lub sumie nacisków osi kierowanych, przekraczającym 45 kN, powinien mieć układ kierowniczy z mechanizmem wspomagającym. W razie uszkodzenia tego mechanizmu powinna być zapewniona kierowalność pojazdem.
2. Wyposażenie
[1] § 9 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 grudnia 2001 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 154, poz. 1810). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2002 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-30 do 2001-12-31
[Budowa pojazdu] 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym – wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),
Lp. |
Pojazd |
Rodzaj silnika |
|
o zapłonie iskrowym |
o zapłonie samoczynnym |
||
1 |
Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej: |
94 |
– |
– nie przekraczającej 125 cm3 |
|||
– większej niż 125 cm3 |
96 |
– |
|
2 |
Samochód osobowy |
93 |
96 |
3 |
Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego |
93 |
102 |
4 |
Inny pojazd samochodowy |
98 |
108 |
2) w spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym zawartość tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) i współczynnik nadmiaru powietrza (lambda – l,) nie przekraczały wartości podanych w poniższej tabeli:
Lp. |
Pojazd |
Prędkość obrotowa silnika |
Zawartość CO w % objętości spalin, CH w ppm (cząstki na milion) oraz współczynnik l dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy |
||||
do dnia 30 września 1986 r. |
od dnia 1 października 1986 r. do dnia 30 czerwca 1995 r. |
po dniu 30 czerwca 1995 r. |
|||||
CO |
CO |
CO |
CH |
l |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Motocykl |
bieg jałowy |
5,5 |
4,5 |
4,5 |
– |
– |
2 |
Inny pojazd samochodowy1) |
bieg jałowy |
4,5 |
3,5 |
0,5 |
100 |
– |
2000 min–1 do 3000 min–1 |
– |
– |
0,3 |
100 |
0,97–1,03 |
||
1) Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5; wartości podane w kolumnach 6, 7 i 8 nie dotyczą pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny. |
3) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m–1, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m–1,
4) urządzenie zapłonu iskrowego nie wytwarzało nadmiernych zakłóceń radioelektrycznych,
5) układ zasilania:
a) był szczelny, niezależnie od warunków zewnętrznych oraz drgań występujących podczas pracy pojazdu,
b) był zabezpieczony przed możliwością zetknięcia z przeszkodami znajdującymi się na drodze oraz przed nadmiernym nagrzewaniem, tarciem i innymi nienaturalnymi warunkami,
c) był zabezpieczony przed korozją,
6) zbiornik paliwa, w tym również zbiornik paliwa niezależnej instalacji ogrzewczej:
a) nie był umieszczony w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób ani też bezpośrednio do niego nie przylegał, zaś przegroda lub ścianka oddzielająca zbiornik od tych pomieszczeń powinna być wykonana z materiału niepalnego; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.,
b) był tak umieszczony, aby w razie jego uszkodzenia lub przelania paliwo nie ściekało na elementy układu wydechowego,
c) nie miał wlewu paliwa w kabinie kierowcy, w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób, w komorze silnikowej lub w bagażniku; przy czym, jeżeli wlew paliwa umieszczony jest z boku pojazdu, to korek wlewu paliwa w położeniu zamkniętym nie może wystawać poza obrys nadwozia; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.;
nie dotyczy motocykla,
7) instalacja elektryczna:
a) była zabezpieczona przed uszkodzeniem mechanicznym wskutek tarcia o inne elementy pojazdu, a także przed korozją,
b) była wyposażona w umieszczony w łatwo dostępnym miejscu wyłącznik, umożliwiający odłączenie akumulatora od zasadniczej instalacji elektrycznej bez użycia narzędzi; dotyczy to samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ciągnika siodłowego i balastowego oraz autobusu o liczbie miejsc większej niż 15 łącznie z miejscem kierowcy, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.,
8) nie występowały wyraźne wycieki w postaci spadających kropel materiałów eksploatacyjnych z zespołów i układów pojazdów,
9) układ odpowietrzania skrzyni korbowej silnika o zapłonie iskrowym (z wyjątkiem silnika dwusuwowego) był kompletny i szczelny; nie dotyczy to motocykla oraz pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1987 r.,
10) układ pochłaniania par paliwa ze zbiornika paliwa pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym był kompletny i szczelny; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r.,
11) istniała możliwość jazdy do tyłu; nie dotyczy to motocykla.
2. Kierownica w pojeździe samochodowym o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu; dotyczy to pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.
3. Wózek boczny motocykla powinien być umieszczony po jego prawej stronie.
4. Pojazd samochodowy o nacisku osi kierowanej lub sumie nacisków osi kierowanych, przekraczającym 45 kN, powinien mieć układ kierowniczy z mechanizmem wspomagającym. W razie uszkodzenia tego mechanizmu powinna być zapewniona kierowalność pojazdem.
2. Wyposażenie