Wersja obowiązująca od 2000-10-26 do 2002-06-22
[Program nauczania ogólnego oraz program wychowania przedszkolnego ] 1. Przez program nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej „programem nauczania ogólnego”, dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadpodstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji celów i zadań, ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej odrębnymi przepisami, zwanej dalej „podstawą programową”, lub innych zadań wspomagających realizację tych celów. Program nauczania powinien obejmować co najmniej jeden etap edukacyjny.
1a. Przez program nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, zwany dalej „programem nauczania zawodowego”, należy rozumieć zbiór usystematyzowanych, zgodnie z zasadami dydaktyki, celowych układów umiejętności i treści nauczania, ujętych w podstawie programowej w danym zawodzie lub profilu kształcenia zawodowego określonej odrębnymi przepisami, wraz z wytycznymi dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
1b. [3] Przez program wychowania przedszkolnego przeznaczony dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej odrębnymi przepisami, lub innych zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć prowadzonych dodatkowo, zwanych dalej „zajęciami dodatkowymi”, określonych odrębnymi przepisami.
2. Program nauczania ogólnego dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) [4] dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych:
a) szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów,
d) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny,
2) dla szkoły ponadpodstawowej:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów.
3. Program nauczania zawodowego powinien zawierać:
1) plany nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, opracowane na podstawie ramowych planów nauczania ustalonych odrębnymi przepisami,
2) programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści, zawierające:
a) szczegółowe cele kształcenia, określające umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia,
b) materiał nauczania w formie haseł programowych, związany z celami kształcenia,
c) wskazania metodyczne do realizacji materiału nauczania,
d) propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia.
4. Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści specjalizacji w zawodzie, realizowane przez część cyklu kształcenia, w szczególności dostosowane do potrzeb rynku pracy.
5. [5] Program wychowania przedszkolnego dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) szczegółowe cele edukacyjne,
2) tematykę materiału edukacyjnego,
3) wskazówki metodyczne.
[3] § 2 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[4] § 2 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[5] § 2 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
Wersja obowiązująca od 2000-10-26 do 2002-06-22
[Program nauczania ogólnego oraz program wychowania przedszkolnego ] 1. Przez program nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej „programem nauczania ogólnego”, dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadpodstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji celów i zadań, ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej odrębnymi przepisami, zwanej dalej „podstawą programową”, lub innych zadań wspomagających realizację tych celów. Program nauczania powinien obejmować co najmniej jeden etap edukacyjny.
1a. Przez program nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, zwany dalej „programem nauczania zawodowego”, należy rozumieć zbiór usystematyzowanych, zgodnie z zasadami dydaktyki, celowych układów umiejętności i treści nauczania, ujętych w podstawie programowej w danym zawodzie lub profilu kształcenia zawodowego określonej odrębnymi przepisami, wraz z wytycznymi dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
1b. [3] Przez program wychowania przedszkolnego przeznaczony dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej odrębnymi przepisami, lub innych zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć prowadzonych dodatkowo, zwanych dalej „zajęciami dodatkowymi”, określonych odrębnymi przepisami.
2. Program nauczania ogólnego dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) [4] dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych:
a) szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów,
d) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny,
2) dla szkoły ponadpodstawowej:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów.
3. Program nauczania zawodowego powinien zawierać:
1) plany nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, opracowane na podstawie ramowych planów nauczania ustalonych odrębnymi przepisami,
2) programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści, zawierające:
a) szczegółowe cele kształcenia, określające umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia,
b) materiał nauczania w formie haseł programowych, związany z celami kształcenia,
c) wskazania metodyczne do realizacji materiału nauczania,
d) propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia.
4. Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści specjalizacji w zawodzie, realizowane przez część cyklu kształcenia, w szczególności dostosowane do potrzeb rynku pracy.
5. [5] Program wychowania przedszkolnego dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) szczegółowe cele edukacyjne,
2) tematykę materiału edukacyjnego,
3) wskazówki metodyczne.
[3] § 2 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[4] § 2 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
[5] § 2 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-25 do 2000-10-25
[Program nauczania ogólnego] 1. Przez program nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej „programem nauczania ogólnego” [5], dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadpodstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji celów i zadań, ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej odrębnymi przepisami, zwanej dalej „podstawą programową”, lub innych zadań wspomagających realizację tych celów. Program nauczania powinien obejmować co najmniej jeden etap edukacyjny.
1a. [6] Przez program nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, zwany dalej „programem nauczania zawodowego”, należy rozumieć zbiór usystematyzowanych, zgodnie z zasadami dydaktyki, celowych układów umiejętności i treści nauczania, ujętych w podstawie programowej w danym zawodzie lub profilu kształcenia zawodowego określonej odrębnymi przepisami, wraz z wytycznymi dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
2. Program nauczania ogólnego [7] dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) dla sześcioletniej szkoły podstawowej i gimnazjum:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów,
d) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny,
2) dla szkoły ponadpodstawowej:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów.
3. [8] Program nauczania zawodowego powinien zawierać:
1) plany nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, opracowane na podstawie ramowych planów nauczania ustalonych odrębnymi przepisami,
2) programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści, zawierające:
a) szczegółowe cele kształcenia, określające umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia,
b) materiał nauczania w formie haseł programowych, związany z celami kształcenia,
c) wskazania metodyczne do realizacji materiału nauczania,
d) propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia.
4. [9] Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści specjalizacji w zawodzie, realizowane przez część cyklu kształcenia, w szczególności dostosowane do potrzeb rynku pracy.
[5] § 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[6] § 2 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[7] § 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[8] § 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[9] § 2 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-03-10 do 1999-05-24
[Program nauczania z zakresu kształcenia ogólnego ] 1. Przez program nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej „programem nauczania”, dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadpodstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji celów i zadań, ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej odrębnymi przepisami, zwanej dalej „podstawą programową”, lub innych zadań wspomagających realizację tych celów. Program nauczania powinien obejmować co najmniej jeden etap edukacyjny.
2. Program nauczania dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) dla sześcioletniej szkoły podstawowej i gimnazjum:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów,
d) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny,
2) dla szkoły ponadpodstawowej:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów.