Wersja obowiązująca od 2000.10.26 do 2002.06.22
[Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego i zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego ] [6] 1. Program nauczania ogólnego i zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.
2. Dopuszczenie programów nauczania zawodowego dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i z 1999 r. Nr 30, poz. 286).
3. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego powinien określać: typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot, blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, oraz autora (współautorów) programu.
4. Do wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego należy dołączyć trzy opinie:
1) zawierającą ocenę poprawności programu nauczania ze względu na stan wiedzy w dziedzinie, której program nauczania dotyczy, oraz ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści wskazanym w podstawie programowej (opinia merytoryczna),
2) zawierającą ocenę przydatności metodycznej programu nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 2 (opinia metodyczna),
3) zawierającą ocenę spójności programu nauczania z zadaniami wychowawczymi szkoły określonymi w podstawie programowej oraz zgodności z Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175, 176 i z 1998 r. Nr 147, poz. 962) (opinia wychowawcza).
5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania zawodowego powinien określać: nazwę zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, dla którego przeznaczony jest program nauczania, typ szkoły (typy szkół) oraz autora (współautorów) programu.
6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania, zawierające szczegółową ocenę elementów programu, o których mowa w § 2 ust. 3.
7. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu wychowania przedszkolnego powinien określać: tytuł lub rodzaj zajęć dodatkowych, jeśli dla takich zajęć program jest przeznaczony, autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaj i stopień niepełnosprawności dzieci.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, należy dołączyć dwie opinie zawierające ocenę zgodności programu wychowania przedszkolnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 5.
[6] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
Wersja obowiązująca od 2000.10.26 do 2002.06.22
[Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego i zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego ] [6] 1. Program nauczania ogólnego i zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.
2. Dopuszczenie programów nauczania zawodowego dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i z 1999 r. Nr 30, poz. 286).
3. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego powinien określać: typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot, blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, oraz autora (współautorów) programu.
4. Do wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego należy dołączyć trzy opinie:
1) zawierającą ocenę poprawności programu nauczania ze względu na stan wiedzy w dziedzinie, której program nauczania dotyczy, oraz ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści wskazanym w podstawie programowej (opinia merytoryczna),
2) zawierającą ocenę przydatności metodycznej programu nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 2 (opinia metodyczna),
3) zawierającą ocenę spójności programu nauczania z zadaniami wychowawczymi szkoły określonymi w podstawie programowej oraz zgodności z Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175, 176 i z 1998 r. Nr 147, poz. 962) (opinia wychowawcza).
5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania zawodowego powinien określać: nazwę zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, dla którego przeznaczony jest program nauczania, typ szkoły (typy szkół) oraz autora (współautorów) programu.
6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania, zawierające szczegółową ocenę elementów programu, o których mowa w § 2 ust. 3.
7. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu wychowania przedszkolnego powinien określać: tytuł lub rodzaj zajęć dodatkowych, jeśli dla takich zajęć program jest przeznaczony, autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaj i stopień niepełnosprawności dzieci.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, należy dołączyć dwie opinie zawierające ocenę zgodności programu wychowania przedszkolnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 5.
[6] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 90, poz. 1000). Zmiana weszła w życie 26 października 2000 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999.05.25 do 2000.10.25
[Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego ] 1. [10] Program nauczania ogólnego i zawodowego dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.
2. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego [11] powinien określać: typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot, blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, oraz autora (współautorów) programu.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania:
1) dotyczącą przydatności dydaktycznej – opracowaną przez osobę posiadającą co najmniej pięcioletnią praktykę nauczycielską w odpowiednim typie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4, a w przypadku programu nauczania dla szkoły ponadpodstawowej – posiadającą także dowolny stopień specjalizacji zawodowej,
2) dotyczącą poprawności merytorycznej – opracowaną przez osobę (osoby) posiadającą wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program nauczania obejmuje.
4. Recenzję dotyczącą przydatności dydaktycznej programu nauczania ogólnego [12] przeznaczonego dla gimnazjum opracowuje osoba posiadająca co najmniej pięcioletnią praktykę nauczycielską w ośmioletniej szkole podstawowej.
5. [13] Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania zawodowego powinien określać: nazwę zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, dla którego przeznaczony jest program nauczania, typ szkoły (typy szkół) oraz autora (współautorów) programu.
6. [14] Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania, zawierające szczegółową ocenę elementów programu, o których mowa w § 2 ust. 3.
7. [15] Recenzje o programie nauczania zawodowego opracowują recenzenci wskazani przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Recenzentami mogą być doświadczeni nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele-konsultanci, nauczyciele-doradcy metodyczni, pracownicy naukowi lub specjaliści-praktycy z dziedziny właściwej dla danego zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, o wysokich kwalifikacjach merytorycznych i metodycznych.
8. [16] Koszty recenzji ponosi osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, ubiegająca się o dopuszczenie programu nauczania ogólnego lub zawodowego do użytku szkolnego.
[10] § 4 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[11] § 4 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[12] § 4 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[13] § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[14] § 4 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[15] § 4 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
[16] § 4 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 41, poz. 416). Zmiana weszła w życie 25 maja 1999 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999.03.10 do 1999.05.24
[Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ] 1. Program nauczania dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.
2. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania powinien określać: typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot, blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, oraz autora (współautorów) programu.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania:
1) dotyczącą przydatności dydaktycznej – opracowaną przez osobę posiadającą co najmniej pięcioletnią praktykę nauczycielską w odpowiednim typie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4, a w przypadku programu nauczania dla szkoły ponadpodstawowej – posiadającą także dowolny stopień specjalizacji zawodowej,
2) dotyczącą poprawności merytorycznej – opracowaną przez osobę (osoby) posiadającą wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program nauczania obejmuje.
4. Recenzję dotyczącą przydatności dydaktycznej programu nauczania przeznaczonego dla gimnazjum opracowuje osoba posiadająca co najmniej pięcioletnią praktykę nauczycielską w ośmioletniej szkole podstawowej.