Wersja obowiązująca od 1999-09-01 do 2001-09-01
[Szkolny plan nauczania dla danego etapu edukacyjnego] 1. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania dla danego etapu edukacyjnego z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
2. W szkolnym planie nauczania w szkole specjalnej należy dodatkowo uwzględnić, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów, następujące zajęcia rewalidacyjne:
1) dydaktyczno-wyrównawcze,
2) korekcyjne wad postawy,
3) korygujące wady mowy,
4) orientacji przestrzennej i poruszania się,
5) nauki języka migowego,
6) inne wymienione w programach rewalidacji.
2a. [11] Dla uczniów sześcioletnich szkół podstawowych specjalnych, którzy nie byli objęci wychowaniem przedszkolnym, wprowadza się możliwość tworzenia zerowego etapu edukacyjnego.
3. [12] W szkołach zawodowych szkolne plany nauczania uwzględniają plany nauczania zawarte w dopuszczonych do użytku szkolnego programach nauczania dla zawodów.
4. W szkolnych planach nauczania w szkołach (oddziałach) dla mniejszości narodowych i grup etnicznych należy dodatkowo uwzględnić godziny zajęć na naukę języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej:
1) [13] w szkole (oddziale) z językiem nauczania mniejszości narodowych i grup etnicznych w wymiarze 14 godzin łącznie w klasach I-III sześcioletniej szkoły podstawowej, w wymiarze 12 godzin łącznie w klasach IV-VI sześcioletniej szkoły podstawowej i w gimnazjum, w wymiarze 16 godzin łącznie w liceum ogólnokształcącym oraz w wymiarze 4 godzin w klasie VIII ośmioletniej szkoły podstawowej; w szkołach (oddziałach) zawodowych tygodniowy wymiar godzin równy jest tygodniowemu wymiarowi godzin języka polskiego w danym roku szkolnym,
2) w szkole (oddziale) dwujęzycznej – w wymiarze równym wymiarowi godzin języka polskiego odpowiednio we wszystkich klasach sześcioletniej szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym oraz w VIII klasie ośmioletniej szkoły podstawowej i w szkole zawodowej [14],
3) [15] w szkole (oddziale) z dodatkową nauką języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej – w wymiarze 3 godzin tygodniowo we wszystkich klasach sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego oraz w VIII klasie ośmioletniej szkoły podstawowej; w szkołach zawodowych tygodniowy wymiar godzin równy jest tygodniowemu wymiarowi godzin języka polskiego w danym roku szkolnym. Przepis stosuje się odpowiednio w szkołach specjalnych, w tym zawodowych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych i pomaturalnych oraz szkół na podbudowie szkoły zasadniczej.
5. W szkolnym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się wprowadzenie:
1) innego niż w ramowym planie nauczania zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, pod warunkiem zapewnienia realizacji zadań wynikających z podstawy programowej oraz pod warunkiem, że nie zmniejszy się obowiązującego wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych w stosunku do wymiaru wskazanego w ramowym planie nauczania,
2) dodatkowych zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.
6. [16] Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może przesunąć nauczanie języków obcych i przedmiotów, na które jest przewidziany wymiar 1–2 godzin lekcyjnych w tygodniu, w całości lub częściowo do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania.
7. [17] Jeżeli, w wyjątkowych przypadkach, w szkole organizowane jest nauczanie w klasach łączonych, dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio ramowy plan nauczania, z uwzględnieniem możliwości pełnej realizacji przyjętych programów nauczania. Dopuszcza się możliwość połączenia zajęć oddziału przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich z zajęciami uczniów klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej.
[11] § 4 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[12] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[13] § 4 ust. 4 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[14] § 4 ust. 4 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[15] § 4 ust. 4 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[16] § 4 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[17] § 4 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
Wersja obowiązująca od 1999-09-01 do 2001-09-01
[Szkolny plan nauczania dla danego etapu edukacyjnego] 1. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania dla danego etapu edukacyjnego z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
2. W szkolnym planie nauczania w szkole specjalnej należy dodatkowo uwzględnić, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów, następujące zajęcia rewalidacyjne:
1) dydaktyczno-wyrównawcze,
2) korekcyjne wad postawy,
3) korygujące wady mowy,
4) orientacji przestrzennej i poruszania się,
5) nauki języka migowego,
6) inne wymienione w programach rewalidacji.
2a. [11] Dla uczniów sześcioletnich szkół podstawowych specjalnych, którzy nie byli objęci wychowaniem przedszkolnym, wprowadza się możliwość tworzenia zerowego etapu edukacyjnego.
3. [12] W szkołach zawodowych szkolne plany nauczania uwzględniają plany nauczania zawarte w dopuszczonych do użytku szkolnego programach nauczania dla zawodów.
4. W szkolnych planach nauczania w szkołach (oddziałach) dla mniejszości narodowych i grup etnicznych należy dodatkowo uwzględnić godziny zajęć na naukę języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej:
1) [13] w szkole (oddziale) z językiem nauczania mniejszości narodowych i grup etnicznych w wymiarze 14 godzin łącznie w klasach I-III sześcioletniej szkoły podstawowej, w wymiarze 12 godzin łącznie w klasach IV-VI sześcioletniej szkoły podstawowej i w gimnazjum, w wymiarze 16 godzin łącznie w liceum ogólnokształcącym oraz w wymiarze 4 godzin w klasie VIII ośmioletniej szkoły podstawowej; w szkołach (oddziałach) zawodowych tygodniowy wymiar godzin równy jest tygodniowemu wymiarowi godzin języka polskiego w danym roku szkolnym,
2) w szkole (oddziale) dwujęzycznej – w wymiarze równym wymiarowi godzin języka polskiego odpowiednio we wszystkich klasach sześcioletniej szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym oraz w VIII klasie ośmioletniej szkoły podstawowej i w szkole zawodowej [14],
3) [15] w szkole (oddziale) z dodatkową nauką języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej – w wymiarze 3 godzin tygodniowo we wszystkich klasach sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego oraz w VIII klasie ośmioletniej szkoły podstawowej; w szkołach zawodowych tygodniowy wymiar godzin równy jest tygodniowemu wymiarowi godzin języka polskiego w danym roku szkolnym. Przepis stosuje się odpowiednio w szkołach specjalnych, w tym zawodowych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych i pomaturalnych oraz szkół na podbudowie szkoły zasadniczej.
5. W szkolnym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się wprowadzenie:
1) innego niż w ramowym planie nauczania zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, pod warunkiem zapewnienia realizacji zadań wynikających z podstawy programowej oraz pod warunkiem, że nie zmniejszy się obowiązującego wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych w stosunku do wymiaru wskazanego w ramowym planie nauczania,
2) dodatkowych zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.
6. [16] Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może przesunąć nauczanie języków obcych i przedmiotów, na które jest przewidziany wymiar 1–2 godzin lekcyjnych w tygodniu, w całości lub częściowo do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania.
7. [17] Jeżeli, w wyjątkowych przypadkach, w szkole organizowane jest nauczanie w klasach łączonych, dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio ramowy plan nauczania, z uwzględnieniem możliwości pełnej realizacji przyjętych programów nauczania. Dopuszcza się możliwość połączenia zajęć oddziału przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich z zajęciami uczniów klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej.
[11] § 4 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[12] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[13] § 4 ust. 4 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[14] § 4 ust. 4 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[15] § 4 ust. 4 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[16] § 4 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.
[17] § 4 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 415). Zmiana weszła w życie 1 września 1999 r.