Wersja archiwalna obowiązująca od 2014.07.31 do 2026.09.21

§ 32. [Wartość minimalnej długości promieni łuków] 1. Wartość minimalnej długości promieni łuków powinna być taka, aby przy uwzględnieniu dopuszczalnego niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego (adop) i maksymalnej dopuszczalnej przechyłki (hmax), umożliwiały ruch z maksymalną prędkością (vmax) ustaloną dla danej linii i warunków eksploatacyjnych. Minimalną długość promienia łuku kołowego Rmin [m] oblicza się wstępnie według wzoru:


 

gdzie: Rmin

- minimalna długość promienia łuku kołowego [m],

adop

- dopuszczalne niezrównoważone przyspieszenia odśrodkowe [m/s2],

vmax

- maksymalna prędkość pociągów na danej linii kolejowej [km/h],

hmax

- maksymalna dopuszczalna wartość przechyłki [mm],

g

- przyspieszenie ziemskie [m/s2],

s

- rozstaw osi szyn w torze [m].

 

2. Minimalne promienie łuków dla poszczególnych kategorii linii kolejowych określa tabela 3.8, z zastrzeżeniem że:

1) na nowo budowanych liniach magistralnych, na których przewidywany jest ruch pociągów z prędkościami ponad 160 km/h, minimalny promień łuku wynosi 4 000 m, a na liniach modernizowanych - 2 000 m,

Tabela 3.8

Minimalne promienie łuku

 

Kategorie linii kolejowych

Minimalny promień łuku w [m] w terenie:

nizinnym

podgórskim

górskim

1

2

3

4

magistralna

1 400

1 200

600

pierwszorzędna

1 200

600

400

drugorzędna

600

400

300

znaczenia miejscowego

400

250

200

 

2) w uzasadnionych przypadkach zarządca infrastruktury [47] może wyrazić zgodę na zaniechanie modernizacji łuku przy modernizacji linii,

3) w torach głównych położonych w obrębie węzłów kolejowych oraz na podejściach do stacji i do obiektów inżynieryjnych na terenach nizinnych i podgórskich w trudnych warunkach terenowych możliwe jest zastosowanie mniejszych promieni łuków niż określono w ust. 1 i w tabeli 3.8, lecz nie

mniejszych niż określone w tabeli 3.8 dla terenów górskich, z zastrzeżeniem pkt 5 i 6,

4) na łącznicach kolejowych łączących linie różnej kategorii możliwe jest stosowanie promieni łuków ustalonych dla linii o niższej kategorii,

5) w torach bocznicowych położonych między torami stacji lub punktów zdawczo-odbiorczych a punktami ładunkowymi bocznicy, po których odbywa się przejazd lokomotyw, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu nie mniejszym niż 180 m,

6) w torach bocznicy, po których przetaczanie wagonów sprzęgniętych odbywa się ciągnikiem właściciela, zarządcy lub użytkownika bocznicy, przeciągarkami lub ręcznie, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu większym lub równym 150 m,

7) w stacyjnych torach bocznych nie powinno się stosować łuków o promieniach mniejszych niż promienie łuków torów zwrotnych w rozjazdach kolejowych zastosowanych na stacji.

3. Długość toru w łuku kołowym lmin powinna wynosić:

1) w torach głównych linii magistralnych i pierwszorzędnych:


lecz nie mniej niż 30 m,

gdzie:

vmax - prędkość maksymalna na danej linii kolejowej w [km/h],

2) 30 m - w torach głównych linii drugorzędnych,

3) 10 m - w pozostałych torach.

4. Jeżeli warunki terenowe nie pozwalają osiągnąć minimalnej długości łuku kołowego, powinno się zastosować łuk paraboliczny złożony z dwóch stykających się krzywych przejściowych.

[47] § 32 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 37 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2014.07.31 do 2026.09.21

§ 32. [Wartość minimalnej długości promieni łuków] 1. Wartość minimalnej długości promieni łuków powinna być taka, aby przy uwzględnieniu dopuszczalnego niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego (adop) i maksymalnej dopuszczalnej przechyłki (hmax), umożliwiały ruch z maksymalną prędkością (vmax) ustaloną dla danej linii i warunków eksploatacyjnych. Minimalną długość promienia łuku kołowego Rmin [m] oblicza się wstępnie według wzoru:


 

gdzie: Rmin

- minimalna długość promienia łuku kołowego [m],

adop

- dopuszczalne niezrównoważone przyspieszenia odśrodkowe [m/s2],

vmax

- maksymalna prędkość pociągów na danej linii kolejowej [km/h],

hmax

- maksymalna dopuszczalna wartość przechyłki [mm],

g

- przyspieszenie ziemskie [m/s2],

s

- rozstaw osi szyn w torze [m].

 

2. Minimalne promienie łuków dla poszczególnych kategorii linii kolejowych określa tabela 3.8, z zastrzeżeniem że:

1) na nowo budowanych liniach magistralnych, na których przewidywany jest ruch pociągów z prędkościami ponad 160 km/h, minimalny promień łuku wynosi 4 000 m, a na liniach modernizowanych - 2 000 m,

Tabela 3.8

Minimalne promienie łuku

 

Kategorie linii kolejowych

Minimalny promień łuku w [m] w terenie:

nizinnym

podgórskim

górskim

1

2

3

4

magistralna

1 400

1 200

600

pierwszorzędna

1 200

600

400

drugorzędna

600

400

300

znaczenia miejscowego

400

250

200

 

2) w uzasadnionych przypadkach zarządca infrastruktury [47] może wyrazić zgodę na zaniechanie modernizacji łuku przy modernizacji linii,

3) w torach głównych położonych w obrębie węzłów kolejowych oraz na podejściach do stacji i do obiektów inżynieryjnych na terenach nizinnych i podgórskich w trudnych warunkach terenowych możliwe jest zastosowanie mniejszych promieni łuków niż określono w ust. 1 i w tabeli 3.8, lecz nie

mniejszych niż określone w tabeli 3.8 dla terenów górskich, z zastrzeżeniem pkt 5 i 6,

4) na łącznicach kolejowych łączących linie różnej kategorii możliwe jest stosowanie promieni łuków ustalonych dla linii o niższej kategorii,

5) w torach bocznicowych położonych między torami stacji lub punktów zdawczo-odbiorczych a punktami ładunkowymi bocznicy, po których odbywa się przejazd lokomotyw, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu nie mniejszym niż 180 m,

6) w torach bocznicy, po których przetaczanie wagonów sprzęgniętych odbywa się ciągnikiem właściciela, zarządcy lub użytkownika bocznicy, przeciągarkami lub ręcznie, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu większym lub równym 150 m,

7) w stacyjnych torach bocznych nie powinno się stosować łuków o promieniach mniejszych niż promienie łuków torów zwrotnych w rozjazdach kolejowych zastosowanych na stacji.

3. Długość toru w łuku kołowym lmin powinna wynosić:

1) w torach głównych linii magistralnych i pierwszorzędnych:


lecz nie mniej niż 30 m,

gdzie:

vmax - prędkość maksymalna na danej linii kolejowej w [km/h],

2) 30 m - w torach głównych linii drugorzędnych,

3) 10 m - w pozostałych torach.

4. Jeżeli warunki terenowe nie pozwalają osiągnąć minimalnej długości łuku kołowego, powinno się zastosować łuk paraboliczny złożony z dwóch stykających się krzywych przejściowych.

[47] § 32 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 37 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999.01.15 do 2014.07.30

[Wartość minimalnej długości promieni łuków] 1. Wartość minimalnej długości promieni łuków powinna być taka, aby przy uwzględnieniu dopuszczalnego niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego (adop) i maksymalnej dopuszczalnej przechyłki (hmax), umożliwiały ruch z maksymalną prędkością (vmax) ustaloną dla danej linii i warunków eksploatacyjnych. Minimalną długość promienia łuku kołowego Rmin [m] oblicza się wstępnie według wzoru:

infoRgrafika

 

gdzie: Rmin

- minimalna długość promienia łuku kołowego [m],

adop

- dopuszczalne niezrównoważone przyspieszenia odśrodkowe [m/s2],

vmax

- maksymalna prędkość pociągów na danej linii kolejowej [km/h],

hmax

- maksymalna dopuszczalna wartość przechyłki [mm],

g

- przyspieszenie ziemskie [m/s2],

s

- rozstaw osi szyn w torze [m].

 

2. Minimalne promienie łuków dla poszczególnych kategorii linii kolejowych określa tabela 3.8, z zastrzeżeniem że:

1) na nowo budowanych liniach magistralnych, na których przewidywany jest ruch pociągów z prędkościami ponad 160 km/h, minimalny promień łuku wynosi 4 000 m, a na liniach modernizowanych - 2 000 m,

Tabela 3.8

Minimalne promienie łuku

 

Kategorie linii kolejowych

Minimalny promień łuku w [m] w terenie:

nizinnym

podgórskim

górskim

1

2

3

4

magistralna

1 400

1 200

600

pierwszorzędna

1 200

600

400

drugorzędna

600

400

300

znaczenia miejscowego

400

250

200

 

2) w uzasadnionych przypadkach zarząd kolei może wyrazić zgodę na zaniechanie modernizacji łuku przy modernizacji linii,

3) w torach głównych położonych w obrębie węzłów kolejowych oraz na podejściach do stacji i do obiektów inżynieryjnych na terenach nizinnych i podgórskich w trudnych warunkach terenowych możliwe jest zastosowanie mniejszych promieni łuków niż określono w ust. 1 i w tabeli 3.8, lecz nie

mniejszych niż określone w tabeli 3.8 dla terenów górskich, z zastrzeżeniem pkt 5 i 6,

4) na łącznicach kolejowych łączących linie różnej kategorii możliwe jest stosowanie promieni łuków ustalonych dla linii o niższej kategorii,

5) w torach bocznicowych położonych między torami stacji lub punktów zdawczo-odbiorczych a punktami ładunkowymi bocznicy, po których odbywa się przejazd lokomotyw, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu nie mniejszym niż 180 m,

6) w torach bocznicy, po których przetaczanie wagonów sprzęgniętych odbywa się ciągnikiem właściciela, zarządcy lub użytkownika bocznicy, przeciągarkami lub ręcznie, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu większym lub równym 150 m,

7) w stacyjnych torach bocznych nie powinno się stosować łuków o promieniach mniejszych niż promienie łuków torów zwrotnych w rozjazdach kolejowych zastosowanych na stacji.

3. Długość toru w łuku kołowym lmin powinna wynosić:

1) w torach głównych linii magistralnych i pierwszorzędnych:

infoRgrafika

lecz nie mniej niż 30 m,

gdzie:

vmax - prędkość maksymalna na danej linii kolejowej w [km/h],

2) 30 m - w torach głównych linii drugorzędnych,

3) 10 m - w pozostałych torach.

4. Jeżeli warunki terenowe nie pozwalają osiągnąć minimalnej długości łuku kołowego, powinno się zastosować łuk paraboliczny złożony z dwóch stykających się krzywych przejściowych.