Wersja archiwalna obowiązująca od 2014.07.31 do 2026.09.21
gdzie:
Vmax – maksymalna prędkość pojazdów kolejowych bez systemu kompensacji przyspieszeń odśrodkowych w km/h,
R – promień łuku w m,
s – rozstaw osi szyn w torze w mm,
Vt – uśredniona prędkość najwolniejszych, kursujących regularnie pojazdów kolejowych w km/h,
g – przyspieszenie ziemskie = 9,81 w m/s2,
adop – dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego wynosząca 0,7 w m/s2,
at – dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego określona w tabeli 3.10 w m/s2,
h – wartość przechyłki w mm.
2. Przechyłka na łuku nie może być większa niż 150 mm.
3. Na liniach dwu- i wielotorowych położonych na pochyleniach, gdzie prędkość pociągów w różnych kierunkach może być różna, wartość przechyłki oblicza się dla każdego kierunku oddzielnie. Jeżeli w łuku przechyłka w torze wewnętrznym jest mniejsza niż przechyłka w torze zewnętrznym, to dla ustalenia jej wartości należy brać pod uwagę skrajnię budowli.
4. W torach stacyjnych położonych w łukach, po których prędkość jazdy nie przekracza 25 km/h, przechyłki nie stosuje się.
[78] § 89 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 30 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2014.07.31 do 2026.09.21
gdzie:
Vmax – maksymalna prędkość pojazdów kolejowych bez systemu kompensacji przyspieszeń odśrodkowych w km/h,
R – promień łuku w m,
s – rozstaw osi szyn w torze w mm,
Vt – uśredniona prędkość najwolniejszych, kursujących regularnie pojazdów kolejowych w km/h,
g – przyspieszenie ziemskie = 9,81 w m/s2,
adop – dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego wynosząca 0,7 w m/s2,
at – dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego określona w tabeli 3.10 w m/s2,
h – wartość przechyłki w mm.
2. Przechyłka na łuku nie może być większa niż 150 mm.
3. Na liniach dwu- i wielotorowych położonych na pochyleniach, gdzie prędkość pociągów w różnych kierunkach może być różna, wartość przechyłki oblicza się dla każdego kierunku oddzielnie. Jeżeli w łuku przechyłka w torze wewnętrznym jest mniejsza niż przechyłka w torze zewnętrznym, to dla ustalenia jej wartości należy brać pod uwagę skrajnię budowli.
4. W torach stacyjnych położonych w łukach, po których prędkość jazdy nie przekracza 25 km/h, przechyłki nie stosuje się.
[78] § 89 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 30 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999.01.15 do 2014.07.30
[Łuki] 1. W łukach o promieniu 4 000 m i mniejszym zewnętrzny tok szynowy powinien być podniesiony w stosunku do toku wewnętrznego o wartość przechyłki (h) wyliczonej ze wzoru:
gdzie:
vmin |
- minimalna prędkość pociągów [km/h], |
R |
- promień łuku [m], |
vmax |
- maksymalna prędkość pociągów [km/h], |
g |
- przyspieszenie ziemskie 9,81 m/s2, |
s |
- szerokość toru [m], |
at |
- dopuszczalne przyspieszenie dośrodkowe według tabeli 3.9, |
adop |
- dopuszczalne niezrównoważone przyspieszenie odśrodkowe 0,7 m/s2 |
przy czym obliczoną wartość przechyłki zaokrągla się do 5 mm. |
2. Przechyłka na łuku nie może być większa niż 150 mm.
3. Na liniach dwu- i wielotorowych położonych na pochyleniach, gdzie prędkość pociągów w różnych kierunkach może być różna, wartość przechyłki oblicza się dla każdego kierunku oddzielnie. Jeżeli w łuku przechyłka w torze wewnętrznym jest mniejsza niż przechyłka w torze zewnętrznym, to dla ustalenia jej wartości należy brać pod uwagę skrajnię budowli.
4. W torach stacyjnych położonych w łukach, po których prędkość jazdy nie przekracza 25 km/h, przechyłki nie stosuje się.