Wersja archiwalna obowiązująca od 2014.07.31 do 2026.09.21

§ 33. [Przechyłka] 1. [48]  W celu zrównoważenia przyspieszenia odśrodkowego powinno się stosować na części kołowej łuku przechyłkę, której wartość powinna spełniać nierówność:


w której:

Vmax – maksymalna prędkość pojazdów kolejowych bez systemu kompensacji przyspieszeń odśrodkowych w km/h,

– promień łuku w m,

– rozstaw osi szyn w torze w mm,

Vt – uśredniona prędkość najwolniejszych, kursujących regularnie pojazdów kolejowych w km/h,

– przyspieszenie ziemskie = 9,81 w m/s2,

adop – dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego określona w tabeli 3.9 w m/s2,

at – dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego określona w tabeli 3.10 w m/s2,

– wartość przechyłki w mm.

2. [49]  Wartość przechyłki powinna mieścić się w granicach 20 mm ≤ h ≤ 150 mm.

Tabela 3.9

Dopuszczalne wartości niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego adop

Rodzaj układu torowego/ruchu

adop w m/s2

1

2

ruch pasażerski

0,851)

ruch towarowy

0,72

tory boczne (≤ 40 km/h)

0,65

łuki o promieniach 200 m < ≤ 250 m

0,65

łuki o promieniach ≤ 200 m

0,45

tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych ze stałą krzyżownicą

0,72 dla v ≤ 160 km/h

0,58 dla 160 < v ≤ 200 km/h

tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych z ruchomą krzyżownicą

0,85 dla v ≤ 200 km/h

rozjazdy łukowe ze stałą krzyżownicą w toku zewnętrznym

0,72 dla v ≤ 160 km/h

0,58 dla 160 < v ≤ 200 km/h

rozjazdy łukowe ze stałą krzyżownicą w toku wewnętrznym

0,72 dla v ≤ 200 km/h

rozjazdy łukowe z krzyżownicą ruchomą w toku zewnętrznym lub wewnętrznym

0,85 dla v ≤ 200 km/h

skrzyżowania torów, rozjazdy krzyżowe

0,65 dla v ≤ 100 km/h

przyrządy wyrównawcze

0,65 dla v ≤ 160 km/h

0,52 dla 160 < v ≤ 200 km/h

1) Dopuszcza się stosowanie wartości przyspieszenia odśrodkowego adop = 1,00 w przypadku ruchu pasażerskiego wykonywanego taborem spełniającym wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski” na liniach kolejowych, dla których zarządca infrastruktury opracował plan utrzymania, w rozumieniu Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura”, uwzględniający tę wartość.

 

Tabela 3.10

Dopuszczalne wartości niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego at

Obciążenie przewozami w Tg/rok

at w m/s2

1

2

0 ≤ T < 5

0,72

5 ≤ T < 10

0,62

10 ≤ T < 15

0,52

15 ≤ T < 20

0,42

T ≥ 20

0,32

 

3. W przypadku gdy przy wyznaczaniu wartości przechyłki według wzoru podanego w ust. 1:

1) jest kilka wartości przechyłki spełniających obie nierówności - wybiera się jedną z nich, biorąc pod uwagę rodzaj i masę kursujących pociągów oraz obciążenie przewozami,

2) nie ma wartości przechyłki spełniającej równocześnie obie nierówności:

a) ogranicza się maksymalną prędkość pociągów albo

b) zwiększa się prędkość minimalną pociągów, albo

c) zwiększa się promień łuku,

3) wartość przechyłki jest większa od dopuszczalnej wartości maksymalnej:

a) przyjmuje się przechyłkę równą wartości dopuszczalnej i wyznacza wartość prędkości maksymalnej albo

b) przyjmuje się inną długość promienia łuku,

4) wartość przechyłki jest mniejsza od wartości minimalnej:

a) przyjmuje się przechyłkę minimalną i wyznacza prędkość minimalną albo

b) przyjmuje się przechyłkę równą zero i wyznacza prędkość maksymalną, albo

c) przyjmuje się inną długość promienia łuku.

4. Przy określaniu postępowania, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 - 4, powinno się brać pod uwagę warunki techniczno-eksploatacyjne danej linii kolejowej oraz warunki terenowe.

5. Przechyłki nie stosuje się w niełukowanych rozjazdach zwyczajnych i krzyżowych, w torach głównych dodatkowych i bocznych na stacjach oraz w rozjazdach pod warunkiem nieprzekroczenia wartości dopuszczalnej przyspieszenia niezrównoważonego.

6. Przechyłki nie stosuje się również na bocznicach kolejowych o długości do 1 km.

[48] § 33 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.

[49] § 33 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2014.07.31 do 2026.09.21

§ 33. [Przechyłka] 1. [48]  W celu zrównoważenia przyspieszenia odśrodkowego powinno się stosować na części kołowej łuku przechyłkę, której wartość powinna spełniać nierówność:


w której:

Vmax – maksymalna prędkość pojazdów kolejowych bez systemu kompensacji przyspieszeń odśrodkowych w km/h,

– promień łuku w m,

– rozstaw osi szyn w torze w mm,

Vt – uśredniona prędkość najwolniejszych, kursujących regularnie pojazdów kolejowych w km/h,

– przyspieszenie ziemskie = 9,81 w m/s2,

adop – dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego określona w tabeli 3.9 w m/s2,

at – dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego określona w tabeli 3.10 w m/s2,

– wartość przechyłki w mm.

2. [49]  Wartość przechyłki powinna mieścić się w granicach 20 mm ≤ h ≤ 150 mm.

Tabela 3.9

Dopuszczalne wartości niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego adop

Rodzaj układu torowego/ruchu

adop w m/s2

1

2

ruch pasażerski

0,851)

ruch towarowy

0,72

tory boczne (≤ 40 km/h)

0,65

łuki o promieniach 200 m < ≤ 250 m

0,65

łuki o promieniach ≤ 200 m

0,45

tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych ze stałą krzyżownicą

0,72 dla v ≤ 160 km/h

0,58 dla 160 < v ≤ 200 km/h

tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych z ruchomą krzyżownicą

0,85 dla v ≤ 200 km/h

rozjazdy łukowe ze stałą krzyżownicą w toku zewnętrznym

0,72 dla v ≤ 160 km/h

0,58 dla 160 < v ≤ 200 km/h

rozjazdy łukowe ze stałą krzyżownicą w toku wewnętrznym

0,72 dla v ≤ 200 km/h

rozjazdy łukowe z krzyżownicą ruchomą w toku zewnętrznym lub wewnętrznym

0,85 dla v ≤ 200 km/h

skrzyżowania torów, rozjazdy krzyżowe

0,65 dla v ≤ 100 km/h

przyrządy wyrównawcze

0,65 dla v ≤ 160 km/h

0,52 dla 160 < v ≤ 200 km/h

1) Dopuszcza się stosowanie wartości przyspieszenia odśrodkowego adop = 1,00 w przypadku ruchu pasażerskiego wykonywanego taborem spełniającym wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski” na liniach kolejowych, dla których zarządca infrastruktury opracował plan utrzymania, w rozumieniu Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura”, uwzględniający tę wartość.

 

Tabela 3.10

Dopuszczalne wartości niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego at

Obciążenie przewozami w Tg/rok

at w m/s2

1

2

0 ≤ T < 5

0,72

5 ≤ T < 10

0,62

10 ≤ T < 15

0,52

15 ≤ T < 20

0,42

T ≥ 20

0,32

 

3. W przypadku gdy przy wyznaczaniu wartości przechyłki według wzoru podanego w ust. 1:

1) jest kilka wartości przechyłki spełniających obie nierówności - wybiera się jedną z nich, biorąc pod uwagę rodzaj i masę kursujących pociągów oraz obciążenie przewozami,

2) nie ma wartości przechyłki spełniającej równocześnie obie nierówności:

a) ogranicza się maksymalną prędkość pociągów albo

b) zwiększa się prędkość minimalną pociągów, albo

c) zwiększa się promień łuku,

3) wartość przechyłki jest większa od dopuszczalnej wartości maksymalnej:

a) przyjmuje się przechyłkę równą wartości dopuszczalnej i wyznacza wartość prędkości maksymalnej albo

b) przyjmuje się inną długość promienia łuku,

4) wartość przechyłki jest mniejsza od wartości minimalnej:

a) przyjmuje się przechyłkę minimalną i wyznacza prędkość minimalną albo

b) przyjmuje się przechyłkę równą zero i wyznacza prędkość maksymalną, albo

c) przyjmuje się inną długość promienia łuku.

4. Przy określaniu postępowania, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 - 4, powinno się brać pod uwagę warunki techniczno-eksploatacyjne danej linii kolejowej oraz warunki terenowe.

5. Przechyłki nie stosuje się w niełukowanych rozjazdach zwyczajnych i krzyżowych, w torach głównych dodatkowych i bocznych na stacjach oraz w rozjazdach pod warunkiem nieprzekroczenia wartości dopuszczalnej przyspieszenia niezrównoważonego.

6. Przechyłki nie stosuje się również na bocznicach kolejowych o długości do 1 km.

[48] § 33 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.

[49] § 33 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999.01.15 do 2014.07.30

[Przechyłka] 1. Dla ograniczenia przyspieszenia odśrodkowego, jakie powstaje przy ruchu po łuku, powinno się stosować na części kolistej łuku przechyłkę, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, której wartość h powinna spełniać nierówność:

infoRgrafika

 

gdzie: vmax 

- maksymalna prędkość pociągów pasażerskich [km/h],

R

- promień łuku [m],

s

- rozstaw osi szyn w torze [m],

vt 

- prędkość pociągów towarowych [km/h],

g

- przyspieszenie ziemskie [m/s2],

adop 

- dopuszczalna wartość przyspieszenia niezrównoważonego dla pociągów pasażerskich określona w tabeli 3.9 [m/s2],

at 

- dopuszczalna wartość przyspieszenia niezrównoważonego dla pociągów towarowych określona w tabeli 3.10 [m/s2]

 

2. Wartość przechyłki powinna mieścić się w granicach 20 mm ≤ h ≤ 150 mm.

Tabela 3.9

Dopuszczalne wartości przyspieszenia niezrównoważonego adop dla pociągów pasażerskich (dla linii nowo budowanych i istniejących - przy utrzymaniu nawierzchni)

 

Rodzaj układu torowego

adop [m/s2]

1

2

łuki i pojedyncze krzywe przejściowe dla torów, po których odbywa się ruch z v < 160 km/h

0,8

łuki i pojedyncze krzywe przejściowe dla torów, po których odbywa się ruch z v ≥ 160 km/h

0,6

tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych

0,65

tory boczne na stacjach (v ≤ 40 km/h)

0,65

łuki o promieniach: 200m < Recenzja: ≤ 250 m

0,5

łuki o promieniach: R ≤ 200 m.

0,45

poszerzenia międzytorzy w trudnych warunkach terenowych

0,45

poszerzenia międzytorzy w dogodnych warunkach terenowych

0,3

 

Tabela 3.10

Dopuszczalne wartości przyspieszenia niezrównoważonego at dla pociągów towarowych (dla linii nowo budowanych i istniejących - przy utrzymaniu nawierzchni)

 

Obciążenie przewozami [Tg/rok]

at [m/s2]

1

2

0 ≤ T < 5

0,6

5 ≤ T < 10

0,5

10 ≤ T < 15

0,4

15 ≤ T < 20

0,3

T ≥ 20

0,2

 

3. W przypadku gdy przy wyznaczaniu wartości przechyłki według wzoru podanego w ust. 1:

1) jest kilka wartości przechyłki spełniających obie nierówności - wybiera się jedną z nich, biorąc pod uwagę rodzaj i masę kursujących pociągów oraz obciążenie przewozami,

2) nie ma wartości przechyłki spełniającej równocześnie obie nierówności:

a) ogranicza się maksymalną prędkość pociągów albo

b) zwiększa się prędkość minimalną pociągów, albo

c) zwiększa się promień łuku,

3) wartość przechyłki jest większa od dopuszczalnej wartości maksymalnej:

a) przyjmuje się przechyłkę równą wartości dopuszczalnej i wyznacza wartość prędkości maksymalnej albo

b) przyjmuje się inną długość promienia łuku,

4) wartość przechyłki jest mniejsza od wartości minimalnej:

a) przyjmuje się przechyłkę minimalną i wyznacza prędkość minimalną albo

b) przyjmuje się przechyłkę równą zero i wyznacza prędkość maksymalną, albo

c) przyjmuje się inną długość promienia łuku.

4. Przy określaniu postępowania, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 - 4, powinno się brać pod uwagę warunki techniczno-eksploatacyjne danej linii kolejowej oraz warunki terenowe.

5. Przechyłki nie stosuje się w niełukowanych rozjazdach zwyczajnych i krzyżowych, w torach głównych dodatkowych i bocznych na stacjach oraz w rozjazdach pod warunkiem nieprzekroczenia wartości dopuszczalnej przyspieszenia niezrównoważonego.

6. Przechyłki nie stosuje się również na bocznicach kolejowych o długości do 1 km.