Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-07-31 do 2026-09-21
[Podtorze] 1. Górna powierzchnia podtorza (torowisko) powinna być przystosowana do:
1) zbudowania nawierzchni oraz innych obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pojazdów kolejowych, a także do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem drogi szynowej,
2) odprowadzenia wód opadowych z torowiska,
3) utrzymania na odpowiedniej głębokości poziomu wód gruntowych.
2. Podtorze i podłoże kolejowe powinny spełniać wymagania określone w Polskich Normach.
3. W zależności od relacji między ukształtowaniem terenu i położeniem wysokościowym toru kolejowego, podtorze (rys. 3.1) może być wykonane jako nasyp albo jako przekop, z gruntów odpowiednio uformowanych, wzmocnionych i zabezpieczonych przed wpływami eksploatacyjnymi, klimatycznymi i geologiczno-hydrologicznymi.
4. Podtorze powinno zapewnić:
1) wytrzymałość wymaganą dla danej kategorii linii,
2) mniejsze od dopuszczalnych odkształcenia trwałe i sprężyste powstające w wyniku oddziaływań dynamicznych,
3) wymiary torowiska odpowiadające danej kategorii linii,
4) niezmienność kształtu bez względu na wpływ klimatu i oddziaływań eksploatacyjnych,
5) możliwość mechanizacji robót nie tylko podczas budowy, lecz także w czasie eksploatacji, w tym robót trakcyjnych, teletechnicznych, nawierzchniowych.
|
Rys. 3.1 Elementy podtorza kolejowego (a - w nasypie, b - w przekopie)
5. [17] (uchylony).
6. [18] (uchylony).
7. [19] (uchylony).
[17] § 16 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.
[18] § 16 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.
[19] § 16 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-07-31 do 2026-09-21
[Podtorze] 1. Górna powierzchnia podtorza (torowisko) powinna być przystosowana do:
1) zbudowania nawierzchni oraz innych obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pojazdów kolejowych, a także do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem drogi szynowej,
2) odprowadzenia wód opadowych z torowiska,
3) utrzymania na odpowiedniej głębokości poziomu wód gruntowych.
2. Podtorze i podłoże kolejowe powinny spełniać wymagania określone w Polskich Normach.
3. W zależności od relacji między ukształtowaniem terenu i położeniem wysokościowym toru kolejowego, podtorze (rys. 3.1) może być wykonane jako nasyp albo jako przekop, z gruntów odpowiednio uformowanych, wzmocnionych i zabezpieczonych przed wpływami eksploatacyjnymi, klimatycznymi i geologiczno-hydrologicznymi.
4. Podtorze powinno zapewnić:
1) wytrzymałość wymaganą dla danej kategorii linii,
2) mniejsze od dopuszczalnych odkształcenia trwałe i sprężyste powstające w wyniku oddziaływań dynamicznych,
3) wymiary torowiska odpowiadające danej kategorii linii,
4) niezmienność kształtu bez względu na wpływ klimatu i oddziaływań eksploatacyjnych,
5) możliwość mechanizacji robót nie tylko podczas budowy, lecz także w czasie eksploatacji, w tym robót trakcyjnych, teletechnicznych, nawierzchniowych.
|
Rys. 3.1 Elementy podtorza kolejowego (a - w nasypie, b - w przekopie)
5. [17] (uchylony).
6. [18] (uchylony).
7. [19] (uchylony).
[17] § 16 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.
[18] § 16 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.
[19] § 16 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 867). Zmiana weszła w życie 31 lipca 2014 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-01-15 do 2014-07-30
[Podtorze] 1. Górna powierzchnia podtorza (torowisko) powinna być przystosowana do:
1) zbudowania nawierzchni oraz innych obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pojazdów kolejowych, a także do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem drogi szynowej,
2) odprowadzenia wód opadowych z torowiska,
3) utrzymania na odpowiedniej głębokości poziomu wód gruntowych.
2. Podtorze i podłoże kolejowe powinny spełniać wymagania określone w Polskich Normach.
3. W zależności od relacji między ukształtowaniem terenu i położeniem wysokościowym toru kolejowego, podtorze (rys. 3.1) może być wykonane jako nasyp albo jako przekop, z gruntów odpowiednio uformowanych, wzmocnionych i zabezpieczonych przed wpływami eksploatacyjnymi, klimatycznymi i geologiczno-hydrologicznymi.
4. Podtorze powinno zapewnić:
1) wytrzymałość wymaganą dla danej kategorii linii,
2) mniejsze od dopuszczalnych odkształcenia trwałe i sprężyste powstające w wyniku oddziaływań dynamicznych,
3) wymiary torowiska odpowiadające danej kategorii linii,
4) niezmienność kształtu bez względu na wpływ klimatu i oddziaływań eksploatacyjnych,
5) możliwość mechanizacji robót nie tylko podczas budowy, lecz także w czasie eksploatacji, w tym robót trakcyjnych, teletechnicznych, nawierzchniowych.
|
Rys. 3.1 Elementy podtorza kolejowego (a - w nasypie, b - w przekopie)
5. Pod względem wytrzymałościowym podtorze powinno być tak wykonane, aby wyrażone w megapaskalach [MPa] minimalne wartości modułu odkształcenia podtorza mierzonego w torowisku w zależności od kategorii linii nie były mniejsze niż określone w tabeli 3.3, z zastrzeżeniem ust. 7.
Tabela 3.3
Minimalne wartości modułu odkształcenia podtorza mierzonego w torowisku
Lp. |
Kategoria linii kolejowej |
Linie nowe i modernizowane |
[MPa] |
||
1 |
2 |
3 |
1 |
Magistralne (0) |
120 |
2 |
Pierwszorzędne (1) |
100 |
3 |
Drugorzędne (2) |
80 |
4 |
Znaczenia miejscowego (3) |
60 |
6. Podane w tabeli 3.3 minimalne wartości modułu odkształcenia podtorza dotyczą tak zwanych złych warunków hydrogeologicznych, określonych przez:
- stałe przewilgocenie gruntów podtorza w przypadku, gdy do głębokości 1,5 m poniżej główki szyny istnieje możliwość stałego występowania wody w gruncie albo
- gdy stopień konsystencji gruntu podtorza Ic ≤ 0,75.
Stopień konsystencji gruntu podtorza Ic oblicza się według wzoru:
gdzie:
WL - granica płynności gruntu według Casagrande'a [%],
W - wilgotność gruntu [%],
Ip - wskaźnik plastyczności [%],
IP = WL - WP [%],
WP - granica plastyczności [%].
7. Możliwe jest zmniejszenie, określonych w tabeli 3.3, minimalnych wartości modułu odkształcenia podtorza o:
1) 10% - w przypadku występowania czasowego przewilgocenia gruntów podtorza, kiedy do głębokości 1,5 m poniżej główki szyny istnieje możliwość czasowego występowania wody w gruncie, albo
przy stopieniu konsystencji gruntu podtorza 0,75 < Ic< 1,0,
2) 20% - w przypadku, gdy nie występują dodatkowe przewilgocenia gruntów podtorza, albo przy stopieniu konsystencji gruntu podtorza Ic ≥ 1,0.