Treść świadectwa pracy
Pojęcie wygaśnięcia umowy o pracę należy rozumieć jako ustanie stosunku pracy z mocy samego prawa. Może ono nastąpić na podstawie przypadków enumeratywnie wymienionych w kodeksie pracy i innych ustawach. Jednym z takich przypadków jest śmierć pracodawcy.
Jakie informacje powinny zostać zamieszczone przez pracodawcę w świadectwie pracy pracownika? Czy wśród nich powinna się znaleźć informacja o przyczynie rozwiązania umowy o pracę?
Dokonanie wypowiedzenia zmieniającego przez pracodawcę nie oznacza niemożliwości uznania, że nastąpiło ono w trybie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw.
Obowiązkiem pracodawcy jest niezwłoczne wydanie pracownikowi świadectwa pracy po ustaniu stosunku pracy. Nie może to być jednak uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
21 sierpnia Prezydent podpisał ustawę nowelizującą przepisy kodeksu pracy. Przynosi ona wiele bardzo istotnych zmian, nie tylko dla pracodawców, ale przede wszystkim dla pracowników. Między innymi zniesiony zostanie obowiązek przekształcenia trzeciej umowy na czas określony w umowę bezterminową, pracownik - jeśli sam złoży wypowiedzenie - nie otrzyma już płatnych dni na poszukiwanie pracy, a za pierwszy
Podstawowym założeniem nowelizacji kodeksu pracy jest zliberalizowanie prawa pracy, co ma spowodować wzrost zatrudnienia. Środkiem wiodącym do tego celu ma być m.in. zmiana przepisów dotyczących obowiązków pracodawcy i pracownika oraz czasu pracy.
Wydanie świadectwa pracy jest obowiązkiem pracodawcy i nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.