Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – czerwiec 2024 r.
Kalendarium wydarzeń czerwiec 2024 r.
Kalendarium wydarzeń czerwiec 2024 r.
W związku z kwietniowymi wyborami samorządowymi część pracowników zdecydowała się na zasiadanie w obwodowych komisjach wyborczych. Pracodawca ma obowiązek zwolnić pracownika od pracy na czas wykonywania zadań związanych z udziałem w takiej komisji. Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za dzień głosowania oraz liczenia głosów, a także za dzień następujący po dniu, w którym zakończono liczenie
Samorządowcy wybrani do parlamentu apelują do wojewodów i premiera, aby na ich miejsce wyznaczyć dotychczasowych zastępców w roli komisarzy. Obecny premier i jego następca mogą mieć różną wizję na pełnienie tej funkcji do kwietniowych wyborów
Wszystkie partie opozycyjne, łącznie z Konfederacją, mówią o konieczności zmian w sposobie wyłaniania członków Krajowej Rady Sądownictwa oraz Trybunału Konstytucyjnego
Tysiące dyrektorów i ich zastępców obawiają się, że po zmianie władzy z dnia na dzień stracą intratne posady. Opozycja nie kryje, że takie ma plany. Dzięki zmianom ze stycznia 2016 r. może to zrobić natychmiast i bez zmiany przepisów, jak to było praktykowane wcześniej
Tak, choć istnieją w tym zakresie ograniczenia.
Nie, zgodnie z art. 125 Kodeksu wyborczego, finansowanie kampanii wyborczej jest jawne.
Tak, kandydatowi w wyborach przysługuje szczególna ochrona przed nieprawdziwymi informacjami.
Nie, w art. 19 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora wskazano uprawnienia w ramach wykonywania mandatu posła (jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób) do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego, a także spółek z udziałem Skarbu Państwa
Tak, komitety wyborcze mogą na potrzeby prowadzenia agitacji wyborczej zbierać dane ze źródeł powszechnie dostępnych, jak: książki telefoniczne, powszechnie dostępne rejestry publiczne (np. KRS, CEIDG itp.), a także z komercyjnych baz marketingowych, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych przez RODO.
Tak – są to dane jawne, do których wszyscy wyborcy mają dostęp.
Każdy obywatel może wnieść do wójta reklamację na nieprawidłowości w rejestrze wyborców.
Tak, lecz jedynie w zakresie rejestrowania wybranych czynności obwodowej komisji wyborczej.
Tak, w przypadku zgłoszenia kandydata jego dane osobowe znajdą się w dokumentach z wyborów, które zgodnie z art. 8 ust. 1 Kodeksu Wyborczego są przekazywane do archiwów państwowych i mogą być udostępniane.
Na etapie zbierania podpisów pod listami poparcia kandydatów administratorami tych danych są poszczególne komitety wyborcze, a po ich przekazaniu – komisje wyborcze.
Nie. Zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Podstawę przetwarzania danych w spisach wyborców stanowi art. 26 § 1 Kodeksu wyborczego. Stosownie do tej regulacji, osoby, którym przysługuje prawo wybierania, wpisuje się do spisu wyborców. Spis wyborców jest sporządzany i aktualizowany przez gminę, jako zadanie zlecone, na podstawie rejestru wyborców (poza przypadkami, gdy wyborcy są wpisywani do spisu wyborców sporządzanego przez kapitana statku
Nie. Dane w zakresie służbowego adresu poczty elektronicznej oraz numeru telefonu, pod którym można się skontaktować z tą osobą, są danymi jawnymi i odmowa ich udostępnienia z powołaniem się na przepisy o ochronie danych osobowych nie znajduje podstaw. Dane służbowe są ściśle związane z pełnieniem funkcji publicznej przez takiego funkcjonariusza i mogą być wykorzystane (udostępniane) nawet bez jego
Nie. Ewidencja ludności prowadzona jest na podstawie ustawy o ewidencji ludności. Żaden z przepisów tej ustawy nie daje podstaw do automatycznego wykorzystywania danych osobowych mieszkańców gminy do prowadzenia przez burmistrza własnej kampanii wyborczej.
Nie, gdyż odbywa się to na podstawie przepisów prawa.
Nie, dane osobowe zawarte w spisie wyborców nie powinny być widoczne dla osób, które biorąc udział w wyborach, swoim podpisem potwierdzają odbiór kart do głosowania.
Nie. Zgodnie z art. 52 § 1 Kodeksu wyborczego, przed przystąpieniem do głosowania wyborca okazuje obwodowej komisji wyborczej dokument umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości.
Nie. Tak długo, jak dane w związku z wyborami są przetwarzane w celu realizacji obowiązków nałożonych przepisami prawa, nie można ich usunąć.