Czy komitety wyborcze muszą informować osoby, których dane dotyczą, o naruszeniach ochrony danych osobowych?
Tak, choć istnieją w tym zakresie ograniczenia.
Tak, choć istnieją w tym zakresie ograniczenia.
Nie, zgodnie z art. 125 Kodeksu wyborczego, finansowanie kampanii wyborczej jest jawne.
Tak, kandydatowi w wyborach przysługuje szczególna ochrona przed nieprawdziwymi informacjami.
Nie, w art. 19 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora wskazano uprawnienia w ramach wykonywania mandatu posła (jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób) do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego, a także spółek z udziałem Skarbu Państwa
Tak, komitety wyborcze mogą na potrzeby prowadzenia agitacji wyborczej zbierać dane ze źródeł powszechnie dostępnych, jak: książki telefoniczne, powszechnie dostępne rejestry publiczne (np. KRS, CEIDG itp.), a także z komercyjnych baz marketingowych, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych przez RODO.
Tak – są to dane jawne, do których wszyscy wyborcy mają dostęp.
Tak, lecz jedynie w zakresie rejestrowania wybranych czynności obwodowej komisji wyborczej.
Każdy obywatel może wnieść do wójta reklamację na nieprawidłowości w rejestrze wyborców.
Tak, w przypadku zgłoszenia kandydata jego dane osobowe znajdą się w dokumentach z wyborów, które zgodnie z art. 8 ust. 1 Kodeksu Wyborczego są przekazywane do archiwów państwowych i mogą być udostępniane.
Na etapie zbierania podpisów pod listami poparcia kandydatów administratorami tych danych są poszczególne komitety wyborcze, a po ich przekazaniu – komisje wyborcze.
Nie. Zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Podstawę przetwarzania danych w spisach wyborców stanowi art. 26 § 1 Kodeksu wyborczego. Stosownie do tej regulacji, osoby, którym przysługuje prawo wybierania, wpisuje się do spisu wyborców. Spis wyborców jest sporządzany i aktualizowany przez gminę, jako zadanie zlecone, na podstawie rejestru wyborców (poza przypadkami, gdy wyborcy są wpisywani do spisu wyborców sporządzanego przez kapitana statku
Nie. Dane w zakresie służbowego adresu poczty elektronicznej oraz numeru telefonu, pod którym można się skontaktować z tą osobą, są danymi jawnymi i odmowa ich udostępnienia z powołaniem się na przepisy o ochronie danych osobowych nie znajduje podstaw. Dane służbowe są ściśle związane z pełnieniem funkcji publicznej przez takiego funkcjonariusza i mogą być wykorzystane (udostępniane) nawet bez jego
Nie, gdyż odbywa się to na podstawie przepisów prawa.
Nie. Ewidencja ludności prowadzona jest na podstawie ustawy o ewidencji ludności. Żaden z przepisów tej ustawy nie daje podstaw do automatycznego wykorzystywania danych osobowych mieszkańców gminy do prowadzenia przez burmistrza własnej kampanii wyborczej.
Nie. Zgodnie z art. 52 § 1 Kodeksu wyborczego, przed przystąpieniem do głosowania wyborca okazuje obwodowej komisji wyborczej dokument umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości.
Nie. Tak długo, jak dane w związku z wyborami są przetwarzane w celu realizacji obowiązków nałożonych przepisami prawa, nie można ich usunąć.
Nie, dane osobowe zawarte w spisie wyborców nie powinny być widoczne dla osób, które biorąc udział w wyborach, swoim podpisem potwierdzają odbiór kart do głosowania.