Poradnia z prawa pracy
W części B akt osobowych należy przechowywać wnioski pracowników o zmianę rodzaju umowy lub bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy, wnioski o wskazanie przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy o pracę na okres próbny, a także dokumenty dotyczące elastycznej organizacji pracy. Takie regulacje zawiera obowiązująca od 17 maja 2023 r. nowelizacja rozporządzenia o dokumentacji pracowniczej.
We wzorze świadectwa pracy została zmieniona treść pouczenia o możliwości jego sprostowania. Zmiana polega na wskazaniu nowych terminów, w jakich można wystąpić o korektę świadectwa pracy do pracodawcy i następnie do sądu pracy. Terminy te zostały wydłużone z 7 do 14 dni. Zrezygnowano również z obowiązku wskazywania w pouczeniu konkretnego sądu pracy właściwego do rozpatrzenia żądania pracownika o
Pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy dla każdego pracownika. Może ją obecnie prowadzić zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Nie ma też przeszkód, żeby część dokumentacji prowadzić w formie papierowej, a resztę w formie elektronicznej.
Akta osobowe pracowników dzielimy od 1 stycznia 2019 r. na cztery części: A, B, C i D. W części A należy przechowywać dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, a w części C - dokumenty w zakresie ustania stosunku pracy. Natomiast w nowej części D akt osobowych należy składać dokumenty dotyczące ponoszenia
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.
Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r. pracodawca będzie miał wybór, czy gromadzić dokumenty związane ze stosunkiem pracy i akta osobowe w formie papierowej czy elektronicznej. Ponadto obowiązek ich archiwizacji zostanie skrócony z 50 do 10 lat, ale nie w przypadku wszystkich pracowników. Dlatego pracodawca będzie miał obowiązek przekazywania raportów informacyjnych do ZUS, jeśli będzie chciał
Pracownik dostał wypowiedzenie umowy o pracę, które później pracodawca anulował za jego zgodą. Pracownik nadal pracuje w naszej firmie. W której części akt osobowych przechowywać anulowane wypowiedzenie - w części B czy C? Czy w ogóle trzeba je przechowywać w aktach osobowych - pyta Czytelnik z Krakowa.
Pracownik dostał wypowiedzenie umowy o pracę, które później pracodawca anulował za jego zgodą. Pracownik nadal pracuje w naszej firmie. W której części akt osobowych przechowywać anulowane wypowiedzenie - w części B czy C? Czy w ogóle trzeba je przechowywać w aktach osobowych?
Jeden z zatrudnionych w naszym zakładzie pracowników chciałby wykonywać pracę w systemie skróconego tygodnia pracy. Złożył wniosek w tej sprawie. Czy możemy wprowadzić taki system czasu pracy w porozumieniu zmieniającym umowę o pracę zawartą z tym pracownikiem, czy powinniśmy zawrzeć z nim nową umowę?