Jakie obowiązki wobec ZUS ma przedsiębiorca, który zwolnił pracowników i przechodzi na samozatrudnienie
Pracodawcy powinni jak najszybciej sprawdzić, czy z ubezpieczenia zdrowotnego zostały wyrejestrowane wszystkie osoby, wobec których do 1 stycznia 2013 r. wygasł obowiązek tego ubezpieczenia. Jeżeli osoby takie nie zostaną wyrejestrowane do końca czerwca 2013 r., pracodawca naraża się na karę grzywny.
Obowiązujące od 1 marca 2017 r. przepisy wprowadziły nowy kod wyrejestrowania stosowany dla ubezpieczonych w przypadku przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę oraz opis do istniejącego kodu tytułu ubezpieczenia 11 34 xx dotyczącego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Zmiany te są dostępne także w programie Płatnik, po uprzedniej aktualizacji słowników i komponentów.
Wysłałam do ZUS błędny dokument wyrejestrowujący z ubezpieczeń zleceniobiorcę. Jako datę wyrejestrowania wpisałam 30 maja 2015 r. zamiast 30 maja 2016 r. Jak w tej sytuacji powinnam naprawić błąd? Czy należy złożyć korektę dokumentu ZUS ZWUA, czy skorygować błąd poprzez ponowne zarejestrowanie zleceniobiorcy na druku ZUS ZUA i wyrejestrowanie go z prawidłową datą - pyta Czytelniczka z Iławy.
Rozliczamy składki ZUS za jednego ze wspólników dwuosobowej spółki jawnej. Ostatnio wspólnik poinformował nas, że złożył wypowiedzenie umowy spółki. Sąd wyznaczył na likwidatora spółki osobę trzecią - nie jest nim żaden ze wspólników spółki. Z jaką datą należy wyrejestrować wspólnika z ubezpieczeń: z datą rozwiązania spółki czy dopiero z datą likwidacji spółki - uwidocznioną w KRS?
Pracownica działu kadr wypełniając ZUS ZWUA dla zwalnianego pracownika pomyliła się w dacie wyrejestrowania z ubezpieczeń - zamiast wpisać datę 1.11.2013 wpisała 15.10.2013. Czy w tej sytuacji powinniśmy złożyć za pracownika ZUS ZUA od 15.10.2013 r., a potem prawidłowo wyrejestrować go na ZUS ZWUA, podając prawidłową datę wyrejestrowania, tj. 1.11.2013, czy przygotować tylko ZUS ZWUA w trybie korekty
Spółka z o.o. chce przeznaczyć zysk za 2012 r. na wypłatę dywidend. Niestety, płynność finansowa spółki nie pozwala na dokonanie pełnej wypłaty dywidendy. W związku z tym wspólnicy chcą wypłacić dywidendę w ratach. Czy można dokonać takiej wypłaty i jak to zrobić? Jakie ma ona skutki podatkowe? Jak ją deklarować?
Jedna z naszych pracownic została w zeszłym roku zwolniona z pracy za 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Stosunek pracy tej osoby zakończył się 31 maja 2011 r. i w związku z tym została ona wyrejestrowana z ZUS z datą 1 czerwca 2011 r. Dokument ZUS ZWUA został poprawnie przesłany 8 czerwca 2011 r. W kwietniu tego roku ZUS przeprowadzał w naszej firmie kontrolę. Inspektor, który kontrolował spółkę