Jak ująć w księgach rachunkowych ujawnienie podczas inwentaryzacji środka trwałego pozyskanego z darowizny
Środki trwałe to podstawowe składniki majątku jednostek gospodarczych, często stanowiące kluczowy zasób w prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. Oznacza to, że im większe jest znaczenie majątku trwałego w aktywach przedsiębiorstwa, tym ważniejsze staje się prawidłowe ujmowanie tego majątku i zmian w nim zachodzących - z punktu widzenia zarówno prawa bilansowego (tj. zasad rachunkowości),
Często zdarza się, że jednostka otrzymuje dotację na sfinansowanie zakupu środków trwałych po wprowadzeniu środków do ewidencji środków trwałych i po rozpoczęciu dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
W praktyce mogą się zdarzać sytuacje, gdy jednostka ma w swoich księgach środek trwały, który w części został sfinansowany dotacją unijną, a w późniejszym okresie poddany ulepszeniu.
Wpływ dotacji ewidencjonuje się jako zwiększenie środków na rachunku bankowym w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi, rozliczeniami międzyokresowymi przychodów lub funduszami jednostki, w zależności od celu przeznaczenia dotacji i formy prawnej jednostki je otrzymującej. Wpływu dotacji nie ewidencjonuje się na rozrachunki publicznoprawne.