Nowela kodeksu pracy da nową ochronę pracownikom
Nowelizacja art. 222 Kodeksu pracy, która weszła w życie 29 czerwca 2024 r., umożliwia uzupełnienie wydanego na jego podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy poprzez dodanie do tego katalogu czynników reprotoksycznych.
W okresie letnim w związku z występowaniem intensywnego nasłonecznienia i wysokich temperatur pracodawcy powinni zadbać m.in. o napoje profilaktyczne dla pracowników, ochronę ich skóry przed promieniami słonecznymi, odpowiednią dla nich odzież i obuwie ochronne. Nieprzestrzeganie tych obowiązków jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika zagrożonym grzywną w wysokości do 30 000 zł.
Częstotliwość i zakres badań wykonywanych przez pracowników mogą być różne w zależności od tego, jakiego rodzaju pracę wykonują i na jakie czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe są w jej trakcie narażeni. Jednak zasady dotyczące płatności za badania oraz wynagradzania pracowników za nieobecność w pracy z powodu wykonywania badań są wszędzie takie same. Jakie obowiązki obciążają pracodawcę?
Pracodawcy ciężko pracują, aby zapobiegać wypadkom przy pracy. O ile zazwyczaj nie mają problemu z wdrożeniem środków zapobiegających, gdy przyczyną wypadku są kwestie techniczne lub organizacyjne, o tyle wątpliwości, jakie kroki podjąć, pojawiają się, gdy przyczyną źródłową jest tzw. czynnik ludzki. Czy pracownik jest winny za każdy razem? Czy istnieją jakieś inne czynniki, które mogą przyczyniać
Wykonywanie prac na przestrzeni otwartej wiąże się nie tylko z narażeniem pracowników na warunki atmosferyczne, ale również na zagrożenia biologiczne. Klasyfikowane w ujęciu biologicznym jako pajęczaki – kleszcze przenoszące niebezpieczne patogeny stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia. W żadnym razie pracodawca nie może uznać, iż te małe owady stanowią element ryzyka związany z pracą, który nie powinien
Pracodawcy organizujący pracę na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe doczekali się po ponad 20 latach modyfikacji przepisów określających wymagania bhp oraz ergonomii. Nowe przepisy wprowadziły nie tylko nowe obowiązki, ale również korzystne dla pracodawców uproszczenia. Pracodawcy powinni pamiętać, że organizacja stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe może być weryfikowana