Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.328.2023.1.TK
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowanym projektem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowanym projektem pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 sierpnia 2023 r. (wpływ 3 sierpnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
Ochotnicza Straż Pożarna złożyła w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Wniosek ten był złożony w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach Inicjatywy Leader” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Cel projektu:
Projekt pn. „(…)” polega na doposażeniu OSP w (...) nowych, jednolitych mundurów gabardynowych męskich, (...) nowych, jednolitych mundurów gabardynowych damskich. Działanie jest niezbędne do dalszego funkcjonowania i rozwoju OSP. Mundury wykorzystywane do tej pory przez strażaków mają od kilku do kilkudziesięciu lat (różnią się zatem kolorem i stopniem zużycia), nie są także funkcjonalne (nieprawidłowy fason, brak zwężenia spodni). Kilkunastu strażaków zmuszonych jest do noszenia munduru nie w swoim rozmiarze, kilku nie posiada go wcale. Sytuacja finansowa w OSP nie pozwala na dokonanie tego zakupu. W skład umundurowania wchodzą: mundur strażacki, koszula biała z długim rękawem, czapka rogatywka męska i kapelusz damski, sznur galowy, sznur miniaturka, pagony do koszuli, krawat czarny, pas oficerski.
Z uwagi na fakt, że część umundurowania może być w dalszym ciągu wykorzystywana w OSP wnioskowano jedynie o mundury wymagające ujednolicenia.
Planowany zakres operacji dotyczący zakupu strojów dla OSP swoje uzasadnienie ma w tym, iż część strojów będących na stanie Stowarzyszenia jest już bardzo wysłużona, stąd też istnieje konieczność ich nabycia w celu jakim jest kultywowanie tradycji zwyczajów i obyczajów panujących w naszym regionie. Wskaźnikiem produktu będą zakupione stroje dla OSP. Osiągnięcie wskaźnika dokumentowane zostanie protokołem odbioru oraz dokumentacji zdjęciowej.
Poniesienie kosztu jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia i prowadzenia działalności prezencyjnej. Wskaźnikiem rezultatu projektu będzie poprawa estetyczna wizerunku scenicznego OSP, lepsza jakość występów na wydarzeniach kulturalnych, uroczystościach, poprzez zapewnienie występującym odpowiedniego stroju, wzrost wrażeń publiczności oraz zwiększenie ilości występów.
Ilość występów dokumentowana będzie w rejestrze prowadzonym przez Ochotniczą Straż Pożarną. W chwili obecnej Ochotnicza Straż Pożarna nie dysponuje jednolitymi strojami, posiadane stroje są stare wysłużone nie nadające się do reprezentacji na wydarzeniach. Zakup nowych strojów dla OSP służy działalności na rzecz edukacji, kultywowania i upowszechniania polskiej tradycji i kultury ludowej.
W celu kultywowania tradycji, zwyczajów i obyczajów panujących w naszym regionie – uświetnianie uroczystości w Gminie, na obszarze LSR, oraz poza obszarem Gminy. Zwiększenie świadomości i zwrócenie uwagi młodego pokolenia na sprawy tradycji oraz wytworzenia tożsamości z własną „Małą Ojczyzną”.
Całkowity koszt zakupów udokumentowany zostanie fakturą VAT, wyniesie ok (…) zł brutto (w tym VAT 23%).
Wnioskowana pomoc (…) zł.
OSP jest i pozostanie właścicielem zakupionego umundurowania. OSP nie będzie wypożyczać zakupionego umundurowania.
OSP będzie ponosić koszty związane z utrzymaniem zakupionego umundurowania.
OSP nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje jedynie działalność statutową, utrzymuje się ze składek członkowskich oraz darowizn.
Zakupy towarów nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Towary lub usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek należny) nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.
Wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego wniosku będą udokumentowane fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę.
Pytanie
W związku z realizacją zadania, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowanym projektem?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z realizacją zadania Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podarku VAT i złożyła w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Wniosek ten był złożony w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach Inicjatywy Leader” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Projekt polega na doposażeniu OSP w (...) nowych, jednolitych mundurów gabardynowych męskich, (...) nowych, jednolitych mundurów gabardynowych damskich.
W skład umundurowania wchodzą: mundur strażacki, koszula biała z długim rękawem, czapka rogatywka męska i kapelusz damski, sznur galowy, sznur miniaturka, pagony do koszuli, krawat czarny, pas oficerski.
Całkowity koszt zakupów udokumentowany zostanie fakturą VAT, wyniesie ok. (…) zł brutto (w tym VAT 23%).
OSP jest i pozostanie właścicielem zakupionego umundurowania.
OSP nie będzie wypożyczać zakupionego umundurowania.
OSP będzie ponosić koszty związane z utrzymaniem zakupionego umundurowania.
OSP nie składa deklaracji VAT-7 i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje jedynie działalność statutową, utrzymuje się ze składek członkowskich oraz darowizn.
Zakupy towarów nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Towary lub usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek należny) nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.
Wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego wniosku będą udokumentowane fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary lub usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym. Ponadto, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowanym projektem pn. „(…)”.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).