Jak rozliczyć w księgach rachunkowych prerabat jako formę "premii z góry"
W praktyce gospodarczej utarł się zwyczaj udzielania premii kontrahentom nabywającym określoną ilość produktów u danego dostawcy. Jednak w celu zintensyfikowania swojej sprzedaży oraz rozszerzenia rynku zbytu swoich produktów, dostawcy wprowadzają nowe sposoby premiowania kontrahentów nabywających jej produkty (wśród nich udzielanie tzw. prerabatu określanego także jako "premią z góry").
Zasady działania tzw. prerabatów
Z umów handlowych zawieranych pomiędzy dostawcami i kontrahentami często wynika możliwość otrzymywania przez kontrahenta premii pieniężnej, która nie jest uzależniona od czynienia przez kontrahenta jakichkolwiek innych działań oprócz nabywania produktów o ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości. Umowy handlowe mogą przewidywać przy tym udzielenie wstępnego rabatu w postaci umówionej kwoty pieniężnej udzielanej przez dostawcę kontrahentowi z góry, tj. już w trakcie dokonywania pierwszych zakupów przed osiągnięciem minimalnej ilości lub wartości (tzw. prerabatu). Po zakończeniu ustalonego w umowie okresu rozliczeniowego (kwartał, półrocze albo rok kalendarzowy) następuje weryfikacja zasadności udzielenia prerabatu (wstępnego rabatu). Mechanizm rozliczenia kwoty udzielonego prerabatu przebiega w tym przypadku następująco: