Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.115.2023.1.IZ
Czy na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, dochód powstały w oparciu o Zezwolenie i/lub Decyzję o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, może zostać rozliczony ze stratą podatkową Wnioskodawcy powstałą w obecnym roku podatkowym i w latach ubiegłych z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu? Czy Spółka będzie mogła w przyszłości na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, rozliczać dochód powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z uzyskanych przez Spółkę Decyzji o Wsparciu, ze stratą podatkową powstałą z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, dochód powstały w oparciu o Zezwolenie i/lub Decyzję o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, może zostać rozliczony ze stratą podatkową Wnioskodawcy powstałą w obecnym roku podatkowym i w latach ubiegłych z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu,
- Spółka będzie mogła w przyszłości na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, rozliczać dochód powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z uzyskanych przez Spółkę Decyzji o Wsparciu, ze stratą podatkową powstałą z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2022.2587 tj. z dnia 2022.12.13), (dalej: „Ustawa CIT” lub „Ustawa o CIT”) oraz „dużym przedsiębiorcą” w rozumieniu m. in. przepisów o pomocy publicznej.
Spółka operuje w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej Y i jest obecna na polskim rynku od ponad 20 lat. Wnioskodawca specjalizuje się w wytwarzaniu wysoko zaawansowanych technologicznie systemów zasilania w postaci akumulatorów litowo-jonowych o różnej mocy, dedykowanych przede wszystkim do wyrobów elektrycznych o charakterze bezprzewodowym, m.in. do rowerów elektrycznych, elektronarzędzi użytku domowego i profesjonalnego oraz innych urządzeń. Ponadto, Spółka podejmuje także prace związane z projektowaniem powyższych wyrobów.
Dnia 16 października 2013 roku Spółka otrzymała Zezwolenie nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Zezwolenie”).
Zgodnie z treścią Zezwolenia, Spółka uzyskała zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „KSSE”), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:
26.1 - Elementy i obwody drukowane, elektroniczne,
26.51 - Instrumenty i przyrządy pomiarowe, kontrolne i nawigacyjne,
27.90 - Pozostały sprzęt elektryczny,
28.99 - Pozostałe maszyny specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,
33.14 - Usługi i konserwacji urządzeń elektrycznych,
33.20 - Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,
38.32 - Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych, surowce wtórne,
49.41 - Transport drogowy towarów,
52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów,
62.01 - Usługi związane z oprogramowaniem,
71.20 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych,
72.19 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.
W Zezwoleniu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:
1. Poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych, w rozumieniu §6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: „Rozporządzenie SSE”), o łącznej wartości co najmniej 6.600.000,00 euro w terminie do dnia 31 grudnia 2022 r., z czego:
a) do dnia 31 grudnia 2016 r. w wysokości co najmniej 2.500.000,00 euro, w rozumieniu §6 Rozporządzenia;
b) do dnia 31 grudnia 2022 r. w wysokości co najmniej 4.100.000,00 euro, w rozumieniu §6 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia,
2. Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie 398 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, poprzez zatrudnienie co najmniej 50 nowych pracowników na terenie Strefy w terminie do 31 grudnia 2016 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 448 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty do dnia 31 grudnia 2021 r.
3. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r.
Zgodnie z treścią Zezwolenia, ustalono, że maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych wyniesie:
1. „W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w §6 Rozporządzenia SSE wyniesie nie więcej niż 9.900.000,00 euro.
2. W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, o którym mowa w §3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia SSE, do obliczenia maksymalnej wysokości dwuletnich kosztów pracy przyjmuje się koszty pracy 50 nowo zatrudnionych pracowników”.
Dnia 31 marca 2016 r. Spółka otrzymała Decyzję nr (…) w sprawie zmiany Zezwolenia, w związku z którą w preambule Zezwolenia w części dotyczącej przedmiotu działalności wyrazy „27.90 - Pozostały sprzęt elektryczny” zastąpiono wyrazami „27.20 - Baterie i akumulatory”.
Dnia 14 grudnia 2016 r. Spółka otrzymała Decyzję nr (…) w sprawie zmiany Zezwolenia, w wyniku której wydłużono termin zakończenia inwestycji i poniesienia kosztów kwalifikowanych o 2 lata tj. poprzez zmianę pkt 1 ppkt 1 Zezwolenia, w sposób następujący: „Poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych, w rozumieniu §6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10.12.2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: Rozporządzenie SSE), o łącznej wartości co najmniej 6.600.000,00 euro w terminie do dnia 31.12.2024 r, z czego:
a) do dnia 31.12.2018 r. zostaną poniesione koszty kwalifikowane w wysokości co najmniej 2.500.000,00 euro w rozumieniu §6 Rozporządzenia SSE, z wyłączeniem kosztów kwalifikowanych określonych w §6 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia SSE;
b) do dnia 31.12.2024 r. zostaną poniesione koszty kwalifikowane w wysokości co najmniej 4.100.000,00 euro w rozumieniu §6 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia SSE”.
Dnia 16 kwietnia 2019 r. Spółka otrzymała Decyzję nr DRI-VI.025.1.04.2019 w sprawie zmiany Zezwolenia, dzięki której zmieniono termin zakończenia inwestycji na dzień 30 czerwca 2019 r.
Spółka spełniła warunki korzystania z pomocy publicznej przewidziane w Zezwoleniu (w brzmieniu uwzględniającym zmiany).
Dnia 22 grudnia 2020 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Decyzja nr 1” lub „Decyzja o Wsparciu nr 1”).
Zgodnie z treścią Decyzji nr 1, Spółka uzyskała zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „KSSE”), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:
- 27.20 - Baterie i akumulatory;
- 26.1 - Elementy i obwody drukowane, elektroniczne;
- 26.51 - Instrumenty i przyrządy pomiarowe, kontrolne i nawigacyjne;
- 27.12 - Aparatura do przesyłu i eksploatacji energii elektrycznej;
- 28.99 - Pozostałe maszyny specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- 33.14 - Usługi naprawy i konserwacji urządzeń elektrycznych;
- 33.20 - Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia;
- 38.32 - Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne;
- 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów;
- 62.01 - Usługi związane z oprogramowaniem;
- 71.2 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych;
- 72.19 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.
W Decyzji o Wsparciu nr 1 ustalono następujące warunki prowadzenia działalności:
1. Poniesienie na terenie realizacji nowej inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji, w rozumieniu §4 oraz §8 ust.1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: „Rozporządzenie o WNI”), o łącznej wartości co najmniej 15.000.000,00 zł (słownie: piętnaście milionów złotych) w terminie od dnia wydania decyzji do dnia 31 sierpnia 2022 r.
2. Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia na poziomie 530 pracowników, poprzez zatrudnienie po dniu wydania decyzji, na terenie realizacji nowej inwestycji, co najmniej 3 pracowników w terminie do dnia 31.08.2022 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji co najmniej 533 pracowników w terminie do dnia 31 sierpnia 2024 r.
3. Zakończenia inwestycji w terminie do dnia 31 sierpnia 2022 r.
W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w §8 ust. 7 Rozporządzenia o WNI, wyniesie 19.500.000,00 zł (słownie: dziewiętnaście milionów pięćset tysięcy złotych).
W dniu 23 sierpnia 2022 r. Wnioskodawca wniósł o zmianę Decyzji o Wsparciu nr 1 w zakresie dotyczącym warunków prowadzenia działalności, tj. poprzez zmianę w zakresie pkt 1, dotyczącą poniesienia na terenie realizacji nowej inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji, w rozumieniu §4 oraz §8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, o łącznej wartości co najmniej 15.000.000,00 zł (słownie: piętnaście milionów złotych) w terminie od dnia wydania decyzji do dnia 31 grudnia 2023 r. (pierwotnie wskazana data to 31 sierpnia 2022 r.) oraz poprzez zmianę w zakresie pkt 3, dotyczącą terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane na dzień 31 grudnia 2023 r. (pierwotnie wskazana data 31 sierpnia 2022 r.). Na moment złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wniosek o zmianę Decyzji o Wsparciu nr (…) z dnia 22 grudnia 2020 r. jest na etapie rozpatrywania przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Dnia 19 sierpnia 2021 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Decyzja nr 2” lub „Decyzja o Wsparciu nr 2”).
Zgodnie z treścią Decyzji nr 2, Spółka uzyskała zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie KSSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy na tożsamy przedmiot działalności określony kodami PKWIU, jak zawarty w Decyzji nr 1.
W Decyzji o Wsparciu nr 2 ustalono następujące warunki prowadzenia działalności:
1. Poniesienie na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, w rozumieniu §4 oraz §8 ust.1 Rozporządzenia o WNI, o łącznej wartości co najmniej 12.000.000,00 zł (słownie: dwanaście milionów złotych) w terminie od dnia wydania decyzji do dnia 31 lipca 2023 r.
2. Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia na poziomie 533 pracowników, poprzez zatrudnienie po dniu wydania decyzji, na terenie realizacji nowej inwestycji, co najmniej 1 pracownika w terminie do dnia 31 lipca 2023 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji co najmniej 534 pracowników w terminie do dnia 31 lipca 2024 r.
3. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 lipca 2023 r.
W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w §8 ust. 7 Rozporządzenia o WNI, wyniesie 15.600.000,00 zł (słownie: piętnaście milionów sześćset tysięcy złotych).
Dnia 7 grudnia 2021 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: „Decyzja nr 3” lub „Decyzja o Wsparciu nr 3”).
Zgodnie z treścią Decyzji nr 3, Spółka uzyskała zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, na tożsamy przedmiot działalności określony kodami PKWIU, jak zawarty w Decyzji nr 1 i Decyzji nr 2.
W Decyzji o Wsparciu nr 3 ustalono następujące warunki prowadzenia działalności:
1. Poniesienie na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, w rozumieniu §4 oraz §8 ust.1 Rozporządzenia o WNI, o łącznej wartości co najmniej 10.000.000,00 zł (słownie: dziesięć milionów złotych) w terminie od dnia wydania decyzji do dnia 30 czerwca 2024 r.
2. Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia na poziomie 528 pracowników, poprzez zatrudnienie po dniu wydania decyzji, na terenie realizacji nowej inwestycji, co najmniej 1 pracownika w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji co najmniej 529 pracowników w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r.
3. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r.
W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w §8 ust. 7 Rozporządzenia o WNI, wyniesie 13.000.000,00 zł (słownie: trzynaście milionów złotych).
Dnia 31 marca 2022 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: „Decyzja nr 4” lub „Decyzja o Wsparciu nr 4”).
Zgodnie z treścią Decyzji nr 4, Spółka uzyskała zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:
- 27.20.2 - akumulatory elektryczne oraz ich części.
W Decyzji o Wsparciu nr 4 ustalono następujące warunki prowadzenia działalności:
1. Poniesienie na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, w rozumieniu §4 oraz §8 ust.1 Rozporządzenia o WNI, o łącznej wartości co najmniej 9.950.000,00 zł (słownie: dziesięć milionów dziewięćset pięćdziesiąt tysięcy złotych) w terminie od dnia wydania decyzji do dnia 31 grudnia 2023 r.
2. Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia na poziomie 515 pracowników, poprzez zatrudnienie po dniu wydania decyzji, na terenie realizacji nowej inwestycji, co najmniej 1 pracownika w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji co najmniej 516 pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2024 r.
3. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.
W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w §8 ust. 7 Rozporządzenia o WNI, wyniesie 9.950.000,00 zł (słownie: dziesięć milionów dziewięćset pięćdziesiąt tysięcy złotych).
Dnia 20 września 2022 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: „Decyzja nr 5” lub „Decyzja o Wsparciu nr 5”).
Zgodnie z treścią Decyzji nr 5, Spółka uzyskała zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:
- 27.20.2 - akumulatory elektryczne oraz ich części.
W Decyzji o Wsparciu nr 5 ustalono następujące warunki prowadzenia działalności:
1. Poniesienie na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, w rozumieniu §4 oraz §8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, o łącznej wartości co najmniej 9.600.000,00 zł (słownie: dziesięć milionów sześćset tysięcy złotych) w terminie od dnia wydania decyzji do dnia 31 lipca 2024 r.
2. Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia na poziomie 508 pracowników, poprzez zatrudnienie po dniu wydania decyzji, na terenie realizacji nowej inwestycji, co najmniej 1 pracownika w terminie do dnia 31 lipca 2024 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji co najmniej 509 pracowników w terminie do dnia 31 lipca 2025 r.
3. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 lipca 2024 r.
W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w §8 ust. 7 Rozporządzenia o WNI, wyniesie 9.600.000,00 zł (słownie: dziesięć milionów sześćset tysięcy złotych).
Spółka spełniła wymogi określone w Zezwoleniu w zakresie poniesienia określonego poziomu wydatków inwestycyjnych oraz utworzenia nowych miejsc pracy. W konsekwencji Spółka zaczęła w roku podatkowym 2016/2017, trwającym od 1 kwietnia 2016 r. do dnia 31 marca 2017 r., korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie działalności objętej Zezwoleniem.
Spółka rozpoczęła również korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, po dniu uzyskania Decyzji nr 1 i Decyzji nr 2, poczynając od miesiąca, w którym osiągnęła pierwsze przychody (dochody) z realizacji nowej inwestycji - rozpoczęcia produkcji w zakładzie z wykorzystaniem zasobów nabywanych w ramach nowej inwestycji. Tym samym, w ramach Decyzji nr 1, jak i w ramach Decyzji nr 2, Spółka rozpoczęła korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
W zakresie Decyzji nr 3, Decyzji nr 4 i Decyzji nr 5 Spółka nie korzysta na moment złożenia wniosku ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.
Spółka osiąga przychody z różnego rodzaju działalności, tj.:
a) przychody nieobjęte Zezwoleniem ani Decyzją o Wsparciu (dochód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT);
b) przychody z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przedmiotowo objęte zakresem Zezwolenia/Decyzji o Wsparciu i „mieszczące” się w dostępnym limicie pomocy publicznej (dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT) korzystające ze zwolnienia;
c) przychody z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przedmiotowo objęte zakresem Zezwolenia/Decyzji o Wsparciu i niekorzystające ze zwolnienia (objęte opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT).
Rok podatkowy Spółki jest przesunięty (nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym) i trwa od 1 kwietnia do 31 marca. W roku podatkowym 2018/19, trwającym od 1 kwietnia 2018 r. do 31 marca 2019 r., jak również w roku podatkowym 2019/2020, trwającym od 1 kwietnia 2019 r. do 31 marca 2020 r., Spółka poniosła stratę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą nieobjętą przedmiotowo Zezwoleniem ani Decyzją o Wsparciu.
W roku podatkowym 2021/2022 Spółka osiągnęła przychody z działalności przedmiotowo objętej zakresem Zezwolenia/Decyzji o Wsparciu, które w wyniku przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34/art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, nie korzystały ze zwolnienia z opodatkowania. Wskazane przychody Spółka osiąga/osiągnie również w latach następnych.
Spółka przewiduje również, iż w przyszłości będzie generować przychody z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, z której dochód będzie przedmiotowo objęty zwolnieniem na podstawie Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu i „mieszczący” się w limicie dostępnej pomocy publicznej, jak również i przychody z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej niekorzystające ze zwolnienia, tj. objęte opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych z powodu przekroczenia limitu dostępnej pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34/art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w Decyzjach o Wsparciu.
Pytania
1. Czy na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, dochód powstały w oparciu o Zezwolenie i/lub Decyzję o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, może zostać rozliczony ze stratą podatkową Wnioskodawcy powstałą w obecnym roku podatkowym i w latach ubiegłych z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu?
2. Czy Spółka będzie mogła w przyszłości na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, rozliczać dochód powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z uzyskanych przez Spółkę Decyzji o Wsparciu, ze stratą podatkową powstałą z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Dochód powstały w oparciu o Zezwolenie i/lub Decyzję o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, może zostać rozliczony ze stratą podatkową Wnioskodawcy powstałą w obecnym roku podatkowym i w latach ubiegłych, z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
2. Spółka będzie mogła w przyszłości na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, rozliczać dochód powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z uzyskanych przez Spółkę Decyzji o Wsparciu, ze stratą podatkową powstałą z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
Uzasadnienie:
Ad. 1
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11 i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 Ustawy CIT).
Stosownie natomiast do art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 Ustawy CIT, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania, nie uwzględnia się:
1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;
3) kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 Ustawy CIT, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.
W myśl uregulowań zawartych w art. 7 ust. 4 Ustawy CIT, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3, a w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, także straty przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych, z wyjątkiem spółek przekształconych w inne spółki.
W myśl art. 7 ust. 5 Ustawy CIT, o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym, że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
2) obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł; nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym, że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Uwzględniając zasady wykładni językowej oraz systemowej, strata na działalności „opodatkowanej” (tj. niepodlegającej zwolnieniu ani wyłączeniu z opodatkowania) może być zatem rozliczona wyłącznie z dochodem osiągniętym z tytułu działalności opodatkowanej, zgodnie z regułami określonymi w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: „Ustawa o SSE”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zezwolenie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o SSE.
Katalog dochodów podlegających zwolnieniu od opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT.
W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, zwolnione z CIT są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie z art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie, uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 Ustawy o SSE).
W myśl art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Ustawy o SSE, zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
1) zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
2) dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
3) terminu zakończenia inwestycji;
4) maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
5) wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.
W myśl §3 ust. 1 Rozporządzenia SSE, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu;
1) kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w §6, lub
2) tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Zgodnie z §5 ust. 1 Rozporządzenia SSE, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
W myśl §5 ust. 3 Rozporządzenia SSE, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:
1) utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
2) utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.
Zgodnie z §5 ust. 3 Rozporządzenia SSE, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w §3 ust. 6.
Stosownie do §5 ust. 4 Rozporządzenia SSE, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Jak wskazuje §5 ust. 5 Rozporządzenia SSE, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.
Z powyższych przepisów wynika, że dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa, które zostało objęte granicami strefy, zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§5 ust. 4 Rozporządzenia SSE). Zatem, Spółka miała prawo skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie działalności objętej Zezwoleniem od roku podatkowego 2016/2017.
Podobnie powyższe kwestie zostały uregulowane w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „Ustawa o WNI”) i Rozporządzeniu o WNI. Ze względu na okres wydawania Decyzji o Wsparciu, Spółkę obowiązują przepisy Rozporządzenia o WNI z 2018 r., zgodnie z dyspozycją przepisu art. 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, które weszło w życie dnia 1 stycznia 2023 r. i z którego wynika, iż „Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji”.
W myśl art. 3 ust. 1 Ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o WNI uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W myśl art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 13 Ustawy o WNI, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Stosownie do art. 15 Ustawy o WNI, decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, dotyczące:
1) tworzenia przez przedsiębiorcę określonej liczby nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji, przez określony czas;
2) poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji;
3) terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty nowej inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, z wyłączeniem dwuletnich kosztów pracy, kosztów związanych z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli oraz leasingu finansowego, które mogą być kwalifikowane po terminie zakończenia inwestycji;
4) maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej;
5) kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca;
6) terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.
Stosownie do treści przepisu wskazanego w art. 5 Rozporządzenia o WNI, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w §8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w §8 ust. 7, albo
2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników,
- z zastrzeżeniem §6 ust. 4.
Jak wskazuje art. 5 ust. 2 Rozporządzenia o WNI, w przypadku, gdy przedsiębiorca uzyskuje pomoc publiczną na podstawie więcej niż jednej decyzji o wsparciu, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej ustalona zgodnie z ust. 1 łącznie nie może przekroczyć sumy maksymalnych dopuszczalnych wielkości pomocy wynikających z tych decyzji, z zastrzeżeniem §6 ust. 6.
Zgodnie z art. 6 Rozporządzenia o WNI, maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
W myśl art. 9 Rozporządzenia o WNI, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Wskazać należy, że Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, poczynając od miesiąca, w którym osiągnęła pierwsze przychody (dochody) z realizacji nowej inwestycji tj. od momentu rozpoczęcia produkcji w zakładzie z wykorzystaniem zasobów nabywanych w ramach nowej inwestycji.
Zważając na powyższe, możliwość rozliczenia strat z działalności opodatkowanej Spółki, powinna być rozpatrywana według zasad ogólnych, tj. zgodnie z przepisami Ustawy o CIT, ponieważ dotyczy rozliczenia straty z działalności nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu z dochodami z działalności objętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu, podlegającej opodatkowaniu z powodu przekroczenia limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT.
W tym miejscu należy wskazać, że za stratę z działalności opodatkowanej Spółka przyjmuje wyłącznie stratę poniesioną z działalności gospodarczej nieobjętej Zezwoleniem/Decyzją o Wsparciu, tj. przedmiotowo nieobjętą zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
Natomiast na potrzeby niniejszego wniosku Spółka wskazuje, że dochodami opodatkowanymi są dochody powstałe na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej/terenie wskazanym w Decyzji o Wsparciu w oparciu o wydane Zezwolenie/Decyzję o Wsparciu, niepodlegające zwolnieniu z podatku dochodowego z powodu przekroczenia przez Wnioskodawcę dostępnego limitu pomocy publicznej.
Zarówno przepisy Ustawy o SSE, Rozporządzenia SSE, Ustawy o WNI jak i Rozporządzenia o WNI ani żadnych innych regulacji nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących możliwości obniżenia dochodu osiągniętego przez podatników posiadających Zezwolenie/Decyzje o Wsparciu z działalności gospodarczej objętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu, opodatkowanej na zasadach ogólnych (podlegającej opodatkowaniu z powodu przekroczenia limitu pomocy publicznej), o wysokość strat poniesionych w związku z działalnością nieobjętą przedmiotowo Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu. Z punktu widzenia Ustawy o CIT „oba dochody” należy traktować tak samo - tj. jako dochody nie podlegające zwolnieniu z opodatkowania, a więc opodatkowane „na zasadach ogólnych”, ze wszystkimi obowiązkami (ew. zapłata podatku), ale i przywilejami (ew. obniżenie o wysokość straty) włącznie. Dlatego też w razie poniesienia straty z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej, możliwość jej odliczenia należy oceniać wyłącznie stosownie do przepisów Ustawy o CIT.
Dochody, które zostały osiągnięte przez Spółkę ponad „limit pomocy publicznej” (tj. przedmiotowo objęte zakresem Zezwolenia, ale niepodlegające zwolnieniu z opodatkowania) należy uznać za dochody z działalności opodatkowanej, co wynika a contrario z wykładni art. 17 ust. 1 pkt 34/ art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT (stanowiącego, że zwolnione są wyłącznie dochody z działalności w SSE do wysokości należnej pomocy publicznej). Jednocześnie dochody uzyskane z tytułu prowadzonej działalności „niestrefowej” przez podmiot dysponujący przedmiotowym Zezwoleniem/Decyzją o Wsparciu, będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Należy wydzielić dla celów podatkowych „strumienie” przychodów i kosztów z działalności podlegającej opodatkowaniu i z działalności zwolnionej z opodatkowania objętej Zezwoleniem/Decyzją o Wsparciu, tj. w zakresie dostępnego limitu pomocy publicznej. Powstała strata powinna być zatem rozliczana jedynie w obrębie tego samego źródła przychodów.
Dla Spółki oznacza to, że z jednej strony nie jest możliwe rozliczenie straty określonej w stanie faktycznym z dochodem „strefowym”, ale jednocześnie strata ta może zostać rozliczona z dochodami przedmiotowo objętymi zakresem Zezwolenia/Decyzją o Wsparciu, ale niepodlegającymi zwolnieniu z opodatkowania (m.in. w wyniku wyczerpania limitu pomocy publicznej).
W przeciwieństwie do straty powstałej w wyniku prowadzenia działalności „strefowej”, strata na działalności „opodatkowanej” nie będzie wpływać na poziom wykorzystania pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE, bowiem będzie rozliczana jedynie z dochodem „niestrefowym”. Co więcej, rozliczanie straty podatkowej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych jest podstawowym prawem wszystkich podatników i brak możliwości rozliczenia straty z działalności opodatkowanej w przedstawionym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym stanowiłby naruszenie tego prawa.
Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych. Jako przykłady można wskazać:
- interpretację indywidualną z 21 października 2019 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.369.2019.1.MBD, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, strata podatkowa powstała po dacie uzyskania Zezwolenia, lecz przed spełnieniem warunków wynikających z Zezwolenia, będzie mogła zostać rozliczona, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 u.p.d.o.p., z dochodem niepodlegającym zwolnieniu z opodatkowania na podstawie Zezwolenia, uzyskanym przez Spółkę w latach następnych z działalności opodatkowanej, należy uznać za prawidłowe”;
- interpretację indywidualną z 13 marca 2012 r. o sygn. IPTPB3/423-325/11-2/MF, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, że „Jednakże, w sytuacji spełnienia warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia podatkowego obejmującego dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, przed rozliczeniem w całości straty podatkowej powstałej w latach poprzednich, Spółka będzie miała prawo do rozliczenia pozostałej części straty wyłącznie z dochodem niezwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym”;
- interpretację indywidualną z 12 stycznia 2006 r. o sygn. ZD/406-220/CIT/05, w której Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu wskazał, że „Dochody z działalności, prowadzonej na terenie strefy, nie objęte zwolnieniem, winny być traktowane dla celów podatkowych w taki sam sposób, jak dochody z działalności opodatkowanej, prowadzonej przez Podatnika poza terenem strefy. A zatem strata, poniesiona przez Podatnika z działalności prowadzonej na terenie strefy, w części, w której dochód z tej działalności nie jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego, podlega rozliczeniu - na zasadach przewidzianych w przepisie art 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - z dochodem, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym, tj. zarówno z działalności, prowadzonej przez Wnioskującego poza terytorium strefy ekonomicznej, jak i z działalności prowadzonej na terytorium strefy, jednakże takiej, która nie jest zwolnieniem objęta.
Biorąc pod uwagę powyższe, dochód powstały w oparciu o Zezwolenie i/lub Decyzję o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, może zostać rozliczony ze stratą podatkową Wnioskodawcy powstałą w obecnym roku podatkowym i w latach ubiegłych, z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu, tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT.
Ad. 2.
Odnosząc się do powyższych przepisów, jak również uregulowania zawartego w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, Spółka stoi na stanowisku, iż w przyszłości będzie mogła rozliczyć dochód opodatkowany powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, który nie będzie podlegał zwolnieniu z powodu przekroczenia limitu pomocy publicznej lub niewypełnienia warunków wskazanych w Decyzji w oparciu o przepisy wskazane w Ustawie o WNI i Rozporządzeniu o WNI (odpowiednio dla Zezwolenia w oparciu o przepisy Ustawy o SSE i Rozporządzenia SSE), ze stratą wygenerowaną przez Spółkę z działalności prowadzonej poza zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu, tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
Przeciwdziałając możliwości wystąpienia wątpliwości interpretacyjnych, Spółka wskazuje, że dochód opodatkowany na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, który może zostać w przyszłości w Spółce osiągnięty, zostanie opodatkowany „na zasadach ogólnych” (tj. nie będzie podlegał zwolnieniu) albo z powodu przekroczenia limitu pomocy publicznej wskazanej w oparciu o wydane Zezwolenie/Decyzje o Wsparciu, albo z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w tych Decyzjach o Wsparciu i przepisach Ustawy WNI i Rozporządzenia o WNI. Obie sytuacje mogą w przyszłości spowodować, iż Spółka osiągając dochody na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzjach o Wsparciu, rozpozna je jako dochody opodatkowane.
Wobec powyższego należy przyjąć, iż możliwość rozliczenia strat z działalności opodatkowanej Spółki, powstałych z działalności nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu, tj. na terenie w niej wskazanym, ale przedmiotowo niemieszczące się w zakresie Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu lub na terenie w niej wskazanym i przedmiotowo mieszczące się w zakresie Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu, ale opodatkowane z powodu przekroczenia „limitu” pomocy publicznej, powinna być rozpatrywana według zasad ogólnych, tj. zgodnie z przepisami Ustawy o CIT, ponieważ dotyczy rozliczenia straty z działalności nieobjętej Zezwoleniem/Decyzją o Wsparciu z dochodami z działalności objętej Decyzją o Wsparciu, podlegającej opodatkowaniu z powodu przekroczenia limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34/art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.
Dochody, które mogą zostać osiągnięte przez Spółkę ponad „limit pomocy publicznej” (tj. przedmiotowo objęte zakresem Zezwolenia/Decyzji o Wsparciu, ale niepodlegające zwolnieniu z opodatkowania), jak również w przypadku niespełnienia warunków zawartych w Decyzji o Wsparciu, należy uznać za dochody z działalności opodatkowanej.
Powyższe okoliczności uzasadniają stanowisko Wnioskodawcy, iż Spółka będzie mogła w przyszłości na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, rozliczać dochód powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z uzyskanych przez Spółkę Decyzji o Wsparciu, ze stratą podatkową powstałą z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu, tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):
wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1670 oraz z 2021 r. poz. 2105), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Stosownie do treści art. 17 ust. 4 updop:
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 91 ze zm., dalej: „ustawa o SSE”).
W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o SSE:
podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".
Zgodnie z art. 12 tej ustawy:
dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności.
W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t. j. Dz.U. z 2019 r., poz. 121, dalej: „rozporządzenie”):
zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia,
pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
2) tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a updop,
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o WIN:
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie o WNI”):
maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo
2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia o WNI:
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej ma podstawie uzyskanego Zezwolenia/Decyzji o wsparciu, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.
Z punktu widzenia przedmiotu wniosku objętego zakresem przedstawionego we wniosku pytania zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie dotyczące kwestii ustalenia, czy:
- na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, dochód powstały w oparciu o Zezwolenie i/lub Decyzję o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, może zostać rozliczony ze stratą podatkową Wnioskodawcy powstałą w obecnym roku podatkowym i w latach ubiegłych z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu,
- Spółka będzie mogła w przyszłości na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, rozliczać dochód powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z uzyskanych przez Spółkę Decyzji o Wsparciu, ze stratą podatkową powstałą z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy CIT:
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy CIT:
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy:
przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.
Na podstawie treści przepisu art. 7 ust. 5 ustawy CIT:
o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
1) obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
2) obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Przenosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy, należy zauważyć, że wraz z otrzymaniem Zezwolenia/Decyzji o wsparciu uzyskali Państwo prawo do zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. Zezwolenia/ww. Decyzji.
Analiza treści art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a w zw. z art. 17 ust. 4 ustawy CIT w powiązaniu z § 5 ust. 1 rozporządzenia oraz § 9 Rozporządzenia o WNI, prowadzi do wniosku, że dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie SSE lub terenie objętym decyzją o wsparciu, zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne, w okresie od dnia uzyskania Zezwolenia/Decyzji o wsparciu aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej lub wygaśnięcia decyzji o wsparciu (w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej).
Zatem, słuszne jest Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, że dochód powstały w oparciu o Zezwolenie i/lub Decyzję o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, może zostać rozliczony ze stratą podatkową Wnioskodawcy powstałą w obecnym roku podatkowym i w latach ubiegłych, z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
Za prawidłowe należy również uznać stanowisko Państwa do pytania oznaczonego nr 2 zgodnie z którym Spółka będzie mogła w przyszłości na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, rozliczać dochód powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z uzyskanych przez Spółkę Decyzji o Wsparciu, ze stratą podatkową powstałą z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu.
Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
-na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, dochód powstały w oparciu o Zezwolenie i/lub Decyzję o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, może zostać rozliczony ze stratą podatkową Wnioskodawcy powstałą w obecnym roku podatkowym i w latach ubiegłych z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu jest prawidłowe,
-Spółka będzie mogła w przyszłości na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy o CIT, rozliczać dochód powstały na terenie wskazanym w Zezwoleniu i/lub Decyzji o Wsparciu, niepodlegający zwolnieniu z opodatkowania z powodu przekroczenia dostępnego limitu pomocy publicznej wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT lub z powodu niewypełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z uzyskanych przez Spółkę Decyzji o Wsparciu, ze stratą podatkową powstałą z działalności Spółki nieobjętej Zezwoleniem i/lub Decyzją o Wsparciu tj. przedmiotowo nieobjętej zakresem Zezwolenia i/lub Decyzji o Wsparciu jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).