Ryzyko zawodowe i zasady jego oceny (cz. III)
Zgodnie z przepisami prawa pracodawca ma obowiązek dokumentacji, przeprowadzonej w zakładzie pracy, oceny ryzyka zawodowego.
Zgodnie z przepisami prawa pracodawca ma obowiązek dokumentacji, przeprowadzonej w zakładzie pracy, oceny ryzyka zawodowego.
Występowanie bezpiecznych warunków pracy na terenie zakładu oraz bezpieczne zachowania zatrudnionych osób w procesie pracy są wynikiem przyjętych norm, zasad, przepisów zarówno ogólnie obowiązujących, jak i wewnątrzzakładowych. W związku z tym w ramach integracji z Unią Europejską Polska stopniowo dostosowuje przepisy u nas obowiązujące do dyrektyw europejskich.
W wyniku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy otrzymałem nakaz oceny i udokumentowania ryzyka zawodowego związanego z pracą wykonywaną przez moich pracowników. Obecnie zatrudniam 5 osób na stanowiskach pracy biurowej. Kto może przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego i jakie powinien mieć kwalifikacje?
Od wielu lat pracodawcy działający w krajach Europy Zachodniej zobligowani są sporządzać ocenę ryzyka na poszczególnych stanowiskach pracy. Przed kilkoma laty, opierając się na rozwiązaniach zachodnich, obowiązek sporządzania oceny ryzyka wprowadzono także w Polsce.
Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
Ocena ryzyka zawodowego jest bardzo ważnym, podstawowym elementem organizacji bezpiecznych warunków pracy na wielu stanowiskach pracy. Natomiast szkodliwe czynniki biologiczne, ze względu na swoją specyfikę występowania w środowisku pracy oraz ich niebezpieczeństwo, wymagają szczególnie rzetelnej oceny. Ocena zagrożeń biologicznych jest trudna, dlatego poniżej prezentujemy usystematyzowane informacje
Niebezpieczne substancje chemiczne należą do najpowszechniejszych w środowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia. Występują w procesie produkcji i są stosowane w procesach pracy na różnych stanowiskach, stając się źródłem zanieczyszczenia powietrza na stanowiskach pracy i zagrożeniem dla pracowników. Dlatego nawet przy stosowaniu niewielkich ilości środków chemicznych w procesie pracy należy
W każdym szpitalu zatrudniającym około 600 pracowników co roku w ciąży jest 10-15 kobiet zatrudnionych w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Rolą specjalisty ds. bhp jest zadbanie o to, by miały świadomość zagrożeń dla zdrowia swojego i dziecka. Bezwzględnie należy przestrzegać zakazu pracy kobiet w kontakcie z czynnikami biologicznymi wymienionymi w rozporządzeniu w sprawie wykazu prac szczególnie
Stosowanie substancji chemicznych w procesach pracy jest nieuniknione. Nawet niewielkie ilości tych substancji mogą spowodować bardzo poważne skutki, czasami nawet śmiertelne dla pracownika. Dlatego tak ważna jest ocena ryzyka i zapoznanie z nią pracowników.
Pracodawca ma kilka obiektów, w których wynajmuje pomieszczenia. W związku z tym zamierza zatrudnić pracownika na stanowisku konserwatora. Zadaniami nowego pracownika będą m.in.: ● montaż, naprawa instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania oraz montaż instalacji elektrycznych zgodnie z dokumentacją techniczną, ● naprawa bieżących elementów, takich jak np. naoliwienie drzwi czy
Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?
Osoby prowadzące kliniki weterynaryjne, które zamierzają zatrudnić pracowników na stanowiskach weterynarza czy recepcjonistki, muszą liczyć się z dodatkową odpowiedzialnością bhp na terenie zakładu pracy. W artykule podpowiadamy, jak przystosować klinikę, aby zapewnić nowo przyjętym pracownikom ochronę przed zagrożeniem czynnikami biologicznymi.
Pracodawca ponownie zatrudnił pracownika, który świadczył pracę na jego rzecz. Przerwa w zatrudnieniu trwała 3 miesiące. Pracownik zatrudniony jest na tym samym stanowisku pracy. Jakie obowiązki z zakresu bhp ciążą na pracodawcy? Czy konieczne jest przeprowadzenie szkolenia z zakresu bhp lub kierowanie pracownika na badania lekarskie?
Przedsiębiorca zamierza otworzyć pralnię chemiczną i zatrudnić pracowników. Kupił potrzebne urządzenia i wyposażył stanowiska pracy w dodatkowe sprzęty ułatwiające pracę w pralni. Chciałby zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz właściwie ocenić ryzyko zawodowe. Jakie zagrożenia powinien uwzględnić w tej ocenie?
Narażanie pracowników na czynniki szkodliwe, jakimi są hałas lub drgania mechaniczne na stanowisku pracy występuje dość często. Mimo że czynniki te są łatwe do zidentyfikowania i określenia przez pomiary, to ich eliminacja jest bardzo trudna, a w wielu sytuacjach wręcz niemożliwa. Dlatego należy podejmować nieustanne działania w celu eliminacji tych zagrożeń.
Przeciwdziałanie niebezpiecznym dla zdrowia zjawiskom, polegające na eliminowaniu lub zmniejszaniu uciążliwości i czynników ryzyka związanych z ręcznym przemieszczaniem ładunków, jest jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawców. Dlatego warto wiedzieć, jak w odpowiedni sposób zorganizować pracę, w jaki niezbędny sprzęt pomocniczy oraz środki ochrony indywidualnej należy wyposażyć pracowników.
W firmie zatrudniono 3 przedstawicieli handlowych, których praca polega na zbieraniu zamówień od sklepów detalicznych i sieci handlowych oraz ocenie ekspozycji sprzedanych towarów. Przedstawiciel pomaga też obsłudze sklepu w prezentowaniu towarów, zgodnie ze standardami firmowymi, poprzez pokazowe układanie towaru na półkach. Żaden z przedstawicieli zatrudnionych w firmie nie uległ wypadkowi przy pracy
W trakcie kontroli zakładu produkcyjnego inspektor pracy stwierdził, że pracodawca nie wypełnia swoich obowiązków wynikających z istniejącego na stanowiskach pracy zagrożenia hałasem. Jakie obowiązki obciążają pracodawcę w tym zakresie?
W jednym z archiwów państwowych pracodawca opracował ocenę ryzyka zawodowego występującego na stanowiskach pracy archiwistów. Czy powinien uwzględnić w ocenie ryzyka zawodowego czynniki biologiczne występujące na tych stanowiskach i czy, jeśli są one małe, musi je podawać w dokumentacji?
W restauracji kucharz uległ wypadkowi poprzez oparzenie rąk i twarzy podczas uruchamiania palnika gazowego, który zapłonął zbyt wielkim płomieniem. Podczas ustalania okoliczności i przyczyn wypadku stwierdzono, że palnik był uszkodzony. Pracodawca naprawił wadliwy sprzęt. W ocenie ryzyka zawodowego nie umieszczono takiego zagrożenia wypadkowego. Czy pracodawca, mimo usunięcia usterki, musi zaktualizować
Podczas wyjazdu służbowego kierowca samochodu ciężarowego uległ wypadkowi przy pracy polegającemu na upadku skrzynki z narzędziami na stopę pracownika przy usuwaniu usterki pojazdu, czego skutkiem było złamanie kości śródstopia prawej stopy. Podczas postępowania powypadkowego ustalono, że opracowana ocena ryzyka zawodowego nie obejmuje prawdopodobieństwa wystąpienia takiego wypadku. W związku z powyższym
Pracodawca prowadzący sieć sklepów z art. dziecięcymi rozpoczyna sprzedaż internetową. W związku z tym zamierza zatrudnić administratora sieci nadzorującego jego stronę internetową i obsługującego serwer oraz zajmującego się siecią wewnętrzną sklepów i sprzętem komputerowym firmy. Aby dopełnić wszelkich obowiązków, chce ocenić ryzyko zawodowe występujące na tym stanowisku. W jaki sposób powinien prawidłowo
Po wystąpieniu wypadku przy pracy w drukarni (pracownik wypił środek chemiczny znajdujący się w plastikowej butelce po napoju), inspektor pracy nakazał pracodawcy dokonać oceny ryzyka zawodowego występującego na stanowiskach pracy w jego zakładzie pracy, gdyż pracodawca do dnia kontroli nie dopełnił tego obowiązku. Od czego pracodawca powinien rozpocząć sporządzanie takiego dokumentu?