Odliczenia i zwroty VAT
Kiedy jest możliwe odliczanie podatku VAT na podstawie duplikatu faktury za media, czyli za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz innych usług komunalnych (dostawa wody, wywóz śmieci i nieczystości)?
Jak należy rozliczać podatek od towarów i usług z faktur dokumentujących dostawę energii elektrycznej, cieplnej i usług telekomunikacyjnych? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku refakturowania tych usług?
Mam dylemat dotyczący opłat za media w 2004 r. Mieszkam w mieszkaniu, które od niedawna stało się naszą własnością. Do tej pory zarządcą budynku (blok 18-rodzinny) była szkoła, do której ten budynek należał. Oprócz mediów (centralne ogrzewanie, ciepła woda, zimna woda, ścieki) płaciliśmy tzw. czynsz, który był przeznaczany na opłatę energii elektrycznej na klatkach schodowych i wywóz nieczystości ze
Jednostka organizacyjna (Kościół) powołała jednostkę organizacyjną posiadającą osobowość prawną (nadaną przez MSWiA), która działa również na podstawie statutu. Nowa jednostka ma za zadanie zarządzać nieruchomościami, które należą do Kościoła (zarząd nieruchomością na zlecenie). Do Kościoła należą nieruchomości (lokale mieszkalne i użytkowe). Jednostka wynajmuje lokale (należące do Kościoła) m.in.
Tworzymy niewielką wspólnotę mieszkaniową. Otrzymuję różnego rodzaje faktury, między innymi za energię cieplną, gaz i energię elektryczną, które chcielibyśmy refakturować na członków wspólnoty. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Czy możemy z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki odliczyć VAT?
Pracuję na stanowisku księgowej w firmie zajmującej się administrowaniem nieruchomościami. Firma ta koncentruje się na obsłudze administracyjnej i księgowej wspólnot mieszkaniowych. Mój problem dotyczy ściągalności od lokatorów zaległych wpłat z tytułu czynszów. Niektóre zarządy wspólnot, działając na podstawie ustawy o własności lokali, podejmują uchwały o odcięciu dopływu wody pitnej do mieszkań
Według jakiej stawki VAT powinno zostać opodatkowane zużycie wody i wywóz śmieci w grudniu 2010 r., jeżeli faktura zawiera również pozycję: wynajem pomieszczeń biurowych - styczeń 2011 r. Data wystawienia faktury - styczeń 2011 r., data sprzedaży - styczeń 2011 r. Wszystkie pozycje są opodatkowane stawką 23%. Czy prawidłowo? Fakturę otrzymaliśmy od podmiotu podnajmującego pomieszczenia biurowe.
Zasady rozliczania VAT dotyczącego tzw. mediów różnią się w istotny sposób od zasad ogólnych. Jest to konsekwencją szczególnego sposobu powstawania obowiązku podatkowego przy sprzedaży mediów, szczególnego terminu powstawania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabywaniu oraz szczególnego sposobu fakturowania mediów. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie tych szczególnych zasad rozliczania
Obecnie, zdaniem organów podatkowych, podmiot wynajmujący nieruchomość, który jednocześnie przenosi na najemcę koszty mediów (energii elektrycznej, wody, c.o.), musi je opodatkować stawką VAT właściwą dla usługi najmu (tj. "zw." lub 23%). Oznacza to, że koszty zużycia wody i wywozu nieczystości przy najmie powierzchni użytkowych powinny być refakturowane z zastosowaniem wyższej stawki VAT niż ta, po
22 września 2011 r. Minister Finansów wprowadził zwolnienie z VAT obejmujące odsprzedaż mediów przez wspólnoty mieszkaniowe właścicielom lokali mieszkalnych. W artykule wskazujemy konsekwencje wprowadzenia tych zwolnień od podatku.
W październiku 2011 r. otrzymałam duplikat faktury za telefon oraz Internet. Faktura pierwotna gdzieś przepadła przed dotarciem do nas. Okres rozliczeniowy to marzec 2011 r., natomiast abonament jest za kwiecień 2011 r. Termin płatności faktury pierwotnej to 28 kwietnia 2011 r., a termin płatności duplikatu to 2 listopada 2011 r. Kiedy odliczyć VAT - w kwietniu 2011 r. czy w listopadzie 2011 r.? Czy
Gdy wszystkie lokale w spółdzielni mieszkaniowej przekształcono w pełną własność, to usługi dostawy wody, ogrzewania, wywozu śmieci i szamba przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz wspólnot mieszkaniowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 154/11).
W którym miesiącu u nabywcy powstaje obowiązek ujęcia w deklaracji kwoty VAT z duplikatu faktury korygującej "in minus" za media? Faktura korygująca pierwotna wystawiona 3 lutego 2011 r. (dotyczy faktury, której termin płatności upłynął 17 lutego 2011 r.) nigdy nie dotarła do nabywcy. Duplikat korekty nabywca otrzymał w styczniu 2012 r.
Spółdzielnia mieszkaniowa jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wynajmuje część lokali użytkowych znajdujących się w jej zasobach. Z tego tytułu pobiera czynsz, a oprócz tego refakturuje bezpośrednio na każdego najemcę tzw. media (prąd, gaz, woda) w wielkości rzeczywistego ich zużycia. W związku z tym wystawiane są faktury VAT, na których zarówno czynsz, jak i media objęte są 23% stawką VAT.
Nieruchomość ma kilku współwłaścicieli. Każdy jest podatnikiem VAT. Jeden ze współwłaścicieli, upoważniony przez pozostałych, zawiera umowę o dostawę mediów. Otrzymuje fakturę na 100%. Następnie refakturuje media ze stawką 8%, w proporcjach odpowiednich do udziałów, na każdego ze współwłaścicieli. Z kolei każdy ze współwłaścicieli refakturuje te koszty na najemców również z zastosowaniem stawki 8%.
Dostaję refakturę za media. W jej treści jest tylko napisane, że refakturowane jest zużycie wody w budynku, a pod fakturą jest załączona kopia faktury z wodociągów, wskazująca okres, którego dotyczy, i należny VAT (refakturowane jest 100% kosztów). Czy mogę odliczyć VAT z takiej faktury? Jakie dane powinna zawierać refaktura, aby móc odliczyć VAT? Jestem najemcą lokalu biurowego.
Czy wspólnota mieszkaniowa, obciążając inną wspólnotę mieszkaniową za dostawę wody i odprowadzanie ścieków oraz energię elektryczną według podliczników, ma do czynienia z refakturą kosztów, czy raczej zwrotem kosztów? Za pomocą jakich dokumentów należy sporządzić obciążenie za wymienione koszty? Wspólnota nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie wystawia faktur VAT. Czy wystąpi tu obowiązek podatkowy
Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w mieszkaniu (lub domu) mają prawo do częściowego odliczania VAT od wydatków dotyczących jednocześnie mieszkania oraz prowadzonej działalności. Często jednak rozliczanie VAT od zużycia energii czy usług telekomunikacyjnych budzi pewne wątpliwości. Wynika to z tego, że ustawodawca dla tego typu sytuacji nie przewidział jasnych i precyzyjnych rozwiązań. Tym
Nasza firma (spółka akcyjna) zamierza świadczyć swoje usługi na rynku ukraińskim. W tym celu wysłaliśmy naszego pracownika na delegację na Ukrainę, aby rozeznał potencjalny rynek, klientów itp. Pracownik wynajął na miejscu mieszkanie. Stosowna umowa najmu została podpisana pomiędzy naszym zarządem a właścicielem mieszkania. W umowie jest również zapis o ponoszeniu przez naszą spółkę kosztów mediów.
27 września 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał oczekiwany przez polskich podatników wyrok w sprawie Field Fisher Waterhouse, którego przedmiotem miało być rozstrzygnięcie kwestii kompleksowości świadczenia usługi najmu i dostarczanych przy tym mediów. Niestety, kwestia poprawności fakturowania najmu i związanych z nim opłat za media pozostaje nierozstrzygnięta. Zmianę praktyki
Sporna kwestia refakturowania mediów przy najmie nadal nie jest do końca rozstrzygnięta. Wszelkie wątpliwości miał rozwiać długo oczekiwany wyrok TSUE w sprawie Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, który zapadł 27 września 2012 r. Trybunał miał się odnieść do kwestii fakturowania najmu i związanych z nim opłat za media. Nie uczynił tego jednak,