Jak udokumentować sprzedaż, gdy zapłata zaliczki i dostawa miały miejsce w tym samym miesiącu
Otrzymanie zaliczki powoduje najczęściej konieczność rozliczenia VAT. Po stronie sprzedawców skutkuje to powstaniem obowiązku podatkowego. Towarzyszy temu obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej lub zaewidencjonowania otrzymanej kwoty za pomocą kasy rejestrującej. Od 1 listopada 2019 r. wiele wątpliwości wzbudza rozliczanie zaliczek w ramach mechanizmu podzielonej płatności. Natomiast od 2020 r.
Wystawiłem kontrahentowi fakturę pro forma na poczet zaliczki, którą ma zapłacić w związku z dostawą towarów na jego rzecz. Faktura ta potwierdza przyjęcie zamówienia do realizacji. Czy powinienem już teraz rozliczyć tę fakturę, czy czekać, aż wpłynie zaliczka na konto? A jeśli dla mnie wystawiono fakturę pro forma, na której mam wyszczególniony podatek, to czy mogę odliczyć z niej VAT.
Zmiany w fakturowaniu, które obowiązują od 1 stycznia 2013 r., dotyczą również organizacji. W praktyce stosowanie zmienionych przepisów wywołuje wiele wątpliwości.
Wystawiłam fakturę pro forma na kwotę 1000 zł. Klient wpłacił jednak tylko część kwoty (500 zł) dwa dni po jej wystawieniu. Czy teraz powinnam wystawić fakturę zaliczkową na te 500 zł czy na 1000 zł?
Czy faktura VAT wystawiana na podstawie zapłaty przez klienta należności wynikającej z uprzednio wystawionej faktury proformy powinna mieć nazwę i charakter faktury zaliczkowej? Czy może to być zwykła faktura VAT z adnotacją, że zapłacono przelewem?